1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2023 року

м. Київ

cправа № 903/255/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Зуєва В.А. - головуючого, Багай Н.О., Берднік І.С.

за участю секретаря судового засідання - Дерлі І.І.,

за участю представників сторін:

офісу ГП - Кондратюк Д.А.,

позивача - не з`явився,

відповідача - Гаврищук А.О.,

третіх осіб - не з`явились

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Волинської обласної прокуратури

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 30.08.2023 (у складі колегії суддів: Гудак А.В. (головуючий), Олексюк Г.Є., Мельник О.В.)

та рішення Господарського суду Волинської області від 27.06.2023 (суддя Слободян О.Г.)

за позовом Керівника Ковельської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної (військової) адміністрації

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпус"

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Регіональний офіс водних ресурсів у Волинській області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Державне агентство меліорації та рибного господарства України в особі Управління Державного агентства меліорації та рибного господарства у Волинській області

про звільнення та повернення земельної ділянки водного фонду, а також розташованого на ній водосховища загальнодержавного значення,

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст та підстави позовних вимог

1.1. Керівник Ковельської окружної прокуратури (далі - Прокурор) в інтересах держави в особі Волинської обласної державної (військової) адміністрації (далі - Позивач, Облдержадміністрація) звернувся до Господарського суду Волинської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Карпус" (далі - Відповідач, ТОВ "Карпус") про усунення перешкод державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду, зобов`язавши ТОВ "Карпус" звільнити зайняту ним земельну ділянку водного фонду державної форми власності на території Колодяжненської об`єднаної територіальної громади Ковельського району площею 51 га та розташованого на ній водного об`єкту - Кричевичівське водосховище, шляхом демонтажу встановлених на земельній ділянці по периметру водосховища у межах прибережної захисної смуги 45 дерев`яних пірсів, 4 будинків для відпочинку (3 дерев`яних та 1 з металопрофілю), 4 альтанок (бесідок), 9 дерев`яних вбиралень, 3 дерев`яних кабінок для переодягання, 5 металевих стовпців для освітлення території; усунення перешкод державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду, зобов`язавши ТОВ "Карпус" повернути державі в особі Облдержадміністрації земельну ділянку водного фонду на території Колодяжненської об`єднаної територіальної громади Ковельського району площею 51 га та розташований на ній водний об`єкт - Кричевичівське водосховище.

1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ "Карпус" під час здійснення біологічної меліорації порушило порядок використання водного об`єкта, оскільки розмістило на гідротехнічних спорудах тимчасові споруди без будь-якого погодження та дозволу. При цьому відповідні договірні відносини (договір №2 про біологічну меліорацію) вичерпали свою дію 08.06.2021.

2. Короткий зміст рішень господарських судів попередніх інстанцій

2.1. Рішенням Господарського суду Волинської області від 26.06.2023, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 30.08.2023 у справі №903/255/23, позов задоволено частково.

Усунуто перешкоди державі у користуванні та розпорядженні земельною ділянкою водного фонду, зобов`язавши ТОВ "Карпус" повернути державі в особі Облдержадміністрації земельну ділянку водного фонду на території Колодяжненської об`єднаної територіальної громади Ковельського району Волинської області, площею 51 га та розташований на ній водний об`єкт - Кричевичівське водосховище, шляхом складання акту приймання-передачі.

Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

У задоволенні іншої частини позову - відмовлено.

2.2. Господарські суди попередніх інстанцій виходили з того, що ані режим рибогосподарської експлуатації водного об`єкта, ані дозвіл на спеціальне використання водних біоресурсів у рибогосподарських водних об`єктах не є та не можуть бути правовстановлюючими документами, якими надається право користування водними об`єктами чи землями водного фонду, та не визначають правових підстав користування водними об`єктами.

