1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 грудня 2023 року

м. Київ

справа № 340/2175/21

адміністративне провадження № К/990/2801/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду (далі - Суд):

cудді-доповідача - Радишевської О.Р.,

суддів - Кашпур О.В., Уханенка С.А.

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції адміністративну справу №340/2175/21

за позовом ОСОБА_1 до Знам`янського міського голови Сокирки Володимира Феліксовича, Виконавчого комітету Знам`янської міської ради Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 21.12.2021, ухвалену у складі: судді-доповідача Баранник Н.П., суддів Малиш Н.І., Щербака А.А.,

УСТАНОВИВ:

І. Суть спору

1. ОСОБА_1 (далі - позивачка, ОСОБА_1 ) звернулася до суду з позовом до Знам`янського міського голови Сокирки Володимира Феліксовича (далі - відповідач-1, Сокирко В. Ф. ), Виконавчого комітету Знам`янської міської ради Кіровоградської області (далі - відповідач-2) з вимогами:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача-1 щодо не присвоєння ОСОБА_1, головному спеціалісту архівного відділу Виконавчого комітету Знам`янської міської ради Кіровоградської області, четвертого рангу посадової особи органу місцевого самоврядування;

- зобов`язати відповідача-1 унести зміни до пункту 2 розпорядження міського голови м Знам`янки від 02.10.2019 №703-К "Про присвоєння рангу ОСОБА_1 " і присвоїти ОСОБА_1, головному спеціалісту архівного відділу Виконавчого комітету Знам`янської міської ради Кіровоградської області, четвертий ранг посадової особи органу місцевого самоврядування;

- зобов`язати відповідача-2 з урахуванням присвоєного ОСОБА_1, головному спеціалісту архівного відділу Виконавчого комітету Знам`янської міської ради Кіровоградської області, четвертого рангу посадової особи органу місцевого самоврядування провести перерахунок і виплату заробітної плати з 03.10.2019 по теперішній час.

2. На обґрунтування позову позивачка зазначає, що посадовим особам органів місцевого самоврядування присвоюються ранги на рівні тих, які вони мали відповідно до Закону України "Про державну службу".

3. Водночас під час призначення її на посаду в органі місцевого самоврядування відповідач-1 врахувати набутий нею, відповідно до Закону України "Про державну службу", ранг відмовився.

ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи

4. ОСОБА_1 працювала на посаді начальника архівного відділу Знам`янської РДА, де їй було присвоєно черговий четвертий ранг державного службовця в межах категорії "Б".

5. ОСОБА_1 02.10.2019 звільнено з посади начальника архівного відділу Знам`янської РДА в порядку переведення відповідно до пункту 5 частини третьої статті 36 КЗпП України та 03.10.2019 призначено в порядку переведення на посаду головного спеціаліста архівного відділу Виконавчого комітету Знам`янської міської ради з присвоєнням одинадцятого рангу посадової особи органів місцевого самоврядування в межах четвертої категорії посад, на підставі розпорядження міського голови від 02.10.2019 №703-К.

6. ОСОБА_1 30.03.2021 звернулася до Знам`янського міського голови із заявою, у якій просила змінити присвоєний їй ранг на четвертий ранг посадової особи органів місцевого самоврядування в межах четвертої категорії посад, а також доручити бухгалтерії виконавчого комітету міської ради провести перерахунок і виплату заробітної плати з урахуванням зміни рангу.

7. Листом від 19.04.2021 №21П-495 Виконавчий комітет Знам`янської міської ради Кіровоградської області повідомив позивачку, що згідно з пунктом 11 частини третьої статті 3 Закону України "Про державну службу" від 10.12.2015 №889-VIII дія цього закону не поширюється на посадових осіб органів місцевого самоврядування. Крім того, умови та порядок присвоєння рангів державним службовцям, передбачені вказаним законом, відрізняються від умов та порядку призначення рангів посадовим особам органів місцевого самоврядування.

