ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 400/1155/23
адміністративне провадження № К/990/31472/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Губської О. А.,
суддів: Білак М.В., Мацедонської В.Е.,
розглянув у порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу
за позовом приватного підприємства "Миколаїввтормет" до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Миколаївській області про визнання протиправною та скасування постанови, провадження у якій відкрито
за касаційною Державної служби України з безпеки на транспорті на ухвалу П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17 серпня 2023 року, постановлену у складі колегії суддів: Лук`янчук О.В. (доповідач), Бітова А.І., Ступакової І.Г.,
І. Установлені судами фактичні обставини справи, короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанції
1. Приватне підприємство "Миколаїввтормет" (далі - ПП "Миколаїввтормет", позивач) звернулося до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Миколаївській області про визнання протиправною та скасування постанови.
2. Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 22 березня 2023 року позов задоволено.
3. Не погодившись із прийнятим рішенням, Державна служба України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Миколаївській області подала апеляційну скаргу.
4. Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 25 липня 2023 року апеляційну скаргу залишено без руху, встановлено апелянту строк для надання до суду клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження, в якому зазначити причини такого пропуску та надати на їх підтвердження відповідні докази.
5. На виконання вимог ухвали суду, скаржником на адресу П`ятого апеляційного адміністративного суду подано клопотання про поновлення процесуального строку для подання апеляційної скарги.
5.1. В обґрунтування клопотання відповідач зазначив, що у зв`язку із введенням на території України воєнного стану працівників територіального управління Укртрансбезпеки у місті Миколаєві було переведено на дистанційну роботу. Відповідач також наголосив, що в умовах воєнного стану дотримання процесуальних строків, зокрема на подання апеляційних скарг, є об`єктивно неможливим.
6. Ухвалою від 17 серпня 2023 року П`ятий апеляційний адміністративний суд відмовив у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) в Миколаївській області на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 22 березня 2023 року.
7. Відмовляючи у відкритті апеляційного провадження суд апеляційної інстанції виходив з того, що сам лише факт запровадження воєнного стану не може бути підставою для поновлення строку на апеляційне оскарження судових рішень у всіх абсолютно випадках, тим більш, якщо апеляційну скаргу подає суб`єкт владних повноважень і не наводить належного обґрунтування причин, які унеможливили подання апеляційної скарги у більш стислий строк.
7.1. При цьому, суд апеляційної інстанції зазначив, що Укртрансбезпека, заявляючи клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження судового рішення, не зазначає об`єктивних причин, які унеможливлювали подати апеляційну скаргу у більш стислий термін, оскільки загальний строк, що сплинув після ознайомлення відповідача із рішенням суду першої інстанції (23.03.2023 року) і до дня подання цієї апеляційної скарги становить більше трьох місяців, що не можна вважати розумним та оптимальним для реалізації права на звернення до суду з апеляційною скаргою.
ІІ. Провадження в суді касаційної інстанції
8. Державної служби України з безпеки на транспорті, вважаючи судове рішення суду апеляційної інстанції ухваленим із порушенням норм процесуального права, подала касаційну скаргу.
9. У касаційній скарзі просить скасувати оскаржуване судове рішення та направити справу для продовження розгляду до суду апеляційної інстанції.
10. В обґрунтування касаційної скарги вказує, що рішення суду першої інстанції прийнято 22 березня 2023 року, проте на адресу Державної служби України з безпеки на транспорті у паперовій формі не було направлено засобами поштового зв`язку, чим унеможливило дотримання вимог статті 295 КАС України в частині процесуальних строків на апеляційне оскарження. Державною службою України з безпеки на транспорті рішення суду першої інстанції оскаржено в апеляційному порядку після проведення моніторингу справ у Єдиному державному реєстрі судових рішень.
10.1. Скаржник також наголосив, що у період воєнного часу Укртрансбезпекою було організовано дистанційну роботу державних службовців та працівників апарату, зокрема шляхом виконання дистанційної роботи поза межами адміністративних будівель, у будь-якому місці за вибором працівника. Водночас, фактично Укртрансбезпека, як орган, який відповідно до закону здійснює самопредставництво інтересів у судах України, вимушений провадити роботу у дистанційній формі з моменту повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України, тобто починаючи з 24.02.2022. На думку скаржника запровадження воєнного стану на території України є поважною причиною для поновлення процесуальних строків. Крім того, як статтею 295 так і в цілому Кодексом адміністративного судочинства України не встановлена неможливість поновлення процесуального строку в зв`язку з виникненням на території України непереборних обставин у вигляді запровадження воєнного стану.