2.3. Відмовляючи у іншій частині позову, суди попередніх інстанцій свої рішення мотивували тим, що Прокурором не доведено та не підтверджено належними та допустимими доказами, що саме ТОВ "Карпус" розмістило спірні тимчасові об`єкти на дамбі Кричевичівського водосховища, які Прокурор просить Відповідача демонтувати.

3. Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги та позиції інших учасників справи

3.1. У касаційній скарзі Прокурор просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій в частині відмови у задоволенні позовних вимог та прийняти в цій частині нове рішення про задоволення позову, а в іншій частині оскаржувані судові рішення - залишити без змін.

3.2. Вимоги скарги обґрунтовані неврахуванням господарськими судами попередніх інстанцій висновків, викладених у постанові Верховного Суду від 22.06.2022 у справі №902/777/21, від 21.03.2019 у справі №923/213/18, від 16.06.2021 у справі №912/1941/20 (щодо застосування положень статті 14 Закону України "Про аквакультуру", статей 48 та 51 Водного кодексу України), від 27.01.2021 у справі №461/3675/17 (щодо використання доказів, отриманих в межах інших проваджень), від 28.11.2018 у справі №504/2864/13-ц, від 12.06.2019 у справі №487/10128/14-ц, від 11.09.2019 у справі №487/10132/14-ц, від 07.04.2020 у справі №372/1684/14-ц, від 20.10.2020 у справі №910/13356/17 (щодо застосування положень статті 152 Земельного кодексу України).

3.3. Відповідач у відзиві на касаційну скаргу просить відмовити у її задоволенні.

4. Розгляд справи Верховним Судом

4.1. Ухвалою Верховного Суду від 09.10.2023 відкрито касаційне провадження за вищезазначеною касаційною скаргою і призначено розгляд справи у судовому засіданні на 08.11.2023.

4.2. Розпорядженням Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду №29.2-02/3175 від 06.11.2023 призначено проведення повторного автоматизованого розподілу судової справи №903/255/23 у зв`язку з відпусткою судді Міщенка І.С.

4.3. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.11.2023 для розгляду вищезазначеної касаційної скарги визначено колегію суддів у складі: Зуєв В.А. - головуючий, Багай Н.О., Берднік І.С.

4.4. Ухвалою Верховного Суду від 06.11.2023 задоволено заяву ТОВ "Карпус" про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

5. Обставини встановлені судами попередніх інстанцій

5.1. Кричевичівське водосховище площею водного дзеркала 51,0 га, об`ємом 2,04 млн.м.куб., побудоване на початку 80-х років на базі існуючого озера "Забілля" у складі Кричевичівської осушувальної та державної міжгосподарської меліоративної системи відповідно до розробленого Волинським філіалом інституту "Укрдніпроводгосп" проекту будівництва VII пускового комплексу об`єкту "Реконструкція Кричевичівської осушувальної системи Ковельського району Волинської області".

5.2. Згідно акта "приемки в зксплуатацию государственной приемочной комиссией законченного строительством пускового комплекса объекта: "Реконструкция Кричевичевской осушительной системы Ковельського р-на Волынской области" від 29.10.1982 Кричевичівське водосховище являє собою меліоративну міжгосподарську систему, яка була передана рішенням Ковельської районної ради №126 від 16.08.1984 на спільний баланс колгоспу "Шлях Леніна" та Ковельського міжрайонного управління водного господарства.

5.3. Підтвердженням факту отримання на баланс Ковельським міжрайонним управлінням водного господарства об`єктів, що входять до складу Кричевичівської міжгосподарської меліоративної системи є інвентарна картка №47 обліку об`єкта основних засобів, а повний перелік гідротехнічних споруд, які передавалися на баланс вказаному господарству, визначений в додатку до інвентарної картки (інвентаризаційний опис основних засобів).

5.4. Відповідно до Водогосподарського паспорту, розробленого у 1984 році, Кричевичівське водосховище, призначенням якого є акумуляція весняного стоку та зволоження осушених земель, є комплексним водосховищем.

