1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2023 року

м. Київ

cправа № 910/14828/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кролевець О.А. - головуючий, Баранець О.М., Вронська Г.О.,

за участю секретаря судового засідання - Крапивної А.М.,

за участю представників:

Акціонерного товариства "Аграрний Фонд": Пронін О.А.,

Аграрного фонду: не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Аграрний Фонд"

на постанову Північного апеляційного господарського суду від 27.06.2023

(головуючий - Козир Т.П., судді Коробенко Г.П., Кравчук Г.А.)

та рішення Господарського суду міста Києва від 22.03.2023

(суддя - Чинчин О.В.)

у справі №910/14828/22

за позовом Акціонерного товариства "Аграрний Фонд"

до Аграрного фонду

про зобов`язання визнати та включити кредиторські вимоги,

ВСТАНОВИВ:

Історія справи

1. Акціонерне товариство "Аграрний Фонд" (далі - АТ "Аграрний Фонд", позивач) звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Аграрного фонду (далі - відповідач) про зобов`язання визнати та включити кредиторські вимоги.

2. Позовні вимоги обґрунтовані відмовою відповідача включити кредиторські вимоги позивача в реєстр вимог кредиторів у сумі 5 120 256,90 грн.

Короткий зміст оскаржуваних рішення та постанови судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Господарського суду міста Києва від 22.03.2023 у справі № 910/14828/22, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 27.06.2023, у позові відмовлено.

4. Судові рішення мотивовані тим, що рішенням Господарського суду міста Києва від 25.10.2021 у справі №910/3815/21, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 07.06.2022 та постановою Верховного Суду від 10.08.2022, у задоволенні позовних вимог АТ "Аграрний Фонд" про стягнення з Аграрного фонду 5 120 256,90 грн відмовлено, з огляду на те, що обов`язок забезпечити схоронність речового доказу (цукру-піску) у позивача виник не на підставі укладеного з відповідачем договору (договірне зобов`язання), а в рамках кримінального провадження, і відшкодування витрат за зберігання цього майна здійснюється не відповідачем, а за рахунок держави відповідно до Порядку № 1104, Інструкції про порядок вилучення, обліку, зберігання та передачі речових доказів у кримінальних справах.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів

5. Акціонерне товариство "Аграрний Фонд" звернулось до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати зазначені судові рішення та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити повністю.

6. Скаржник в уточненій касаційній скарзі, в якості підстави для касаційного оскарження вищезазначених судових рішень, посилається на п. 3 ч. 2 ст. 287 ГПК України.

7. Позивач зазначає про відсутність висновку щодо питання застосування ч. 4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України у подібних правовідносинах та вказує на судові рішення у справах: № 910/12029/17, №910/9645/18, № 910/5940/19.

Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

8. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить відмовити в задоволенні касаційної скарги, судові рішення - залишити без змін.

Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій

9. 02 серпня 2022 року в газеті "Голос України" №157 (7907) оприлюднено оголошення про ліквідацію Аграрного фонду згідно з наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №491 від 25.07.2022 "Про ліквідацію Аграрного фонду" та повідомлено, що вимоги кредиторів можуть бути заявлені в письмовій формі протягом 2 місяців з дати опублікування цього оголошення.

10. Акціонерне товариство "Аграрний фонд" звернулось до голови ліквідаційної комісії Аграрного фонду із заявою №74-04/31026 від 20.09.2022 про визнання кредиторських вимог Акціонерного товариства "Аграрний фонд" у розмірі 22 041 945,51 грн, зокрема, заборгованості за рішеннями Господарського суду міста Києва: від 03.09.2018 у справі №910/9645/18, від 24.06.2018 у справі №910/5940/19 у розмірі 16 891 688,61 грн та заборгованості за забезпечення схоронності цукру-піску за період січень 2019 року - 5 серпня 2019 року у розмірі 5 150 256,90 грн, і включення кредиторських вимог до реєстру вимог кредиторів. Зазначена заява направлена Аграрному фонду, що підтверджується копіями опису вкладення у цінний лист від 20.09.2022, фіскального чеку, рекомендованого повідомлення про вручення 22.09.2022.

