1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 грудня 2023 року

м. Київ

справа № 200/1857/19-а

адміністративне провадження № К/9901/23537/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

суддя-доповідач - Стародуб О.П.,

судді: Єзеров А.А., Кравчук В.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 18.04.2019 (суддя - Чекменьов Г.А.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 24.07.2019 (Гаврищук Т.Г., Казначеєв Е.Г., Сіваченко І.В.)

у справі за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області до Державного підприємства "Шахтоуправління "Південнодонбаське №1" про зобов`язання вчинити дії.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області звернулось до суду з позовом про стягнення пені з Державного підприємства "Шахтоуправління "Південнодонбаське №1" за несвоєчасну сплату страхових внесків в розмірі 11 915 563,00 грн.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Державне підприємство "Шахтоуправління "Південнодонбаське №1" (код ЄДРПОУ 34032208) перебуває на обліку в якості страхувальника у Вугледарському міському відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області з 04.07.2007, реєстраційний №05-62-01-0241.

Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України №560 від 07.11.2018 вирішено реорганізувати Державне підприємство "Шахтоуправління "Південнодонбаське №1" (код ЄДРПОУ 34032208) шляхом приєднання до Державного підприємства "Національна вугільна компанія" (код ЄДРПОУ 42164388). За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Державне підприємство "Шахтоуправління "Південнодонбаське №1" знаходиться в стані припинення.

Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Вугледарського міського відділення проведена позапланова перевірка Державного підприємства "Шахтоуправління "Південнодонбаське №1" щодо дотримання порядку правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за період з 01.12.2011 по 21.12.2018, про що був складений акт №10 від 21.12.2018, підписаний керівником і головним бухгалтером підприємства та головою комісії з реорганізації підприємства (а.с.6-7).

Перевіркою встановлені факти порушення сплати страхових внесків, за що нарахована пеня в сумі 11 915 563,90 грн.

У запереченнях на акт перевірки відповідач не визнає нараховану пеню, посилається на Закон України від 02.09.2014 № 1669-VІІ "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції".

Оскільки у відповідача наявна заборгованість в розмірі 11 915 563,90 грн., позивач звернувся до суду з позовом про її стягнення.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 18.04.2019, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 24.07.2019, у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди виходили з того, що факт перебування відповідача як платника єдиного внеску на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводилася антитерористична операція, є підставою для зупинення застосування до таких платників заходів впливу, стягнення і відповідальності за порушення Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", а отже і Закону України від 23.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності".

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи.

Зокрема позивач покликається на те, що судами не враховано, що з 01.01.2011 право Фонду на застосування фінансових санкцій (пені) було визначено статтею 24-1 Закону України від 23.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності", а з 01.01.2015 - пунктом 6 частини 2 статті 9 Закону №1105 (в новій редакції), а також пунктом 7 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення " Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", за приписами якого це право зберігається за фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування на період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків та сум штрафних санкцій, які були нараховані та/або не сплачені страхувальником станом на 01.01.2011.

Також позивач покликається на те, що Верховний Суд України, переглянувши в касаційному порядку судові рішення у справах № 21-432а12, № 21-323а13, дійшов висновку про правомірність застосування робочими органами Фонду інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві га професійних захворювань України від 12.07.2007 № 36.

Також позивач покликається на те, що суд апеляційної інстанції безпідставно застосував пункт 9-4 розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України від 08.07.2010 №2464 -VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", оскільки вказана правова норма передбачає незастосування фінансових санкцій за невиконання обов`язків платника єдиного внеску щодо сплати єдиного внеску в період з 14 квітня до закінчення антитерористичної операції. В даній справі спірним є нарахування за несвоєчасну сплату страхових внесків до Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання України, які не є складовою єдиного внеску. Крім того, відповідач не сплатив страхові внески в період до 01.01.2011, тобто у той період, коли антитерористична операція не проводилась. Тому, застосування вищезазначеної норми для врегулювання даного спору є необґрунтованим.

Позивач просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити повністю.

Відповідач у запереченнях просить відмовити в задоволенні касаційної скарги.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до частини 2 статті 52 Закону України від 23.09.1999 №1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" (далі - Закон №1105-ХІV), у редакції, чинній до 01.01.2011, за прострочення сплати страхового внеску до Фонду соціального страхування від нещасних випадків із страхувальника стягується пеня згідно із законом.

01.01.2011 набрав чинності Закон України від 08.07.2010 №2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон №2464-VI) відповідно до Прикінцевих та перехідних положень якого, частина 2 статті 52 Закону №1105-XIV виключена.

У пункті 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2464-VI визначено, що з дня набрання чинності цим Законом платники страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, вважаються платниками єдиного внеску.

Одночасно із цим, абзацом 5 пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2464-VI передбачено, що стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі, страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій.

Відповідно до абзацу 6 пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону №2464-VI на період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.


................
Перейти до повного тексту