8. З урахуванням викладеного, Виконавчий комітет Знам`янської міської ради Кіровоградської області зазначив, що підстав для перегляду одинадцятого рангу посадової особи органів місцевого самоврядування немає.

9. Уважаючи, що відповідачі протиправно відмовляються присвоїти їй четвертий ранг посадової особи органу місцевого самоврядування, позивачка звернулася до суду.

ІІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення

10. Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02.08.2021 позов задоволено:

- визнано протиправною бездіяльність Знам`янського міського голови щодо не присвоєння ОСОБА_1, головному спеціалісту архівного відділу Виконавчого комітету Знам`янської міської ради Кіровоградської області, четвертого рангу посадової особи органу місцевого самоврядування;

- зобов`язано Знам`янського міського голову внести зміни до пункту 2 розпорядження міського голови м. Знам`янки від 02.10.2019 №703-К "Про присвоєння рангу ОСОБА_1" та присвоїти ОСОБА_1, головному спеціалісту архівного відділу Виконавчого комітету Знам`янської міської ради Кіровоградської області, четвертий ранг посадової особи органу місцевого самоврядування;

- зобов`язано Виконавчий комітет Знам`янської міської ради з урахуванням присвоєного четвертого рангу посадової особи органу місцевого самоврядування - ОСОБА_1, головному спеціалісту архівного відділу Виконавчого комітету Знам`янської міської ради Кіровоградської області провести перерахунок та виплату заробітної плати з 03.10.2019;

- стягнуто на користь ОСОБА_1 витрати, понесені на отримання правничої допомоги у розмірі 3 000,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань Виконавчого комітету Знам`янської міської ради Кіровоградської області.

11. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що особі, яка призначається на посаду до органу місцевого самоврядування та має ранг державного службовця, відповідно до вимог Закону України від 16.12.1993 № 3723-XII "Про державну службу" або Закону України від 10.12.2015 № 889-VIII "Про державну службу", присвоюється ранг посадової особи місцевого самоврядування на рівні рангу державного службовця, якщо Законом не передбачено присвоєння вищого рангу посадової особи місцевого самоврядування.

12. Постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 21.12.2021 рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02.08.2021 скасовано та ухвалено нове, яким у задоволенні позову відмовлено.

13. Приймаючи протилежне рішення, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування встановлюється для випадків призначення осіб на посади державних службовців. Водночас зворотного співвідношення рангів (встановлення посадовій особі місцевого самоврядування рангу на рівні того, що особа мала на державній службі) чинним законодавством не передбачено. Ранги посадовим особам місцевого самоврядування присвоюються в межах відповідної категорії посад.

14. Суд апеляційної інстанції відхилив посилання позивачки на пункт 3 розділу VII "Прикінцеві та Перехідні положення" Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування", відповідно до якого з набранням чинності цим Законом посадовим особам органів місцевого самоврядування присвоюються ранги на рівні тих, які вони мали відповідно до Закону України "Про державну службу".

15. Суд апеляційної інстанції вважав, що зазначена норма визначала порядок співвідношення рангів станом на момент набрання чинності Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування", - 04.07.2001. Водночас ця норма не дозволяє співвідносити ранги посад державної служби з посадами в органах місцевого самоврядування на момент виникнення спірних правовідносин, адже 01.05.2016 набрав чинності Закон України "Про державну службу" від 10.12.2015 № 889-VIII, статтею 3 якого встановлено, що дія цього Закону не поширюється на посадових осіб місцевого самоврядування.

IV. Провадження в суді касаційної інстанції

16. У касаційній скарзі позивачка, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить скасувати його рішення, та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

17. За доводами позивачки, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, у спірних правовідносинах відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування пункту 11 частини третьої статті 3, частини другої статті 39 Закону України "Про державну службу", пункту 3 Розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування".

