1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2023 року

м. Київ

cправа № 906/550/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Берднік І. С. - головуючого, Багай Н. О., Зуєва В. А.,

секретар судового засідання - Корнієнко О. В.,

за участю представників:

Товариства з обмеженою

відповідальністю "Червоний партизан" - не з`явився,

Державного реєстратора Ємільчинської селищної ради

Ємільчинського району Житомирської області

Помінчук Ірини Олександрівни - не з`явився,

Державного реєстратора Ємільчинської селищної ради

Ємільчинського району Житомирської області

Венгловської Вікторії Олегівни - не з`явився,

Державного реєстратора Лугинської селищної ради

Ємільчинського району Житомирської області

Ничипоренко Аксінії Андріївни - не з`явився,

Олевської міської ради - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу (із урахуванням нової редакції касаційної скарги) Товариства з обмеженою відповідальністю "Червоний партизан"

на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.07.2023 (у складі колегії суддів: Василишин А. Р. (головуючий), Бучинська Г. Б., Філіпова Т. Л.)

та рішення Господарського суду Житомирської області від 29.03.2023 (суддя Прядко О. В.)

у справі № 906/550/22

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Червоний партизан"

до Державного реєстратора Ємільчинської селищної ради Ємільчинського району Житомирської області Помінчук Ірини Олександрівни, Державного реєстратора Ємільчинської селищної ради Ємільчинського району Житомирської області Венгловської Вікторії Олегівни, Державного реєстратора Лугинської селищної ради Ємільчинського району Житомирської області Ничипоренко Аксінії Андріївни, Олевської міської ради

про скасування рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень,

ВСТАНОВИВ:

У липні 2022 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Червоний партизан" (далі - ТОВ "Червоний партизан") звернулось до Господарського суду Житомирської області з позовом до державних реєстраторів Ємільчинської селищної ради Ємільчинського району Житомирської області Помінчук Ірини Олександрівни та Венгловської Вікторії Олегівни, державного реєстратора Лугинської селищної ради Ємільчинського району Житомирської області Ничипоренко Аксінії Андріївни про скасування рішень про державну реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за Олевською міською радою:

- державного реєстратора Ємільчинської селищної ради Ємільчинського району Житомирської області Помінчук І. О. від 05.08.2021 індексні номери 59674342, 59673426, 59674997, 59676728, 9676181 та від 06.08.2021 індексні номери 59708876, 59705820, 59710473, 59705003, 59706567, 59700014;

- державного реєстратора Ємільчинської селищної ради Ємільчинського району Житомирської області Венгловської В. О. від 05.08.2021 індексні номери 59675029, 59676679, 59674506, 59673474 та від 06.08.2021 індексні номери 59695730, 59705803, 59704757, 59694392;

- державного реєстратора Лугинської селищної ради Ємільчинського району Житомирської області Ничипоренко А. А. від 18.08.2021 індексні номери 59908617, 59914315, 59908226, 59910155, 59905331, 59907553, 59905487, 59905708, 59906259, 59906793, 59907393, 59907113, 59907791, 59907997, 59914773, 59914922, 59914530.

Ухвалою Господарського суду Житомирської області від 15.08.2022 позовну заяву прийнято до розгляду, залучено до участі у справі як співвідповідача Олевську міську раду.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідачами в порушення вимог законодавства здійснено державну реєстрацію права комунальної власності на спірні земельні ділянки, чим порушено права та законні інтереси ТОВ "Червоний партизан" як правонаступника та законного правонабувача земельних ділянок Колективного сільськогосподарського підприємства "Червоний партизан" (далі - КСП "Червоний партизан"), якому було видано державний акт на право колективної власності на землю для виробництва товарної сільськогосподарської продукції, у тому числі і на спірні земельні ділянки.

Рішенням Господарського суду Житомирської області від 29.03.2023 у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.07.2023 рішення Господарського суду Житомирської області від 29.03.2023 змінено, викладено мотивувальну частину рішення в редакції даної постанови. В решті рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Не погоджуючись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, у серпні 2023 року ТОВ "Червоний партизан" подало до Верховного Суду касаційну скаргу, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, порушення норм процесуального права та наявність випадку, передбаченого пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України, просить постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.07.2023 та рішення Господарського суду Житомирської області від 29.03.2023 скасувати, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Берднік І. С. - головуючий, Зуєв В. А., Міщенко І. С. від 26.09.2023 відкрито касаційне провадження у справі № 906/550/22 за касаційною скаргою ТОВ "Червоний партизан" на постанову Північно-західного апеляційного господарського суду від 12.07.2023 та рішення Господарського суду Житомирської області від 29.03.2023 з підстави, передбаченої пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України; касаційну скаргу призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 08.11.2023.