5.5. У відповіді на запит окружної прокуратури Регіональний офіс водних ресурсів України у Волинській області, листом від 18.08.2022 повідомив про те, що Кричевичівське водосховище є комплексним водосховищем загальнодержавного значення, що також підтверджується листом Державного комітету України по водному господарству №9/5-265 від 29.04.2004.

5.6. 08.06.2016 між Ковельським міжрайонним управлінням водного господарства (далі - Ковельське МУВГ) та ТОВ "Карпус" укладений договір на здійснення біологічної меліорації №2 з терміном дії до 08.06.2021.

5.7. Вищезазначений договір укладений з метою запровадження біологічного способу боротьби з трав`янистою водною рослинністю на Кричевичівському водосховищі та покращення його санітарного та екологічного стану. При цьому, договір не передбачає внесення сторонами одна одній будь-яких фінансових коштів, передачі засобів виробництва чи будь-яке інше інвестування.

5.8. Розділом 5 договору визначені права та обов`язки ТОВ "Карпус", серед яких обов`язок не порушувати процес функціонування меліоративної системи та гідротехнічних споруд, а також не проводити будівельно-монтажних робіт на землях водного фонду та на території водосховища без дозволу Ковельського МУВГ та необхідних погоджень.

5.9. 13.05.2015 на адресу Волинського обласного управління водних ресурсів начальником Ковельського МУВГ був скерований лист з приводу врегулювання питання правомірного використання Кричевичівського водосховища.

З даного листа вбачається, що у 2015 році Кричевичівське водосховище використовувалося Волинською обласною громадською організацією "Федерація риболовного спорту у Волинській області". При цьому під час використання водосховища федерацією виникло проблемне питання, а саме виявлено факт неправомірного розміщення тимчасових споруд: шлагбаум на під`їзній дорозі, 10 вбиралень за дамбою, намет та два вагончики.

У зв`язку із цим 22.04.2015 Ковельським МУВГ на адресу федерації скеровувався лист №65/15/01-15 з вимогою звільнити греблю дамби від тимчасових споруд.

За результатами проведення обстеження Кричевичівського водосховища 22.05.2015, встановлено факт повного виконання федерацією вимог про звільнення дамби Кричевичівського водосховища від тимчасових споруд, що підтверджується листом Волинського обласного управління водного господарства №763/06/02-15 від 06.06.2015.

5.10. За твердженнями Прокурора, після укладення вищезазначеного договору на земельній ділянці, де розміщене Кричевичівське водосховище, повторно встановлено тимчасові споруди, зокрема станом на 30.09.2016 в межах прибережної захисної смуги встановлено 2 альтанки, туалети, літні душі, 39 пірсів, металева вишка, металеві опори з камерами відеоспостереження, господарське приміщення, транспортний трейлер. При цьому, жодних дозволів на розміщення вказаних об`єктів Ковельське МУВГ не надавало, що підтверджується листами №1219 від 30.09.2016, №167 01/03-16 від 05.10.2016.

5.11. Під час дії договору на здійснення біологічної меліорації №2, Ковельське МУВГ 22.05.2020 провело спостереження за станом водного об`єкта (Кричевичівського водосховища) щодо дотримання вимог водного законодавства при господарській діяльності ТОВ "Карпус", про що складено відповідний акт.

В ході обстеження встановлено факт зведення дерев`яних споруд на бетонних палях в межах прибережної смуги на мокрому відкосі дамби Кричевичівського водосховища.

5.12. Регіональним офісом водних ресурсів у Волинській області 05.11.2021 на адресу ТОВ "Карпус" надіслано лист з вимогою звільнити територію у межах водосховища, яке належить до державної власності і перебуває на балансі офісу, демонтувати тимчасові споруди (пірси) у зв`язку з закінченням терміну дії договору про біологічну меліорацію, який залишився без відповіді.

