ОКРЕМА ДУМКА (розбіжна)
суддів Великої Палати Верховного Суду Гудими Д. А. і Ткачука О. С.
Справа № 560/17953/21
Провадження № 11-150апп23
І. ПІДСТАВИ ДЛЯ ВИСЛОВЛЕННЯ ОКРЕМОЇ ДУМКИ
1. Із ухвалою від 11 жовтня 2023 року про прийняття та призначення цієї справи до розгляду у Великій Палаті Верховного Суду не погоджуємося. Вважаємо її помилковою, а продовження розгляду справи у Великій Палаті Верховного Суду - таким, що може мати наслідком (а) зміну усталеної судової практики щодо інституту окремого провадження у цивільному судочинстві та (б) використання цього провадження з метою здобуття доказів для вирішення в адміністративному судочинстві існуючих спорів щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги.
ІІ. ІСТОРІЯ СПРАВИ
(1) Зміст позовної заяви
2. У грудні 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивачка) звернулася до суду з позовом до Міністерства оборони України (далі - Міноборони). Просила:
2.1. Визнати протиправним і скасувати рішення комісії Міноборони з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті), каліцтва або інвалідності військовослужбовців та інвалідності осіб, звільнених з військової служби, оформлене протоколом засідання від 22 липня 2021 року № 116, щодо відмови позивачці у призначенні одноразової грошової допомоги.
2.2. Зобов`язати Міноборони призначити та виплатити позивачці одноразову грошову допомогу у розмірі 750-кратного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня календарного року у зв`язку зі смертю члена її сім`ї - ОСОБА_2 .
3. Мотивувала вимоги так:
3.1. Позивачка з 2005 року проживала у незареєстрованому шлюбі із ОСОБА_2 у місті Могилів-Подільському Вінницької області. У 2013 році вони переїхали на постійне місце проживання у належний ОСОБА_2 будинок за адресою: АДРЕСА_1 . Обоє зареєстровані за цією адресою.
3.2. За час спільного проживання у них з`явився спільний побут і спільне майно, виникли взаємні права й обов`язки, вони почали вести спільне господарство (утримувати кіз, курей, кроликів, вирощувати городину) та спільно розпоряджатися грошима. Господарські роботи виконували разом, витрати оплачували із сімейного бюджету.
3.3. У лютому 2017 року ОСОБА_2 підписав контракт із Міноборони на проходження військової служби у Збройних Силах України. Протягом квітня 2018 року - квітня 2020 року брав участь у заходах із забезпечення національної безпеки й оборони, відсічі і стримування агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях. Набув статусу учасника бойових дій. Перебуваючи на військовій службі, ОСОБА_2 постійно продовжував надавати матеріальну допомогу позивачці - переказував їй гроші.
3.4. За час проходження військової служби отримав кілька захворювань, які суттєво погіршили його здоров`я. Позивачка протягом усього часу доглядала за ОСОБА_2, купувала ліки, готувала їжу. У квітні 2020 року він переніс складну операцію на шлунку, постійно потребував сторонньої допомоги, яку надавала позивачка, а ІНФОРМАЦІЯ_1 помер. Позивачка його поховала. Їй він заповів усе майно.
3.5. Відповідно до витягу з протоколу засідання 11 Регіональної військово-лікарської комісії по встановленню причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв від 3 грудня 2020 року № 853 ця комісія встановила, що "захворювання та причина смерті [ ОСОБА_2 ], ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини".
3.6. Позивачка звернулася із заявою про отримання одноразової грошової допомоги до Міноборони. Згідно з протоколом засідання комісія Міноборони з розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 22 липня 2021 року № 116 відмовила позивачці у призначенні одноразової грошової допомоги, оскільки суд (а) не встановив факт проживання однією сім`єю без реєстрації шлюбу з ОСОБА_2, ведення спільного господарства та наявності між ними взаємних прав та обов`язків; (б) не визнав право позивачки на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку зі смертю ОСОБА_2 . Подані документи не підтверджують статус позивачки як члена сім`ї загиблого.
