ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 листопада 2023 року
м. Київ
cправа № 916/2498/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Мачульського Г. М. - головуючого, Рогач Л. І., Краснова Є. В.,
секретар судового засідання Лихошерст І. Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу заступника керівника Одеської обласної прокуратури
на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 03.07.2023 (колегія суддів у складі: Діброва Г. І. - головуючий, Принцевська Н. М., Ярош А. І.) та рішення Господарського суду Одеської області від 14.03.2023 (суддя Демешин О. А.)
за позовом керівника Подільської окружної прокуратури Одеської області в інтересах держави в особі Балтської міської ради Одеської області
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Срібний дім"
про стягнення безпідставно утриманих грошових коштів
за участю:
позивача: Солов`ян В. М. (самопредставництво)
відповідача: Попков П. О. (адвокат)
прокурора: Голуб Є. В. (посвідчення)
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст і підстави позовних вимог
1.1 Керівник Подільської окружної прокуратури Одеської області (далі - прокурор) звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Балтської міської ради Одеської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Срібний дім", у якому просив стягнути з відповідача безпідставно збережені грошові кошти за користування земельною ділянкою у розмірі 3 557 370,33 грн. за період з 01.05.2019 по 01.05.2022.
1.2 Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач, як власник нерухомого майна користується земельною ділянкою без достатньої підстави, а грошові кошти у нарахованому розмірі, збережені відповідачем у вигляді несплаченої орендної плати підлягають стягненню на користь позивача.
2. Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
2.1 Рішенням Господарського суду Одеської області від 14.03.2023, залишеним без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 03.07.2023, позов задоволено частково, стягнуто з відповідача на користь позивача безпідставно утримані грошові кошти у розмірі 1 227 543,28 грн, в іншій частині позову відмовлено.
2.2 Свої висновки суди мотивували тим, що відповідач не сплачує орендну плату за земельну ділянку до місцевого бюджету позивача, чим завдає шкоди інтересам територіальної громади. При цьому суди вказали на те, що позивач з 27.05.2021 отримав право на одержання плати за користування відповідачем спірною земельною ділянкою, тому вимоги прокурора про стягнення з відповідача грошових коштів з 01.05.2019 по 26.05.2021 задоволенню не підлягають. Крім того зазначено, що відповідач не є власником або постійним землекористувачем спірної земельної ділянки, тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку.
3. Короткий зміст касаційної скарги та позиція інших учасників справи
3.1 У касаційній скарзі заявник просить скасувати вище вказані судові рішення в частині відмови у задоволенні позову та в цій частині прийняти нове, яким позов задовольнити повністю.
3.2 На обґрунтування касаційної скарги скаржник посилався на те, що судові рішення в оскаржуваній частині прийняті з неправильним застосуванням норм матеріального права та порушенням норм процесуального права. Заявник касаційної скарги вказує на відсутність висновку Верховного Суду у спірних правовідносинах щодо застосування статті 1212 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статті 206 Земельного кодексу України, статей 10, 269, 287 Податкового кодексу України, пункту 19 частини першої статті 64 Бюджетного кодексу України.
3.3 Поданий представником відповідача відзив від 27.10.2023 на касаційну скаргу, не може бути прийнятий судом касаційної інстанції до розгляду з наступних підстав.
3.4 Пунктом 2 частини другої статті 295 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) передбачено, що відзив на касаційну скаргу має містити ім`я (найменування), поштову адресу особи, яка подає відзив на касаційну скаргу, а також номер засобу зв`язку, адресу електронної пошти (за наявності), відомості про наявність або відсутність електронного кабінету.
3.5 Частиною п`ятої статті 295 ГПК України визначено, що до відзиву застосовуються правила, встановлені частиною десятою статті 165 цього Кодексу.
3.6 Згідно статті 165 ГПК України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами (частина 9). Суд має право вирішити справу за наявними матеріалами також у разі, якщо відзив подано особою, яка відповідно до частини шостої статті 6 цього Кодексу зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його і не навела поважних причин невиконання такого обов`язку (частина 10).
