ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2023 року
м. Київ
cправа № 902/1084/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Чумака Ю. Я.,
секретар судового засідання - Письменна О. М.,
за участю представників сторін:
прокуратури - Підяша О. С. (прокурора),
відповідача-1 - Сінкевич Л. О., Федчишина В. А. (самопедставництво),
відповідача-2 - Сувалова В. О. (адвоката),
відповідача-3 - не з`явилися,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу керівника Рівненської обласної прокуратури
на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.07.2023 (колегія суддів: Розізнана І. В. - головуючий, Грязнов В. В., Василишин А. Р.) і рішення Господарського суду Вінницької області від 10.04.2023 (суддя Яремчук Ю. О.) у справі
за позовом заступника керівника Вінницької окружної прокуратури
до: 1) Вінницької міської ради, 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Вітеком", 3) Товариства з обмеженою відповідальністю "АВМ Агроінвест"
про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, визнання недійсними договорів купівлі-продажу земельних ділянок та їх повернення,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. 26.10.2022 заступник керівника Вінницької окружної прокуратури (далі - Прокурор) в інтересах держави звернувся до Господарського суду Вінницької області з позовом до Вінницької міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю "Вітеком" (далі - ТОВ "Вітеком"), Товариства з обмеженою відповідальністю "АВМ Агроінвест" (далі - ТОВ "АВМ Агроінвест") про визнання незаконним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, визнання недійсними договорів купівлі-продажу землі, повернення земельних ділянок.
1.2. Прокурор, обґрунтовуючи позовні вимоги, зазначав, що рішення Вінницької міської ради від 27.12.2013 № 1558, яким передано у власність шляхом продажу ТОВ "Вітеком" земельні ділянки: кадастровий номер 051010000:03:002:0155, площею 0,2307 га та кадастровий номер 051010000:03:002:0156, площею 0,2175 га, прийняте з порушенням вимог частини 1 статті 134 Земельного кодексу України, а саме, без проведення земельних торгів, тому його належить скасувати. Прокурор також зазначав, що договори купівлі-продажу земельних ділянок підлягають визнанню недійсними, оскільки підставою для їх укладення є незаконне рішення Вінницької міської ради від 27.12.2013 № 1558. За твердженням Прокурора, земельні ділянки були відчужені Вінницькою міською радою без проведення земельних торгів для обслуговування будівель ТОВ "Вітеком" у розмірах, що значно перевищують площу, необхідну для користування об`єктами нерухомості, без дотримання вимог земельного законодавства.
2. Короткий зміст судових рішень
2.1. Рішенням Господарського суду Вінницької області від 10.04.2023, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.07.2023 у справі № 902/1084/22, у позові Прокурора відмовлено повністю.
2.2. Суд першої інстанції дійшов висновку, що Прокурор, звертаючись із цим позовом, належним чином підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі. При цьому суд першої інстанції виходив із того, що захист інтересів держави в особі територіальної громади міста Вінниці має здійснювати Вінницька міська рада, проте саме цей орган місцевого самоврядування прийняв рішення та підписав договори, які Прокурор вважає незаконними та такими, що порушують інтереси держави в особі територіальної громади міста Вінниці.
Відмовляючи у задоволенні позову Прокурора, суд першої інстанції встановив, що станом на момент прийняття Вінницькою міською радою рішення від 27.12.2013 № 1558 земельні ділянки були сформовані як об`єкти цивільних прав, на них знаходились об`єкти нерухомого майна, право власності на які зареєстровано за ТОВ "Вітеком". Тому суд першої інстанції дійшов висновку, що право власності на земельні ділянки відповідно до положень частини 2 статті 134 Земельного кодексу України не підлягало продажу на земельних торгах, а доводи Прокурора про те, що рішення Вінницької міської ради від 27.12.2013 № 1558 прийняте всупереч вимогам частини 1 статті 134 Земельного кодексу України, є необґрунтованими та такими, що спростовуються матеріалами справи. Крім того, суд першої інстанції зауважив, що Прокурор не довів належними та допустимими доказами необхідності використання земельних ділянок у меншому розмірі, проектна документація не є предметом спору у цій справі, а в інших справах Прокурор з відповідним позовом до суду не звертався. Суд першої інстанції зазначив про відсутність підстав для визнання незаконним рішення Вінницької міської ради від 27.12.2013 № 1558 та його скасування.