Олевська міська рада у відзиві на касаційну скаргу посилається на безпідставність доводів скаржника, викладених у касаційній скарзі, законність та обґрунтованість рішень судів попередніх інстанцій, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції та рішення суду першої інстанції - без змін

Державний реєстратор Ємільчинської селищної ради Ємільчинського району Житомирської області Помінчук І. О. у відзиві а касаційну скаргу зазначає про правильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Держаний реєстратор Ємільчинської селищної ради Ємільчинського району Житомирської області Венгловська В. О., державний реєстратор Лугинської селищної ради Ємільчинського району Житомирської області Ничипоренко А. А. не скористались своїм правом на подання відзиву на касаційну скаргу.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 06.11.2023 у зв`язку з перебуванням судді Міщенко І. С. у відпустці справу № 906/550/22 передано на розгляд складу колегії суддів Касаційного господарського суду: Берднік І. С. - головуючий, Багай Н. О., Зуєв В. А.

Сторони в судове засідання своїх представників не направили.

Відповідно до частини 1 статті 301 ГПК України у суді касаційної інстанції скарга розглядається за правилами розгляду справи судом першої інстанції в порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням положень статті 300 цього Кодексу.

Наслідки неявки в судове засідання учасника справи визначено у статті 202 ГПК України.

Так, за змістом частини 1 і пункту 1 частини 2 статті 202 ГПК України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею. Суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з підстав, зокрема неявки в судове засідання учасника справи, щодо якого немає відомостей про направлення йому ухвали з повідомленням про дату, час і місце судового засідання.

Ураховуючи положення статті 202 ГПК України, наявність відомостей про направлення сторонам справи ухвали з повідомленням про дату, час і місце судового засідання, що підтверджено матеріалами справи, відсутність заяв сторін щодо розгляду справи, а також те, що ТОВ "Червоний партизан" як особа, яка подала касаційну скаргу, відповідно до практики Європейського суду з прав людини, має цікавитись про стан відомого йому судового провадження (рішення від 03.04.2008 у справі "Пономарьов проти України"), явка сторін справи не визнавалася судом обов`язковою, а участь у засіданні суду є правом, а не обов`язком сторони, Верховний Суд дійшов висновку про можливість розгляду касаційної скарги по суті за відсутності представників сторін.

Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі доводи та заперечення проти неї, перевіривши матеріали справи, Верховний Суд дійшов таких висновків.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі рішення Комсомольської сільської ради від 24.12.1996 та рішення Журжевицької сільської ради від 29.11.1996 КСП "Червоний партизан" видано державний акт на право колективної власності на землю площею 1635,9 га для виробництва товарної сільськогосподарської продукції серії ЖТ № 20-13-09, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю 24.12.1996 за № 09.

Відповідно до додатку 1 до державного акту "Список громадян-членів колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу або товариства" кількість осіб, які мають право на земельну частку в КСП "Червоний партизан" становить 616.

Розпорядженням голови Олевської районної державної адміністрації Житомирської області від 07.04.2005 № 94 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та оформлення державних актів на право власності на земельні ділянки громадянам-власникам сертифікатів колишнього КСП "Червоний партизан" Комсомольської та Журжевицької сільських рад" надано дозвіл землевпорядній організації на проведення комплексу робіт для розробки проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) та оформлення державних актів на право власності на земельні ділянки громадянам-власникам сертифікатів колишнього КСП "Червоний партизан" в адміністративних межах Комсомольської та Журжевицької сільських рад.

Згідно з актом обстеження земельних угідь реформованого КСП "Червоний партизан" Комсомольської, Журжевицької сільських рад Олевського району від 23.12.2005, комісією під час обстеження земельних угідь було встановлено наявність змін у складі цих угідь; запропоновано виключити зі складу сільськогосподарських угідь реформованого КСП "Червоний партизан" та передати до земель запасу малопродуктивні, деградовані землі (піски), заболочені, природньозаліснені площі земельних ділянок, що підлягали розподілу на земельні частки (паї), а також дрібноконтурні земельні ділянки, які недоцільно використовувати для сільськогосподарських потреб загальною площею 515,9942 га.

Відповідно до листа Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 01.09.2021 року № 18-6-0.30-23/109-21 зазначений вище акт було затверджено на загальних зборах власників земельних часток (паїв) реформованого КСП "Червоний партизан" та погоджено віднесення до земель запасу малопродуктивних, деградованих заболочених та самозаліснених земель.