5.13. Відповідно до інформації Ковельської районної державної адміністрації №200/14/2-23 від 23.01.2023 та Волинської обласної державної адміністрації №149/01-13-23 від 08.02.2023, ТОВ "Карпус" використовує Кричевичівське водосховище, земельну ділянку під ним та прибережну захисну смугу навколо водосховища за відсутності належних правовстановлюючих документів (договорів оренди земельної ділянки водного фонду та водного об`єкта, договорів про спільну діяльність, договорів на здійснення біологічної меліорації тощо).

5.14. При цьому, єдиним документом, який на сьогодні визначає правову діяльність ТОВ "Карпус" на території Кричевичівського водосховища, є Режим рибогосподарської експлуатації Кричевичівського водосховища, з терміном дії до 31.12.2024.

5.15. ТОВ "Карпус" згідно відомостей у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а також листа Головного управління ДПС у Волинській області №693/5/03-20-04-01-05 від 24.01.2023 здійснює господарську діяльність за кодами КВЕД 93.12 інша діяльність у сфері спорту (основний), КВЕД 03.12 прісноводне рибальство.

5.16. На підставі Режиму рибогосподарської експлуатації Кричевичівського водосховища ТОВ "Карпус", як користувачем, систематично здійснюється вселення та вилов водних біоресурсів із водосховища в обсягах, встановлених Режимом. Зазначене підтверджується листами Управління державного агентства рибного господарства у Волинській області №1-4-17/739-20 від 19.06.2020 та №1-4-9/99-23 від 25.01.2023 з додатками - звітами про обсяги вилову водних біоресурсів та актами про виконання робіт із вселення водних біоресурсів за 2017-2022 роки.

5.17. Крім того, ТОВ "Карпус", як додатки до Режиму рибогосподарської експлуатації Кричевичівського водосховища з терміном дії до 31.12.2024, розробив та затвердив 18.08.2015 Регламентації спортивного та любительського рибальства на Кричевичівському водосховищі площею 51 га.

Зі змісту цих Регламентацій вбачається, що здійснення любительського та спортивного рибальства дозволяється всім громадянам України, іноземним громадянам, а також особам без громадянства за спеціальним платним дозволом користувача, яким і є ТОВ "Карпус".

5.18. 02.09.2022 Регіональним офісом водних ресурсів у Волинській області проведено повторне обстеження Кричевичівського водосховища, про що складено відповідний акт, відповідно до якого ТОВ "Карпус" надалі використовує Кричевичівське водосховище, а також гідротехнічні споруди, оскільки на мокрому відкосі дамби, яка перебуває на балансі Регіонального офісу водних ресурсів, встановлені тимчасові споруди.

5.19. 23.01.2023 Регіональним офісом водних ресурсів у Волинській області проведено додаткове обстеження Кричевичівського водосховища та прибережної захисної смуги навколо нього за участю начальника експлуатаційної дільниці Регіонального офісу водних ресурсів у Волинській області, провідного інженера-гідротехніка Ковельської ЕДРОВР у Волинській області, заступника начальника державної екологічної інспекції у Волинській області, старшого інспектора з охорони навколишнього природного середовища у Волинській області, спеціаліста землевпорядника по Колодяжненській сільській раді.

Під час огляду встановлено, що "Вхід на територію водосховища перед дамбою перекритий металевим ланцюгом, встановленим на висоті 50 см від поверхні землі. При цьому інших шляхів підходу до водойми немає. На момент проведення такого огляду на території Кричевичівського водосховища перебував чоловік, який представився представником ГО "Кричевичі" ТОВ "Карпус", в якого знаходився ключ від ланцюгового перекриття. Навколо водного плеса по всій довжині урізу води встановлені 45 дерев`яних настилів (пірсів), які пронумеровані як сектори, розмірами 5x5 м, частина з яких має захід розміром 1x3 м. Біля кожного пірсу наявні металеві стовпчики висотою 50-40 см та мають зовнішню розетку та вимикач електроенергії. Крім цього установлено, що на мокрому відкосі дамби встановлено 4 споруди, з яких три дерев`яні та одна з металопрофілю. По периметру дамби зі сторони сухого відкосу між дамбою та обвідним каналом на відстані 9-15 метрів від осі дороги дамби розміщені 4 альтанки та 12 дерев`яних конструкцій, 9 з яких схожі на вуличні туалети та 3 дерев`яні кабінки для переодягання. Згідно акту обстеження усі тимчасові споруди, які розміщені на дамбі перешкоджають належному виконанню доглядових та експлуатаційній робіт".

