ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 140/6122/22
адміністративне провадження № К/990/17806/23
Верховний Суд у складі Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Кравчука В.М.,
суддів Берназюка Я.О., Бучик А.Ю., Єзерова А.А., Коваленко Н.В., Рибачука А.І., Стародуба О.П., Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г., Тацій Л.В., Чиркіна С.М., Шарапи В.М.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційну скаргу Ківерцівської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок
на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 11 січня 2023 року (суддя Андрусенко О.О.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12 квітня 2023 року (колегія у складі суддів Шавеля Р.М., Бруновської Н.В. та Хобор Р.Б.)
у справі № 140/6122/22
за позовом Ківерцівської районної організації Українського товариства мисливців та рибалок
до Цуманської селищної ради Луцького району Волинської області,
третя особа - Громадська організація "Товариство мисливців та рибалок "Горинь",
про визнання протиправним та скасування рішення..
І. РУХ СПРАВИ
1. 16.09.2022 Ківерцівська районна організація Українського товариства мисливців та рибалок (далі також - позивач) звернулася до суду із позовом до Цуманської селищної ради Луцького району Волинської області (далі - Цуманська селищна рада), у якому просила визнати противним та скасувати рішення Цуманської селищної ради від 13.04.2022 № 15/6 "Про погодження на передачу земельних ділянок під мисливські угіддя".
2. Волинський окружний адміністративний суд рішенням від 11.01.2023, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.04.2023, відмовив у задоволенні позову.
3. У касаційній скарзі позивач просить скасувати попередні судові рішення та ухвалити нове рішення про задоволення позову.
4. Ухвалою від 05.06.2023 Верховний Суд відкрив провадження у справі.
5. Ухвалою від 12.09.2023 справу було передано на розгляд Судової палати з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Волинської обласної ради від 04.11.1997 №12/3 "Про надання мисливських угідь користувачам області" (пункт 1) надано у користування мисливські угіддя терміном на 15 років користувачам по категоріях земель на площах згідно з додатком.
7. Рішенням Волинської обласної ради від 29.10.1999 №9/2 "Про внесення змін та доповнень до рішення обласної ради від 04.11.1997 №12/3 "Про надання мисливських угідь користувачам області" внесено зміни та доповнення до рішення Волинської обласної ради від 04.11.1997 №12/3, виклавши його у такій редакції: 1.надати у користування мисливські угіддя терміном на 15 років користувачам по категоріях земель на площах згідно з Переліком користувачів, що додається. Як слідує із вказаного Переліку користувачів, Ківерцівській РО УТМР надано у користування мисливські угіддя, загальною площею 59359 га, у тому числі: лісові угіддя 13129 га, польові 43479 га, водно-болотні 2751 га, частина з яких знаходиться на території Цуманської селищної ради.
8. Рішенням Волинської обласної ради від 22.07.2014 №27/42 "Про внесення змін до рішень обласної ради від 04.11.1997 №12/3 "Про надання мисливських угідь користувачам області" із змінами та доповненнями, внесеними рішенням обласної ради від 29.10.1999 №9/2 "Про внесення змін та доповнень до рішення обласної ради від 04.11.1997 №12/3 "Про надання мисливських угідь користувачам області" внесено зміни до рішення обласної ради від 29.10.1999 №9/2 із змінами та доповненнями, внесеними рішенням обласної ради від 29.10.1999 №9/2, зокрема, п. 1 викладено в такій редакції - надати в користування мисливські угіддя терміном на 25 років користувачам, зокрема, Ківерцівській РО УТМР.
9. На підставі вказаних вище рішень Волинської обласної ради між Волинським ОУЛМГ та Ківерцівською РО УТМР укладено договір про умови ведення мисливського господарства від 10.10.2014.
10. 30.03.2021 позивач звернувся до Цуманської селищної ради з заявою, в якій з метою укладання договору про отримання в користування мисливських угідь для ведення мисливського господарства на новий термін просив погодити використання земельної ділянки для ведення мисливського господарства, яка знаходиться на території громади і власником/користувачем якої є Цуманська селищна рада.
