1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 листопада 2023 року

м. Київ

справа № 805/2963/17-а

касаційне провадження № К/9901/56832/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,

розглянув у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Мегапром" на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 19.03.2018 (головуючий суддя - Олішевська В.В., судді - Кошкош О.О., Христофоров А.Б.) та постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 20.06.2018 (головуючий суддя - Сухарьок М.Г., Блохін А.А., Шишов О.О.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Мегапром" до Державної фіскальної служби України, Головного управління ДФС у Донецькій області про визнання протиправною бездіяльності,

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Мегапром" (далі - позивач, Товариство, платник) звернулось до суду із позовом до Державної фіскальної служби України (далі - ДФС України), Головного управління ДФС у Донецькій області (далі - відповідач, Управління, контролюючий орган), в якому просило визнати протиправною бездіяльність ДФС України та Управління щодо незабезпечення автоматичного збільшення суми, на яку платник має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зобов`язати ДФС України та Управління повернути на діючий електронний рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість суму, на яку платник має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки корегування в Єдиному реєстрі податкових накладних в розмірі 17486183,86 грн, яка була списана з електронного рахунку адміністрування податку на додану вартість в період з 20 по 24 березня 2017 року.

На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у системі електронного адміністрування податку на додану вартість контролюючим органом у період з 20.03.2017 по 24.03.2017 безпідставно списано (перераховано) кошти в загальній сумі 17486183,86 грн, оскільки в зазначений період товариство реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування податкових накладних не здійснювало, податкові декларації/уточнюючи розрахунки до них не подавало.

Донецький окружний адміністративний суд рішенням від 19.03.2018, залишеним без змін постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 20.06.2018, у задоволені позову відмовив повністю.

Відмовляючи у задоволенні позову суди попередніх інстанцій дійшли до висновку, що податковими органами не здійснювалось жодних протиправних дій з прийняття та обробки податкових накладних надісланих Товариством, не було допущено також і пов`язаної із цим протиправної бездіяльності, що могла б слугувати підставою для задоволення позовних вимог. Корегування сум ліміту здійснювалось в автоматичному режимі відповідно до внесення податкових накладних/розрахунків коригування.

Позивач оскаржив судові рішення попередніх інстанцій до суду касаційної інстанції. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення, яким повністю задовольнити позовні вимоги.

В обґрунтування своїх вимог позивач, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, зазначає про неврахування судами, що у системі електронного адміністрування податку на додану вартість контролюючим органом у період з 20.03.2017 по 24.03.2017 безпідставно списано (перераховано) кошти в загальній сумі 17486183,86 грн, оскільки в зазначений період товариство реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування податкових накладних не здійснювало, податкові декларації/уточнюючи розрахунки до них не подавало.

Відповідач відзив (заперечення) на касаційну скаргу не надав суду, що не перешкоджає її розгляду.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 03.08.2018 відкрив касаційне провадження у цій справі за касаційною скаргою позивача та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 20.11.2023 закінчив підготовку справи до касаційного розгляду, визнав за можливе проведення касаційного розгляду справи у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами і призначив справу до розгляду в порядку письмового провадження з 21.11.2023.

Перевіривши наведені у касаційній скарзі доводи, Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій установлено та підтверджується матеріалами справи, що витягом з системи електронного адміністрування податку на додану вартість щодо суми збільшення, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних №20347367 від 20.03.2017 підтверджено стосовно позивача, що сума від`ємного значення складає 325845,00 грн та сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних у розмірі 2566039,82 грн.

Витягом з системи електронного адміністрування податку на додану вартість щодо суми збільшення, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних, №23347400 від 23.03.2017 підтверджено стосовно позивача, що сума від`ємного значення складає 325845,00 грн та сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, складає 2639068,70 грн.

Витягом з системи електронного адміністрування податку на додану вартість щодо суми збільшення, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних, №24347448 від 24.03.2017 підтверджено стосовно позивача, що сума від`ємного значення складає 325845,00 грн та сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, складає 14920144,04 грн.

Відповідно до Витягів з Єдиного реєстру податкових накладних позивачем були зареєстровані податкові накладні 20.03.2017, 21.03.2017, 22.03.2017, 23.03.2017, 24.03.2017 по господарським операціям з контрагентами.

Платник звернувся до Управління із запитом від 24.03.2017 №45-юр, відповідно до якого просив надати інформацію про рух коштів на рахунках платника у СЕА податку на додану вартість за період з 20 по 24 березня 2017 року та пояснення з підстав списання (перерахування) коштів з рахунку.

Управління листом від 05.04.2017 №4888/10/05-99-12-01-13 повідомило, що за поданими платником податковими деклараціями з податку на додану вартість з урахуванням уточнюючих розрахунків до них, виникло перевищення задекларованих податкових зобов`язань над сумою податку на додану вартість по зареєстрованим податковим накладним/розрахункам коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (показник SПеревищ).