Розпорядженням голови Олевської районної державної адміністрації Житомирської області від 29.05.2006 № 148 "Про затвердження протоколу зборів власників земельних часток (паїв) по розподілу земельних ділянок для встановлення їх меж в натурі (на місцевості) та оформлення і видачі державних актів на право власності на земельні ділянки громадянам реформованого КСП "Червоний партизан" на території Комсомольської та Журжевицької сільських рад" передано громадянам-власникам земельних сертифікатів у приватну власність сільськогосподарські угіддя (рілля, сінокос, пасовище) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і для ведення особистого селянського господарства та землі зайняті під хмелешпалерою (рілля) у спільну - часткову власність без поділу в натурі (на місцевості) у вартості та розмірі згідно проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) реформованого КСП "Червоний партизан" (пункт 2); рекомендовано нерозділені (невитребувані) земельні ділянки передати тимчасово в оренду сільськогосподарському підприємству для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та громадянам для ведення особистого селянського господарства, городництва, сінокосіння і випасання худоби до часу оформлення спадщини, визначення і появи власників, які отримали у встановленому законодавством порядку державні акти на право власності на земельні ділянки (пункт 3); дозволено землевпорядній організації оформити державні акти на право власності на земельні ділянки (пункт 4).

Згідно з листом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 01.09.2021 № 18-6-0.30-23/109-21 відповідно до розпоряджень голови Олевської районної державної адміністрації Житомирської області за від 27.12.2005 № 419 "Про затвердження акту обстеження земельних угідь реформованого КСП "Червоний партизан" Комсомольської сільської ради" та від 15.06.2006 № 166 "Про погодження проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) реформованого КСП "Червоний партизан" Комсомольської та Журжевицької сільських рад" у форму державної статистичної звітності (форма 6-зем) було внесено зміни та віднесено малопродуктивні, деградовані, заболочені та самозаліснені землі до земель запасу (графа 94).

Рішенням Олевської міської ради від 08.07.2021 № 450 "Про прийняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення у комунальну власність" прийнято у комунальну власність землі сільськогосподарського призначення колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені, загальною площею 227,8622 га, розташовані за межами населених пунктів Олевської міської територіальної громади Житомирської області, згідно з додатком.

Рішенням Олевської міської ради від 12.08.2021 № 485 "Про прийняття земельних ділянок сільськогосподарського призначення у комунальну власність" прийнято у комунальну власність землі сільськогосподарського призначення колективних сільськогосподарських підприємств, що припинені, загальною площею 123,1786 га, розташовані за межами населених пунктів Олевської міської територіальної громади Житомирської області, згідно з додатком.

За інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна та згідно з відомостями з Державного земельного кадастру державними реєстраторами на підставі оскаржуваних рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) від 05.08.2021, 06.08.2021 та 18.08.2021 зареєстровано право комунальної власності на земельні ділянки з кадастровими номерами: 1824484400:02:000:0007 (площа 12,6975 га), 1824484400:02:000:0010 (площа 5,4361 га), 1824484400:02:000:0013 (площа 4,5811 га), 1824484400:02:000:2000 (площа 6,2407 га), 1824484400:04:000:0023 (площа 4,3084 га), 1824484400:07:000:0119 (площа 12,1048 га), 1824484400:10:000:0550 (площа 2,5918 га), 1824484400:10:000:0555 (площа 5,7704 га), 1824484400:10:000:0552 (площа 3,3391 га), 1824484400:07:000:0060 (площа 4,3 га), 1824484400:07:000:0086 (площа 49,6113 га), 1824484400:07:000:0087 (площа 7,6174 га), 1824484400:07:000:0097 (площа 8,266 га), 1824484400:07:000:0114 (площа 8,0224 га), 1824484400:07:000:0116 (площа 4,4132 га), 1824484400:07:000:0064 (площа 9,8516 га), 1824484400:05:000:0227 (площа 31,7159 га), 1824484400:05:000:0229 (площа 25,0485 га), 1824482000:02:000:0009 (площа 1,492 га), 1824482000:04:000:0013 (площа 13,9607 га), 1824482000:04:000:0014 (площа 3,3363 га), 1824482000:04:000:0016 (площа 2,203 га), 1824484400:02:000:0014 (площа 3,2516 га), 1824484400:05:000:0224 (площа 2,5577 га), 1824484400:05:000:0225 (площа 2,681 га), 1824484400:05:000:0226 (площа 17,159 га), 1824484400:05:000:0228 (площа 1,7998 га), 1824484400:05:000:0230 (площа 1,9704 га), 1824484400:05:000:0231 (площа 2,4452 га), 1824484400:05:000:0232 (площа 23,9159 га), 1824484400:07:000:0130 (площа 7,5722 га), 1824484400:07:000:0132 (площа 1,4109 га), 1824484400:07:000:0142 (площа 6,1561 га), 1824484400:07:000:0147 (площа 1,8897 га), 1824484400:10:000:0551 (площа 4,8031 га) для ведення товарного сільськогосподарського господарювання за Олевською міською радою, відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в України".

