РІШЕННЯ
Іменем України
04 грудня 2023 року
м. Київ
справа №990/49/23
адміністративне провадження № П/990/49/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Шарапи В.М., Єзерова А.А., Тацій Л.В.,
за участю:
секретаря судового засідання - Приходько Н.І.,
представника позивача - Шупені В.М.,
представника відповідача - Байдаченко О.І.,
представника третьої особи - Харченко С.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Президента України, за участю третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Державної міграційної служби України, про визнання протиправним та скасування Указу Президента України від 08 вересня 2022 року № 638/2022 в частині припинення громадянства України у відношенні громадянина ОСОБА_1, -
РУХ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. 28 березня 2023 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду як суду першої інстанції надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ), подана представником - адвокатом Шупенею В.М., про визнання протиправним та скасування Указу Президента України від 08 вересня 2022 року № 638/2022 в частині припинення громадянства України у відношенні громадянина ОСОБА_1 .
2. В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначає, що Указ Президента України від 08 вересня 2022 року № 638/2022 "Про припинення громадянства", відносно ОСОБА_1, є незаконним та протиправним, прийнятим з порушенням норм Конституції України.
В позовній заяві зазначено, що стаття 19 Закону України "Про громадянство України" від 18 січня 2001 року № 2235-III (далі - Закон № 2235-III) визначаючи підстави для втрати громадянства України суперечить нормам статті 25 Конституції України, відповідно до яких громадянин України не може бути позбавлений громадянства України і права змінити громадянство.
Представник позивача вважає, що положення статті 19 Закону № 2235-III установлюють санкції/покарання за те, що особа/громадянин користується своїм правом на набуття громадянства іншої держави.
Також представник позивача наполягає на відсутності чітко регламентованої процедури виявлення територіальними підрозділами ДМС України факту наявності у громадянина України громадянства/підданства іншої країни, а тому оскаржуваний Указ є протиправним та незаконним.
3. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28 березня 2023 року для розгляду цієї справи визначено склад колегії суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Шарапи В.М., Єзерова А.А., Тацій Л.В.
4. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 03 квітня 2023 року відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.
Витребувано у Офісу Президента України належним чином засвідчену копію Указу Президента України від 08 вересня 2022 року № 638/2022 в частині припинення громадянства України у відношенні громадянина ОСОБА_1 та у Державної міграційної служби України належним чином засвідчені копії документів, додатки до Подання про втрату громадянства України від 07 вересня 2022 року № 19/20-6/1900, а саме: 1)заяву про видачу паспорта громадянина України НОМЕР_1 виданого 16 лютого 2012 року Глибоцьким РВ УМВС України в Чернівецькій області; 2) заяви-анкети на оформлення паспорта громадянина України для виїзду за кордон № НОМЕР_2 оформленого 04 вересня 2015 року, орган видачі 7301 та № FJ 292632 оформленого 19 жовтня 2017 року, орган видачі 7301; 3) лист ДПГПР ДМС України від 07 вересня 2022 року № 6.4/2585-22 з доданим листом СБ України від 06 вересня 2022 року № 5/6/4-13456 з додатками до нього.
5. 24 квітня 2023 року до Верховного Суду надійшли, належним чином засвідчені копії документів, витребувані у Державної міграційної служби України.
6. 26 квітня 2023 року до Верховного Суду надійшов відзив Президента України на позовну заяву. Відповідач зазначив, що оскаржуваний Указ Президента України від 08 вересня 2022 року № 638/2022 в частині припинення громадянства України ОСОБА_1 прийнятий на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України (а.с. 86-103).
7. 04 травня 2023 року від представника відповідача до Верховного Суду надійшло клопотання про залучення до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача - Державну міграційну службу України (далі - третя особа, ДМС України).
8. 08 травня 2023 року до Верховного Суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що спірний Указ прийнятий за відсутності для цього законних підстав, з порушенням процедури позбавлення громадянства та всупереч положень статті 25 Конституції України, за якої громадянин України не може бути позбавлений громадянства.
9. Ухвалою Верховного Суду від 15 травня 2023 року задоволено клопотання представника Президента України та залучено до участі у справі № 9901/49/23 у якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача ДМС України.
