ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 810/4383/18
адміністративне провадження № К/990/27983/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Дашутіна І. В.,
суддів - Шишова О. О., Яковенка М. М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 лютого 2023 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 липня 2023 року у справі № 810/4383/18 за позовом Головного управління ДПС у Київській області до ОСОБА_1 про стягнення податкового боргу та за зустрічним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправними та скасування рішень, -
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
Головне управління ДПС у Київській області звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСОБА_1, у якому просило:
- стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 податковий борг у розмірі 23 569 235,77 грн.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач стверджує, що за результатами документальної позапланової невиїзної перевірки в акті перевірки зафіксовані порушення податкового законодавства, зокрема обраховується заборгованість з податку на додану вартість, податку на доходи фізичних осіб, єдиного податку з фізичних осіб, військового збору. Здійснюючи господарські операції з контрагентами та отримуючи доходи, відповідачка не сплачувала зазначені податки.
На підставі акту перевірки позивач прийняв податкові повідомлення-рішення та направив відповідачці податкову вимогу. Водночас, станом на дату подання даного позову відповідачка податковий борг не сплатила. Таким чином, позивач уважає, що виникли законні підстави для стягнення податкової заборгованості.
У зустрічному позові до Головного управління ДПС у Київській області, ОСОБА_1 просила визнати протиправними, та скасувати прийняті ГУ ДФС у Київській області:
- податкове повідомлення-рішення № 0001921309 від 07.12.2017 на суму 1 402 426,25 грн;
- податкове повідомлення-рішення № 0001811309 від 07.12.2017 на суму 3 476 254,88 грн;
- податкове повідомлення-рішення № 0001901309 від 07.12.2017 на суму 1 063 536,25 грн;
- податкове повідомлення-рішення № 0001891309 від 07.12.2017 на суму 510 грн;
- податкове повідомлення-рішення № 0001801309 від 07.12.2017 на суму 985 031,25 грн;
- податкове повідомлення-рішення № 0001841309 від 07.12.2017 на суму 510 грн;
- податкове повідомлення-рішення № 0001851309 від 07.12.2017 на суму 170 грн;
- податкове повідомлення-рішення № 0001821309 від 07.12.2017 на суму 12 762 434,93 грн;
- податкове повідомлення-рішення № 0001861309 від 07.12.2017 на суму 510 грн.;
- вимогу про сплату боргу (недоїмки) № Ф-0001871309 від 07.12.2017 на суму 46 266 грн;
- рішення № 0001911309 від 07.12.2017 на суму 510 грн;
- рішення № 0001881309 від 07.12.2017 на суму 4 626,6 грн.
Мотивуючи свої позовні вимоги, ОСОБА_1 вказувала, що податковий орган невірно визначив об`єкт оподаткування, що є базою оподаткування, оскільки безпідставно використав податкову інформацію із джерел, що не передбачені чинним законодавством (витяги про рух коштів). Адже у відносинах, з особами, які перераховували кошти на її рахунок, вона не була стороною правочинів, укладених з цими особами, не здійснювала господарські операції, не отримувала доходів. Сам факт перерахування коштів є недостатнім для висновку про здійснення господарських операцій, а позиція податкового органу щодо походження коштів є лише припущенням про те, що вони є виручкою від реалізації. Також, за відсутності документального підтвердження укладених з контрагентами правочинів, якими опосередковувалися перерахування коштів на рахунок позивача, за результатами перевірки можливо зробити тільки висновок про те, що отримані кошти є транзитними та власністю інших осіб або безпідставно отриманим майном, яке підлягає поверненню відповідному контрагенту за його вимогою. Уважати ці кошти доходом у податкового органу не має будь-яких підстав. У даному випадку податковий орган повинен був вжити заходи щодо отримання у третіх осіб - контрагентів відповідної інформації, первинних документів, або зазначити в акті про неможливість визначити оподатковуваний дохід на підставі наданих для перевірки документів.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03 лютого 2023 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 липня 2023 року, позов Головного управління ДПС у Київській області задоволено.
Стягнуто з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (ІПН НОМЕР_1 ; адреса: АДРЕСА_1 ) податковий борг у розмірі 23 569 235 (двадцять три мільйони п`ятсот шістдесят дев`ять тисяч двісті тридцять п`ять), 77 грн.
У задоволенні зустрічного позову ОСОБА_1 до Головного управління Державної податкової служби у Київській області про визнання протиправними та скасування рішень відмовлено.
Також стягнуто до Одеського окружного адміністративного суду судові витрати пов`язані зі сплатою судового збору у сумі 8 810,00 грн.
Ухвалюючи вказані рішення судами попередніх інстанцій зроблено висновок, що ОСОБА_1 не відображала грошові кошти отриманні від суб`єктів господарювання - юридичних/фізичних осіб в своїй фінансовій діяльності та звітах. При цьому вона не мала права на застосування спрощеної системи оподаткування, оскільки обсяг її доходу протягом календарного року перевищував 20 000 000 грн.
Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи установлено наступне:
Ухвалою Голосіївського районного суду міста Києва від 20 грудня 2016 року у справі № 752/21365/16-К призначено позапланову документальну перевірку дотримання вимог податкового законодавства України, зокрема, фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 за період з 01.01.2015 по 21.10.2016 з питань визначення повноти нарахування та своєчасної сплати податків.
На виконання вищезазначеної ухвали суду та на підставі підпункту 78.1.11 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України контролюючим органом прийнято наказ від 03.11.2017 № 2004 про проведення документальної позапланової невиїзної перевірки фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства і правильності визначення об`єкту оподаткування, повноти нарахування та сплати податків до бюджету усіх рівнів.
У період з 07.11.2017 по 13.11.2017, на підставі вищезазначеного наказу, посадовими особами відповідача проведено документальну позапланову невиїзну перевірку фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства і правильності визначення об`єкту оподаткування, повноти нарахування та сплати податків до бюджету усіх рівнів, за результатом якої складено акт від 20.11.2017 № 905/10-36-13-09/ НОМЕР_1 .
Перевіркою встановлено порушення позивачем:
пункту 292.1 статті 292 Податкового кодексу України, в результаті заниження оподаткованого доходу за 2015 рік на загальну суму 38 240 651 грн, що в свою чергу призвело до заниження суми єдиного податку за 2015 рік із фактично отриманого доходу в розмірі 788 025 грн;
підпункту 2 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України перевищено максимально-граничний розмір доходу для платників єдиного податку третьої групи в розмірі 20 000 000 грн (у 2015 році), сума перевищення становить 18 540 026 грн та в порушення частини третьої підпункту 298.2.3 пункту 298.2 статті 298 Податкового кодексу України не подано заяву про перехід на загальну систему оподаткування, тобто про сплату податку на доходи фізичних осіб в порядку встановленому IV розділом Податкового кодексу України, у зв`язку з перевищенням граничного обсягу доходу для платників єдиного податку III групи (2015 рік - 20 000 000 грн). Ураховуючи вищезазначені порушення, податкові зобов`язання зі сплати єдиного податку (за ставкою 15%) за 2015 рік склали у загальній сумі 2 781 003,90 грн;
пункту 167.1 статті 167, пункту 177.2 статті 177 Податкового кодексу України встановлено порушення в частині не включення до валового доходу сум коштів, які надійшли від контрагентів на розрахунковий рахунок, що призвело до заниження податку на доходи фізичних осіб від здійснення підприємницької діяльності, що підлягає сплаті до бюджету на суму 10 209 947,94 грн;
підпункту 49.18.2 пункту 49.18 статті 49, абзацу другого пункту 294.1 статті 294 Податкового кодексу України несвоєчасно подано податкові декларації платника єдиного податку за ІІ півріччя 2015 року (граничний термін подання до 10.08.2015), фактично подано (11.08.2015 № 1500003194), за три квартали 2016 року (граничний термін подання до 09.11.2016), фактично подано (25.07.2017 № 1700005801) та за 2016 рік (граничний термін подання до 09.02.2017), фактично подано (25.07.2017 № 1700005802);
підпункту 49.18.5 пункту 49.18 статті 49, пункту 179.1 статті 179 Податкового кодексу України, а саме не подано до контролюючого органу податкову декларацію про майновий стан і доходи за 2016 року;
пункту 296.1.1 статті 296 Податкового кодексу України, а саме не надано Книгу обліку доходів для платників єдиного податку першої і другої груп та платників єдиного податку третьої групи, які не є платниками податку на додану вартість, затверджену наказом Міністерства фінансів України від 15.12.2011 № 1841;
пункту 177.10 статті 177 Податкового кодексу України, підпункту 8, підпункту 9 пункту 6 Порядку ведення Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи - підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, не надано до перевірки книгу обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи-підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність затверджену наказом Міністерства доходів і зборів України від 16.09.2013 № 481;
пункту 2 частини першої статті 7, статті 8, частини другої статті 9 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", а саме занижено ЄСВ на загальну суму 46 266 грн, за рахунок отримання чистого доходу з якого відраховується єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2016 по 31.08.2016 на загальну суму 56 721 933 грн (з урахуванням максимальної величини - 210 300 грн);
статті 25 пункту 7 частини 2 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування", а саме несвоєчасно подано до Переяслав-Хмельницької ОДПІ ГУ ДФС у Київській області звіти про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску (таблиця 2 Нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування фізичними особами-підприємцями, які обрали спрощену систему оподаткування додатку 5) за 2015 рік (№ 1604947097 від 10.02.2016), граничний термін подання 09.02.2016 та не подано за 2016 рік звіти про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску (таблиця 2 Нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування фізичними особами-підприємцями, які обрали спрощену систему оподаткування додатку), граничний термін подання 09.02.2017;
пункту 185.1 статті 185, пункту 187.1 статті 187, пункту 188.1 статті 188, пункту 200.1, пункту 200.2 статті 200, пункту 203.2 статті 203 Податкового кодексу України, а саме занижене податкове зобов`язання по податку на додану вартість що підлягає декларуванню та сплаті до бюджету 1 121 941 грн, у тому числі за січень 2016 року в сумі 578 647 грн, лютий 2016 року в сумі 229 436 грн, березень 2016 року в сумі 41 573 грн, за квітень 2016 року в сумі 117 303 грн, за травень 2016 року 46 517 грн, за червень 2016 року в сумі 108 465 грн;
пункту 161 підрозділу 10 розділу XX Перехідних положень Податкового кодексу України, а саме занижений чистий оподаткований дохід від здійснення підприємницької діяльності за період з 01.01.2016 по 31.12.2016 на суму 56 721 933 грн без ПДВ, що призвело до заниження військового збору від здійснення підприємницької діяльності на суму 850 829 грн.
