1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 листопада 2023 року

м. Київ

справа № 320/9733/22

адміністративне провадження № К/990/27072/23, № К/990/27085/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І. В.,

суддів: Шишова О. О., Яковенка М. М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційні скарги Головного управління ДПС у Київській області, Державної податкової служби України на рішення Київського окружного адміністративного суду від 31.01.2023, ухвалене суддею Балаклицьким А. І., та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.07.2023, прийняту колегією суддів у складі Оксененка О. М., Лічевецького І. О., Чаку Є. В., у справі № 320/9733/22 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Аліум-Пром" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Київській області про визнання протиправним та скасування наказу, визнання протиправними дій, визнання протиправними та скасування розпоряджень, зобов`язання вчинити певні дії.

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Аліум-Пром" (далі - позивач, ТОВ "Аліум-Пром") звернулося до Київського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної податкової служби України (далі - відповідач-1, ДПС України), Головного управління ДПС у Київській області (далі - відповідач-2, ГУ ДПС у Київській області), в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати наказ Державної податкової служби України від 31.10.2022 № 804;

- визнати протиправними дії Державної податкової служби України щодо складання акту відмови у допуску до проведення фактичної перевірки та щодо викладення в акті відмови у допуску до проведення фактичної перевірки від 01.11.2022 інформації про відмову посадовим (службовим) особам ДПС України у допуску до проведення фактичної перевірки;

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Київській області від 08.11.2022 № 613-Р;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Київській області видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності місць оптової торгівлі № 990514202100057 термін дії з 11.08.2021 до 11.08.2026 (адреса місця торгівлі: Україна, Київська область, м. Бровари, вул. Оникієнка Олега, 127-Б) та поновити дію зазначеної ліцензії з 08.11.2022;

- визнати протиправним та скасувати розпорядження Державної податкової служби України від 25.11.2022 № 306-р/л;

- зобов`язати Державну податкову службу України видалити з Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним інформацію щодо анулювання ліцензії на виробництво пального №990114201900016 термін дії з 01.07.2019 до 01.07.2024 за місцезнаходженням: 08114, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Стоянка, Автодорога Київ-Чоп 20 КМ.+925 М. Місце провадження діяльності згідно з додатками (стор.1-2): Київська область, м. Бровари, вул. Оникієнка Олега, 127-Б та Київська область, Васильківський район, с. Крячки, вул. Кривова, буд. 42 та поновити дію зазначеної ліцензії з 25.11.2022.

На обґрунтування позовних вимог вказувало, що:

- в наказі про проведення фактичної перевірки позивача відсутні конкретні підстави для її проведення, у зв`язку з чим вказана фактична перевірка позивача призначена протиправно, а тому недопуск посадових осіб до проведення такої перевірки не може спричиняти наслідки у вигляді анулювання ліцензій;

- копію наказу на проведення перевірки та направлення на перевірку було вручено (пред`явлено) особам, які не є уповноваженими особами позивача або особами, яка проводять розрахункові операції, тоді як без належного вручення (пред`явлення) зазначених документів відсутні підстави розпочинати фактичну перевірку.

Київський окружний адміністративний суд рішенням від 31.01.2023, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06.07.2023, позовні вимоги задовольнив з посиланням на таке:

- у наказі міститься посилання на підпункт 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України (далі - ПК України), але у зазначеному підпункті передбачено дві альтернативні підстави для призначення перевірки, а тому у наказі про призначення перевірки має бути конкретизовано, яка саме з альтернативних підстав обрана податковим органом як підстава призначення фактичної перевірки;

- посадові особи контролюючого органу не дотрималися обов`язку вручити уповноваженим особам позивача або особам, які здійснюють розрахункові операції, копію наказу про призначення перевірки та направлення на перевірку, оскільки такі документи були вручені начальнику охорони та начальнику нафтобази, які не є уповноваженими особами;

- за відсутності належним чином оформленого наказу про призначення перевірки (із зазначенням конкретно визначених підстав) та без вручення копії наказу про призначення на направлення на перевірку саме уповноваженим особам контролюючий орган не мав право приступати до проведення фактичної перевірки, а тому відмова позивача у допуску посадових осіб до проведення перевірки є обґрунтованою;

- оскаржувані розпорядження про анулювання ліцензій, прийняті у зв`язку з відмовою без законодавчих підстав від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки, є протиправними, оскільки така відмова визнана обґрунтованою.

Суди попередніх інстанцій під час розгляду справи установили:

ТОВ "Аліум-Пром" здійснює діяльність, серед іншого, щодо виробництва продуктів нафтоперероблення та оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами.

