1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 листопада 2023 року

м. Київ

справа № 344/11960/22

провадження № 61-5321св23

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду: Олійник А. С. (суддя-доповідач), Гулейкова І. Ю., Ступак О. В.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 ,

відповідачі: Івано-Франківська міська рада Івано-Франківської області, міський голова міста Івано-Франківська Марцінків Руслан Романович, Департамент культури Івано-Франківської міської ради,

треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Івано-Франківська дитяча музична школа № 3 імені Анатолія Кос-Анатольського, ОСОБА_3,

розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 16 листопада 2022 року у складі судді Домбровської Г. В. та постанову Івано-Франківського апеляційного суду від 07 березня 2023 року у складі колегії суддів: Луганської В. М., Девляшевського В. А., Мальцевої Є. С.,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

У вересні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області, міського голови міста Івано-Франківська Марцінківа Р. Р. (далі - Міський голова), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Івано-Франківська дитяча музична школа № 3 імені Анатолія Кос-Анатольського, ОСОБА_3, про скасування розпорядження про звільнення, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Позов обґрунтовано тим, що розпорядженням Міського голови його призначено виконуючим обов`язки директора Івано-Франківської дитячої музичної школи № 3 імені А. Кос-Анатольського з 25 серпня 2021 року до призначення керівника згідно з чинним законодавством.

Розпорядженням Міського голови від 19 серпня 2022 року його звільнено із займаної посади з 22 серпня 2022 року у зв`язку із закінченням строку трудового договору.

Причиною його звільнення є розпорядження Міського голови від 19 серпня 2022 року про призначення на посаду директора ОСОБА_3, відповідно до якого її призначено на посаду директора Івано-Франківської дитячої музичної школи № 3 ім. Антолія Кос-Анатольського з 23 серпня 2022 року згідно з укладеним контрактом.

Вважає, що його звільнення з посади відбулось з порушенням норм Закону України "Про культуру", Закону України "Про правовий режим воєнного стану", чинного законодавства про працю та про освіту.

Івано-Франківська дитяча музична школа № 3 ім. А. Кос-Анатольського є закладом позашкільної освіти сфери культури, початковою ланкою спеціальної мистецької освіти.

Зазначив, що видання розпорядження Міського голови від 19 серпня 2022 року про призначення на посаду директора ОСОБА_3 відбулося без проведення конкурсу, як це передбачено частиною четвертою статті 21-2 Закону України "Про культуру".

Оскільки його звільнення є незаконним, він підлягає поновленню на посаді з одночасним стягненням із відповідача середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Просить скасувати розпорядження від 19 серпня 2022 року № 239/1-с про його звільнення, поновити його на посаді, стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу станом на момент пред`явлення позову у розмірі 12 222,47 грн, та розрахованого до моменту добровільного поновлення відповідачами його порушених прав, або, у разі відмови добровільно поновити порушені права, до моменту ухвалення судом остаточного рішення у справі.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

Ухвалою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 31 жовтня 2022 року до участі у справі як співвідповідача залучено Департамент культури Івано-Франківської міської ради.

Ухвалою Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 31 жовтня 2022 року до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, залучено Івано-Франківську дитячу музичну школу № 3 ім. А. Кос-Анатольського та ОСОБА_3 .

Рішенням Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 16 листопада 2022 року, залишеним без змін постановою Івано-Франківського апеляційного суду від 07 березня 2023 року, у позові ОСОБА_1 відмовлено.