Суд першої інстанції також зазначив, що оспорювані договори укладені між уповноваженими суб`єктами, проведено їх державну реєстрацію, договори містять усі істотні умови, передбачені чинним законодавством для договорів оренди землі.
Крім того, суд першої інстанції зазначив про відсутність підстав для задоволення позовної вимоги Прокурора про витребування у ТОВ "АВМ Агроінвест" на користь територіальної громади міста Вінниці в особі Вінницької міської ради земельних ділянок (кадастровий номер 0510100000:03:002:0155, на просп. Коцюбинського, 13-Б у м. Вінниці, площею 0,2307 га та, кадастровий номер 0510100000:03:002:0156, на просп. Коцюбинського, 13-А в м. Вінниці, площею 0,2175 га) (далі - спірні земельні ділянки). При цьому суд першої інстанції зауважив, що це - похідні вимоги від вимог Прокурора про визнання незаконним та скасування рішення Вінницької міської ради від 27.12.2013 № 1558. Суд першої інстанції дійшов висновку про те, що задоволення позовних вимог у цій справі не відповідатиме "принципу пропорційності", оскільки покладатиме надмірний індивідуальний тягар на юридичну особу, яка добросовісно набула право власності на об`єкти нерухомого майна та право власності на земельні ділянки.
Суд першої інстанції також установив, що рішення Вінницької міської ради прийняте 27.12.2013, а 19.03.2014 здійснено державну реєстрацію права приватної власності на земельні ділянки; Прокурор звернувся з цим позовом до суду 25.10.2022; відповідач-1 просив застосувати строки позовної давності та залишити позовну заяву Прокурора без задоволення. Разом з тим суд першої інстанції, враховуючи, що сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, не є підставою для відмови в позові, зазначив, що у задоволенні позову Прокурора слід відмовити у зв`язку із розглядом справи по суті.
2.3. Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції та зазначив, що доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, є безпідставними та документально необґрунтованими, тому мотиви, з яких подана апеляційна скарга, не можуть бути підставою для скасування прийнятого у справі судового рішення.
3. Короткий зміст касаційної скарги та заперечень на неї
3.1. Керівник Рівненської обласної прокуратури звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Вінницької області від 10.04.2023 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.07.2023 у справі № 902/1084/22 скасувати, ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги Прокурора задовольнити.
3.2. Керівник Рівненської обласної прокуратури, звертаючись із касаційною скаргою, посилається на підстави касаційного оскарження, передбачені пунктами 1, 3 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України. Скаржник вважає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували норми матеріального права: статей 120, 127, 134, 135, 152 Земельного кодексу України, статті 377 Цивільного кодексу України та норми процесуального права, а саме статтю 86 Господарського процесуального кодексу України. Керівник Рівненської обласної прокуратури зазначає, що оскаржувані судові рішення ухвалені без урахування висновків, викладених у постановах Верховного Суду від 04.12.2018 у справі № 910/18560/16, від 20.07.2022 у справі № 910/5201/19, від 16.06.2020 у справі № 689/26/17, від 20.04.2021 у справі № 909/1345/14, від 09.04.2020 у справі № 910/2942/19, від 09.02.2018 у справі № 910/4528/15-г (щодо застосування статей 120, 134 Земельного кодексу України), від 07.07.2021 у справі № 922/2592/19, від 22.01.2021 у справі № 922/623/20 (щодо застосування статті 388 Цивільного кодексу України).
Скаржник також стверджує, що відсутній висновок Верховного Суду про те, що відповідно до положень статей 134, 135 Земельного кодексу України та статті 388 Цивільного кодексу України наявні підстави для витребування у добросовісного набувача земельної ділянки, яку він набув у розмірах, що перевищують площу розташованого на ній нерухомого майна, та яка використовується для обслуговування автостоянки, при тому, що земельна ділянка передана для будівництва будівель торгівлі (за умови, що земельна ділянка вибула з комунальної власності внаслідок розпорядження майном органом місцевого самоврядування не у спосіб, передбачений законом, а саме без проведення земельних торгів).