5.20. Станом на 27.01.2023 жодних додаткових листів, заяв щодо продовження та поновлення договору про біологічну меліорацію, який завершив свою дію 08.06.2021, від ТОВ "Карпус" або ж інших суб`єктів до Регіонального офісу водних ресурсів у Волинській області не надходило.

5.21. Враховуючи факт тривалого неправомірного використання гідротехнічних споруд та водного об`єкта, а також неодноразові звернення Ковельського МУВГ, Регіонального офісу водних ресурсів, Ковельською окружною прокуратурою розпочато досудове розслідування у кримінальному провадженні №42022032110000033 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого статтею 356 Кримінального кодексу України.

5.22. Під час проведення огляду зафіксовано, що на земельній ділянці водного фонду, в межах прибережної смуги (де в свою чергу знаходиться дамба Кричевичівського водосховища) розміщено 4 тимчасові споруди, три з яких мають орієнтовні розміри 610x400 см, а одна (обшита металопрофілем) - 610x850 см. Крім цього, по всьому периметру водосховища встановлено 45, пірсів, які поділяють водний об`єкт на умовні сектори. Поблизу пірсів розташовані таблички з нумерацією сектору. Частина пірсів, а саме 1-8, 11-19, 21-45 мають орієнтовні розміри 5x5 м та захід розміром 1x3 м. Пірси під номерами 9,10,20 мають розміри 5x5 м без заходу. Поблизу кожного пірсу наявний металевий стовпчик висотою 40 см, на якому розміщена розетка та вимикач електроенергії. Крім цього, встановлено, що поблизу пірсів під номерами 6, 12, 13, 27 розміщені дерев`яні альтанки; біля пірсів під номерами 4, 8, 12, 15, 21, 27, 32, 36 та 41 наявні деревяні конструкції схожі на вуличні туалети орієнтовними розмірами 100x200 см, а біля пірсів 5, 17, 22, 28 та 35 - три кабінки для переодягання розмірами 200x200 см. Також встановлено наявність металевих стовпів для освітлення біля пірсів за номерами 15, 20, 25, 33 та 39.

5.23. Під час дії договору про біологічну меліорацію №2 контролюючими органами неодноразово проводились позапланові перевірки дотримання вимог земельного законодавства, дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального відтворення і охорони природних ресурсів.

5.24. Згідно з актом перевірки дотримання ТОВ "Карпус" вимог законодавства в сфері охорони навколишнього природного середовища №385/09.20 від 25.09.2020 Державною екологічною інспекцією встановлено, що зазначене товариство використовує Кричевичівське водосховище, площею 51 га в спортивних цілях (змагання з вилову карпа). При цьому договір оренди Кричевичівського водосховища для використання водного об`єкта та земельної ділянки водного фонду між Ковельським МУВГ та ТОВ "Карпус" не укладався. Державна екологічна інспекція в акті зазначила, що згідно пункту 5.1 договору передбачено заборону на будівельно-монтажні роботи на землях водного фонду без дозволу Ковельського МУВГ та необхідних погоджень. Водночас згідно акта по периметру водного об`єкта на момент проведення перевірки розміщувалося 50 пірсів для ловлі риби. При цьому будь-які погоджувальні документи на будівельно-монтажні роботи щодо влаштування пірсів відсутні.