11. Листом від 25.07.2022 №1056/01-30/2-22 відповідач повідомив, що у зв`язку із виявленими проблемними питаннями та пропозицією депутатів розгляд проекту рішення "Про погодження на передачу земельних ділянок під мисливські угіддя Ківерцівській РО УТМР" було перенесено на наступне пленарне засідання. Про час та місце початку пленарного засідання сесії розгляду вказаного питання буде повідомлено додатково.
12. Згодом листом від 06.09.2022 №1221/01-30/2-22 Цуманська селищна рада повідомила позивача, що проект рішення щодо погодження на передачу в користування мисливській угідь на території Цуманської селищної ради Ківерцівській РО УТМР було розглянуто на засіданні сесії селищної ради 30.08.2022 у присутності ініціативної групи мисливців. Проте, у зв`язку з відсутністю необхідної кількості голосів рішення не було прийняте.
13. Водночас, Цуманською селищною радою прийнято рішення від 13.04.2022 №15/6 "Про погодження на передачу земельних ділянок під мисливські угіддя", відповідно до якого вирішено погодити ГО "ТМР "Горинь" надання у користування терміном на 25 років з правом перегляду через 5 років земельних ділянок для ведення мисливського господарства із земель комунальної власності за межами населених пунктів, при умові вільного доступу громадян з метою заготівлі грибів, ягід та прогону лісовими, польовими дорогами тварин на громадські пасовища, що розташовані на території Цуманської селищної ради, які наведені у додатку.
14. Позивач, вважаючи вказане рішення протиправним, звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
15. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач, приймаючи рішення від 13.04.2022 №15/6, проігнорував той факт, що угіддя перебувають у користуванні Ківерцівської РО УТМР до 04.11.2022 та не врахував переважне право на користування мисливськими угіддями, що мають власники та постійні користувачі земельних ділянок та/або користувачі мисливських угідь, які продовжують строк користування цими угіддями, адже таке переважне право є лише у позивача. Крім того, право користування позивача мисливськими угіддями не припинено, тому не може бути надано іншому користувачу.
Позивач зазначав, що оскаржуване рішення не дає третій особі права використовувати мисливські угіддя для ведення мисливського господарства, оскільки таке право виникне лише після отримання відповідного рішення Волинської обласної ради про надання мисливських угідь у користування ГО "ТМР "Горинь", проте надання селищною радою такого погодження є одним з обов`язкових етапів надання мисливських угідь для ведення мисливського господарства у користування та є формою реалізації повноважень відповідача як органу місцевого самоврядування, покликаного вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
16. Відповідач проти позову заперечував. Зазначав, що прийняття рішення про надання в користування мисливських угідь віднесено до компетенції обласних рад, які і приймають відповідне рішення за поданням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства.
На засіданні сесії Цуманської селищної ради було вирішено питання щодо погодження на передачу земельних ділянок під мисливські угіддя третій особі. Рішення щодо передачі в користування земельних ділянок селищною радою не приймалось. Вважає, що першочерговість права на користування земельною ділянкою встановлюється при вирішенні питання про передачу земельної ділянки в користування, а не під час погодження. У свою чергу, пріоритетність права користування розглядатиметься на відповідному пленарному засіданні сесії обласної ради.
Відповідач вважає, що оскаржуване рішення селищної ради не дає права третій особі використовувати мисливські угіддя для ведення мисливського господарства, адже таке право виникне лише після отримання відповідного рішення Волинської обласної ради. При цьому, позитивне рішення селищної ради не носить обов`язкового характеру для обласної ради, оскільки остання може прийняти будь-яке рішення щодо третьої особи (позитивне чи негативне). Крім того, рішення сесії Цуманської селищної ради від 13.04.2022 №15/6 "Про погодження на передачу земельних ділянок під мисливські угіддя", як ненормативний акт, тобто акт одноразового застосування, що вичерпує дію фактом виконання, не може бути скасоване.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
17. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що рішення Цуманської селищної ради №15/6 від 13.04.2022 "Про погодження на передачу земельних ділянок під мисливські угіддя" є актом індивідуальної дії; його прийняття не зачіпає конкретних прав Ківерцівської РО УТМР за теперішніх обставин справи. Позивач не навів обґрунтування реального негативного впливу на його конкретні права чи інтереси від спірного рішення. Оскаржуване рішення селищної ради не створює жодних правових наслідків для позивача, тому не може порушувати його права чи інтереси.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
18. Як на підставу касаційного оскарження позивач покликається на те, що суди першої та апеляційної інстанцій вирішили спір без врахування висновку Верховного Суду щодо застосування норм права, висловленого у постанові від 26.04.2023 у справі №380/23331/21 (щодо юрисдикції). Суди попередніх інстанцій проігнорували, що мисливські угіддя перебували у користуванні позивача до 04.11.2022, не врахували його переважне право на користування мисливськими угіддями.
