ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 809/1136/18
адміністративне провадження № К/9901/9591/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Мацедонської В. Е.,
суддів: Білак М. В., Губської О. А.,
розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції адміністративну справу
за позовом Комунального підприємства "Надвірнаводоканал" до Міністерства фінансів України про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Міністерства фінансів України на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2018 року (суддя Тимощук О. Л.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 лютого 2019 року (суддя-доповідач Шинкар Т. І., судді: Пліш М. А., Судова-Хомюк Н. М.)
І. Суть спору
У червні 2018 року Комунальне підприємство "Надвірнаводоканал" (далі - позивач, КП "Надвірнаводоканал") звернулося до суду з позовом до Міністерства фінансів України (далі - відповідач, Мінфін), у якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просило:
- визнати протиправною бездіяльність Міністерства фінансів України щодо неприйняття рішення про перерахування субвенції КП "Надвірнаводоканал" в порядку та на умовах, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 18 травня 2017 року № 332 та договорами: від 06 липня 2017 року № 2-Над в розмірі 93 962,00 грн (дев`яносто три тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні), від 03 серпня 2017 року № 3-Над в розмірі 100 446,18 грн (сто тисяч чотириста сорок шість гривень вісімнадцять копійок); від 10 серпня 2017 року № 4-Над в розмірі 17 310,60 грн (сімнадцять тисяч триста десять гривень шістдесят копійок); від 06 вересня 2017 року № 5-Над в розмірі 83 123,00 грн (вісімдесят три тисячі сто двадцять три гривні); від 05 жовтня 2017 року № 6-Над в розмірі 111 645,57 грн (сто одинадцять тисяч шістсот сорок п`ять гривень п`ятдесят сім копійок); від 03 листопада 2017 року № 7-Над в розмірі 77 945,00 грн (сімдесят сім тисяч дев`ятсот сорок п`ять гривень); від 05 грудня 2017 року № 8-Над в розмірі 103 945,43 грн (сто три тисячі дев`ятсот сорок п`ять гривень сорок три копійки), всього 588 386,78 грн (п`ятсот вісімдесят вісім тисяч триста вісімдесят шість гривень сімдесят вісім копійок) і недоведення його до відома Державної казначейської служби України;
- зобов`язати Міністерство фінансів України прийняти рішення про перерахування субвенції КП "Надвірнаводоканал" в порядку та на умовах, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 18 травня 2017 року № 332 та договорами: від 06 липня 2017 року № 2-Над в розмірі 93 962,00 грн (дев`яносто три тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні), від 03 серпня 2017 року № 3-Над в розмірі 100 446,18 грн (сто тисяч чотириста сорок шість гривень вісімнадцять копійок); від 10 серпня 2017 року № 4-Над в розмірі 17 310,60 грн (сімнадцять тисяч триста десять гривень шістдесят копійок); від 06 вересня 2017 року № 5-Над в розмірі 83 123,00 грн (вісімдесят три тисячі сто двадцять три гривні); від 05 жовтня 2017 року № 6-Над в розмірі 111 645,57 грн (сто одинадцять тисяч шістсот сорок п`ять гривень п`ятдесят сім копійок); від 03 листопада 2017 року № 7-Над в розмірі 77 945,00 грн (сімдесят сім тисяч дев`ятсот сорок п`ять гривень); від 05 грудня 2017 року № 8-Над в розмірі 103 945,43 грн (сто три тисячі дев`ятсот сорок п`ять гривень сорок три копійки), всього 588 386,78 грн (п`ятсот вісімдесят вісім тисяч триста вісімдесят шість гривень сімдесят вісім копійок) і довести його до відома Державної казначейської служби України.
На обґрунтування позовних вимог КП "Надвірнаводоканал" зазначило, що Мінфін усупереч вимог чинного законодавства України, не прийнято рішення про перерахування субвенції з Державного бюджету України та не повідомлено органи казначейства України про його прийняття з метою перерахування відповідних коштів. Як наслідок, відповідачаем вчинена бездіяльність, що полягала у невиконанні умов укладених договорів про організацію взаєморозрахунків зі субвенцією з Державного бюджету місцевим бюджетам, передбаченою статтею 31 Закону України "Про Державний бюджет України на 2017 рік".
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи.
КП "Надвірнаводоканал" зареєстроване 19 квітня 2006 року, серед видів діяльності за КВЕД-2010 відносяться, зокрема: 36.00 Забір, очищення та постачання води (основний); 37.00 Каналізація, відведення й очищення стічних вод.