3.3. Вінницька міська рада у відзиві на касаційну скаргу керівника Рівненської обласної прокуратури просить залишити рішення Господарського суду Вінницької області від 10.04.2023 та постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.07.2023 у справі № 902/1084/22 без змін, а касаційну скаргу - без задоволення. Вінницька міська рада зазначає, що доводи касаційної скарги не спростовують висновки судів щодо відсутності підстав для задоволення позову Прокурора. Вінницька міська рада зауважує, що суди попередніх інстанцій з урахуванням положень статей 79, 79-1, 120 Земельного кодексу України, дійшли правильного висновку про те, що вказані положення законодавства не ставлять у залежність площу земельної ділянки від розміру нерухомого майна, що розташоване на ній, а визначення розміру земельної ділянки є виключним правом та волевиявленням органу місцевого самоврядування.
3.4. Вінницька міська рада направила 03.11.2023 до Верховного Суду через систему "Електронний суд" додаткові пояснення.
3.5. Офіс Генерального прокурора подав 07.11.2023 до Верховного Суду додаткові пояснення.
4. Обставини справи, встановлені судами
4.1. Суди попередніх інстанцій установили, що рішенням 37 сесії 4 скликання Вінницької міської ради від 29.09.2005 № 1403 надано ТОВ "Вітеком" дозвіл (№ 864) на складання проекту відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації торгово-сервісного комплексу (тимчасових споруд) на просп. Коцюбинського, 13, в м. Вінниці орієнтовною площею - 0,4709 га, з них: для комерційних потреб - 0,2376 га та громадських потреб - 0,2333 га за рахунок земель територіальної громади міста.
4.2. 11.10.2005 директор ТОВ "Вітеком" Передерій С. І. звернувся з листом № 13/1 до директора Державного підприємства "Поділлягеодезкартографія" Кравецького В. М. з проханням виготовити проект відведення земельної ділянки ТОВ "Вітеком", розташованої на просп. Коцюбинського, 13, в м. Вінниці.
4.3. Подільським державним підприємством геодезії, картографії та кадастру на підставі договору із ТОВ "Вітеком" від 11.10.2005 № 365 розроблено проект землеустрою щодо відведення зазначеної земельної ділянки.
Суди попередніх інстанцій установили, що у складі цього проекту наявні:
- лист Вінницького міського управління земельних ресурсів від 19.10.2005 № 2/10-4917 про погодження передачі в оренду земельної ділянки на просп. Коцюбинського ТОВ "Вітеком" площею 0,3604 га, у т. ч. за угіддями: під проходами, площадками та проїздами площею 0,3604 га - для комерційних потреб (розміщення та обслуговування торгово-сервісного комплексу);
- акт обстеження земельної ділянки, передбаченої для розміщення та експлуатації торгово-сервісного центру ТОВ "Вітеком" від 14.10.2005. Комісією у складі: начальника міського управління земельних ресурсів Гончар О. В., начальника регіональної державної екологічної інспекції Герус Д. П., головного державного санітарного лікаря Сорочан О. П., начальника управління містобудування і архітектури Царенко С. О. та представника замовника ТОВ "Вітеком" Передерій С. І. проведено обстеження земельної ділянки в натурі (на місцевості), передбаченої під розміщення (будівництво) та експлуатацію торгово-сервісного комплексу на землях територіальної громади міста. Згідно з висновками комісії обстежена земельна ділянка придатна для розміщення та експлуатації торгово-сервісного комплексу;
- висновок органів держсанепіднагляду, в якому Вінницька міська санітарно-епідеміологічна станція, розглянувши акт обстеження земельної ділянки від 14.10.2005, виписку із експлікації земельних угідь, викопіювання із кадастрового плану, дозвіл Вінницької міської ради від 07.10.2005 № 04-3-10-4151, погодила надання земельної ділянки орієнтовною площею 0,4709 га, в тому числі для потреб розміщення та експлуатації торгово сервісного центру за адресою: просп. Коцюбинського, 13, м. Вінниця;
