ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 640/25907/19
провадження № К/990/14731/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача - Єзерова А.А., суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.
розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "ДАРА 2015"
на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 серпня 2021 року (суддя Головань О.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2022 року (головуючий суддя Кузьменко В.В., судді Глущенко Я.Б., Кучма А.Ю.)
у справі №640/25907/19
за позовом Департаменту з питань державного архітектурно - будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "ТМО - Сервіс"
про зобов`язання вчинити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У грудні 2019 року Департамент з питань державного архітектурно - будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) (далі - Департамент) звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "ТМО - Сервіс" (далі - ТОВ "ТМО-Сервіс"), у якому просив зобов`язати відповідача знести самочинно добудовані нежитлові приміщення із сторони приміщень №20, № 19, № ІV та у внутрішньому дворі нежитлової будівлі, де була розташована рампа, у яких розташований магазин мережі "Фора", та які пов`язані проходами з приміщеннями №47, №48, № 49, №8, №14, №11, № 13, № 12 (нумерація приміщень відповідає нумерації зазначеній у плані за поверхами на будівлю літ "А" по Лук`янівській, буд. 1 у Шевченківському районі на І поверх літ. "А", виконаного Київським міським бюро технічної інвентаризації від 03 лютого 2006 року, який отримано з листами підприємства Київської міської ради "Київське міське бюро технічної інвентаризації" від 20 лютого 2019 року № 062/14-2535 (И-2019), від 26 квітня 2019 року № 062/141-6535 (И-2019)).
2. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 19 серпня 2021 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2022 року позов задоволено.
3. Не погодившись з цими судовими рішеннями, Товариство з обмеженою відповідальністю "ДАРА 2015" (далі - ТОВ "ДАРА 2015") звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій просить суд скасувати судові рішення та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.
4. Від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому він просить відмовити у задоволенні касаційної скарги і залишити без змін судові рішення.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що у період з 07 лютого 2019 року по 20 лютого 2019 року та з 28 травня 2019 року по 29 травня 2019 року Департаментом було проведено позапланову перевірку щодо дотримання ТОВ "ТМО-Сервіс" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на об`єкті на вул. Лук`янівській, 1, літ. "А" у Шевченківському районі м. Києва.
6. За результатами проведеної перевірки було складено акт від 29 травня 2019 року, яким встановлено порушення ТОВ "ТМО-Сервіс" статті 29 Закону України "Про планування і забудову територій", частини 8 статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а саме: ТОВ "ТМО-Сервіс" самочинно та без дозволу на виконання будівельних робіт виконані будівельні роботи з добудови нежитлових приміщень та допущено експлуатацію самочинно побудованих і не введених в експлуатацію приміщень.
7. Згідно з висновками акту перевірки встановлено наступні порушення:
- статті 29 Закону України "Про планування і забудову територій", оскільки згідно з договором купівлі-продажу будівлі (споруди, приміщення) при викупі від 30 вересня 2000 року ТОВ "ТМО-Сервіс" купило 40/100 частини нежитлового приміщення, яке знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Лук`янівська, 1. Вказані нежитлові приміщення мають площу 954,40 кв.м. і складаються з таких приміщень: приміщення 1-го поверху площею 627,0 кв.м., приміщення 2-го поверху площею 271,4 кв.м., надбудоване технічне приміщення площею 20,3 кв.м., підвальне приміщення площею 35,7 кв.м., загальна площа всього нежитлового будинку 2 397,8 кв.м. Згідно з планом за поверхами на будівлю літери "А" по вул. Лук`янівській, 1, наявна відмітка про добудову із сторони приміщень № 20, № 19, №IV та добудову у внутрішньому дворі, де була розташована рампа; до того ж, дозвіл на добудову приміщень № 50, № 47, перепланування та приєднання місць спільного користування в БТІ не поданий. Встановлено, що ТОВ "ТМО-Сервіс" самочинно без дозволу на виконання будівельних робіт було виконано будівельні роботи з добудови нежитлових приміщень до нежитлової будівлі зі сторони приміщень № 20, № 19 та № IV та у внутрішньому дворі нежитлової будівлі, де була розташована рампа, у яких на момент перевірки розташований магазин "Фора";
- частини 8 статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" - встановлено, що ТОВ "ТМО-Сервіс" експлуатує самочинно побудовані не прийняті в експлуатацію нежитлові приміщення у нежитловому будинку на вул. Лук`янівській, 1, літ. "А" шляхом надання їх у оренду ТОВ "Фора".
8. 14 лютого 2019 року Департамент звернувся із листом до КП Київської міської ради "Київське міське бюро технічної інвентаризації", у якому просив надати копії матеріалів інвентаризаційної справи та копії технічного паспорту на нежитлові приміщення загальною площею 954,4 кв.м, що складають 40/100 частини від нежитлового будинку загальною площею 2 397,8 кв.м.
9. 26 квітня 2019 року КП Київської міської ради "Київське міське бюро технічної інвентаризації" за вих. № 062/14-6535 (И-2019) надало запитувані матеріали.
До матеріалів справи долучено план за поверхами на будівлю літери "А" по вулиці Лук`янівській, 1, з якого судам вбачалося, що на 1 поверсі здійснено добудову зі сторони приміщень № 19, № 20 та №IV і добудова і у внутрішньому дворі.
