ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 грудня 2023 року
м. Київ
справа № 620/14859/21
адміністративне провадження № К/990/20165/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Шарапи В.М., Рибачука А.І.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 620/14859/21
за позовом ОСОБА_1
до Чернігівської міської ради
третя особа: ОСОБА_2
про визнання протиправним, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
за касаційною скаргою Чернігівської міської ради на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2022 року (головуючий суддя: Заяць О. В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 травня 2023 року (колегія у складі: головуючого судді: Парінова А. Б., суддів: Беспалова О. О., Ключковича В. Ю.)
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У жовтні 2021 року ОСОБА_1 звернулася до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Чернігівської міської ради, третя особа: ОСОБА_2, в якому просила:
- визнати протиправним та скасувати пункт 12 рішення Чернігівської міської ради від 28 квітня 2021 року № 7/VІІІ-16 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) громадянам, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), для індивідуального садівництва та для будівництва індивідуальних гаражів", яким Чернігівська міська рада на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2021 року у справі № 620/3483/20, ураховуючи вимоги ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, невідповідність заявленої до відведення земельної ділянки містобудівній документації (земельна ділянка віднесена до зони Р-2 "Ландшафтно-рекреаційна зона загальноміського значення" згідно з планом зонування Тимчасового порядку використання території м. Чернігова), відмовила ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 (згідно з наданою схемою) орієнтованою площею 0,1000 га, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);
- зобов`язати Чернігівську міську раду надати ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність "для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки)", орієнтовною площею 0,10 гектара, яка є суміжною з земельною ділянкою площею, 0,10 га, кадастровий номер № 7410100000:02:026:5294, наданою для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташованої за адресою: АДРЕСА_1, та АДРЕСА_4
2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачка зазначила про те, що пункт 12 рішення Чернігівської міської ради від 28 квітня 2021 року № 7/VІІІ-16 є протиправним та підлягає скасуванню.
Незаконність оскаржуваного рішення відповідача підтверджується встановленими у інших судових справах обставинами.
Позивачка зазначила, що у зв`язку із неодноразовим зверненням до відповідача та оскарженням дій та рішень Чернігівської міської ради до суду, має законні сподівання та правомірні очікування на закінчення процедури отримання у власність земельної ділянки, яка залежить від правомірної поведінки уповноваженого державного органу.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Чернігівський окружний адміністративний суд рішенням від 07 лютого 2022 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 травня 2023 року, позов задовольнив повністю.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідачем допущено протиправну поведінку, а саме - останнім не виконуються обов`язки, передбачені приписами діючого законодавства, та не враховано рішень суду по справі № 620/1243/19, що набрали законної сили.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 05 червня 2023 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга Чернігівської міської ради на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2022 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 травня 2023 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
6. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.
Крім того, скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій не враховано, що зазначена позивачем у заяві від 15 листопада 2019 року земельна ділянка для відведення, знаходиться в межах Р-2 "Ландшафтно-рекреаційна зона загальноміського значення".
Також, рішенням Чернігівської міської ради від 28 грудня 2011 затверджено "Тимчасовий порядок використання території м. Чернігова". Зазначеним Порядком не передбачено передачу земельних ділянок даної зони Р-2 за іншим цільовим призначенням, зокрема для будівництва і обслуговування житлового будинку (присадибна ділянка).
Скаржник зазначає, що при прийнятті рішення Чернігівською міською радою враховано надані заявником клопотання від 15 листопада 2019 року з додатками, інформацію управління архітектури та містобудування, надану листом від 30 січня 2020 року № 01- 09/14-вн з рекомендаціями врахування розташування території. При прийнятті оскаржуваного рішення враховано вимоги законодавства та у ньому зазначено підставу відмови, з урахуванням містобудівної документації.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05 червня 2023 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя: Стеценко С. Г., судді: Рибачук А. І., Шарапа В. М.
8. Ухвалою Верховного Суду від 19 червня 2023 року касаційну скаргу Чернігівської міської ради на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2023 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 04 травня 2023 року - залишено без руху. Надано скаржнику строк для усунення вказаних недоліків протягом десяти днів з дня отримання копії цієї ухвали шляхом подання до суду документа про сплату судового збору та шляхом уточнення підстав та обґрунтування підстав, передбачених частиною п`ятою статті 328 КАС України, з урахуванням мотивів наведених в цій ухвалі.
9. На виконання вимог вказаної ухвали, скаржник надіслав документ про сплату судового збору та уточнену касаційну скаргу.
10. Ухвалою Верховного Суду від 24 липня 2023 року відкрито провадження за вищевказаною касаційною скаргою.
11. 03 серпня 2023 року на адресу Верховного Суду від ОСОБА_1 надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому позивач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані судові рішення без змін.
23 листопада 2023 року на адресу Верховного Суду від ОСОБА_2 надійшла заява до якої додано копію постанови Чернігівського апеляційного суду від 14 листопада 2023 року у справі № 750/6665/20.
03 грудня 2023 року на адресу Верховного Суду від ОСОБА_1 надійшло клопотання, до якого додані документи.
12. Ухвалою Верховного Суду від 11 грудня 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 15 листопада 2019 року ОСОБА_1 звернулась з клопотанням до Чернігівської міської ради, в якому просила надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність "для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки)", орієнтовною площею 0,10 гектара, яка є суміжною з земельною ділянкою площею 0,1 га, кадастровий номер № 7410100000:02:026:5294, наданою для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташованою за адресою: АДРЕСА_1, та в межах наявного паркану за адресою: АДРЕСА_1, та АДРЕСА_4
14. Дії та рішення Чернігівської міської ради пов`язані з розглядом вказаного клопотання оскаржувалися в судовому порядку.
15. Так, Чернігівська міська рада на виконання постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 березня 2021 року у справі № 620/3483/20, ураховуючи вимоги ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України, невідповідність заявленої до відведення земельної ділянки містобудівній документації (земельна ділянка віднесена до зони Р-2 "Ландшафтно-рекреаційна зона загальноміського значення" згідно з планом зонування Тимчасового порядку використання території м. Чернігова), відмовила ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 (згідно з наданою схемою) орієнтованою площею 0,1000 га, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
16. Вважаючи пункт 12 рішення Чернігівської міської ради від 28 квітня 2021 року № 7/VІІІ-16 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) громадянам, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), для індивідуального садівництва та для будівництва індивідуальних гаражів" протиправним та таким, що підлягає скасуванню, ОСОБА_1 звернулася до суду із цим позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
18. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
19. Відповідно до ч. 1 - 3 та 5 ст. 116 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
20. Пунктом "г" частини 1 статті 121 ЗК України передбачено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 га, в селищах - не більше 0,15 га, в містах - не більше 0,10 га.
21. За приписами ч. 7 ст. 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених ст. 122 вказаного Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.