Рішення суду першої інстанції та постанова суду апеляційної інстанції мотивовані тим, що у 2021 році між Міським головою та ОСОБА_1 укладено строковий трудовий договір шляхом оформлення розпорядження Міського голови від 19 серпня 2021 року № 249/1-с "Про призначення виконуючим обов`язки ОСОБА_1". Згідно з указаним розпорядженням позивача призначено виконуючим обов`язки директора Івано-Франківської дитячої музичної школи № 3 ім. А. Кос-Анатольського з 25 серпня 2021 року до призначення керівника згідно з чинним законодавством. Строк дії трудового договору сторони визначили вказівкою на подію, яка повинна настати - призначення керівника згідно з чинним законодавством. Розпорядженням Міського голови від 19 серпня 2022 року № 238/1-с ОСОБА_3 призначено на посаду директора Івано-Франківської дитячої музичної школи № 3 ім. А. Кос-Анатольського з 23 серпня 2022 року згідно з укладеним контрактом. Подія, яка є терміном закінчення дії строкового трудового договору з ОСОБА_1, настала - відбулося призначення керівника Івано-Франківської дитячої музичної школи № 3 ім. А. Кос-Анатольського.

Відповідно до Статуту Івано-Франківської дитячої музичної школи № 3 ім. А. Кос-Анатольського (нова редакція), затвердженого рішенням Івано-Франківської міської ради від 24 грудня 2020 року № 341-3 (далі - Статут), Івано-Франківська дитяча музична школа № 3 ім. А. Кос-Анатольського є комунальним закладом позашкільної освіти сфери культури, початковою ланкою спеціальної мистецької освіти. Засновником закладу є Івано-Франківська міська рада. Директор призначається засновником мистецької школи відповідно до статті 26 Закону України "Про освіту" та статуту закладу з числа претендентів, які вільно володіють державною мовою та мають вищу освіту. Додаткові кваліфікаційні вимоги до директора та порядок його обрання (призначення) визначаються Законом України "Про позашкільну освіту" та статутом мистецької школи. Встановивши вказані обставини, суди дійшли висновків, що заявлена вимога позивача про визнання звільнення позивача незаконним є необґрунтованою та не підлягає задоволенню, вимоги позивача про поновлення та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу є похідними, тому не підлягають задоволенню.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та її надходження до Верховного Суду

У квітні 2023 року ОСОБА_1 направив поштовим зв`язком до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області від 16 листопада 2022 року та постанову Івано-Франківського апеляційного суду від 07 березня 2023 року, просить скасувати оскаржувані судові рішення та ухвалити у справі нове рішення про задоволення позову.

Аргументи учасників справи

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Касаційна скарга мотивована таким.

Суди попередніх інстанцій помилково зазначили, що норми Закону України "Про культуру" не застосовуються до спірних правовідносин, оскільки музична школа не є закладом культури, а є закладом освіти сфери культури. Такі висновки суди зробили без урахування та посилання на правовий висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах.

У спірних правовідносинах норми Закону України "Про культуру" є спеціальними до норм Закону України "Про освіту" та Закону України "Про позашкільну освіту", які є загальними в контексті регулювання діяльності мистецької школи як закладу освіти сфери культури.

Аналізуючи норми указаних законів у сукупності, позивач стверджує, що конкурс на посаду керівника мистецької школи є регламентованим обов`язком та єдиною підставою укладення контракту з переможцем такого конкурсу.

Суди не надали правової оцінки розпорядженню Міського голови від 19 серпня 2022 року № 238/1-с про призначення на посаду директора ОСОБА_3, яке стало підставою для звільнення позивача.

Підставою касаційного оскарження відповідно до статті 389 ЦПК України заявник зазначає відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування статей 1, 21, 21-1, 21-5 Закону України "Про культуру", статті 23 Закону України "Про позашкільну освіту", статті 26 Закону України "Про освіту"; суди не дослідили докази у справі.

Доводи особи, яка подала відзив на касаційну скаргу

У відзиві на касаційну скаргу, поданому до суду у червні 2023 року, Івано-Франківська міська рада Івано-Франківської області заперечує проти доводів ОСОБА_1, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Відзив обґрунтований тим, що звільнення позивача відбулось з дотриманням вимог трудового законодавства України, оскільки строковий трудовий договір, укладений між Міським головою та ОСОБА_1, припинив свою дію з настанням обумовленої сторонами події - призначення керівника згідно з чинним законодавством.