11. Повідомленням №40-07/315 від 21.11.2022 голова ліквідаційної комісії Аграрного фонду повідомив позивача про прийняття рішення про визнання кредиторських вимог частково на суму 16 891 688,61 грн, яка підтверджена рішеннями судів, а витрати понесені Акціонерним товариством "Аграрний фонд" за забезпечення схоронності цукру-піску за період січень 2019 року - 5 серпня 2019 року у розмірі 5 150 256,90 грн не визнаються, оскільки господарські суди у справі №910/3815/21 дійшли висновку про відсутність підстав для стягнення з Аграрного фонду на користь Акціонерного товариства "Аграрний фонд" 5 150 256,90 грн. Вказане повідомлення було отримано уповноваженою особою позивача 26.11.2022, що підтверджується роздруківкою з офіційного веб-сайту АТ "Укрпошта".

12. З огляду на невизнання ліквідаційною комісією кредиторських вимог позивача, останній звернувся до суду з даним позовом та просив суд зобов`язати ліквідаційну комісію визнати та включити в реєстр вимог кредиторів кредиторські вимоги позивача у сумі 5 120 256,90 грн, посилаючись на те, що Аграрний фонд був власником цукру-піску, який визнано речовим доказом, зобов`язаний визнати та включити вимоги позивача щодо понесених витрат за забезпечення схоронності цукру-піску за період січень 2019 року - серпень 2019 року.

Позиція Верховного Суду

13. Порядок припинення юридичної особи передбачено ст.ст. 104 - 112 ЦК України.

14. Відповідно до ч. ч. 1, 5 ст. 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

15. Пунктом 1 ч. 1 ст. 110 ЦК України передбачено, що юридична особа ліквідується за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв`язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами.

16. Згідно з ч. 3 ст.110 ЦК України, якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені Законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.

17. Приписами ст. 105 ЦК України встановлено, що:

- учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, зобов`язані протягом трьох робочих днів з дати прийняття рішення письмово повідомити орган, що здійснює державну реєстрацію;

- учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється (абзац перший частини третьої);

- до комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється (частина четверта);

- строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи (частина п`ята).

- кожна окрема вимога кредитора, зокрема щодо сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, розглядається, після чого приймається відповідне рішення, яке надсилається кредитору не пізніше тридцяти днів з дня отримання юридичною особою, що припиняється, відповідної вимоги кредитора (частина шоста).

18. Відповідно до ч.ч. 1, 4, 8 - 12 ст. 111 ЦК України з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов`язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) заявляє вимоги та позови про стягнення заборгованості з боржників юридичної особи.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) вживає заходів щодо інвентаризації майна юридичної особи, що припиняється, а також майна її філій та представництв, дочірніх підприємств, господарських товариств, а також майна, що підтверджує її корпоративні права в інших юридичних особах, виявляє та вживає заходів щодо повернення майна, яке перебуває у третіх осіб.

У випадках, установлених законом, ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує проведення незалежної оцінки майна юридичної особи, що припиняється.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами складає проміжний ліквідаційний баланс, що включає відомості про склад майна юридичної особи, що ліквідується, перелік пред`явлених кредиторами вимог та результат їх розгляду.

Проміжний ліквідаційний баланс затверджується учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про ліквідацію юридичної особи.

Виплата грошових сум кредиторам юридичної особи, що ліквідується, у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування, провадиться у порядку черговості, встановленому статтею 112 цього Кодексу.

У разі недостатності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для задоволення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) організовує реалізацію майна юридичної особи.

До затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає податковим органам, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

Після завершення розрахунків з кредиторами ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає ліквідаційний баланс, забезпечує його затвердження учасниками юридичної особи, судом або органом, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, та забезпечує подання податковим органам.

Майно юридичної особи, що залишилося після задоволення вимог кредиторів (у тому числі за податками, зборами, єдиним внеском на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та іншими коштами, що належить сплатити до державного або місцевого бюджету, Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування), передається учасникам юридичної особи, якщо інше не встановлено установчими документами юридичної особи або законом.

19. Законодавством передбачений спеціальний порядок задоволення кредиторами своїх вимог до особи, яка припиняється шляхом звернення із відповідними вимогами до ліквідаційної комісії такої особи.

20. Перевірка факту достатності майна юридичної особи, що ліквідується за рішенням учасників, для задоволення вимог її кредиторів здійснюється на підставі відомостей проміжного ліквідаційного балансу цієї особи, який складається ліквідаційною комісією (ліквідатором) після закінчення строку для заявлення вимог кредиторами. Відповідно наявність та розмір кредиторської заборгованості такої особи встановлюється, виходячи із пред`явлених кредиторами, в межах відповідного строку, грошових вимог до неї.