- висновок Вінницької регіональної екологічної інспекції від 19.10.2005 № 32-3/405ПВ про погодження матеріалів проекту відведення земельної ділянки для комерційних потреб (розміщення та експлуатація торгово-сервісного комплексу) на просп. Коцюбинського, 13 у м. Вінниці для ТОВ "Вітеком", за результатами якого інспекція погодила проект відведення земельної ділянки для комерційних потреб (розміщення та експлуатації торгово-сервісного комплексу) на просп. Коцюбинського,13 у м. Вінниці для ТОВ "Вітеком";
- висновок Управління містобудування і архітектури від 19.10.2005 № 21-4176 про обмеження на використання земельної ділянки, в якому зазначено:
1) земельні ділянки № 1 та № 2 використовувати згідно з дозволом міської ради (комерційне призначення; землі житлової та громадської забудови);
2) встановлюється короткострокова оренда земельних ділянок № 1 та № 2;
3) встановлюється право третіх осіб на використання земельної ділянки для прокладення і ремонту інженерних мереж;
4) дотримання вимог висновку Управління механізації і автотранспорту від 05.05.2005 № 1445.
- висновок Управління містобудування і архітектури щодо проекту водовідведення (від 19.10.2005 № 21-4276), згідно з яким земельна ділянка на просп. Коцюбинського,13 у м. Вінниці має обмеження на її використання, визначені у висновку Управління механізації і автотранспорту від 16.10.2005 № 21-4188, що мають бути враховані при проектуванні та будівництві об`єкта на цій території.
4.4. Суди попередніх інстанцій установили, що 16.12.2005 на підставі рішення від 02.12.2005 № 1597 між Вінницькою міською радою та ТОВ "Вітеком" укладено договір оренди земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Вінниця, просп. Коцюбинського (біля будівлі м`ясо-молочного павільйону), площею 0,3604 га для комерційного використання терміном на 25 років, державна реєстрація договору від 21.12.2005 № 040500300272.
Відповідно до умов укладеного договору орендодавець Вінницька міська рада на підставі рішення від 02.12.2005 за № 1597 надає, а орендар набуває право на оренду земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Вінниця, просп. Коцюбинського (біля будівлі м`ясо-молочного павільйону). Земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку (пункти 1, 2 договору).
Умовами договору оренди, а саме пунктами 3- 10 погоджено таке:
- в оренду надається земельна ділянка площею 0,3604 га, для комерційного використання у такому якісному стані без техногенної забрудненості;
- на земельній ділянці об`єкти нерухомого майна відсутні;
- на земельній ділянці, яка надається в користування, інженерні комунікації відсутні. Дороги, площадки з твердим покриттям є в наявності;
- нормативна грошова оцінка земельної ділянки 0,3604 га - 1 676 627,06 грн (комерційне використання);
- права третіх осіб на земельну ділянку - іпотеки немає;
- земельна ділянка передається в оренду за актом приймання-передачі, який оформлюється у строк не пізніше семи днів з моменту набуття чинності договором;
- мета використання земельної ділянки: земельна ділянка передається в оренду з метою несільськогосподарського використання для комерційного використання;
- договір укладається терміном на 25 (двадцять п`ять) років з моменту прийняття рішення Вінницькою міською радою. Договір набуває чинності з дня його державної реєстрації та діє до 02.12.2030.
4.5. 21.12.2005 сторони договору від 21.12.2005 № 040500300272 склали акт приймання-передачі земельної ділянки площею 0,3604 га, що розташована в м. Вінниці, на просп. Коцюбинського (біля будівлі м`ясо-молочного павільйону).
Земельна ділянка виділена в натурі, її межі чітко визначені на місцевості та закріплені відповідними межовими знаками. Земельна ділянка передається орендарю вільною від забудови. На земельній ділянці інженерні комунікації відсутні, про що зазначено в договорі. Категорія земель (цільове призначення) - землі житлової та громадської забудови; функціональне використання - для комерційного використання.