18. Позивачка зазначає, що суд першої інстанції правильно застосував вказані норми права і дійшов обґрунтованих висновків про те, що посадовим особам органів місцевого самоврядування присвоюються ранги на рівні тих, які вони мали відповідно до Закону України "Про державну службу".

19. Відповідач-1 у відзиві на касаційну скаргу підтримав позицію суду апеляційної інстанції й зазначив, що пункт 3 розділу VII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про службу в органах місцевого самоврядування" встановлював співвідношення рангів між державними службовцями і посадовими особами органів місцевого самоврядування тільки на момент набрання чинності Законом України "Про службу в органах місцевого самоврядування", - 04.07.2001. Однак таке співвідношення встановлювалося із попередньою редакцією Закону України "Про державну службу" (від 16.12.1993 № 3723-XII). Натомість у чинному на момент виникнення спірних правовідносин Законі України "Про державну службу" (від 10.12.2015 № 889-VIII) прямо зазначено, що його положення не застосовуються до депутатів місцевих рад, посадових осіб місцевого самоврядування, що не дозволяє встановлювати посадовим особам органів місцевого самоврядування ранги на рівні тих, що вони мали на державній службі.

20. Касаційна скарга надійшла до Суду 19.01.2022. За наслідками автоматизованого розподілу касаційну скарги було передано на розгляд колегії суддів у складі: судді-доповідача Радишевської О.Р., суддів Кашпур О.В., Уханенка С.А.

21. Ухвалою Суду від 09.02.2022 відкрито касаційне провадження за цією касаційною скаргою.

V. Джерела права й акти їхнього застосування

22. Принципи, правові та організаційні засади державної служби визначає Закон України "Про державну службу" від 10.12.2015 № 889-VIII (далі - Закон № 889).

23. Відповідно до статті 1 Закону № 889-VIII державна служба - це публічна, професійна, політично неупереджена діяльність із практичного виконання завдань і функцій держави. Державний службовець - це громадянин України, який займає посаду державної служби в органі державної влади, іншому державному органі, його апараті (секретаріаті) (далі - державний орган), одержує заробітну плату за рахунок коштів державного бюджету та здійснює встановлені для цієї посади повноваження, безпосередньо пов`язані з виконанням завдань і функцій такого державного органу, а також дотримується принципів державної служби.

24. Згідно з пунктом 11 частини третьої статті 3 Закону № 889-VIII дія цього Закону не поширюється на депутатів місцевих рад, посадових осіб місцевого самоврядування.

25. Частиною першою статті 39 Закону № 889-VIII передбачено, що ранги державних службовців є видом спеціальних звань.

26. Відповідно до частини другої статті 39 Закону № 889-VIII встановлюється дев`ять рангів державних службовців.

27. Порядок присвоєння рангів державних службовців та співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями визначаються Кабінетом Міністрів України.

28. Співвідношення між рангами державних службовців і рангами посадових осіб місцевого самоврядування, військовими званнями, дипломатичними рангами та іншими спеціальними званнями встановлюється для випадків призначення осіб, яким присвоєно такі спеціальні звання, на посади державних службовців, на яких може бути присвоєно нижчий ранг. У такому разі особі присвоюється ранг державного службовця на рівні рангу, який вона мала відповідно до спеціальних законів.

29. Частиною третьою статті 39 Закону № 889-VIII передбачено, що присвоюються такі ранги:

- державним службовцям, які займають посади державної служби категорії "А", - 1, 2, 3 ранг;

- державним службовцям, які займають посади державної служби категорії "Б", - 3, 4, 5, 6 ранг;

- державним службовцям, які займають посади державної служби категорії "В", - 6, 7, 8, 9 ранг.

30. Згідно з частиною дев`ятою статті 39 Закону № 889-VIII у разі переходу на посаду нижчої категорії або звільнення з державної служби за державним службовцем зберігається раніше присвоєний йому ранг.


................
Перейти до повного тексту