3.7. Оскільки позивачка та ОСОБА_2 з 2005 року проживали разом в одному будинку, вели спільний побут, користувалися спільно нажитим майном, мали взаємні права й обов`язки, підтримували один одного, то є членами однієї сім`ї. Тому відмова Міноборони у виплаті одноразової грошової допомоги позивачці як члену сім`ї загиблого є протиправною.
(2) Зміст рішення суду першої інстанції
4. 5 травня 2022 року Хмельницький окружний адміністративний суд ухвалив рішення про відмову у задоволенні позову. Аргументував так:
4.1. 22 квітня 2020 року Лановецький районний суд Тернопільської області у справі № 602/230/20 ухвалив рішення про розірвання шлюбу між ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .
4.2. Згідно з довідкою Новоушицької селищної ради від 30 березня 2022 року позивачка прибула в с. Антонівку орієнтовно в 2005 році й проживала з ОСОБА_2 у його дворі без реєстрації. Відповідно до господарської книги села Антонівки 11 листопада 2011 року позивачка зареєструвалася у будинку співмешканця ОСОБА_2 і проживала разом із ним у цьому дворі до 2020 року.
4.3. У 2020 році вони переїхали до Могилів-Подільського району, але залишалися зареєстрованими на АДРЕСА_2 . Доказів спільного проживання із ОСОБА_2 з 2020 року позивачка не надала, враховуючи те, що 22 квітня 2020 року суд розірвав шлюб ОСОБА_2 із ОСОБА_3 .
4.4. Позивачка не підтвердила факт спільного проживання з померлим однією сім`єю, зокрема, ведення спільного побуту та наявності взаємних прав та обов`язків, або перебування її на утриманні (померлого), а суд цей факт не встановив. Позивачка не довела, що вона є членом сім`ї ОСОБА_2 або утриманкою. Суд вважає, що на неї не поширюється дія статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII) та відсутнє право на призначення та виплату одноразової грошової допомоги.
(3) Зміст постанови апеляційного суду
5. 6 жовтня 2022 року Сьомий апеляційний адміністративний суд прийняв постанову, згідно з якою рішення суду першої інстанції скасував, а позов задовольнив. Мотивував так:
5.1. У матеріалах справи є докази спільного проживання з 2005 року позивачки разом із ОСОБА_2 у незареєстрованому шлюбі.
5.2. Необґрунтованим є висновок суду першої інстанції про те, що позивачка не підтвердила факт спільного проживання з ОСОБА_2 однією сім`єю, зокрема, ведення із ним спільного побуту, наявність взаємних прав і обов`язків або перебування на його утриманні.
5.3. На позивачку поширюється дія статті 16-1 Закону № 2011-XII. Вона має право на призначення та виплату одноразової грошової допомоги.
(4) Зміст касаційної скарги
6. 23 грудня 2022 року Міноборони подало касаційну скаргу. Просило скасувати рішення апеляційного суду та залишити без змін рішення суду першої інстанції. Обґрунтувало так:
6.1. Позивачка вважає себе членом сім`ї ОСОБА_2, однак жодних належних і допустимих доказів (показань свідків про спільне проживання фактичного подружжя та ведення ними спільного побуту, фотографій певних подій, документів, що підтверджують придбання майна на користь сім`ї, витрачання коштів на спільні цілі (фіскальних чеків, договорів купівлі-продажу, договорів про відкриття банківського рахунку, депозитних договорів та інших письмових доказів) тощо) на підтвердження факту спільного проживання однією сім`єю без реєстрації шлюбу позивачка не надала.
6.2. Проживання однією сім`єю жінки та чоловіка без шлюбу не є підставою для виникнення у них прав та обов`язків подружжя (частина друга статті 21 Сімейного кодексу України (далі - СК України). Лише 22 квітня 2020 року (за 4 місяці до смерті ОСОБА_2 ) суд розірвав його шлюб із ОСОБА_3 .
6.3. Статті 315, 316 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) передбачають право фізичної особи подати до суду за місцем проживання заяву про встановлення факту, що має юридичне значення, зокрема, факту проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу. Однак позивачка цим правом не скористалась. Одразу подала позов до Міноборони.