4.6. 28.01.2009 між Вінницькою міською радою та ТОВ "Вітеком" на підставі рішення від 23.05.2008 № 1931 укладено договір оренди земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Вінниця, просп. Коцюбинського (біля будівлі м`ясо-молочного павільйону), площею 0,3604 га для комерційного використання, державна реєстрація договору від 04.02.2009 № 040900300009.
Відповідно до умов укладеного договору орендодавець Вінницька міська рада на підставі рішення від 23.05.2008 за № 1931 надає, а орендар набуває право на оренду земельної ділянки яка знаходиться за адресою: м. Вінниця, просп. Коцюбинського (біля будівлі м`ясо-молочного павільйону). Земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку (пункти 1, 2 договору).
Суди попередніх інстанцій зазначили, що умовами цього договору оренди, а саме пунктами 3- 10 погоджено таке:
- в оренду надається земельна ділянка площею 0,3604 га для комерційного використання в якісному стані без техногенної забрудненості;
- на земельній ділянці об`єкти нерухомого майна відсутні;
- на земельній ділянці, яка надається в користування, інженерні комунікації відсутні. Дороги, площадки з твердим покриттям є в наявності;
- нормативна грошова оцінка земельної ділянки 0,3604 га - 1 081 177,76 грн (комерційне використання).;
- права третіх осіб на земельну ділянку - іпотеки немає;
- земельна ділянка передається в оренду за актом приймання-передачі, який оформлюється у строк не пізніше семи днів з моменту набуття чинності договором;
- мета використання земельної ділянки: земельна ділянка передається в оренду з метою несільськогосподарського використання для комерційного використання;
- договір укладається терміном до 02.12.2030 з моменту прийняття рішення Вінницькою міською радою про надання земельної ділянки в оренду.
4.7. 04.02.2009 сторонами договору складено акт приймання-передачі земельної ділянки площею 0,3604 га, розташованої в м. Вінниця на просп. Коцюбинського (біля будівлі м`ясо-молочного павільйону).
Земельна ділянка виділена в натурі, її межі чітко призначені на місцевості та закріплені відповідними межовими знаками. Земельна ділянка передається орендарю вільною від забудови. На земельній ділянці інженерні комунікації відсутні, про що зазначено в договорі. Категорія земель (цільове призначення) - землі житлової та громадської забудови; функціональне використання - для комерційного використання.
4.8. Суди попередніх інстанцій зазначили, що рішенням 32 сесії 6 скликання Вінницької міської ради від 31.05.2013 № 1299 (пункт 9 додатку 2 до рішення) ТОВ "Вітеком" надано дозвіл на розроблення технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок, на яких знаходяться належні заявнику об`єкти нерухомого майна, розташовані на просп. Коцюбинського, 13 у м. Вінниці, орієнтовною загальною площею 0,4709 га, в тому числі ділянка № 1 площею 0,2439 га на просп. Коцюбинського, 13-Б; ділянка № 2 площею 0,2270 га на просп. Коцюбинського, 13-А, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, за рахунок земель територіальної громади міста.
Підпунктом 10.1 пункту 10 додатку 2 до цього рішення надано дозвіл на проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що знаходяться на просп. Коцюбинського, 13 у м. Вінниці, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, що належать ТОВ "Вітеком", для будівництва та обслуговування будівель торгівлі загальною площею 0,4709 га, в тому числі ділянка № 1 площею 0,2439 га на просп. Коцюбинського, 13-Б, ділянка № 2 площею 0,2270 га на просп. Коцюбинського, 13-А, за рахунок земель територіальної громади міста (договір оренди від 04.02.2009 № 040900300009).
4.9. У подальшому рішенням 33 сесії 6 скликання Вінницької міської ради від 21.06.2013 № 1334, пунктом 15 додатку затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розроблену МКП "Вінницький муніципальний центр містобудування і архітектури" на замовлення ТОВ "Вітеком", площею 0,2175 га, на якій знаходиться об`єкт нерухомого майна, належний заявнику, за адресою: просп. Коцюбинського, 13-А, м. Вінниця, для будівництва і обслуговування будівель торгівлі, що перебуває в оренді ТОВ "Вітеком" (договір оренди земельної ділянки від 04.02.2009 № 040900300009, кадастровий номер 051013700:03:002:0156).