10. 30 травня 2023 року від третьої особи до Верховного Суду надійшли пояснення про надходження до ДМС України листа Служби безпеки України від 06 вересня 2022 року та довідки "Щодо подвійного громадянства окремих громадян України", а саме що ОСОБА_1 у 2017 році набув громадянство Румунії та має відповідний паспорт № НОМЕР_3 .
З урахуванням зазначеної інформації було підготовлено та надіслано до Комісії при Президентові України з питань громадянства відповідне подання про втрату ОСОБА_1 громадянства України.
ДМС України вважає, що вчинені нею дії щодо підготовки та надіслання подання відповідають нормам статей 17, 19 Закону № 2235-III та Порядку провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень, затвердженого Указом Президента України від 27 березня 2001 року № 215.
11. 23 жовтня 2023 року представником відповідача подано до Верховного Суду копії матеріалів з питань громадянства України, на підставі яких Президентом України прийнято рішення про припинення громадянства України ОСОБА_1 .
12. У судовому засіданні представники сторін та третьої особи дали відповідні пояснення на підтримку доводів, викладених у позовній заяві та запереченнях на неї, письмових поясненнях.
Представник позивача підтримав доводи та підстави, наведені в позові, додатково наголосив, що копія наданого відповідачем та третьою особою паспорту громадянина Румунії на ім`я позивача не може бути належним доказом у справі та свідчити про добровільне набуття ОСОБА_1 громадянства цієї держави. Зазначив, що ОСОБА_1 не повідомляв його, чи він дійсно має громадянство іншої країни чи ні.
Представник відповідача наголосив, що документи, щодо набуття ОСОБА_1 громадянства Румунії, підтверджують законність оскаржуваного Указу.
Представник третьої особи зазначив, що з документів, які надійшли від Служби безпеки України, аналізу законодавства Румунії начальником Управління ДМС України в Чернівецькій області зроблено обґрунтований висновок щодо добровільного набуття позивачем румунського громадянства.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ
13. Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, розглянувши та обговоривши доводи, наведені у позовній заяві, перевіривши та дослідивши матеріали справи, колегія суддів Верховного Суду дійшла таких висновків.
Згідно інформації, зазначеної в копіях паспорта громадянина України серії НОМЕР_1 та подання про втрату громадянства України, ОСОБА_1 народився ІНФОРМАЦІЯ_1 в селі Старий Вовчинець, Глибоцького району Чернівецької області та належав до громадянства України з 24 серпня 1991 року на підставі пункту 1 статті 3 Закону України "Про громадянство України".
07 вересня 2022 року за вхідним номером 3039-22 до ДМСУ надійшов лист Служби безпеки України від 06 вересня 2022 року № 5/6/4-13456 "Щодо подвійного громадянства громадян України" із додатками, серед яких копія паспорта громадянина Румунії № НОМЕР_3 на ім`я позивача.
07 вересня 2022 року Головою Державної міграційної служби України затверджено подання про втрату громадянства України ОСОБА_1 у зв`язку з добровільним набуттям останнім громадянства держави Румунії. У якості нормативного обґрунтування подання зазначено пункт 1 частини першої статті 19 Закону України "Про громадянство України".
Затвердженню подання передував висновок т.в.о. начальника Чернівецького відділу Управління ДМС України в Чернівецькій області щодо наявності підстав для втрати громадянства України на підставі інформації, викладеної у листі Служби безпеки України № 5/6/4-13456 від 06 вересня 2022 року, згідно із якою ОСОБА_1 у 2017 році добровільно набув громадянство Румунії та має паспорт громадянина Румунії № НОМЕР_3 .
Згідно із інформацією, зазначеною в протоколі № 5, 07 вересня 2022 року Комісія при Президентові України з питань громадянства ухвалила внести на розгляд Президента України пропозицію про задоволення подання про втрату громадянства України та вважати таким, що втратив громадянство України ОСОБА_1
8 вересня 2022 року із посиланням на пункт 26 статті 106 Конституції України, статті 17, 19 Закону України "Про громадянство України" Президент України видав Указ № 638/2022, яким постановив вважати такими, що втратили громадянство України у тому числі (…) ОСОБА_1, 1969 року народження, уродженця та жителя Чернівецької області.