10. З журналу підрахунку площі житлового будинку з нежитловими (вбудованими) приміщеннями вбачалося, що дозвіл на добудову приміщень № 50 та № 47, перепланування та приєднання місць спільного користування в БТІ не поданий.
11. 29 травня 2019 року Департаментом було видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, яким вимагалося заборонити експлуатацію самочинно побудованого об`єкта з 29 травня 2019 року до усунення порушень у відповідності до вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; у термін до 29 липня 2019 року усунути порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил у встановленому законодавством порядку.
12. Аналізуючи плани інвентаризацій від 11 травня 2000 року та 03 грудня 2006 року, інші документи, які наявні в матеріалах справи, Окружний адміністративний суд м. Києва у рішенні від 30 листопада 2020 року у справі №640/10850/19 (залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 квітня 2021 року) дійшов висновку, що ТОВ "ТМО-Сервіс" здійснено добудови та перепланування приміщень самочинно у періоді до кінця 2006 року.
13. Вказаним судовим рішенням у задоволенні позовних вимог ТОВ "ТМО-Сервіс", в тому числі, і про визнання протиправним і скасування припису, виданого ТОВ "ТМО-Сервіс" начальником управління контролю за будівництвом Департаменту Євдокименком А.В. від 29 травня 2019 року, відмовлено.
14. Надалі Департамент звернувся до суду з позовом про знесення самочинно добудованих нежитлових приміщень, посилаючись на те, що відповідач - ТОВ "ТМО-Сервіс" не повідомив Департамент про добровільне виконання вимог припису від 29 травня 2019 року.
15. Відповідно до статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №553 (далі - Порядок № 553), на підставі перевірки виконання вимог припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29 травня 2019 року, виданого ТОВ "ТМО-СЕРВІС" посадовою особою Департаменту проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності на вул. Лук`янівській, 1 літ. "А" у Шевченківському районі, і за результатами проведеної перевірки встановлено порушення, зокрема:
- відсутні відомості щодо видачі/реєстрації, замовникові будівництва, ТОВ "ТМО-СЕРВІС" документів, що дають право на виконання підготовчих/будівельних робіт та засвідчують прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта за адресою: вул. Лук`янівська, 1 літ. "А" у Шевченківському районі;
- протягом року ТОВ "ТМО-СЕРВІС" та посадову особу - ОСОБА_1 за допущені правопорушення було піддано стягненню (постанова про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 04 червня 2019 року № 52/19/073-4977 та постанова по справі про адміністративне правопорушення від 04 червня 2019 року № 32/19);
16. ТОВ "ТМО-СЕРВІС" не виконало вимоги припису про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 29 травня 2019 року, оскільки на вул. Лук`янівській, 1 літ. "А" у Шевченківському районі продовжує експлуатуватися самочинно побудований об`єкт, чим порушено підпункт а пункт 3 частини 3 статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
17. Посадовою особою складено акт за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності від 22 жовтня 2019 року, стосовно ТОВ "ТМО-СЕРВІС" складено протоколи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 22 жовтня 2019 року та стосовно посадової особи ТОВ "ТМО-СЕРВІС" складено протоколи про адміністративне правопорушення від 22 жовтня 2019 року.
18. Постановами про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 29 жовтня 2019 року № 94/19/073-9554 та № 95/19/073-9555 ТОВ "ТМО-СЕРВІС" визнано винним у вчиненні правопорушень, передбачених абзацом 2 пункту 4 частини 2 (із застосуванням частини 9) статті 2 та абзацом 2 пункту 1 частини 6 статті 2 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено штрафи.
19. Враховуючи, що ТОВ "ТМО-СЕРВІС", на думку Департамента, ухиляється від виконання вищезазначеного припису, позивач звернувся до суду з позовом про знесення самочинно збудованого об`єкта містобудування в порядку статті 38 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
20. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, керувався тим, що 29 травня 2019 року було видано припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил, яким вимагалося заборонити експлуатацію самочинно побудованого об`єкта з 29 травня 2019 року до усунення порушень відповідно до вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил; у термін до 29 липня 2019 року усунути порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил у встановленому законодавством порядку. Вказаний припис був предметом судового оскарження, не визнаний протиправним та не скасований. Висновки рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 30 листопада 2020 року №640/10850/19, зокрема, і щодо кваліфікації будівництва як самочинного, судом першої інстанції враховано в порядку частини 4 статті 78 КАС України. Таким чином, оскільки вказаний вище припис відповідачем добровільно не виконано, що підтверджується актом від 22 жовтня 2019 року, то, на переконання судів, є передбачені статтею 38 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" підстави для задоволення позовних вимог.
21. Суд апеляційної інстанції додатково оцінив доводи апеляційної скарги ТОВ "Дара 2015" щодо необхідності залучення вказаного товариства в якості третьої особи у справі та зроблено висновки про те, що оскаржуваний припис від 29 травня 2019 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил виданий відповідачем саме директору ТОВ "ТМО-Сервіс" та не покладає будь-яких обов`язків на ТОВ "Дара 2015". Оскаржуваною постановою відповідача від 04 червня 2019 року № 52/19/073-4977 саме ТОВ "ТМО-Сервіс" визнано винним у вчиненні правопорушення у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у сумі 69156,00 грн.