Копію акту отримано позивачем 23.11.2017.
На підставі вищезазначеного акту перевірки Головним управлінням ДПС у Київській області винесені податкові повідомлення-рішення від 07.12.2017:
- № 0001921309 про збільшення податкового зобов`язання з податку на додану вартість на суму 1 402 426,25 грн;
- № 0001811309 про збільшення податкового зобов`язання з єдиного податку з фізичних осіб на суму 3 476 254,88 грн;
- № 0001901309 про збільшення податкового зобов`язання з військового збору на суму 1 063 536,25 грн;
- № 0001891309 про застосування штрафних санкцій на суму 510 грн;
- № 0001801309 про збільшення податкового зобов`язання з єдиного податку з фізичних осіб на суму 985 031,25 грн;
- № 0001841309 про застосування штрафних санкцій на суму 510 грн;
- № 0001851309 про застосування штрафних санкцій на суму 170 грн;
- № 0001821309 про збільшення податкового зобов`язання з податку на доходи фізичних осіб на суму 12 762 434,93 грн;
- № 0001861309 про застосування штрафних санкцій на суму 510 грн;
- № 0001911309 на суму 510 грн;
- № 0001881309 на суму 4626,60 грн.
Вищезазначені податкові повідомлення-рішення направлені на податкову адресу ОСОБА_1 та повернулися відправнику за закінченням терміну зберігання (т.1 а.с. 34-40).
07 грудня 2017 року Головним управлінням ДПС у Київській області направлено ОСОБА_1 вимогу № Ф-0001871309 про сплату боргу з єдиного внеску в сумі 46 266 грн. Вищезазначена податкова вимога направлена на податкову адресу ОСОБА_1 та повернулася відправнику у зв`язку з відсутністю отримувача за вказаною адресою (т.1 а.с.40).
24 січня 2018 року Головним управлінням ДПС у Київській області направлено ОСОБА_1 податкову вимогу № 471-51 про сплату податкового боргу станом на 23.01.2018 в сумі 23 569 235,77 грн. Вищезазначена податкова вимога направлена на податкову адресу ОСОБА_1 та повернулася відправнику у зв`язку з відсутністю отримувача за вказаною адресою (т.1 а.с.11).
Згідно з розрахунком податкової заборгованості, ОСОБА_1 має заборгованість з податку на доходи фізичних осіб, податку на додану вартість, єдиного податку з фізичних осіб та військового збору станом на 18.05.2018 у розмірі 23 569 235,77 грн (т.1 а.с.80).
Також, судами попередніх інстанцій встановлено, що ухвалою Київського апеляційного суду від 01 квітня 2019 року у справі № 752/21365/16-к скасовано ухвалу Голосіївського районного суду міста Києва від 20 грудня 2016 року, якою задоволено клопотання слідчого СВ Голосіївського УП ГУ НП у м. Києві та призначено позапланову документальну перевірку дотримання вимог податкового законодавства України, зокрема, фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 за період з 01.01.2015 по 21.10.2016 з питань визначення повноти нарахування та своєчасності сплати податків та повернуто клопотання про призначення позапланової документальної перевірки особі, яка його подала.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
ОСОБА_1, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і порушення норм процесуального права, просить рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03 лютого 2023 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07 липня 2023 року скасувати та ухвалити нове судове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог Головного управління ДПС у Київській області в повному обсязі, а зустрічний позов ОСОБА_1 задовольнити повністю.
В обґрунтування доводів касаційної скарги скаржник указує, що судами не правильно застосовано норми підпункту 78.1.11 пункту 78.1 статті 78, пункту 79.2 статті 79 Податкового кодексу України та порушено статтю 74 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки суди визначили, що контролюючим органом дотримано вимог підпункту 78.1.11 пункту 78.1 статті 78 Податкового кодексу України, незважаючи на скасування ухвали слідчого судді про призначення позапланової податкової перевірки, так як на час призначення та проведення податкової перевірки, ухвала слідчого судді була чинною.