ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 листопада 2023 року
м. Київ
справа №686/9096/16-а
адміністративне провадження № К/9901/6550/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючий - Стародуб О.П.,
судді - Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Хмельницького міськрайонного суду від 01.10.2018 (суддя - Карплюк О.І.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31.01.2019 (судді - Гонтарук В.М., Граб Л.С., Біла Л.М.)
у справі за позовом ОСОБА_1 до Хмельницької міської ради, третя особа - товарна біржа "Подільська" про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправною бездіяльності,
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, в якому, з урахуванням заяви про зміну предмета позову (т. 2 а.с. 41-45), просила:
визнати протиправним та скасувати рішення Хмельницької міської ради від 16.03.2016 №73 в частині виставлення на земельні торги права оренди на земельну ділянку площею 0,5311 га, що по АДРЕСА_1, під будівництво багатоповерхової автостоянки;
визнати протиправною бездіяльність Хмельницької міської ради щодо ненадання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,64 га, що розташована за цією адресою.
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИН СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 22.01.1998 №3024 надано дозвіл ОСОБА_1 на тимчасове влаштування стоянки на 200 автомобілів по АДРЕСА_1 до початку будівництва житлового будинку.
Рішенням Хмельницької міської ради від 16.03.2016 №73 встановлено для земельних ділянок, право оренди на які виставляється на земельні торги окремими лотами, розмір річної орендної плати за користування земельною ділянкою, розмір гарантійного внеску за лотом, значення кроку та провести земельні торги на земельні ділянки згідно з додатком №1.
До вказаного переліку відноситься земельна ділянка по АДРЕСА_1 функціональне призначення якої будівництво багатоповерхової автостоянки. (т.1 а.с. 34-35)
Власником земельної ділянки, що по АДРЕСА_1, є Хмельницька міська рада, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
26.08.2016 ОСОБА_1 звернулась до Хмельницької міської ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки та надання її в оренду. (т. 2 а.с. 52-54)
Протокольним рішенням постійної комісії з питань містобудування, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища №25 від 08.11.2016 вирішення розгляду даної заяви відкладено до додаткового вивчення. (т. 2 а.с. 87-88)
Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернулась до суду.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Ухвалою Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 10.08.2016 провадження у справі закрито на підставі п. 1 ч. 1 ст. 157 КАС України. (т. 1 а.с. 61-62)
Ухвалою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 21.09.2016 ухвалу Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області вд 10.08.2016 скасовано, справу направлено до суду першої інстанції для продовження розгляду. (т. 1 а.с. 94-95)
Рішенням Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 01.10.2018, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 31.09.2019, позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Хмельницької міської ради щодо неприйняття рішення за результатами розгляду клопотання ОСОБА_1 від 26.08.2016 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що по АДРЕСА_1 .
В решті вимог відмовлено.
Ухвалюючи рішення про часткове задоволення позовних вимог, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що згідно висновку експерта Марченкова Г.Г. №26/17 від 09.01.2018 на земельній ділянці, що по вул. Довженка, 9 в м. Хмельницькому, знаходиться цегляна двоповерхова будівля охорони, металевий кіоск та дерев`яна вбиральня. Під визначення нерухомого майна підпадає цегляна двоповерхова будівля охорони. Однак, як з`ясовано судами, вказані об`єкти нерухомого майна не перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, в т. ч. позивача.
Суди дійшли висновку, що рішення Хмельницької міської ради від 16.03.2016 №73 в частині виставлення на земельні торги права оренди на земельну ділянку площею 0,5311 га, що по АДРЕСА_1, під будівництво багатоповерхової автостоянки, відповідає вимогам чинного законодавства, а тому відсутні підстави для його скасування.
Водночас, оскільки відповідачем не було розглянуто по суті заяву позивача у місячний строк та не прийнято рішення про надання такого дозволу чи мотивовану відмову у його наданні, суди дійшли висновку про наявність підстав для визнаня протиправними дій відповідача в цій частині.
УЗАГАЛЬНЕНІ ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обгрунтування касаційної скарги позивач посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення рішень, які, на її думку, підлягають частковому скасуванню.
Покликається на те, що спірним рішенням порушено її права, оскільки вона має законні очікування щодо відведення їй спірної земельної ділянки для влаштування автостоянки, оскільки такий процес нею розпочато ще у 1997 році. Враховуючи чинність документів, на підставі яких орган місцевого самоврядування надав їй можливість розпочати процедуру оформлення права користування земельною ділянкою, вона не втратила сподівання на те, що її документи будуть розглянуті та вирішено питання щодо прийняття рішення про отримання нею земельної ділянки без проведення земельних торгів.
Також покликається на те, що спірне рішення прийняте на підставі пропозиції постійної комісії, яка не була оформлена окремим документом у формі рекомендації або висновку.
Крім того, покликається на порушення відповідачем вимог ч. 2 ст. 134 ЗК України під час включення спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, право оренди на які виставлено на земельні торги, оскільки на земельній діляннці знаходиться належне їй нерухоме майно, що, в свою чергу, підтверджується висновком експерта.
Просила рішення судів попередніх інстанцій скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог та ухвалити в цій частині нове рішення про задоволення позовних вимог.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить у її задоволенні відмовити, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.
ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
За правилами ч. 1 ст. 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи, що рішення судів попередніх інстанцій оскаржуються лише позивачем і лише в частині відмови у задоволенні позовних вимог, тому в іншій частині висновки судів попередніх інстанцій не перевіряються.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить з наступного.
За змістом ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин належить, зокрема, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, а також надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.
Відповідно до ч. 1 ст. 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
За правилами ч.ч. 1-3 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.