ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 520/12133/19
касаційне провадження № К/9901/24949/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів: Ханової Р.Ф., Юрченко В.П.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "СИЛОВІ ЕНЕРГЕТИЧНІ МАШИНИ - ЕМЗ"
на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 липня 2020 року (головуючий суддя - Шевченко О.В.)
та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2021 року (колегія суддів у складі: головуючий суддя - Бершов Г.Є.; судді - Катунов В.В., Ральченко І.М.)
у справі № 520/12133/19
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "СИЛОВІ ЕНЕРГЕТИЧНІ МАШИНИ - ЕМЗ"
до Головного управління ДПС у Харківській області
про скасування податкових повідомлень-рішень,
В С Т А Н О В И В:
У листопаді 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "СИЛОВІ ЕНЕРГЕТИЧНІ МАШИНИ - ЕМЗ" (далі - ТОВ "СЕШ - ЕМЗ"; позивач; платник) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (далі - ГУ ДПС у Харківській області; відповідач; контролюючий орган) про скасування податкових повідомлень-рішень від 26 липня 2019 року № 00002481403 та від 26 липня 2019 року № 00002491403.
Харківський окружний адміністративний суд рішенням від 01 липня 2020 року адміністративний позов залишив без задоволення.
Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 05 березня 2021 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.
ТОВ "СЕШ - ЕМЗ" звернулося до суду касаційної інстанції з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 01 липня 2020 року, постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2021 року та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права. При цьому зазначає, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Система плюс" не перебуває в процесі припинення, а тому твердження контролюючого органу про перебування в процесі ліквідації емітента цінних паперів є безпідставним.
Верховний Суд ухвалою від 20 вересня 2021 року відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ТОВ "СЕШ - ЕМЗ".
20 жовтня 2021 року від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він зазначив, що доводи касаційної скарги не спростовують правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права.
16 червня 2023 року ГУ ДПС у Харківській області заявлено клопотання про заміну відповідача у справі - ГУ ДПС у Харківській області (код ЄДРПОУ 43143704) на Головне управління ДПС у Харківській області як відокремлений підрозділ Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ ВП 43983495) у зв`язку з реорганізацією, яке згідно зі статтею 52 Кодексу адміністративного судочинства України підлягає задоволенню.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідачем проведено планову виїзну документальну перевірку ТОВ "СЕШ - ЕМЗ" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2018 року, валютного законодавства за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2018 року, з питань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2018 року, іншого законодавства за період з 01 січня 2016 року по 31 грудня 2018 року, за результатами якої складено акт від 14 червня 2019 року № 2069/20-40-14-03-06/36224585.
Перевіркою встановлено порушення позивачем вимог підпункту 14.1.11 пункту 14.1 статті 14, пунктів 44.1, 44.2 статті 44, підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134, статті 137, підпункту 139.2.1 пункту 139.2 статті 139 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин; далі - ПК України), пункту 3 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07 лютого 2013 року № 73, пунктів 4, 5 Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 10 "Дебіторська заборгованість", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08 жовтня 1999 року № 237, пункту 5 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 11 "Зобов`язання", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 січня 2000 року № 20, пункту 15 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 "Дохід", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 листопада 1999 року № 290, Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31 грудня 1999 року № 318, що призвело до заниження показників:
- рядка 01 податкової декларації з податку на прибуток підприємства "Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку" в сумі 113633,00 грн за 2018 рік;
- рядка 02 податкової декларації з податку на прибуток підприємства "Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності" в розмірі 1216383,00 грн, у тому числі за 2016 рік у сумі 1102750,00 грн, за 2018 рік у сумі 113633,00 грн;
- рядка 03 податкової декларації з податку на прибуток підприємства "Різниці, які виникають відповідно до ПК України (+, -)" у розмірі 89862377,00 грн за 2018 рік;
- рядка 04 податкової декларації з податку на прибуток підприємства "Об`єкт оподаткування" в сумі 93284260,00 грн, у тому числі за 2016 рік у розмірі 1102750,00 грн, за 2017 рік у сумі 1102750,00 грн, за 2018 рік у розмірі 91078760,00 грн;
- рядка 2120 Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) (форма № 2) "Iншi операцiйнi доходи" у сумі 113633,00 грн за 2018 рік;
- рядка 2180 Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) (форма № 2) "Iншi операцiйнi витрати" у сумі 1102750,00 грн за 2016 рік;
- рядка 2190 (2195) Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) (форма № 2) "Фінансовий результат від операційної діяльності: прибуток (збиток)" у сумі 1216383,00 грн, у тому числі за 2016 рік у розмірі 1102750,00 грн, за 2018 рік у розмірі 113633,00 грн;
- рядка 2290 (2295) Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) (форма № 2) "Фінансовий результат до оподаткування (прибуток "+" або збиток "-")" у сумі 1216383,00 грн, у тому числі за 2016 рік у розмірі 1102750,00 грн, за 2018 рік у розмірі 113633,00 грн, що призвело до зменшення об`єкта оподаткування на суму 22760338,00 грн, у тому числі за 2016 рік у розмірі 1102750,00 грн, за 2017 рік у сумі 1102750,00 грн, за 2018 рік у розмірі 20555338,00 грн, та заниження податку на прибуток у періоді, що перевірявся, на загальну суму 12694216,00 грн.
