1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 листопада 2023 року

м. Київ

справа №380/18940/22

провадження № К/990/33525/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А. суддів: Берназюка Я.О., Стародуба О.П.

розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Державної служби геології та надр України

на постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2023 року (головуючий суддя Нос С.П., судді Кухтей Р.В., Шевчук С.М.)

у справі №380/18940/22

за позовом Державної служби геології та надр України

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна компанія "Львівський каменеобробний завод "Каменяр"

про анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

І. РУХ СПРАВИ

1. У грудні 2022 року Державна служба геології та надр України звернулася до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна компанія "Львівський каменеобробний завод "Каменяр", у якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 10 травня 2016 року №6127, наданий відповідачеві.

2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 18 травня 2023 року позов задоволено.

3. Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2023 року апеляційну скаргу відповідача задоволено, внаслідок чого позов залишено без розгляду.

4. Не погодившись з постановою суду апеляційної інстанції, позивач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просить суд скасувати постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2023 року.

5. Від відповідача надійшов відзив на касаційну скаргу.

ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

6. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Державна служба геології та надр України надала Товариству з обмеженою відповідальністю Виробничо-комерційна компанія Львівський каменеобробний завод Каменяр спеціальний дозвіл на користування надрами від 10 травня 2016 року №6127 строком дії 20 років.

7. Наказом Державної служби геології та надр України від 09 вересня 2020 року № 394 "Про проведення позапланових перевірок" було доручено Департаменту державного геологічного контролю провести позапланові перевірки суб`єктів господарювання, в тому числі відповідача, яким надані спеціальні дозволи на користування надрами, а саме: на предмет дотримання вимог законодавства відповідно до пунктів:1.3, 1.5, 1.6, 1.8, 3.2, 4.1-4.5, 7.1, 8.1-8.8, 8.10, 8.17, 10.2, 10.3 Переліку питань щодо проведення заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, визначеного згідно з додатком 4 до уніфікованої форми акту.

8. Державною службою геології та надр України 11 вересня 2020 року за №13760/01/07-20 видано заступнику начальника Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України Поліщук Н.В., провідному спеціалісту-геологу ДО "Західне територіальна інспекція державного геологічного контролю за веденням робіт та геологічному вивченню та використанню надр" Вархоляку Р.І. направлення для проведення позапланової перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна компанія "Львівський каменеобробний завод "Каменяр" у строк з 14 по 18 вересня 2020 року. За результатами проведення позапланового заходу працівниками Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України складено Акт від 15 вересня 2020 року №02-04/06-2020-12/у-53 щодо додержання відповідачем вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна компанія "Львівський каменеобробний завод "Каменяр", в якому зазначено порушення абзацу другого статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

9. 15 вересня 2020 року посадовими особами позивача винесено припис №329-20/02, яким зобов`язано відповідача у строк до 24 вересня 2020 року усунути порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України документи (завірені належним чином копії) та матеріали, що підтверджують дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна компанія "Львівський каменеобробний завод "Каменяр" вимог законодавства про надрокористування за наведеним у приписі від 15 вересня 2020 року №329-20/02 переліком, а також надати в письмовій формі матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

10. 05 листопада 2020 року Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України підготовлено директору Департаменту державного геологічного контролю Гончаренку В.В подання №476-20/02 на зупинення спеціального дозволу на користування надрами від 10 травня 2016 року №6127.

11. Наказом Державної служби геології та надр України від 11 листопада 2020 року №500 "Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів" зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами від 10 травня 2016 року №6127 з 01 лютого 2021 року.

12. Листом від 20 листопада 2020 року №17452/01-2/0720, позивач повідомив Товариство з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна компанія "Львівський каменеобробний завод "Каменяр" щодо подальшої дії спеціального дозволу на використання надрами від 10 травня 2016 року №6127.