Відповідно до Статуту КП "Надвірнаводоканал", затвердженого рішенням сесії Надвірнянської міської ради від 21 грудня 2017 року № 835-20/2017, підприємство реалізовує послуги з централізованого постачання холодної води (водопостачання) та водовідведення, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, за цінами/тарифами, розмір яких встановлено та затверджено Надвірнянською міською радою.
Тобто, позивач є підприємством, яке здійснює централізоване водопостачання та водовідведення м. Надвірна, працюючи в умовах дії тарифів, встановлених органом місцевого самоврядування - Надвірнянської міської ради.
11 травня 2017 року КП "Надвірнаводоканал" подано до Івано-Франківської обласної територіальної комісії з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах пакет документів для узгодження обсягу заборгованості з різниці в тарифах на послуги водопостачання, водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньо-будинкових систем) станом на 01 січня 2016 року, з метою узгодження заборгованості та направлення коштів на погашення заборгованості КП "Надвірнаводоканал" на оплату податку на додану вартість та податку на прибуток.
Відповідно до Розрахунку обсягу заборгованості за минулі періоди різниці в тарифах на послуги водопостачання та водовідведення, що надані населенню КП "Надвірнаводоканал" обсяг заборгованості з різниці в тарифах становить 4 207 002,61 грн.
29 травня 2017 року за результатами засідання територіальної комісії з питань узгодження заборгованості з різниці в тарифах вирішено узгодити відповідно до Закону України від 03 листопада 2016 року № 1730-VIII "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії" та наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15 березня 2017 року № 53 обсяги заборгованості з різниці в тарифах на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, які надані населенню КП "Надвірнаводоканал" станом на 01 січня 2016 року на загальну суму 4 207 002,61 грн.
У червні-грудні 2017 року між Головним управлінням Державної казначейської служби в Івано-Франківській області, Департаментом фінансів Івано-Франківської ОДА, Фінансовим управлінням Надвірнянської РДА та КП "Надвірнаводоканал" укладено договори, предметом яких є організація проведення сторонами взаєморозрахунків за субвенцією з державного бюджету місцевим бюджетам, передбачених статтею 31 Закону України "Про Державний бюджет України на 2017 рік" відповідно до порядку та умов, затверджених постановою Кабінетом Міністрів України від 18 травня 2017 року № 332, а саме договори: від 19 червня 2017 року № 1 на суму 86 553 грн, від 06 липня 2017 року № 2-Над на суму 93 962,00 грн, від 03 серпня 2017 року № 3-Над на суму 100 446,18 грн, від 10 серпня 2017 року № 4-Над на суму 17 310,60 грн, від 06 вересня 2017 року № 5-Над на суму 83 123,00 грн, від 05 жовтня 2017 року № 6-Над на суму 111 645,57 грн, від 03 листопада 2017 року № 7-Над на суму 77 945,00 грн, від 05 грудня 2017 року № 8-Над на суму 103 945,43 грн.
Пунктами 3-7 зазначених договорів визначено механізм послідовної передачі суми коштів, перерахованої Казначейством ГУ ДКС в Івано-Франківській області, від ГУ ДКС в Івано-Франківській області до Департаменту фінансів Івано-Франківської ОДА, від Департаменту фінансів Івано-Франківської ОДА до Фінансового управління Надвірнянської РДА та в подальшому до КП "Надвірнаводоканал".
Згідно з пунктом 7 договорів КП "Надвірнаводоканал" перераховує до загального фонду Державного бюджету кошти на погашення податкового боргу з податку на додану вартість (з урахуванням штрафних санкцій, пені та процентів, нарахованих на суму такого боргу).
Підпунктом 2 пункту 9 вказаних вище договорів передбачено обов`язок його учасників не вчиняти до проведення взаєморозрахунків дій з погашення заборгованості відповідно до договору, а відповідно до пункту 10 договорів встановлено, що сторони несуть відповідальність за невиконання своїх зобов`язань за договором відповідно до законодавства.
14 листопада 2017 року КП "Надвірнаводоканал" звернулось із листом до Міністерства фінансів України, Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Державної казначейської служби України та Української асоціації підприємств водопровідно-каналізаційного господарства "Укрводоканалекологія" щодо виконання укладених договорів про організацію взаєморозрахунків та перерахування субвенцій згідно з вказаними договорами.
Листом Державної казначейської служби України від 07 грудня 2017 року повідомлено, що станом на 06 грудня 2017 року рішень Міністерства фінансів України щодо перерахування коштів по вказаних договорах до Казначейства не надходило.