Судами попередніх інстанцій також установлено, що оскаржувані рішення про держану реєстрацію були прийняті державними реєстраторами, зокрема, на підставі відомостей з Державного земельного кадастру про відсутність зареєстрованого права власності на спірні земельні ділянки та листа відділу в Олевському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 02.08.2021 № 18-6-0.30-16/109-21, згідно з яким, спірні земельні ділянки, які входили до земель колективної власності КСП "Червоний партизан", не розпайовувались і у приватну власність не передавались.

ТОВ "Червоний партизан", звертаючись до суду з позовними вимогами про скасування рішень державних реєстраторів про державну реєстрацію права комунальної власності на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва від 05.08.2021, 06.08.2021 та 18.08.2021 за Олевською міською радою, обґрунтував свої вимоги тим, що оскаржуваними рішеннями порушено його права та законні інтереси як правонаступника та законного правонабувача земельних ділянок КСП "Червоний партизан", якому було видано державний акт на право колективної власності на землю для виробництва товарної сільськогосподарської продукції, у тому числі і на спірні земельні ділянки.

Суд апеляційної інстанції, змінюючи та викладаючи мотивувальну частину рішення суду першої інстанції про відмову у задоволенні позову в редакції постанови, дослідивши та надавши оцінку поданим сторонами доказам, встановив, що ТОВ "Червоний партизан" не є правонаступником КСП "Червоний партизан", тому дійшов висновку, що права позивача не порушені та погодився з висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову.

ТОВ "Червоний партизан", обґрунтовуючи у поданій касаційній скарзі наявність підстави касаційного оскарження, передбаченої пунктом 1 частини 2 статті 287 ГПК України, послалось на те, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовано положення статті 92 Земельного кодексу України, статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" та не враховано висновки щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.11.2019 у справі № 906/392/18, від 20.09.2018 у справі № 813/6286/15, від 06.02.2019 у справі № 462/2646/17, від 19.06.2019 у справі № 826/5806/17, від 17.06.2020 у справі № 826/10249/18, від 04.09.2018 у справі № 823/2024/16, від 27.03.2019 у справі № 711/4556/16-ц, у постанові Вищого господарського суду України від 15.04.2014 у справі № 5004/1264/12, в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 16.06.2015 у справі № 815/2601/14.

Відповідно до частин 1, 2 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Верховний Суд, переглянувши судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах доводів і вимог касаційної скарги, виходить із такого.

Статтею 15 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) передбачено право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а також на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу (частина 1 статті 16 ЦК України).

Відповідно до статті 4 ГПК України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням (частина 2).

Право на звернення до господарського суду в установленому ГПК України порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом (частина 1 статті 4 ГПК України).

З огляду на положення статті 4 ГПК України, статей 15, 16 ЦК України підставою для захисту цивільного права чи охоронюваного законом інтересу є його порушення, невизнання чи оспорення.

Задоволення судом позову можливе лише за умови доведення позивачем обставин щодо наявності у нього відповідного права (охоронюваного законом інтересу), а також порушення (невизнання, оспорення) цього права відповідачами з урахуванням належно обраного способу судового захисту.

За змістом статей 13, 74 ГПК України кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Відповідно до статі 22 Земельного кодексу України (тут і далі у редакції до 01.01.2002, далі - ЗК України) право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право.

Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів. Державний акт на право колективної власності на землю видається колективному сільськогосподарському підприємству, сільськогосподарському кооперативу, сільськогосподарському акціонерному товариству із зазначенням розмірів земель, що перебувають у власності підприємства, кооперативу, товариства і у колективній власності громадян. До державного акта додається список цих громадян (стаття 23 ЗК України).

Землі, передані колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам у колективну власність, поділяються на землі загального несільськогосподарського використання і землі сільськогосподарського використання (стаття 60 ЗК України).


................
Перейти до повного тексту