Пунктом 15.1 визначено внести зміни до договору оренди земельної ділянки шляхом укладення відповідної угоди.
Пунктом 15.2 доручено Департаменту комунальних ресурсів Вінницької міської ради зареєструвати право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,2175 га за територіальною громадою міста в особі Вінницької міської ради в установленому законом порядку.
Пунктом 16 додатку до зазначеного рішення затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), розроблену МКП "Вінницький муніципальний центр містобудування і архітектури" на замовлення ТОВ "Вітеком", площею 0,2307 та, на якій знаходиться об`єкт нерухомого майна, належний заявнику, за адресою: просп. Коцюбинського, 13-Б, м. Вінниця, для будівництва і обслуговування будівель торгівлі, що перебуває в оренді ТОВ "Вітеком" (договір оренди земельної ділянки від 04.02.2009 № 040900300009, кадастровий номер 051013700:03:002:0155).
Пунктом 16.1 визначено внести зміни до договору оренди земельної ділянки шляхом укладення відповідної угоди.
Пунктом 16.2 доручено Департаменту комунальних ресурсів Вінницької міської ради зареєструвати право комунальної власності на земельну ділянку площею 0,2307 га за територіальною громадою міста в особі Вінницької міської ради в установленому законом порядку.
Пунктом 17 вирішено внести зміни до пункту 10.1 додатку 2 до рішення міської ради від 31.05.2013 № 1299, виклавши його в такій редакції: "на проспекті Коцюбинського, 13-А у м. Вінниці, площею 0,2175 га, та на проспекті Коцюбинського, 13-Б, площею 0,2307 га для будівництва і обслуговування будівель торгівлі, на яких розташовані об`єкти нерухомого майна, належні заявнику, за рахунок земель, що перебувають в оренді ТОВ "Вітеком" (договір оренди земельної ділянки від 04.02.2009 № 040900300009)".
4.10. Суди попередніх інстанцій установили, що рішенням Вінницької міської ради від 27.12.2013 № 1558:
- погоджено звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення, яка пропонується до продажу ТОВ "Вітеком", що знаходиться на просп. Коцюбинського, 13-А, у м. Вінниці, загальною площею 2175 м2, кадастровий номер 0510100000:03:002:0156, на якій розміщене майно покупця, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, за рахунок земель, що перебувають в оренді ТОВ "Вітеком";
- передано у власність шляхом продажу ТОВ "Вітеком" земельну ділянку загальною площею 2175 м2 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі на просп. Коцюбинського, 13-А у місті Вінниці;
- припинено дію договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого 04.02.2009 № 040900300009, у зв`язку з поєднанням в одній особі власника земельної ділянки та орендаря.
Спосіб продажу: продаж земельної ділянки ТОВ "Вітеком" на неконкурентних засадах відповідно до договору купівлі-продажу.
4.11. Згідно з додатком 2 до цього рішення:
- погоджено звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки несільськогосподарського призначення, яка пропонується до продажу ТОВ "Вітеком", що знаходиться на просп. Коцюбинського, 13-Б у місті Вінниці, загальною площею 2307 м2, кадастровий номер 0510100000:03:002:0155, на якій розміщене майно покупця, для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, за рахунок земель, що перебувають в оренді ТОВ "Вітеком";
- передано у власність шляхом продажу ТОВ "Вітеком" земельну ділянку загальною площею 2307 м2 для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, на просп. Коцюбинського, 13-Б у м. Вінниці;
- припинено дію договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого 04.02.2009 № 040900300009, у зв`язку з поєднанням в одній особі власника земельної ділянки та орендаря.
Спосіб продажу: продаж земельної ділянки ТОВ "Вітеком" на неконкурентних засадах відповідно до договору купівлі-продажу.