Посилання ОСОБА_1 на те, що укладення контракту з ОСОБА_3 мало відбутись раніше ухвалення розпорядження Міського голови про її призначення на посаду директора Івано-Франківської дитячої музичної школи № 3 ім. А. Кос-Анатольського, є помилковим, оскільки у вказаному розпорядженні визначено дату початку дії контракту з 23 серпня 2022 року.

Стаття 21 Закону України "Про культуру", якою визначено особливості трудових відносин та працевлаштування в закладах культури та на необхідність застосування якої посилається скаржник, спірні правовідносини не регулює, оскільки Івано-Франківської дитяча музична школа № 3 ім. А. Кос-Анатольського не є закладом культури.

Позовна вимога ОСОБА_1 про поновлення на роботі стосується посади виконуючого обов`язки директора Івано-Франківської дитячої музичної школи № 3 імені А. Кос-Анатольського, яка відсутня у штатному розписі вказаної установи.

Рух справи в суді касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 12 червня 2023 року відкрито касаційне провадження у справі, витребувано Івано-Франківського міського суду Івано-Франківської області цивільну справу № 344/11960/22.

У червні 2023 року справа надійшла до Верховного Суду.

Позиція Верховного Суду

Підстави відкриття касаційних проваджень та межі розгляду справи

Згідно з пунктами 3, 4 частини другої статті 389 ЦПК України підставами касаційного оскарження рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи та постанови суду апеляційної інстанції є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у таких випадках: якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах; якщо судове рішення оскаржується з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу.

Згідно зі статтею 400 ЦПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 411, частиною другою статті 414 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

Касаційне провадження відкрито з підстав, передбачених пунктами 3, 4 частини другої статті 389, пунктом 1 частини третьої статті 411 ЦПК України.

Вивчивши матеріали цивільної справи, перевіривши доводи касаційної скарги та відзиву, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення з таких підстав.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

Згідно з розпорядженням Міського голови від 19 серпня 2021 року № 249/1-с року ОСОБА_1 призначено виконуючим обов`язки директора Івано-Франківської дитячої музичної школи № 3 ім. А. Кос-Анатольського з 25 серпня 2021 року до призначення керівника згідно з чинним законодавством (а. с. 5).

Розпорядженням Міського голови від 19 серпня 2022 року № 239/1-с виконуючого обов`язки директора дитячої музичної школи № 3 ім. А. Кос-Анатольського ОСОБА_1 звільнено зі займаної посади 22 серпня 2022 року в зв`язку із закінченням строку трудового договору згідно з пунктом 2 статті 36 КЗпП України.

Згідно з актом від 22 серпня 2022 року про ознайомлення виконуючого обов`язки директора дитячої музичної школи № 3 ім. А. Кос-Анатольського з розпорядженням Міського голови від 19 серпня 2022 року № 239/1-с ОСОБА_1 ознайомлено з цим розпорядженням та вручено його копію. В акті зазначено, що ОСОБА_1 відмовився підписатися про ознайомлення з розпорядженням Міського голови.

Розпорядженням Міського голови Івано-Франківська від 19 серпня 2022 року № 238/1-с на посаду директора Івано-Франківської дитячої музичної школи № 3 ім. А. Кос-Анатольського з 23 серпня 2022 року призначено ОСОБА_3 згідно з укладеним контрактом.

Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права

Відповідно до частин першої, шостої статті 43 Конституції України кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

Згідно із частиною першою статті 3 та статтею 4 КЗпП України трудові відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами, регулюються законодавством про працю, яке складається з КЗпП України та інших актів законодавства України, прийнятих відповідно до нього.

Засобом реалізації права на працю, що гарантовано Конституцією України, є трудовий договір.

Трудовим договором є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін. Особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України (частини перша, третя статті 21 КЗпП України).

Відповідно до статті 23 КЗпП України трудовий договір може бути: 1) безстроковим, що укладається на невизначений строк; 2) на визначений строк, встановлений за погодженням сторін; 3) таким, що укладається на час виконання певної роботи. Строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.


................
Перейти до повного тексту