6.4. Позивачка не зверталась за отриманням відповідного посвідчення згідно з пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 травня 1993 року № 379 "Про посвідчення на право користування пільгами членів сімей військовослужбовців, які загинули (померли) чи пропали безвісти під час проходження військової служби".
6.5. Позивачка не заявила окремої вимоги про встановлення факту віднесення її до члена сім`ї загиблого військовослужбовця.
6.6. Вимога зобов`язати Міноборони призначити та виплатити одноразову грошову допомогу у розмірі 750-кратного прожиткового мінімуму є передчасною, оскільки із заявою про призначення спірної допомоги також звернувся син ОСОБА_2 - ОСОБА_4, який є інвалідом з дитинства (утриманцем).
6.7. Подані за правилами окремого провадження заяви громадян України, які втратили на війні близьких осіб, про встановлення факту спільного проживання однією сім`єю загальні суди залишають без розгляду через наявність спору про право. У разі звернення за правилами загального позовного провадження громадяни потенційно можуть не встановити цей факт через потенційну підсудність спору адміністративним судам. Під час виникнення інших питань членам сім`ї загиблих військовослужбовців знову необхідно буде звертатися до суду для підтвердження статусу члена сім`ї загиблого військовослужбовця.
(5) Зміст ухвали Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду
7. 22 вересня 2023 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду постановив ухвалу про передання справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду. Мотивував так:
7.1. Необхідно відступити від висновку Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду, сформульованого у постанові від 22 березня 2023 року у справі №290/289/22-ц. Згідно з цим висновком вимоги про встановлення факту проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу з військовослужбовцем, який загинув (помер) під час участі у бойових діях і забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки та стримування збройної агресії російської федерації, не можна вирішувати за правилами цивільного судочинства.
7.2. Правовідносини у справах № 560/17953/21 і № 290/289/22-ц є подібними, оскільки в обох справах необхідно встановити юридичний факт (факт проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без реєстрації шлюбу) для подання документів до відповідних органів з метою призначення й отримання одноразової грошової допомоги за загиблого (померлого) військовослужбовця.
7.3. Встановлення факту проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу треба розглядати за правилами цивільного судочинства в окремому провадженні.
(6) Зміст ухвали Великої Палати Верховного Суду
8. 11 жовтня 2023 року Велика Палата Верховного Суду постановила ухвалу про прийняти та призначення справи до розгляду. Аргументувала так:
8.1. Аргументи касаційної скарги, аналіз судових рішень у цій та інших справах, а також мотиви Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дозволяють виснувати про обґрунтованість передання справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
8.2. За змістом частини третьої статті 346 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд, який розглядає справу в касаційному порядку у складі колегії суддів, палати або об`єднаної палати, передає справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду, якщо така колегія (палата, об`єднана палата) вважає за необхідне відступити від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного в раніше ухваленому рішенні Верховного Суду у складі колегії суддів (палати, об`єднаної палати) іншого касаційного суду. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дотримав умови, визначені для передання справи до Великої Палати Верховного Суду із зазначеної підстави. А Велика Палата Верховного Суду перевірила матеріали справи, наведені в касаційній скарзі доводи та вирішила, що слід прийняти цю справу для продовження розгляду.
ІІІ. СУТЬ ОКРЕМОЇ ДУМКИ
9. Вважаємо, що Велика Палата Верховного Суду мала повернути справу № 560/17953/21 для продовження розгляду до Верховного Суду у складі відповідної колегії суддів Касаційного адміністративного суду.
10. По-перше, пропонований підхід, спрямований на зміну судової практики, у разі його впровадження може мати негативні наслідки для вирішення спорів щодо призначення та виплати одноразової грошової допомоги. Цей підхід, як видається, всупереч чинному правовому регулюванню допускає можливість визнання права на призначення та виплату такої допомоги за кожним позивачем, який подасть в адміністративний суд у справу про оскарження рішення відповідної комісії Міноборони ухвалене після прийняття цього рішення судове рішення про встановлення в окремому провадженні за правилами цивільного судочинства факту проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без реєстрації шлюбу.