3.7 Відповідно до частини шостої статті 6 ГПК України адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в добровільному порядку. Процесуальні наслідки, передбачені цим Кодексом у разі звернення до суду з документом особи, яка відповідно до цієї частини зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його, застосовуються судом також у випадках, якщо інтереси такої особи у справі представляє адвокат.
3.8 Згідно частини 4 статті 13 ГПК України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
3.9 Зважаючи на вимоги процесуального законодавства та беручи до уваги, що із змісту відзиву відповідача від 27.10.2023, який в силу вимогу закону зобов`язаний зареєструвати електронний кабінет, вбачається, що він не містить відомостей про його реєстрацію і відповідач не навів поважних причин невиконання такого обов`язку, та не вбачається, що відповідач виконав вимоги вказаного процесуального законодавства щодо реєстрації свого електронного кабінету, відзив підлягає залишенню судом без розгляду.
3.10 У письмових поясненнях від 02.11.2023 відповідач вказує на те, що прокурор подав позов в частині стягнення з відповідача земельного податку в інтересах неналежного позивача, оскільки таким органом є Державна податкова служба України та за ознаками спір у цій частині відноситься до публічно-правового і не підлягає розгляду в порядку господарського судочинства.
4. Мотивувальна частина
4.1 Суди встановили, що розпорядженням Одеської обласної державної адміністрації від 02.04.2018 № 311/А-2018 "Про надання дозволу Товариству з обмеженою відповідальністю "Срібний дім" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду" вирішено: припинити право постійного користування земельною ділянкою площею 34, 84 га на території с. Білине Білинської сільської ради Балтського району Одеської області Відкритому акціонерному товариству "Балтський молочноконсервний комбінат" та віднести її до земель державної власності, земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; надати дозвіл Товариству з обмеженою відповідальністю "Срібний дім" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 16,5 га із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення, що не надані у власність або користування для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за адресою: Одеська область, Балтський район, с. Білине, вул. Щорса, 29 (за межами населеного пункту).
4.2 З Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 13.09.2021 вбачається, що цілісний майновий комплекс, розташований за адресою: Одеська область, Балтський район, с. Білине, вул. Щорса, 29 належить на праві приватної власності відповідачу з 05.10.2016.
4.3 Разом з тим, з Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна від 21.09.2022 вбачається, що земельна ділянка, площею 16, 4158 га, кадастровий номер 5120680800:01:001:0890, що знаходиться за адресою: Одеська область, Балтський район, с. Білине, вул. Щорса, 29 (далі - земельна ділянка) є комунальною власністю, яка зареєстрована 11.08.2022 та належить Балтській міській раді Одеської області.
4.4 З Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель району, б/н та без дати, виданого відділом у Балтському районі Головного управління Держгеокадастру в Одеській області вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 37 577 855, 73 грн.
4.5 11.03.2021 позивач звернувся до відповідача листом № 04-19/304, у якому повідомив про те, що рішенням Балтської міськради від 27.06.2019 № 1335-VII із змінами та доповненнями внесеними рішенням Балтської міськради від 03.07.2020 №1707-VII ставка земельного податку за земельні ділянки з цільовим призначенням 11.02 для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості на території Балтської міської територіальної громади складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
4.6 Суди встановили, що позивач просив відповідача терміново вжити заходів щодо сплати в повному обсязі плати за земельну ділянку.
4.7 З розрахунку заборгованості зі сплати за земельні ділянки від 27.04.2022 № 287 за відповідачем рахується заборгованість за користування за межами населеного пункту земельною ділянкою у розмірі 3 557 370, 33 грн з 01.05.2019 по 01.05.2022.
4.8 Також суди встановили, що рішеннями Балтської міської ради Одеської області від 27.06.2018 № 881-VII, від 27.06.2019 № 1335-VII, від 14.11.2019 № 1436-VII, від 03.07.2020 № 1707-VII, від 22.12.2021 № 740-VIIІ, та додатками до них, встановлено місцеві податки і збори, а також розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності Балтської міської територіальної громади.