ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 420/18163/21
адміністративне провадження № К/990/22305/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Уханенка С. А.,
суддів - Кашпур О.В., Радишевської О.Р.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу
за позовом ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 про визнання протиправними дій, бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2023 року (головуючий суддя - Білостоцький О.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02 травня 2023 року (суддя-доповідач - Турецька І.О., судді - Домусчі С.Д., Шеметенко Л.П.),
ВСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. У вересні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до військової частини НОМЕР_1, в якому просив: визнати протиправними дії відповідача щодо застосування січня 2016 року, як місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації його грошового забезпечення у період з 06 жовтня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно; зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити на йому індексацію грошового забезпечення за указаний період, із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року, в сумі 56 173,14 грн, із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 "Порядку виплати щомісячної грошової компенсації сум податку з доходів фізичних осіб, що утримуються з грошового забезпечення, грошових винагород та інших виплат, одержаних військовослужбовцями, поліцейськими та особами рядового начальницького складу", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 січня 2004 року №44 (далі - Порядок №44) та з урахуванням раніше виплачених сум; визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати йому в повному розмірі індексації грошового забезпечення за період з 01 березня 2018 року по 26 червня 2019 року включно, із застосуванням щомісячної індексації 3916,63 грн, обчисленої відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 (далі - Порядок №1078); зобов`язати відповідача нарахувати і виплатити йому щомісячну фіксовану індексацію грошового забезпечення 3916,63 грн за період з 01 березня 2018 року по 26 червня 2019 року в сумі 62 143,14 грн, відповідно до абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку №1078, із одночасною компенсацією сум податку з доходів фізичних осіб, відповідно до пункту 2 Порядку №44, з урахуванням раніше виплачених сум.
1.1. Позов обґрунтовано тим, що на виконання судового рішення у справі №420/1032/20 військова частина НОМЕР_1 нарахувала та виплатила йому індексацію грошового забезпечення за період з 06 жовтня 2016 року по 28 лютого 2018 року у сумі 4205,96 грн. Проте розмір індексації відповідач обчислив, із застосуванням базового місяця - січень 2016 року, з чим позивач не погоджується. Також ОСОБА_1 указав, що за період з 01 березня 2018 року по 26 червня 2019 року відповідач нарахував йому тільки поточну індексацію грошового забезпечення, яка склалась внаслідок перевищення порогу для проведення індексації в 103 відсотка у сумі 734,12 грн, однак суму індексації відповідно до абзаців 3, 4, 6 пункту 5 Порядку №1078 за указаний період у фіксованій величині 3916,63 грн в місяць йому не виплачено. Посилаючись на те, що належну йому до виплати суму індексації відповідачем обчислено неправильно, просить суд задовольнити позов.
ІІ. Встановлені судами обставини справи
2. У період з 06 жовтня 2016 року по 26 червня 2019 року ОСОБА_1 проходив військову службу у лавах Збройних Сил України, на посаді заступника начальника загону радіо і радіотехнічної розвідки з морально-психологічного забезпечення військової частини НОМЕР_1 .
3. Відповідно до витягу із наказу командира НОМЕР_1 від 26 червня 2019 року №120 позивач вибув до нового місця служби (м.Одеса), у зв`язку з чим його виключено зі списків особового складу частини та знято з усіх видів забезпечення з 26 червня 2019 року.
4. Ураховуючи те, що при звільненні йому не було виплачено індексацію грошового забезпечення за період з 06 жовтня 2016 року по 26 червня 2019 року, у лютому 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив: визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо виплати йому не у повному розмірі індексації грошового забезпечення за період з 06 жовтня 2016 року по 26 червня 2019 року; стягнути з військової частини НОМЕР_1 на його користь невиплачені суми індексації грошового забезпечення за вказаний період у розмірі 119399,28 грн; визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо непроведення з позивачем 26 червня 2019 року остаточного розрахунку при звільненні; зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити на його користь грошове забезпечення за час затримки розрахунку при звільненні, виходячи з розрахунку 520,75 грн за календарний день; зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити компенсацію втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати.
5. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 13 квітня 2020 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 21 серпня 2020 року, у справі №420/1032/20 позов задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 щодо нездійснення нарахування та виплати індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 з дати прийняття його на військову службу по 28 лютого 2018 року. Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення з дати прийняття його на військову службу по 28 лютого 2018 року. В іншій частині позову відмовлено.
5. На виконання судового рішення у справі №420/1032/20 військова частина НОМЕР_1 нарахувала та виплатила позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 06 жовтня 2016 року по 28 лютого 2018 року у загальній сумі 4205,96 грн. Розмір суми індексації відповідач обчислив із застосуванням базового місяця - січень 2016 року.
6. Також, судами установлено, що за період грудень 2018 - червень 2019 року ОСОБА_1 було нараховано та виплачено індексацію грошового забезпечення у сумі 734,12 грн, що підтверджується довідкою про додаткові види грошового забезпечення (а.с. 59 - 60).
7. Позивач вважає, що військова частина НОМЕР_1 неправильно визначила базовий місяць для обрахунку його суми індексації, так як, на його думку, розмір індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року, необхідно обчислювати, з урахуванням січня 2008 року, як базового місяця, а розмір індексації грошового забезпечення 01 березня 2018 року по 26 червня 2019 року необхідно обчислити, виходячи із приписів абзаців 3, 4, 6 пункту 5 Порядку №1078.