19. Відповідач у відзиві покликається на відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, адже позитивне рішення селищної ради про передачу земельних ділянок у користування третій особі не приймалося. Оскаржуване рішення не дає права третій особі використовувати земельні ділянки.
20. Третя особа ГО "Товариство мисливців та рибалок "Горинь" у відзиві покликається на правомірність рішень судів попередніх інстанцій з огляду на те, що вирішення по суті питання про надання мисливських угідь у користування віднесено виключно до компетенції Волинської обласної ради, що не заперечується і позивачем. Також конструкція ст. 22 Закону України "Про мисливське господарство та полювання" передбачає випадки переважного права користування мисливськими угіддями, а отже, свідчить про те, що при вирішенні питання про надання мисливських угідь у користування допускається наявність кількох претендентів.
Наявність оскаржуваного рішення жодним чином не порушує права позивача та не перешкоджає відповідачу надати спірні земельні ділянки Ківерцівській РО УТМР з урахуванням його переважного права за умови відповідного волевиявлення.
VІ. ПІДСТАВИ ПЕРЕДАЧІ СПРАВИ НА РОЗГЛЯД ПАЛАТИ
21. Колегія суддів не погодилася з правовим висновком, наведеним у постанові від 26.04.2023 у справі №380/23331/21 про те, що справу слід розглядати за правилами господарського, а не адміністративного судочинства. Саме це і стало підставою для передачі справи на розгляд Судової палати.
22. Зважаючи на те, що позивач не заявляв про порушення правил предметної юрисдикції в судах першої чи апеляційної інстанції, відсутні різні правові позиції касаційних судів, справа не підлягає передачі на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
VІІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права в межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.
24. Спірні правовідносини регулюються приписами Закону України № 1478-ІІІ від 22.02.2000 "Про мисливське господарство та полювання" (далі - Закон № 1478-ІІІ), який визначає правові, економічні та організаційні засади діяльності юридичних і фізичних осіб у галузі мисливського господарства та полювання, забезпечує рівні права усім користувачам мисливських угідь у взаємовідносинах з органами державної влади щодо ведення мисливського господарства, організації охорони, регулювання чисельності, використання та відтворення тваринного світу.
25. Відповідно до ст.1 Закону № 1478-ІІІ користувачі мисливських угідь - спеціалізовані мисливські господарства, інші підприємства, установи та організації, в яких створені спеціалізовані підрозділи для ведення мисливського господарства з наданням в їх користування мисливських угідь; мисливські угіддя - ділянки суші та водного простору, на яких перебувають мисливські тварини і які можуть бути використані для ведення мисливського господарства.
26. Згідно з ч.1 ст.4 Закону № 1478-ІІІ державне регулювання у галузі мисливського господарства та полювання здійснюють Кабінет Міністрів України, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового та мисливського господарства, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, та інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх повноважень.
27. Органам місцевого самоврядування цим Законом та іншими законами України можуть бути надані окремі повноваження органів виконавчої влади у сфері державного регулювання мисливського господарства та полювання.
28. Відповідно до ст. 9 Закону № 1478-ІІІ до повноважень Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, Київської і Севастопольської міських рад у галузі мисливського господарства та полювання належить: затвердження відповідних програм розвитку мисливського господарства; вирішення в установленому порядку питань надання в користування мисливських угідь; вирішення інших питань у межах своїх повноважень.