4.12. На підставі цього рішення між Вінницькою міською радою та ТОВ "Вітеком" укладено:
- договір купівлі-продажу земельної ділянки від 19.03.2014 № 605 (договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,2175 га з кадастровим номером 0510100000:03:002:0156, просп. Коцюбинського, 13-А), посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Дунаєвською С. М. 19.03.2014 за реєстровим № 605, право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 317426405101. Державна реєстрація права власності проведена державним кадастровим реєстратором відділу у м. Вінниці Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області 01.07.2021, про що свідчить витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку, номер витягу НВ-05220850920221);
- договір купівлі-продажу земельної ділянки від 19.03.2014 № 604 (договір купівлі-продажу земельної ділянки площею 0,2307 га з кадастровим номером 0510100000:03:002:0155, просп. Коцюбинського, 13-Б), посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Дунаєвською С. М. 19.03.2014 за реєстровим № 604, право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 317406605101. Державна реєстрація права власності проведена державним кадастровим реєстратором відділу у м. Вінниці Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області 01.07.2021, про що свідчить витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку, номер витягу НВ-0522085042021).
4.13. 05.07.2021 між ТОВ "Вітеком" та ТОВ "АВМ Агроінвест" укладено договори купівлі-продажу, а саме:
- договір купівлі-продажу (посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Терещенко В. В. 05.07.2021, реєстраційний запис № 1473), відповідно до якого продавець передав у власність (продав), а покупець набув у власність (купив) всю належну продавцю нежитлову будівлю, яка розташована у м. Вінниці на просп. Коцюбинського, 13-А. Нерухомість, яка відчужується, належить продавцю, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, виданим державним реєстратором реєстраційної служби Вінницького міського управління юстиції Вінницької області 06.06.2013. Право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 76806805101. Згідно з документами, що посвідчують право власності на нежитлову будівлю під літ. "А", нерухомість, яка відчужується, має загальну площу 5,2 м2. Нерухомість розташована на земельній ділянці площею 0,2175 га, яка є власністю продавця, кадастровий номер земельної ділянки 0510100000:03:002:0156, та відчужується одночасно з нерухомістю;
- договір купівлі-продажу (посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Терещенко В. В. 05.07.2021, реєстраційний запис № 1474), відповідно до якого продавець продав, а покупець купив земельну ділянку площею 0,2175 га в межах згідно з планом, кадастровий номер земельної ділянки 0510100000:03:002:0156, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована згідно з даними, наявними в документах, що підтверджують право власності, за адресою: м. Вінниця, просп. (вул.) Коцюбинського, земельна ділянка під номером 13-А;
- договір купівлі-продажу (посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Терещенко В. В. 05.07.2021, реєстраційний запис № 1475), відповідно до якого продавець передав у власність (продав), а покупець набув у власність (купив) всю належну продавцю на праві приватної власності нежитлову будівлю, яка розташована в м. Вінниці на просп. Коцюбинського, 13Б. Нерухомість, що відчужується, належить продавцю, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, виданим державним реєстратором реєстраційної служби Вінницького міського управління юстиції Вінницької області 06.06.2013. Право власності зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна № 76843105101. Згідно з документами, що посвідчують право власності на нежитлову будівлю під літ. "Б", нерухомість, яка відчужується, має загальну площу 2,5 м2. Нерухомість розташована на земельній ділянці площею 0,2307 га, є власністю продавця. Кадастровий номер земельної ділянки 0510100000:03:002:0155, яка відчужується одночасно з нерухомістю.
- договір купівлі-продажу (посвідчений приватним нотаріусом Вінницького міського нотаріального округу Терещенко В. В. 05.07.2021, реєстраційний запис № 1476), відповідно до якого продавець продав, а покупець купив земельну ділянку площею 0,2307 га в межах згідно з планом, кадастровий номер земельної ділянки 0510100000:03:002:0155, цільове призначення - для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, яка розташована згідно з даними, наявними в документах, що підтверджують право власності, за адресою: м. Вінниця, просп. (вул.) Коцюбинського, земельна ділянка під номером № 13-Б.