На підставі зазначеного акта перевірки контролюючим органом 26 липня 2019 року прийнято податкові повідомлення-рішення: № 00002481403, згідно з яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток у розмірі 12694216,00 грн за основним платежем та 3173554,00 грн за штрафними (фінансовими) санкціями; № 00002491403, згідно з яким зменшено суму від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток у розмірі 20555338,00 грн.
Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачем названих актів індивідуальної дії, Верховний Суд виходить із такого.
За правилами пункту 44.1 статті 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Відповідно до пункту 44.3 статті 44 ПК України платники податків зобов`язані забезпечити зберігання документів, визначених пунктом 44.1 цієї статті, а також документів, пов`язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, протягом не менш як 1095 днів (2555 днів - для документів та інформації, необхідної для здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 цього Кодексу) з дня подання податкової звітності, для складення якої використовуються зазначені документи, а в разі її неподання - з передбаченого цим Кодексом граничного терміну подання такої звітності.
Згідно з пунктом 44.4 статті 44 ПК України якщо документи, визначені у пункті 44.1 цієї статті, пов`язані з предметом перевірки, проведенням процедури адміністративного оскарження прийнятого за її результатами податкового повідомлення-рішення або судового розгляду, такі документи повинні зберігатися до закінчення перевірки та передбаченого законом строку оскарження прийнятих за її результатами рішень та/або вирішення справи судом, але не менше строків, передбачених пунктом 44.3 цієї статті.
Відповідно до пункту 44.6 статті 44 ПК України у разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в абзаці другому пункту 44.7 цієї статті платник податків не надає посадовим особам контролюючого органу, які проводять перевірку, документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складення такої звітності.
Якщо платник податків після закінчення перевірки та до прийняття рішення контролюючим органом за результатами такої перевірки надає документи, що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, не надані під час перевірки (у випадках, передбачених абзацами другим і четвертим пункту 44.7 цієї статті), такі документи повинні бути враховані контролюючим органом під час розгляду ним питання про прийняття рішення.
Пунктом 44.7 статті 44 ПК України передбачено, що у разі якщо посадова особа контролюючого органу, яка здійснює перевірку, відмовляється з будь-яких причин від врахування документів, наданих платником податків під час проведення перевірки, платник податків має право до закінчення перевірки надіслати листом з повідомленням про вручення та з описом вкладеного або надати безпосередньо до контролюючого органу, який проводить перевірку, копії таких документів (засвідчені печаткою платника податків (за наявності печатки) та підписом платника податків-фізичної особи або посадової особи платника податків-юридичної особи).
Протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта перевірки, платник податків має право подати контролюючому органу, що проводив перевірку, заперечення та/або додаткові документи, які підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності.
У разі якщо під час проведення перевірки платник податків надає документи менше ніж за три дні до дня її завершення або коли надіслані у передбаченому абзацом першим цього пункту порядку документи надійшли до контролюючого органу менше ніж за три дні до дня завершення перевірки, проведення перевірки продовжується на строк, визначений статтею 82 цього Кодексу.
У разі якщо надіслані у передбаченому абзацом першим цього пункту порядку документи надійшли до контролюючого органу після завершення перевірки або у разі надання таких документів відповідно до абзацу другого цього пункту, контролюючий орган має право не приймати рішення за результатами проведеної перевірки та призначити позапланову документальну перевірку такого платника податків.