11. Позивач своїм правом подати відзив на касаційну скаргу не скористався, що відповідно до статті 338 КАС України не перешкоджає касаційному перегляду справи.
ІІІ. Джерела права й акти їх застосування
12. Пункт 8 частини другої статті 129 Конституції України серед основних засад судочинства закріплює забезпечення права на апеляційний перегляд справи. Цим конституційним положенням кореспондують норми статті 14 Закону України від 02 червня 2016 року №1402-VIII "Про судоустрій і статус суддів" і статті 13 КАС України.
13. За змістом частини першої статті 13 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.
14. Право на апеляційне оскарження визначено положеннями статті 293 КАС України.
15. Частиною першою статті 293 КАС України передбачено, що учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право подати апеляційну скаргу на рішення суду першої інстанції.
16. За загальним правилом строк на апеляційне оскарження регламентований статтею 295 КАС України, відповідно до якої апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження:
- на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду;
- на ухвалу суду - якщо апеляційна скарга подана протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду.
17. Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу (частина третя статті 295 КАС України).
18. Відповідно до частини третьої статті 298 КАС України апеляційна скарга залишається без руху також у випадку, якщо вона подана після закінчення строків, установлених статтею 295 цього Кодексу, і особа, яка її подала, не порушує питання про поновлення цього строку, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані неповажними. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду апеляційної інстанції з заявою про поновлення строку або вказати інші підстави для поновлення строку.
19. За правилом пункту 4 частини першої статті 299 КАС України суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.
ІV. Оцінка Верховного Суду
20. Верховний Суд, переглянувши оскаржуване судове рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, на підставі установлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм процесуального права у спірних правовідносинах, відповідно до частини першої статті 341 КАС України, виходить з такого.
21. Судом апеляційної інстанції встановлено та вбачається з матеріалів справи, що рішення суду першої інстанції від 22 березня 2023 року отримано відповідачем 23 березня 2023 року через електронний суд, що вбачається з довідки про доставку електронного листа.
22. Разом з тим, апеляційну скаргу на оскаржуване рішення подано 26 червня 2023 року, тобто з пропуском строку, встановленого пунктом 1 частини другої статті 295 КАС України.
23. Скаржник в апеляційній скарзі заявлено клопотання про поновлення строку апеляційного оскарження, яке обґрунтоване тим, що у зв`язку із введенням на території України воєнного стану працівників територіального управління Укртрансбезпеки у місті Миколаєві було переведено на дистанційну роботу.
24. Суд апеляційної інстанції визнав необґрунтованими твердження апелянта про наявність достатніх правових підстав для поновлення строку на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції.
25. Скаржнику запропоновано усунути недоліки апеляційної скарги шляхом подання до суду клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження із зазначенням інших поважних підстав пропуску строку на апеляційне оскарження.
26. На виконання вимог ухвали суду Державної служби України з безпеки на транспорті надано клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження.
27. В обґрунтування клопотання відповідач знову посилався на те, що у зв`язку із введенням на території України воєнного стану працівників територіального управління Укртрансбезпеки у місті Миколаєві було переведено на дистанційну роботу. Зазаначає, що в умовах воєнного стану дотримання процесуальних строків, зокрема на подання апеляційних скарг, є об`єктивно неможливим.
28. Оцінивши наведені у клопотанні відповідача про поновлення пропущеного строку доводи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що такі не свідчать про наявність поважних причин для поновлення строку на апеляційне оскарження рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 22 березня 2023 року.
29. Колегія суддів уважає обґрунтованим такий висновок апеляційного суду з огляду на наступне.
30. Право на оскарження судового рішення обмежене встановленим у законі строком на апеляційне оскарження, покликаним на дотримання принципу правової визначеності як одного з елементів верховенства права, та має дисциплінувати суб`єктів адміністративного судочинства.
31. Процесуальні строки роблять процес динамічним і прогнозованим. Без наявності строків на ту чи іншу процесуальну дію або без їх дотримання в адміністративному судочинстві виникнуть порушення прав сторін - учасників адміністративного процесу. Недотримання встановлених законом строків зумовлює чітко визначені юридичні наслідки.
32. Під поважними причинами слід розуміти лише ті обставини, які були чи об`єктивно є непереборними, тобто не залежать від волевиявлення особи, що звернулася із адміністративним позовом, пов`язані з дійсно істотними обставинами, перешкодами чи труднощами, що унеможливили своєчасне звернення до суду. Такі обставини мають бути підтверджені відповідними та належними доказами.