4.14. Спір виник у зв`язку з наявністю чи відсутністю підстав для визнання незаконним та скасування рішення Вінницької міської ради про продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення в частині передачі ТОВ "Вітеком" у власність шляхом продажу земельних ділянок для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, визнання недійсними договорів купівлі-продажу земельних ділянок та повернення земельних ділянок на користь територіальної громади міста Вінниці в особі Вінницької міської ради.
5. Позиція Верховного Суду
5.1. Ухвалою Верховного Суду від 11.09.2023 (у складі колегії суддів: Багай Н. О., Берднік І. С., Чумака Ю. Я.) відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою керівника Рівненської обласної прокуратури на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.07.2023 і рішення Господарського суду Вінницької області від 10.04.2023 у справі № 902/1084/22, призначено розгляд справи у відкритому судовому засіданні на 03.10.2023.
Ухвалою Верховного Суду від 03.10.2023 відкладено розгляд касаційної скарги керівника Рівненської обласної прокуратури на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.07.2023 і рішення Господарського суду Вінницької області від 10.04.2023 у справі № 902/1084/22 на 31.10.2023.
Відповідно до розпорядження заступника керівника Апарату - керівника секретаріату Касаційного господарського суду від 30.10.2023 № 29.2-02/3095 у зв`язку з відпусткою судді Берднік І. С. було призначено проведення повторного автоматизованого розподілу судової справи № 902/1084/22.
Згідно із протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.10.2023 справу № 902/1084/22 передано на розгляд колегії суддів Касаційного господарського суду у складі: Багай Н. О. - головуючий, Дроботова Т. Б., Чумак Ю. Я.
Ухвалою Верховного Суду від 31.10.2023 оголошено перерву у судовому засіданні з розгляду касаційної скарги керівника Рівненської обласної прокуратури на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.07.2023 і рішення Господарського суду Вінницької області від 10.04.2023 у справі № 902/1084/22 до 07.11.2023.
5.2. Згідно зі статтею 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини 1 статті 310, частиною 2 статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
5.3. Заслухавши суддю-доповідача, пояснення Прокурора та представників сторін, дослідивши наведені у касаційній скарзі та відзиві доводи, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу належить задовольнити частково з огляду на таке.
5.4. Предметом позову у цій справі є вимоги Прокурора про визнання незаконним та скасування рішення Вінницької міської ради від 27.12.2013 № 1558 "Про продаж земельних ділянок несільськогосподарського призначення" в частині передачі ТОВ "Вітеком" у власність шляхом продажу земельних ділянок для будівництва та обслуговування будівель торгівлі, про визнання недійсним договорів купівлі-продажу спірних земельних ділянок та повернення спірних земельних ділянок на користь територіальної громади міста Вінниці в особі Вінницької міської ради.
Позовні вимоги мотивовані порушенням Вінницькою міською радою порядку та процедури продажу земельних ділянок комунальної власності, визначених статтями 123, 124, 134, 135 Земельного кодексу України.
5.5. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
5.6. Статтею 144 Конституції України встановлено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
5.7. Згідно зі статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами. Крім того, у пункті 34 статті 26 цього Закону зазначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання щодо регулювання земельних відносин.
5.8. У статті 12 Земельного кодексу України (тут і далі - в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
5.9. За змістом частин 1, 5 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
5.10. Згідно із частиною 1 статті 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
5.11. Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
5.12. Суди встановили, що станом на момент прийняття Вінницькою міською радою рішення від 27.12.2013 № 1558 земельні ділянки були сформовані як об`єкт цивільних прав, на них знаходились об`єкти нерухомого майна, право власності на які зареєстровано за ТОВ "Вітеком". Суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, зазначив, що право власності на земельні ділянки відповідно до положень частини 2 статті 134 Земельного кодексу України не підлягало продажу на земельних торгах, а отже, доводи Прокурора про те, що рішення Вінницької міської ради від 27.12.2013 № 1558 прийняте всупереч вимогам частини 1 статті 134 Земельного кодексу України, є необґрунтованими та такими, що спростовуються матеріалами справи.