13. 15 лютого 2021 року за №66-21/02 Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України підготовлено директору Департаменту державного геологічного контролю Гончаренку В.В. подання на анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 10 травня 2016 року №6127 у зв`язку з не усуненням відповідачем встановлених порушень.

14. 02 серпня 2021 року Державна служби геології та надр України звернулася в суд з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна компанія "Львівський каменеобробний завод "Каменяр", в якому просила припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 10 травня 2016 року №6127.

15. Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2021 року у справі №380/12839/21, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2022 року, позов Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна компанія Львівський каменеобробний завод "Каменяр" про анулювання спеціальних дозволів на користування надрами залишено без розгляду.

16. Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду постановою від 27 жовтня 2022 року у справі №380/12839/21 ухвалу Львівського окружного адміністративного суду від 14 грудня 2021 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17 травня 2022 року змінив, виклавши мотивувальну частину в редакції цієї постанови, в іншій частині залишив без змін, де зазначив, що дата, з якої розпочався перебіг строку на звернення з адміністративним позовом про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 10 травня 2016 року №6127 до суду, є 19 квітня 2021 року, а закінчення такого строку припадає на 19 липня 2021 року.

17. Листом від 30 вересня 2022 року за №1309/02-1/2-22 "Про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами" Державна служба геології та надр України звернулась до відповідача, в якому просила у 15 денний строк повідомити позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з спеціальним дозволом на користування надрами від 10 травня 2016 року №6127.

18. Вказаний вище лист відповідач отримав 11 жовтня 2022 року, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.

19. У зв`язку з не усуненням відповідачем встановлених порушень у приписі від 15 вересня 2020 року №329-20/02, Державна служба геології та надр України звернулася з цим позовом до суду.

ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

20. Суд першої інстанції, задовольняючи позов, керувався тим, що відповідачем не вжито заходів для усунення порушень, які зазначені у приписі Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України від 15 вересня 2020 року №329-20/02, а тому є підстави для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 10 травня 2016 року №6127 згідно зі статтею 26 Кодексу України про надра та пунктом 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок №615).

21. Суд апеляційної інстанції не погодився з такими висновками і, залишаючи позов без розгляду, керувався тим, що у постанові Верховного Суду від 27 жовтня 2022 року у справі № 380/12839/21 вказано що, перебіг строку на звернення з даним позовом до суду починається 19 квітня 2021 року, а закінчення такого строку припадає на 19 липня 2021 року. Натомість суд першої інстанції, розглядаючи позов у справі за № 380/18940/22, поданий з тих же підстав, що і у справі за №380/12839/21 прийняв до свого провадження та помилково вдався до дослідження підстав про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 10 травня 2016 року №6127.

22. Суд апеляційної інстанції звернув увагу, що у період з 19 липня 2021 року до 30 вересня 2022 року Державна служба геології та надр України не проводила жодних перевірок Товариства з обмеженою відповідальністю "Виробничо-комерційна компанія "Львівський каменеобробний завод "Каменяр та жодних порушень не встановлювала.

23. На думку колегії суддів апеляційного адміністративного суду, направлення повторного листа з боку позивача без зазначення наявності спірних або безспірних підстав припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами не передбачено жодною нормою права і є ніщо інше як пряме ігнорування приписів пункту 5 статті 26 Кодексу України про надра, а відтак суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення не врахував норми частини 4 статті 78 КАС України, що спричинило невірне застосування статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку №615.

ІV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ, ВІДЗИВУ НА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ

24. Заявник касаційної скарги стверджує, що постанова суду апеляційної інстанції прийнята з порушенням норм процесуального права, завдань адміністративного судочинства, принципу верховенства права. Вважає, що строк звернення до суду з цим позовом розпочався 11 жовтня 2022 року, з моменту, коли відповідач отримав лист від 30 вересня 2022 року за №1309/02-1/2-22 "Про надання згоди/незгоди на припинення права користування надрами".


................
Перейти до повного тексту