Листом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15 грудня 2017 року повідомлено, що договори про організацію взаєморозрахунків направлено на фінансування до Мінфіну. Разом з тим, договір від 19 червня 2017 року № 1 на суму 86 553,00 грн профінансовано Державною казначейською службою України.
Уважаючи, що Мінфін допустив бездіяльність щодо завершення процедури проведення розрахунків шляхом виділення коштів, що позбавило позивача можливості своєчасно розрахуватись з бюджетом та призвело до збільшення відповідних податкових боргових зобов`язань, КП "Надвірнаводоканал" звернулось з цим позовом до суду за захистом порушених, на його думку, прав та інтересів.
ІІІ. Рішення судів попередніх інстанцій та мотиви їх ухвалення.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2018 року, залишеного без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 лютого 2019 року, позов задоволено. Визнано протиправною бездіяльність Міністерства фінансів України, що полягала в неприйнятті рішення про перерахування субвенції Комунальному підприємству "Надвірнаводоканал" в порядку та на умовах, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 18 травня 2017 року № 332 та договорами: від 06 липня 2017 року № 2-Над в розмірі 93 962,00 грн (дев`яносто три тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні), від 03 серпня 2017 року № 3-Над в розмірі 100 446,18 грн (сто тисяч чотириста сорок шість гривень вісімнадцять копійок); від 10 серпня 2017 року № 4-Над в розмірі 17 310,60 грн (сімнадцять тисяч триста десять гривень шістдесят копійок); від 06 вересня 2017 року № 5-Над в розмірі 83 123,00 грн (вісімдесят три тисячі сто двадцять три гривні); від 05 жовтня 2017 року № 6-Над в розмірі 111 645,57 грн (сто одинадцять тисяч шістсот сорок п`ять гривень п`ятдесят сім копійок); від 03 листопада 2017 року № 7-Над в розмірі 77 945,00 грн (сімдесят сім тисяч дев`ятсот сорок п`ять гривень); від 05 грудня 2017 року № 8-Над в розмірі 103 945,43 грн (сто три тисячі дев`ятсот сорок п`ять гривень сорок три копійки), всього 588 386,78 грн (п`ятсот вісімдесят вісім тисяч триста вісімдесят шість гривень сімдесят вісім копійок) і недоведенні його до відома Державної казначейської служби України. Зобов`язано Міністерство фінансів України прийняти рішення про перерахування субвенції Комунальному підприємству "Надвірнаводоканал" в порядку та на умовах, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 18 травня 2017 року № 332 та договорами: від 06 липня 2017 року № 2-Над в розмірі 93 962,00 грн (дев`яносто три тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні), від 03 серпня 2017 року № 3-Над в розмірі 100 446,18 грн (сто тисяч чотириста сорок шість гривень вісімнадцять копійок); від 10 серпня 2017 року № 4-Над в розмірі 17 310,60 грн (сімнадцять тисяч триста десять гривень шістдесят копійок); від 06 вересня 2017 року № 5-Над в розмірі 83 123,00 грн (вісімдесят три тисячі сто двадцять три гривні); від 05 жовтня 2017 року № 6-Над в розмірі 111 645,57 грн (сто одинадцять тисяч шістсот сорок п`ять гривень п`ятдесят сім копійок); від 03 листопада 2017 року № 7-Над в розмірі 77 945,00 грн (сімдесят сім тисяч дев`ятсот сорок п`ять гривень); від 05 грудня 2017 року № 8-Над в розмірі 103 945,43 грн (сто три тисячі дев`ятсот сорок п`ять гривень сорок три копійки), всього 588 386,78 грн (п`ятсот вісімдесят вісім тисяч триста вісімдесят шість гривень сімдесят вісім копійок) і довести його до відома Державної казначейської служби України.
Суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що відповідачем, у порушення пункту 8 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 травня 2017 року № 332, не прийнято рішення про перерахування субвенції згідно з розподілом відповідно до укладених договорів про проведення взаєморозрахунків до постанови Кабінету Міністрів України від 18 травня 2017 року № 332 та не доведено їх до Казначейства, хоча, названою нормою саме на Мінфін покладено обов`язки на підставі поданої Казначейством інформації про зобов`язання, що підлягають відшкодуванню за рахунок субвенції, та поданого Мінрегіоном узагальненого реєстру договорів про організацію взаєморозрахунків, прийняти рішення про перерахування субвенції згідно з розподілом, та довести його до відома Казначейства.