21. Як зазначалося вище, АТ "Аграрний фонд" звернулось до голови ліквідаційної комісії Аграрного фонду із заявою №74-04/31026 від 20.09.2022 про визнання кредиторських вимог Акціонерного товариства "Аграрний фонд" у розмірі 22 041 945,51 грн, в тому числі заборгованість за забезпечення схоронності цукру-піску за період січень 2019 року - серпень 2019 року у розмірі 5 150 256,90 грн.

22. Повідомленням №40-07/315 від 21.11.2022 голова ліквідаційної комісії Аграрного фонду повідомив позивача про прийняття рішення про визнання кредиторських вимог частково на суму 16 891 688,61 грн, яка підтверджена рішеннями судів, а витрати понесені Акціонерним товариством "Аграрний фонд" за забезпечення схоронності цукру-піску за період січень 2019 року - серпень 2019 року у розмірі 5 150 256,90 грн не визнаються, оскільки господарські суди у справі №910/3815/21 дійшли висновку про відсутність підстав для стягнення з Аграрного фонду на користь Акціонерного товариства "Аграрний фонд" 5 150 256,90 грн.

23. Відповідно до ч. 3 ст. 112 ЦК України у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право протягом місяця з дати, коли він дізнався або мав дізнатися про таку відмову звернутися до суду із позовом до ліквідаційної комісії. За рішенням суду вимоги кредитора можуть бути задоволені за рахунок майна, що залишилося після ліквідації юридичної особи.

24. Виходячи зі змісту ст. 112 ЦК України, у разі відмови ліквідаційної комісії у задоволенні вимог кредитора або ухилення від їх розгляду кредитор має право звернутися до суду. І належним способом захисту прав кредитора є вимога про зобов`язання включення до проміжного ліквідаційного балансу боржника кредиторських вимог.

25. Суди попередніх інстанцій встановили, що листом від 30.12.2015 №40-07/1372 Аграрний фонд звернувся до АТ "Аграрний Фонд" з проханням розглянути питання зберігання цукру-піску, який визнаний в якості речового доказу у кримінальному провадженні №22012000000000016 та знаходиться у складських приміщеннях, розташованих за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Підприємницька, 22, та проведення, спільно з представникам Аграрного фонду, його інвентаризації.

Листом від 31.12.2015 №01-3436 Акціонерне товариство "Аграрний Фонд" погодило передачу йому на зберігання цукру-піску, що належить відповідачеві та знаходиться на складі за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Підприємницька, 22, за умови, що відповідно до вимог чинного законодавства, понесені ним витрати на утримання майна, зокрема його переміщення, охорону, страхування та зберігання будуть відшкодовані власником цього майна, а саме Державною спеціалізованою бюджетною установою "Аграрний фонд" (ДСБУ "Аграрний фонд").

Старший слідчий Генеральної прокуратури від 17.03.2016 у постанові, з урахуванням постанови про виправлення помилки, визнав речовим доказом цукор-пісок, який належить ДСБУ "Аграрний фонд", та виявлений на складах ТОВ "ВКФ "Амос" за адресою: Київська область, м. Бровари, вул. Підприємницька, 22, та постановив передати його на відповідальне зберігання ПАТ "Аграрний фонд", якому забезпечити його переміщення до складів, які орендуються ПАТ "Аграрний фонд" за адресою: вул. Привокзальна, 21, м. Бориспіль, Київська область.

26. Позивач зазначає, що з метою забезпечення схоронності цукру - піску, який належав на праві власності Аграрному фонду, позивачем були укладені договори: 09.02.2016 - з Товариством з обмеженою відповідальністю "Енергоімпекс" договір оренди нежитлового приміщення №1(АФ)-02/16, 09.02.2016 - з Товариством з обмеженою відповідальністю "Енергоімпекс" договір №1(АФ)/16 про надання послуг, 04.04.2016 - з Товариством з обмеженою відповідальністю "Олімпіас Груп" договір №24-01/16 про надання послуг з охорони громадського порядку на об`єкті, 01.07.2016 - з Товариством з обмеженою відповідальністю "Тарантул" договір №01/07/2016 про надання послуг з охорони об`єктів.

27. Відповідно до ч. 1 ст. 936 ЦК України за договором зберігання одна сторона (зберігач) зобов`язується зберігати річ, яка передана їй другою стороною (поклажодавцем), і повернути її поклажодавцеві у схоронності.

28. Згідно з ч. 1 ст. 937 ЦК України договір зберігання укладається у письмовій формі у випадках, встановлених статтею 208 цього Кодексу.


................
Перейти до повного тексту