ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 620/3421/18
адміністративне провадження № К/9901/11889/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
суддя-доповідач - Стародуб О.П.,
судді: Єзеров А.А., Кравчук В.М.,
розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.12.2018 (суддя - Падій В.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 (суддя - доповідач - Аліменко В.О., Безименна Н.В., Кучма А.Ю.)
у справі за позовом ОСОБА_1 до Чернігівської міської ради, третя особа - управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати пункт 17 рішення Чернігівської міської ради від 21.08.2018 № 33/VII-22 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) громадянам - учасникам АТО, учасникам бойових дій, ветеранам війни та членам сімей загиблих учасників АТО для індивідуального дачного будівництва, будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), ведення особистого селянського господарства, індивідуального садівництва, будівництва індивідуальних гаражів та городництва", яким йому відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі АДРЕСА_1 (згідно з наданою схемою), орієнтовною площею 0,1000 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);
- надати йому дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі АДРЕСА_1 (згідно з графічним матеріалом, доданим до заяви від 05.06.2018), орієнтовною площею 0,1000 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
02.07.2018 ОСОБА_1 звернувся до міського голови м. Чернігова із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, як учаснику АТО. До заяви були додані наступні документи: копія паспорту, копія ідентифікаційного номеру, копія довідки про перебування в зоні АТО, копія посвідчення учасника бойових дій, графічні матеріали (а.с.51).
Листом №01-18/1247 від 27.07.2018 Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради щодо можливості відведення земельної ділянки поблизу вул. Заньковецької повідомило начальника Управління земельних ресурсів міської ради Дмитренка В.Л. про те, що зазначена земельна ділянка розташована в західній частині міста та згідно з планом зонування Тимчасового порядку використання території міста Чернігова знаходиться в зоні ЗТ "Зона зовнішнього транспорту" та санітарно-захисної зони промислових та комунально-складських підприємств, сільгоспвиробництв, санітарно-захисної зони забруднення ґрунтів важкими металами, зони потенційного підтоплення ґрунтовими водами та зони акустичного дискомфорту від залізниці, якою не допустимо використання земель за вказаним цільовим призначенням, а тому, Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради заперечує стосовно винесення на розгляд сесії Чернігівської міської ради питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі АДРЕСА_1 (згідно з наданою схемою), орієнтовною площею 0,1000 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (а.с. 22).
Рішенням Чернігівської міської ради №33/ VII-22 від 21.08.2018 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) громадянам - учасникам АТО, учасникам бойових дій, ветеранам війни та членам сімей загиблих учасників АТО для індивідуального дачного будівництва, будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), ведення особистого селянського господарства, індивідуального садівництва, будівництва індивідуальних гаражів та городництва" враховуючи лист Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради №01-18/1247 від 27.07.2018, відмовлено позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі АДРЕСА_1 (згідно з наданою схемою), орієнтовною площею 0,1000 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) (а.с. 55-56).
Також, судами встановлено, що рішенням Чернігівської міської ради від 28.12.2011 затверджено Тимчасовий порядок використання території м. Чернігова (а.с. 104-118), згідно якого в зоні зовнішнього транспорту дозволені види забудови та використання, які супутні переважним видам: готелі, кафе, ресторани, тимчасові споруди для здійснення підприємницької діяльності, магазини продовольчих та непродовольчих товарів, пункти швидкої медичної допомоги; у смузі відводу залізниці: АЗС, СТО, та інші комунальні об`єкти, визначені містобудівною документацією, вулиці, проїзди.
Не погодившись із рішенням відповідача про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою від 21.08.2018, позивач звернувся до суду з позовом.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано пункт 17 рішення Чернігівської міської ради від 21.08.2018 № 33/VII-22 "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) громадянам - учасникам АТО, учасникам бойових дій, ветеранам війни та членам сімей загиблих учасників АТО для індивідуального дачного будівництва, будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), ведення особистого селянського господарства, індивідуального садівництва, будівництва індивідуальних гаражів та городництва", яким ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі АДРЕСА_1 (згідно з наданою схемою), орієнтовною площею 0,1000 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).
Зобов`язано Чернігівську міську раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі АДРЕСА_1 (згідно з наданою схемою), орієнтовною площею 0,1000 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), з урахуванням висновків, викладених у рішенні суду.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що з наданих відповідачем доказів неможливо встановити, що відповідна земельна ділянка, яку позивач бажає приватизувати з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд розташована саме в зоні ЗТ "Зона зовнішнього транспорту" та санітарно-захисній зоні промислових та комунально-складських підприємств, сільгоспвиробництв, санітарно-захисній зоні забруднення ґрунтів важкими металами, зоні потенційного підтоплення ґрунтовими водами та зоні акустичного дискомфорту від залізниці, оскільки на них відсутні координати місця розташування бажаної земельної ділянки, кадастрова зона та кадастровий квартал (фрагмент). З наданого відповідачем графічного матеріалу неможливо встановити місце розташування бажаної земельної ділянки.
Також, суди виходили з того, що відповідач не довів та не обґрунтував суду факту знаходження відповідної земельної ділянки в зоні ЗТ Зона зовнішнього транспорту та санітарно-захисній зоні промислових та комунально-складських підприємств, сільгоспвиробництв, санітано -захисній зоні забруднення ґрунтів важкими металами, зоні потенційного підтоплення ґрунтовими водами та зоні акустичного дискомфорту від залізниці, а отже і не довів правомірність прийнятого, відносно позивача, оскаржуваного рішення.
Також, суди виходили з того, що позовні вимоги про надання позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі АДРЕСА_1 (згідно з наданою схемою), орієнтовною площею 0,1000 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), з огляду на втручання в дискреційні повноваження відповідача, є такими, що виходять за межі завдань адміністративного судочинства, а тому, задоволенню не підлягають.
ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального права, неповне з`ясування обставин справи, що призвело до неправильного вирішення справи.
Зокрема, покликається на те, що висновки судів попередніх інстанцій стосовно того, що надання дозволу на розроблення проекту землеустрою є виключними дискреційними повноваженнями є хибними та такими, що не відповідають висновкам Верховного Суду. Представник позивача в додаткових поясненнях від 10.12.2018 акцентував увагу на висновки Верховного Суду щодо застосування норм у подібних правовідносинах у постанові від 11.04.2018 у справі № 806/2208/17, відповідно до яких повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень.
Також, позивач заявляє клопотання про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, оскільки численні судові справи стосовно зловживань з боку суб`єктів владних повноважень при вирішенні питання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою та різні підходи судів щодо ефективного способу захисту ("зобов`язати надати дозвіл" або "зобов`язати повторно розглянути заяву"), а також відсутність ефективного механізму примусового виконання рішень зобов`язального характеру свідчать про наявність виключної правової проблеми.
Скаржник просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині зобов`язання Чернігівської міської ради повторно розглянути його заяву щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в районі АДРЕСА_1 (згідно з наданою схемою), орієнтовною площею 0,1000 га для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), з урахуванням висновків, викладених у рішенні суду та відмови у задоволенні решти позовних вимог; скасувати рішення суду апеляційної інстанції в частині залишення без задоволення його скарги та залишення без змін рішення суду першої інстанції.