ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 400/6011/22
адміністративне провадження № К/990/23509/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Рибачука А.І.,
суддів: Коваленко Н.В., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 400/6011/22
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Миколаївській області (далі - ГУ Нацполіції) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ГУ Нацполіції
на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 19.06.2023, ухвалену судом у складі колегії суддів: головуючого судді Єщенка О.В., суддів Крусяна А.В., Яковлєва О.В.,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. 26.12.2022 ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив:
визнати протиправними дії ГУ Нацполіції щодо відмови у виготовленні та направленні до Головного управління Пенсійного фонду України в Миколаївській області (далі - ГУ ПФУ) нової довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії з 01.12.2019, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років та додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії для здійснення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії;
зобов`язати ГУ Нацполіції виготовити та направити до ГУ ПФУ нову довідку про розмір грошового забезпечення, визначеного станом на 19.11.2019 відповідно до статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ) та постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - постанова № 988), із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії для здійснення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги ОСОБА_1 зазначив, що оскільки пункт 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова № 103) в частині, що стосується перерахунку розміру пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ визнано протиправним та скасовано рішенням суду у справі № 826/12704/18, яке набрало законної сили 19.11.2019, то з 01.12.2019 (з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії) він має право на перерахунок пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно із постановою № 988 та наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260 "Про затвердження Порядку та умов виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських" (далі - Порядок № 260) відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ.
Крім того, як на підставу для видачі відповідачем оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії, позивач послався на лист Національної поліції України від 26.07.2019 №8714/09/29-2019, яким рекомендовано керівникам органів поліції в межах затверджених для них асигнувань на грошове забезпечення, починаючи з липня 2019 року, установлювати надбавку за специфічні умови проходження служби поліцейським.
2. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 08.02.2023 відмовлено у задоволенні позову ОСОБА_1 .
3. П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 19.06.2023 скасував рішення суду першої інстанції та частково задовольнив позовні вимоги ОСОБА_1 .
Визнав протиправними дії ГУ Нацполіції щодо відмови у виготовленні та направленні до ГУ ПФУ довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії ОСОБА_1, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії за посадою, з якої позивача було звільнено з Національної поліції.
Зобов`язав ГУ Нацполіції повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 02.11.2022 вхідний №Н-32 з урахуванням висновків наведених в постанові.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовив.
4. 03.07.2023 ГУ Нацполіції через підсистему "Електронний суд" подало до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати вказане судове рішення суду апеляційної інстанції, а рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 08.02.2023 залишити в силі.
Крім того, скаржник заявив клопотання про зупинення виконання оскаржуваної постанови суду апеляційної інстанції до закінчення її перегляду в касаційному порядку
5. Верховний Суд ухвалою від 07.08.2023 відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою з підстави, визначеної пунктом 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) та витребував матеріали справи із суду першої інстанції, а іншою ухвалою від 07.08.2023 відмовив в задоволенні клопотання скаржника про зупинення виконання оскаржуваної постанови суду апеляційної інстанції.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. У справі, яка розглядається суди встановили, що позивач звільнений зі служби в поліції відповідно до наказу від 30.07.2018 №203 о/с відповідно до пункту 2 частини першої статті 77 Закону України від 04.07.2015 №580 "Про Національну поліцію".
ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ та отримує пенсію за вислугу років відповідно до Закону № 2262-ХІІ.
04.08.2022 ОСОБА_1 звернувся до ГУ Нацполіції із заявою, у якій просив виготовити та направити до ГУ ПФУ нову довідку про розмір грошового забезпечення із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії станом на 19.11.2019 із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення).
ГУ Нацполіції листом від 18.11.2022 №71-32/05/28-2022 з посиланням на положення статті 63 Закону № 2262-ХІІ а також на Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок № 45), повідомило позивача, що запит ГУ ПФУ на виготовлення оновлених довідок не надходив, тому для виготовлення довідки про грошове забезпечення для перерахунку пенсії немає законних підстав.
Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у виготовленні та наданні до ГУ ПФУ оновленої довідки про розмір грошового забезпечення для здійснення перерахунку основного розміру пенсії, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що набрання законної сили 19.11.2019 рішенням у справі № 826/12704/18, яким було визнано протиправним та скасовано пункт 3 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - постанова №103), не може слугувати підставою для надання до ГУ ПФУ оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, визначеного станом на листопад 2019 року, оскільки пенсію позивачу призначено після 01.01.2016 як особі, звільненій зі служби в Національній поліції, а з прийняттям Урядом постанови №103 виникли підстави для перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ до 01.01.2016.
Водночас, оскільки грошове забезпечення поліцейських унормовано постановою № 988 та Порядком № 260, та з часу прийняття цих нормативно-правових актів, визначений ними розмір грошового забезпечення поліцейських не змінився, то підстави для перерахунку пенсій, призначених поліцейським після їх звільнення зі служби в органах Національної поліції відповідно до Закону № 2262-ХІІ, відсутні. Тому в позивача, як на час звернення із заявою до відповідача, так і на час розгляду цієї справи, право на перерахунок пенсії відповідно до статей 43 та 63 Закону № 2262-ХІІ у зв`язку зі зміною грошового забезпечення поліцейських не виникло, що, в свою чергу, виключає й право на отримання від відповідача довідки про розмір грошового забезпечення.
8. Суд апеляційної інстанції скасовуючи рішення суду першої інстанції та частково задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що фактичною підставою для звернення із цим позовом стала інформація Національної поліції України, викладена у листі від 26.07.2019 №87145/09/29-2019, про початок виплати поліцейським надбавки за специфічні умови проходження служби в поліції, що свідчить про збільшення розміру грошового забезпечення поліцейських.
На переконання апеляційного суду відмова відповідача в оформленні та видачі позивачу оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, яке враховується при перерахунку пенсії, ґрунтується на помилкових висновках щодо відсутності правових підстав для вчинення таких дій.
IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
9. В обґрунтування касаційної скарги ГУ Нацполіції посилається на те, що набрання законної сили 19.11.2019 рішенням у справі № 826/12704/18, яким було визнано протиправним та скасовано пункт 3 постанови № 103, не може слугувати підставою для надання до ГУ ПФУ оновленої довідки про розмір грошового забезпечення, визначеного станом на 19.11.2019, оскільки пенсію позивачу призначено як особі, звільненій зі служби в Національній поліції, а пункт 3 постанови № 103 врегульовував питання перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), призначених згідно із Законом №2262-ХІІ.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
10. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.
11. У справі, яка розглядається спір виник щодо відмови ГУ Нацполіції виготовити та направити до ГУ ПФУ нову довідку про розмір грошового забезпечення, визначеного станом на листопад 2019 року, відповідно до статей 43 і 63 Закону № 2262-ХІІ та постанови №988, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, для проведення з 01.12.2019 перерахунку пенсії позивача.
12. Так, умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
13.Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих поліцейських є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.
14. Так, частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
15. Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
16. У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону № 2262-ХІІ).
17. Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII "Порядок перерахунку пенсій" Закону № 2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 якого перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
18. Так, частиною третьою статті 63 Закону № 2262-ХІІ визначено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.
19. Усі призначені за Законом № 2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону №2262-ХІІ).
20. Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
21. Кабінет Міністрів України постановою від 13.02.2008 № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. № 393" затвердив Порядок № 45, який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.