Показник SПеревищ розраховується в автоматичному режимі на центральному рівні, в результаті у платника рахується: 21.03.2017 - збільшення показника SПеревищ на суму 5334965,00 грн, показник SНакл склав "мінус" 2680882,72 грн; 24.03.2017 - збільшення показника SПеревищ на суму 17631062,00 грн, показник SНакл склав "мінус" 14923167,87 грн.

На рахунку, відкритому у СЕА для позивача 20 по 24 березня 2017 року руху грошових коштів не було. Залишок грошових коштів на рахунку станом на 27.02.2017 (дату останнього руху) склав 620,00 грн.

Позивач звернувся до відповідачів із заявами від 12.05.2017 №66-юр, №67-юр, в яких просив повернути грошові кошти в загальній сумі 17486183,86 грн на рахунок платника у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, безпідставно списані за період з 20 по 24 березня 2017 року.

ДФС України листом від 16.08.2017 №18004/6/99-99-12-0-01-15 повідомила, що основні принципи функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість визначено статтею 200-1 Податкового кодексу України (далі - ПК України, у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

За даними баз даних ДФС України реєстраційна сума позивача становить "-" 12905042,18 грн.

Від`ємне значення реєстраційної суми виникло з причин обрахунку показника перевищення податкових зобов`язань (SПеревищ), який відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 ПК України є складовою формули, за якою обраховується реєстраційна сума.

Показник SПеревищ розраховується ДФС автоматично після прийняття податкової звітності від платника податку, при обрахунку позитивного значення вказаного показника на таке значення зменшується реєстраційна сума платника.

Таким чином, якщо платник податку своєчасно не зареєстрував в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, та, відповідно, реєстраційна сума не була зменшена на суму податку, зазначену в них, то після подання звітності з податку на додану вартість, в якій задекларовані податкові зобов`язання з податку на додану вартість, визначені у податкових накладних, незареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстраційна сума зменшується на суму податку на додану вартість, зазначену у таких податкових накладних.

Так, SПеревищ по платнику за період липень 2015 року - червень 2017 року становить 17631063,00 грн, а виник він у зв`язку з невідповідністю сум податкових зобов`язань, задекларованих у липні 2015 року - червні 2017 року, із сумою податку на додану вартість за податковими накладними/розрахунками коригування, виписаними у відповідних періодах та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних.

ПК України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Законом України від 28.12.2014 №71-VІІІ "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" було запроваджено систему електронного адміністрування податку на додану вартість (пункт 35 підрозділу 2 розділу XX Кодексу): з 1 січня до 1 липня 2015 року (або до дати, визначеної в окремому рішенні Верховної Ради України про скорочення терміну перехідного періоду відповідно до пункту 7 Прикінцевих положень Закону №71) - у тестовому режимі; з 1 липня 2015 року - на постійній основі.

Згідно з пунктами 200-1.1, 200-1.2 статті 200-1 ПК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 2001.3 статті 2001 цього Кодексу. Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України. Платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Відповідно до пункту 200-1.5 статті 200-1 ПК України кошти з електронного рахунка платника податку на додану вартість перераховуються Казначейством в автоматичному режимі виключно до: державного бюджету; на рахунок, відкритий у банку та/або органі Казначейства сільськогосподарськими підприємствами - суб`єктами спеціального режиму оподаткування, визначений статті 209 Податкового кодексу України, для акумулювання сум податку, що нараховуються на вартість поставлених ними сільськогосподарських товарів (послуг), у порядку, передбаченому статтею 209 Податкового кодексу України; на поточний рахунок платника податку за його заявою у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов`язань.

Положеннями пункту 200-1.3 статті 200-1 ПК України регламентовано, що платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (SНакл), обчислену за такою формулою: SНакл = SНаклОтр + SМитн + SПопРах + SОвердрафт - SНаклВид - SВідшкод - Sперевищ.

Таким чином, показник SПеревищ є складовою формули, за якою обраховується сума податку (далі - реєстраційна сума) на яку платник податку має право зареєструвати в єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні та/або розрахунки коригування до податкових накладних (показник SНакл).

Показник SПеревищ відображає загальну суму перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником ПДВ у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою ПДВ, що міститься у складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до них, зареєстрованих в єдиному реєстрі податкових накладних.

На виконання положень статті 200-1 ПК України Постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 №569 затверджено Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, яким визначено механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків (далі - Порядок №569).

Пунктом 2 Прядку №569 визначено, що рахунок у системі електронного адміністрування податку - це рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти у сумі, необхідній для досягнення розміру суми податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також у сумі, необхідній для сплати узгоджених податкових зобов`язань з податку.


................
Перейти до повного тексту