5.25. 25.08.2020 Головним управлінням Держгеокадастру у Волинській області проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо об`єкту - земельної ділянки, на якій розміщене Кричевичівське водосховище, про що складено акт №674-ДК/505/АП/09/01-20. Згідно із вищезазначеним актом земельна ділянка, на якій знаходиться Кричевичівське водосховище, має цільове призначення - для експлуатації та догляду за гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами і каналами, та перебуває у державній власності. Також установлено, що Кричевичівське водосховище використовується ТОВ "Карпус" для здійснення біологічної меліорації. На момент проведення перевірки по периметру водного об`єкта, в прибережно-захисній смузі розміщені 3 альтанки орієнтовною площею 40 кв.м, 3 тимчасові споруди площею 72 кв.м, 46 пірсів, які розміщені по і периметру водойми та на частині яких проводився вилов риби, 7 вбиралень. Доступ до водойми обмежений природним насипом та зі сторони дороги встановлено контрольно-пропускний пункт із шлагбаумом (металевий цеп, який фіксується), при цьому Ковельським МУВГ згода на розміщення альтанок, пірсів та тимчасових споруд на березі водосховища не надавалась. Наведене, як зазначено в акті перевірки, свідчить про самовільне зайняття земельної ділянки водного фонду площею 51га.

6. Позиція Верховного Суду

6.1. Заслухавши суддю-доповідача, присутніх у судовому засіданні Прокурора та представника Відповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі та відзиві на неї доводи, перевіривши правильність застосування господарськими судами норм матеріального і дотримання норм процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.

6.2. Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону, а у статті 13 Конституції України серед іншого визначено, що земля та водні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу, від імені якого відповідні права здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у визначених межах.

6.3. Згідно зі статтею 6 Водного кодексу України води (водні об`єкти) є виключно власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Український народ здійснює право власності на води (водні об`єкти) через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради. Окремі повноваження щодо розпорядження водами (водними об`єктами) можуть надаватися відповідним органам виконавчої влади та Раді міністрів Автономної Республіки Крим.

6.4. До земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водоймами, болотами, а також островами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів (частина перша статті 58 Земельного кодексу України, стаття 4 Водного кодексу України).

6.5. Земельною ділянкою є частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами. Право власності на земельну ділянку поширюється в її межах на поверхневий (ґрунтовий) шар, а також на водні об`єкти, ліси і багаторічні насадження, які на ній знаходяться (частини перша, друга статті 79 Земельного кодексу України).

6.6. Відповідно до статті 1 Водного кодексу України рибогосподарський водний об`єкт - це водний об`єкт (його частина), що використовується для рибогосподарських цілей.

6.7. Разом із тим спеціальним водокористуванням відповідно до частин першої, другої статті 48 Водного кодексу України є забір води з водних об`єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об`єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів. Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

6.8. За визначенням термінів, наведеним у статті 1 Закону України "Про аквакультуру", аквакультура (рибництво) - сільськогосподарська діяльність із штучного розведення, утримання та вирощування об`єктів аквакультури у повністю або частково контрольованих умовах для одержання сільськогосподарської продукції (продукції аквакультури) та її реалізації, виробництва кормів, відтворення біоресурсів, ведення селекційно-племінної роботи, інтродукції, переселення, акліматизації та реакліматизації гідробіонтів, поповнення запасів водних біоресурсів, збереження їх біорізноманіття, а також надання рекреаційних послуг.

6.9. У статті 12 зазначеного Закону визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських, Київської і Севастопольської міських, районних, обласних рад у сфері аквакультури належать: надання в користування на умовах оренди частини рибогосподарського водного об`єкта, рибогосподарської технологічної водойми для цілей аквакультури відповідно до повноважень щодо розпорядження землями, встановлених Земельним кодексом України; здійснення інших повноважень відповідно до закону.


................
Перейти до повного тексту