Для здійснення зазначеної діяльності Державна фіскальна служба України видала позивачу ліцензію на виробництво пального (реєстраційний номер 990114201900016) з терміном дії з 01.07.2019 до 01.07.2024, місце провадження діяльності згідно з додатками (стор.1-2): Київська область, м. Бровари, вул. Оникієнка Олега, 127-Б та Київська область, Васильківський район, с. Крячки, вул. Кривова, буд. 42.

ГУ ДПС у Київській області видало позивачу ліцензію на право оптової торгівлі пальним (реєстраційний номер 990514202100057) з терміном дії з 11.08.2021 по 11.08.2026, адреса місця торгівлі: Київська область, м. Бровари, вул. Оникієнка Олега, 127-Б.

ДПС України наказом від 31.10.2022 № 804 призначила проведення фактичної перевірки ТОВ "АЛІУМ-ПРОМ" з питань дотримання вимог законодавства, яке регулює обіг пального, за період з 01.01.2022 по дату закінчення фактичної перевірки, тривалістю 10 діб з 31.10.2022 по 09.11.2022.

У преамбулі цього наказу зазначено, що фактична перевірка призначається з метою дотримання вимог законодавства, яке регулює виробництво та обіг пального на підставі підпунктів 19-1.1.4, 19-1.1.14 пункту 19-1.1 статті 19-1, підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України, Закону України від 19.12.1995 № 481/95-BP "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" (зі змінами), та інших нормативних актів, контроль за дотриманням яких покладено на ДПС України.

На підставі указаного наказу були видані направлення на фактичну перевірку від 31.10.2022 № 141/Ж3/99-00-09-03-01/41282429 та № 142/Ж3/99-00-09-03-01/41282429.

Посадові особи ДПС України не були допущені до проведення перевірки, що зафіксовано в акті відмови від допуску до фактичної перевірки від 02.11.2022 № 44/Ж6/99-00-09-03-01/41282429.

ГУ ДПС у Київській області прийняло розпорядження від 08.11.2022 № 613-Р "Про анулювання ліцензії", яким анулювало ТОВ "Аліум-Пром" ліцензію на право оптової торгівлі пальним №990514202100057 у зв`язку з відмовою без законодавчих підстав від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.

З цих самих підстав Державна податкова служба України розпорядженням від 25.11.2022 № 306-р/л "Про анулювання ліцензії" анулювало ліцензію на виробництво пального №990114201900016.

Не погодившись з наказом про призначення перевірки, діями контролюючого органу щодо її проведення, а також прийнятими внаслідок відмови у допуску до перевірки розпорядженнями про анулювання ліцензій, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Головне управління ДПС у Київській області та ДПС України, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, звернулися до суду з касаційними скаргами, в яких просять скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову.

Скаржники покликаються на те, що суди попередніх інстанцій не врахували позиції Верховного Суду, що викладені у постановах від 07.06.2022 у справі № 320/4140/20, від 01.06.2022 у справі № 520/7331/21, від 12.08.2021 у справі № 140/14625/20, від 10.04.2020 у справі № 815/1978/18, від 05.11.2018 у справі № 803/988/17, від 20.03.2018 у справі №820/4766/17, щодо застосування підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України.

Контролюючий орган зазначає, що зазначений вище підпункт передбачає право на проведення фактичної перевірки господарюючого суб`єкту з підстав здійснення функцій контролю, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, а тому у наказі про призначення перевірки не вимагається зазначати конкретну інформацію щодо ймовірних порушень, для перевірки яких призначається перевірка.

Обґрунтовуючи ці доводи, скаржники посилаються на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі якого Верховний Суд ухвалою від 16.08.2023 (щодо касаційної скарги ГУ ДПС у Київській області) та ухвалою від 23.08.2023 (щодо касаційної скарги ДПС України) відкрив касаційне провадження у справі з метою перевірки вищенаведених доводів скаржників.

Позивач правом подачі відзиву на касаційну скаргу не скористався, що не перешкоджає її розгляду по суті.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, спиртом-сирцем виноградним, спиртом-сирцем плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв і тютюнових виробів на території України визначає Закон України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" від 19.12.1995 № 481/95-ВР (далі - Закон № 481/95-ВР).

Відповідно до абзацу другого статті 16 Закону № 481/95-ВР контроль за дотриманням норм цього Закону здійснюють органи, які видають ліцензії, а також інші органи в межах компетенції, визначеної Законами України.

Статтею 15 Закону № 481/95-ВР передбачено, що ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі, зокрема, відмови, без законодавчих підстав, від доступу представника контролюючого органу до проведення перевірки відповідно до вимог статей 80, 81 Податкового кодексу України, на підставі акта, складеного посадовими (службовими) особами податкового органу, який засвідчує факт відмови.

У свою чергу, відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України), який визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до пункту 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами) (підпункт 75.1.3 пункту 75.1 статті 75 ПК України).


................
Перейти до повного тексту