Суди першої та апеляційної інстанцій зазначили, що постановою Кабінету Міністрів України від 18 травня 2017 року № 332 саме Мінфін визначений державним органом, який повинен завершити процедури проведення розрахунків шляхом виділення коштів, передбачених Законом України "Про Державний бюджет на 2017 рік", проте, внаслідок невчинення останнім зазначених дій виникли обставини, які позбавили позивача можливості своєчасно розрахуватися з бюджетом в установленому Урядом порядку, що в умовах дії Договорів про проведення взаєморозрахунків призвело до збільшення відповідних податкових боргових зобов`язань. При цьому, суди попередніх інстанцій вказали, що державні органи не можуть посилатися на відсутність коштів, як підставу для невиконання покладеного на них обов`язку. Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що позовні вимоги підлягають до задоволення в повному обсязі.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
04 квітня 2019 року Мінфін звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 лютого 2019 року.
Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 10 квітня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
Відповідно до Розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 07 листопада 2023 року № 1866 призначено повторний автоматизований розподіл справи, у зв`язку з постановленням Верховним Судом 06 листопада 2023 року ухвали про відведення судді-доповідача Бившевої Л. І. та суддів Хохуляка В. В., Ханової Р. Ф. від розгляду матеріалів касаційної скарги Міністерства фінансів України на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 25 лютого 2019 року.
Згідно з Протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 07 листопада 2023 року визначено склад колегії суддів: Мацедонська В. Е. (головуючий суддя), Білак М. В., Губська О. А.
V. Касаційне оскарження
У касаційній скарзі Мінфін просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції, прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову.
На обґрунтування позиції скаржник посилається на те, що з урахуванням вимог частини дванадцятої статті 23 Бюджетного кодексу України, не профінансовані за 2017 рік договори про організацію взаєморозрахунків, вважаються такими, що втратили чинність. Уважає, що згідно з положеннями статті 48 Бюджетного кодексу України зобов`язання, взяті учасником бюджетного процесу без відповідних бюджетних асигнувань, не вважаються бюджетними зобов`язаннями.
Також відповідач стверджує, що для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного та/або несвоєчасного виконання обов`язкових дій. Водночас, у спірних правовідносинах відсутні ознаки бездіяльності (пасивної поведінки) відповідача.
Позивач подав відзив на касаційну скаргу Мінфіна, у якому просить відмовити у її задоволенні, залишити в силі рішення суду першої та апеляційної інстанцій. Зазначає, що матеріалами справи підтверджено факт виконання позивачем та усіма суб`єктами, крім відповідача, необхідних умов, направлених на отримання КП "Надвірнаводоканал" субвенції на погашення різниці в тарифах відповідно до договорів про проведення взаєморозрахунків згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 18 травня 2017 року № 332, а саме: від 06 липня 2017 року № 2-Над в розмірі 93 962,00 грн, від 03 серпня 2017 року № 3-Над в розмірі 100 446,18 грн, від 10 серпня 2017 року № 4-Над в розмірі 17 310,60 грн, від 06 вересня 2017 року № 5-Над в розмірі 83 123,00 грн, від 05 жовтня 2017 року № 6-Над в розмірі 111 645,57 грн, від 03 листопада 2017 року № 7-Над в розмірі 77 945,00 грн, від 05 грудня 2017 року № 8-Над в розмірі 103 945,43 грн, всього 588 386,78 грн. Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, правомірності своєї бездіяльності у спірних правовідносинах не довів.
VІ. Релевантні джерела права й акти їх застосування.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 48 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - БК України) субвенції - міжбюджетні трансферти для використання на певну мету в порядку, визначеному органом, який прийняв рішення про надання субвенції.
Статтею 97 БК України визначено трансферти, що надаються з Державного бюджету України місцевим бюджетам.
Частиною другою зазначеної статі встановлено, що порядок та умови надання субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам визначаються Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 23 статті 14 Закону України від 21 грудня 2016 року № 1801-VIII "Про Державний бюджет на 2017 рік" установлено, що у 2017 році кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно з відповідними пунктами частини третьої статті 15, частини третьої статті 29 і частини третьої статті 30 Бюджетного кодексу України, спрямовуються на реалізацію програм та заходів, визначених частиною четвертою статті 30 Бюджетного кодексу України, а кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету України згідно з відповідними пунктами статей 11, 12 і 13 цього Закону, спрямовуються відповідно на субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню такі послуги, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування (за рахунок джерел, визначених пунктами 13 та 14 статті 11 цього Закону).