10.1. Установити, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пунктах 1-1-2 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору (абзац перший пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану").
10.2. У випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" за загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста (особу, звільнену з військової служби, смерть якої настала протягом року після звільнення) (частина перша статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей").
10.3. Члени сім`ї померлого вважаються такими, що перебували на його утриманні, якщо вони були на його повному утриманні або одержували від нього допомогу, яка була для них постійним і основним джерелом засобів до існування(частина перша статті 31 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб").
10.4. Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (абзац шостий пункту 5 затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2013 року № 975 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві (далі - Порядок № 975)).
10.5. Члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого), яким призначається та виплачується одноразова грошова допомога, подають за місцем проходження служби (зборів) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста або уповноваженим структурним підрозділам державних органів, на які покладаються функції щодо підготовки необхідних для призначення пенсії документів (далі - уповноважений орган), такі документи (пункт 10 Порядку № 975):
заяву кожного повнолітнього члена сім`ї, батьків та утриманців загиблого (померлого), які мають право на отримання допомоги, а у разі наявності малолітніх та/або неповнолітніх дітей - іншого з батьків або опікунів чи піклувальників дітей про виплату одноразової грошової допомоги;
витяг з наказу про виключення загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста із списків особового складу військової частини (підрозділу, органу);
витяг з особової справи про склад сім`ї військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста, призваного на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві.
До заяви додаються копії:
документа, що свідчить про причини та обставини загибелі (смерті) військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста, зокрема про те, що вона не пов`язана з вчиненням ним кримінального чи адміністративного правопорушення або не є наслідком вчинення ним дій у стані алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння, або навмисного спричинення собі тілесного ушкодження чи самогубства;
свідоцтва про смерть військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста;
свідоцтва про народження військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста - для виплати одноразової грошової допомоги батькам загиблого (померлого);
свідоцтва про шлюб - для виплати грошової допомоги дружині (чоловікові);
документів (відповідних сторінок за наявності), що посвідчують особу (паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту) членів сім`ї, з даними про прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) особи, до яких внесено відомості про реєстрацію місця проживання, та довідку про реєстрацію місця проживання (у разі коли відомості про реєстрацію місця проживання до таких документів не внесені);
свідоцтва про народження дитини - для виплати одноразової грошової допомоги дитині;
документа, що засвідчує реєстрацію фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб-платників податків, виданого органом доходів і зборів (для фізичної особи, яка через свої релігійні переконання відмовляється від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомила про це відповідний орган доходів і зборів та має відмітку в паспорті громадянина України, - копію сторінки паспорта з такою відміткою);
рішення районної, районної у м. Києві та Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті, сільської, селищної ради або суду про встановлення над дитиною-сиротою, дитиною, позбавленою батьківського піклування, опіки, піклування (у разі здійснення опіки або піклування над дітьми військовослужбовця, військовозобов`язаного та резервіста);
рішення суду або нотаріально посвідченого правочину, що підтверджуватиме факт перебування заявника на утриманні загиблого (померлого) (надають особи, які не були членами сім`ї загиблого (померлого), але перебували на його утриманні);
постанови відповідної військово-лікарської комісії щодо встановлення причинного зв`язку смерті (контузії, травми або каліцтва), захворювання.
10.6. Право на одержання одноразової грошової допомоги відповідно до пунктів 1-3 частини другої статті 16 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" мають члени сім`ї, батьки та утриманці загиблого (померлого). Члени сім`ї та батьки загиблого (померлого) визначаються відповідно до Сімейного кодексу України, а утриманці - відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (абзаци перший і другий пункту 4.6 розділу IV затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14 серпня 2014 року № 530 Положення про організацію в Міністерстві оборони України роботи з обчислення вислуги років для призначення пенсій військовослужбовцям і забезпечення соціальними виплатами осіб, звільнених з військової служби у Збройних Силах України, та членів їх сімей (далі - Положення № 530)).