8. Предметом спору у цій справі є правильність визначення базового місяця при обчисленні розміру індексації грошового забезпечення військовослужбовця за період з 06 жовтня 2016 року по 28 лютого 2018 року та невиплата індексації-різниці за період з 01 березня 2018 року по 26 червня 2019 року.
ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
9. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2023 року позов задоволено частково. Визнано протиправними дії військової частини НОМЕР_1 щодо застосування січня 2016 року, як місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 у період з 06 жовтня 2016 року по 28 лютого 2018 року. Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати і виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 06 жовтня 2016 року по 28 лютого 2018 року включно, із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року. В іншій частині позову відмовлено.
10. Вирішуючи спір та частково задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що визначення базового місяця залежить тільки від зміни розміру тарифної ставки (посадового окладу), що вперше відбулася у січні 2008 року. Ураховуючи те, що до березня 2018 року тарифні ставки (оклади) військовослужбовців не змінювалися, суд погодився з доводами позивача про те, що саме січень 2008 року, а не січень 2016 року, є базовим місяцем для нарахування індексації його грошового забезпечення з 06 жовтня 2016 року по 28 лютого 2018 року. Що стосується іншої частини позовних вимог, то суд, с посиланням на висновки Верховного Суду у справі №520/4061/21 указав, що позовні вимоги стосовно застосування щомісячної фіксованої індексації ґрунтуються на положеннях Порядку №1078 в редакції, яка не діяла на час виникнення спірних правовідносин, водночас ні Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" та ні Порядок №1078 у період існування спірних правовідносин не містили в собі такого поняття як "фіксована сума індексації".
11. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 02 травня 2023 року скасовано рішення суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності військової частини НОМЕР_1 щодо невиплати ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення у період з 01 березня 2018 року по 26 червня 2019 року у фіксованому розмірі 3916,63 грн та стягнення її у загальному розмірі 62 143,14 грн та закрито провадження у справі в цій частині вимог. В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14 лютого 2023 року залишено без змін.
12. Перевіряючи рішення суду першої інстанції та скасовуючи його в частині відмови в позові, суд апеляційної інстанції виходив з того, що вимоги щодо стягнення індексації грошового забезпечення за період з 06 жовтня 2016 року по 26 червня 2019 року в сумі 119 399,28 грн, відповідно до пункту 5 Порядку №1078, ОСОБА_1 вже заявляв у межах розгляду справи №420/1032/20 і в цій частині позову йому було відмовлено. Отже, правовідносини, що є предметом розгляду у цій справі є тотожними спору, що був предметом розгляду у межах справи №420/1032/20 за позовом ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 . Ураховуючи те, що у справі №420/1032/20 уже є судове рішення, що набрало законної сили, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі в цій частині вимог.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції, вимоги касаційної скарги та аргументи сторін
13. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, ОСОБА_1 надіслав до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права, просить скасувати оскаржені судові рішення та задовольнити позов.
13.1. У касаційній скарзі заявник зазначив, що вона стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики, оскільки суди першої та апеляційної інстанцій приймають кардинально різні рішення в аналогічних справах щодо виплати індексації-різниці грошового забезпечення військовослужбовцям, посилаючись на різну правову позицію Верховного Суду. Позивач позбавлений можливості спростувати обставини встановлені в оскаржуваному рішенні суду, подавши нову позовну заяву, оскільки при розгляді цієї справи розглядається питання правильності встановлення розміру індексації-різниці грошового забезпечення у фіксованій величині починаючи з 01 березня 2018 року, що не може бути повторно розглянуто у новій справі.
13.2. Також, у касаційній скарзі ОСОБА_1 наголошує, що судами першої та апеляційної інстанцій при вирішенні спору, зокрема, застосовано норми абзаців 4, 6 пункту 5 Порядку № 1078 усупереч висновкам Верховного Суду, викладеним у його постанові від 23 березня 2023 року у справі № 400/3826/21.
14. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 27 червня 2023 року відкрито касаційне провадження у справі за касаційною скаргою ОСОБА_1 з тих підстав, що зазначена справа стосується питання права, яке має значення для формування єдиної правозастосовчої практики щодо виплати індексації-різниці грошового забезпечення військовослужбовцям. Підставою відкриття касаційного провадження стала необхідність перевірки відповідності висновків суду апеляційної інстанції на предмет урахування ним висновків Верховного Суду, сформованих у справі № 400/3826/21 щодо необхідності визначення у судовому рішенні загальної суми індексації грошового забезпечення належної до виплати.
15. Ухвалу Верховного Суду від 27 червня 2023 року направлено учасникам справи, проте відзив від військової частини НОМЕР_1 не надійшов.
V. Джерела права й акти їхнього застосування
17. За правилами частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
18. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
19. Спеціальним законом, який визначає основні засади державної політики у сфері соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей, встановлює єдину систему їхнього соціального та правового захисту, гарантує військовослужбовцям і членам їх сімей в економічній, соціальній, політичній сферах сприятливі умови для реалізації їх конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни та регулює відносини у цій галузі є Закон України від 20 грудня 1991 року №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII.
20. Частинами першою-третьою статті 9 Закону Закон №2011-XII передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
20.1. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.
20.2. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
21. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України від 03 липня 1991 року №1282-ХІІ "Про індексацію грошових доходів населення" (далі - Закон №1282-ХІІ).
22. Положеннями статті 1 Закону № 1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
23 За правилами статті 2 Закону №1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення).
24. Статтею 4 Закону №1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.
Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.
Підвищення грошових доходів населення, у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
25. Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року №1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення (далі - Порядок №1078).