Не погодившись правомірністю цього Указу, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з позовом за захистом своїх прав.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
14. Статтею 4 Конституції України встановлено, що в Україні існує єдине громадянство. Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом.
Громадянин України не може бути позбавлений громадянства і права змінити громадянство (частина перша статті 25 Конституції України).
Відповідно до пункту 26 частини першої статті 106 Конституції України Президент України приймає рішення про прийняття до громадянства України та припинення громадянства України, про надання притулку в Україні.
За частиною третьою статті 106 Конституції України Президент України на основі та на виконання Конституції і законів України видає укази і розпорядження, які є обов`язковими до виконання на території України.
Правовий зміст громадянства України, підстави і порядок його набуття та припинення, повноваження органів державної влади, що беруть участь у вирішенні питань громадянства України, порядок оскарження рішень з питань громадянства, дій чи бездіяльності органів державної влади, їх посадових і службових осіб визначено Законом України "Про громадянство України" (далі - Закон № 2235-ІІІ).
Відповідно до статті 17 Закону № 2235-ІІІ громадянство України припиняється: 1) внаслідок виходу з громадянства України; 2) внаслідок втрати громадянства України; 3) за підставами, передбаченими міжнародними договорами України.
Згідно з частиною першою статті 19 цього Закону підставами для втрати громадянства України є :
1) добровільне набуття громадянином України громадянства іншої держави, якщо на момент такого набуття він досяг повноліття.
Добровільним набуттям громадянства іншої держави вважаються всі випадки, коли громадянин України для набуття громадянства іншої держави повинен був звертатися із заявою чи клопотанням про таке набуття відповідно до порядку, встановленого національним законодавством держави, громадянство якої набуто.
Не вважаються добровільним набуттям іншого громадянства такі випадки:
а) одночасне набуття дитиною за народженням громадянства України та громадянства іншої держави чи держав;
б) набуття дитиною, яка є громадянином України, громадянства своїх усиновителів унаслідок усиновлення її іноземцями;
в) автоматичне набуття громадянином України іншого громадянства внаслідок одруження з іноземцем;
г) автоматичне набуття громадянином України, який досяг повноліття, іншого громадянства внаслідок застосування законодавства про громадянство іноземної держави, якщо такий громадянин України не отримав документ, що підтверджує наявність у нього громадянства іншої держави;
2) набуття особою громадянства України на підставі статті 9 цього Закону внаслідок обману, свідомого подання неправдивих відомостей або фальшивих документів;
3) добровільний вступ на військову службу іншої держави, яка відповідно до законодавства цієї держави не є військовим обов`язком чи альтернативною (невійськовою) службою.
Отже, припинення громадянства України внаслідок його втрати через активні дії повнолітньої людини, спрямовані на набуття громадянства іншої держави, не є позбавленням громадянства України. Можливість змінити громадянство України є гарантованою (частина перша статті 25 Конституції України, пункт 4 частини першої статті 2 Закону № 2235-ІІІ).
Втім у даній справі не встановлені випадки, які не вважаються добровільним набуттям іншого громадянства, зазначені в абзаці 3 пункту 1 частини першої статті 19 Закону України "Про громадянство України", та сторони не надавали докази про їх наявність.
15. Пунктом 3 частини першої статті 24 Закону України "Про громадянство України" визначено, що повноваження щодо підготовки подань про втрату особами громадянства України і разом із необхідними документами надсилання їх на розгляд Комісії при Президентові України з питань громадянства здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері громадянства.
Згідно з пунктом 1 частини першої статті 22 Закону України № 2235-ІІІ Президент України приймає рішення і видає укази відповідно до Конституції України і цього Закону про прийняття до громадянства України і про припинення громадянства України.
Отже, Президент України має право видавати акти про прийняття до громадянства України та про припинення громадянства України.
Указом Президента України від 27 березня 2001 року № 215 "Питання організації виконання Закону України "Про громадянство України" затверджено Порядок провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень (далі - Порядок).
Порядок закріплює процедуру провадження за заявами і поданнями з питань громадянства України та виконання прийнятих рішень; порядок розгляду Державною міграційною службою України, її територіальними органами та територіальними підрозділами заяв і подань з питань громадянства України, рішення за якими приймає Президент України; порядок розгляду заяв і подань з питань громадянства Комісією при Президентові України з питань громадянства.