1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Перейти до правової позиції

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 листопада 2023 року

м. Київ

cправа № 925/872/21

Верховний Суд у складі суддів об`єднаної палати Касаційного господарського суду: Чумака Ю. Я. - головуючого, Баранця О. М., Булгакової І. В., Дроботової Т. Б., Кібенко О. Р., Рогач Л. І.

секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,

за участю представників учасників справи:

позивача - Гусака А. М. (адвокат),

відповідача-1 - Івашкової Н. Є. (адвокат),

відповідача-2 - Пісецької Г. В. (адвокат), Ткаченка М. О. (адвокат),

третіх осіб - не з`явилися,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційні скарги Комунального некомерційного підприємства "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області та Комунального некомерційного підприємства "Тальнівська багатопрофільна лікарня" Тальнівської міської ради на рішення Господарського суду Черкаської області від 16.08.2022 (суддя Грачов В. М.) та постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.01.2023 (головуючий - Мальченко А. О., судді Агрикова О. В., Чорногуз М. Г.) у справі

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна"

до: 1) Комунального некомерційного підприємства "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області,

2) Комунального некомерційного підприємства "Тальнівська багатопрофільна лікарня" Тальнівської міської ради,

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів: 1) Черкаської обласної державної адміністрації, 2) Корсунь-Шевченківської міської ради, 3) Тальнівської міської ради, 4) Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації, 5) Департаменту фінансів Черкаської обласної державної адміністрації,

про стягнення 10 991 763,45 грн.

Суть правозастосовного питання, переданого на вирішення об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду

1. Перед Верховним Судом у цій справі постали такі питання:

1.1. чи може на підставі положень частин 3, 4 статті 11 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я" та Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення" (чинного з 30.01.2018), а саме безпосередньо на підставі державних цільових обласної та районних програм надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю, затверджених відповідними органами місцевого самоврядування, виникати публічний обов`язок відповідачів як комунальних закладів охорони здоров`я відшкодувати за рахунок бюджетних коштів вартість медичних послуг із гемодіалізу пацієнтів нефрологічного профілю (хворих на хронічну хворобу нирок (далі - ХХН) V стадії), які (послуги) були фактично надані суб`єктом господарювання приватної форми власності за направленнями іншого комунального закладу охорони здоров`я, але поза межами процедур закупівлі, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", тобто в разі, якщо договори про закупівлю таких послуг у спірний тривалий період (01.01.2016- 31.03.2020) з позивачем не укладалися, а чинним законодавством не передбачено обов`язку вказаних комунальних закладів як розпорядників бюджетних коштів укладати зазначені договори;

1.2. чи є ефективним способом захисту прав надавача медичних послуг із гемодіалізу покладання вказаного публічного обов`язку на Міністерство охорони здоров`я України (далі - МОЗ України) як головного розпорядника бюджетних коштів за умови, коли відповідні бюджетні кошти за рахунок субвенцій обласного бюджету фактично виділялися на користь місцевих (районних або міських) бюджетів об`єднаних територіальних громад у рамках виконання цільових державних чи регіональних (обласних і районних) програм і поверталися до обласного бюджету наприкінці бюджетного року як невикористані комунальними закладами охорони здоров`я (розпорядниками нижчого рівня);

1.3. чи можуть свідчити про відсутність пропуску позовної давності позивачем як надавачем медичних послуг такі обставини: 1) триваючий характер спірних позадоговірних правовідносин, що виникли між сторонами та існували до 31.03.2020; 2) врегулювання з 01.04.2020 відносин надання та оплати послуг гемодіалізу в Корсунь-Шевченківському та Тальнівському районах Черкаської області шляхом укладення між позивачем і Національною службою здоров`я України договору про медичне обслуговування населення в рамках чергового етапу медичної реформи.

Короткий зміст і підстави позовних вимог

2. 02.07.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю "Фрезеніус Медикал Кер Україна" (далі - ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна", Товариство, позивач) звернулося до Господарського суду Черкаської області з позовом до Комунального некомерційного підприємства "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" Корсунь-Шевченківської міської ради Черкаської області (далі - КНП "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня", Корсунь-Шевченківська лікарня, відповідач-1) і Комунального некомерційного підприємства "Тальнівська багатопрофільна лікарня" Тальнівської міської ради (далі - КНП "Тальнівська багатопрофільна лікарня", Тальнівська лікарня, відповідач-2), за участі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідачів: Черкаської обласної державної адміністрації (далі - Черкаська ОДА, Облдержадміністрація), Корсунь-Шевченківської міської ради (далі - Корсунь-Шевченківська міськрада), Тальнівської міської ради (далі - Тальнівська міськрада), Управління охорони здоров`я Черкаської обласної державної адміністрації (далі - Управління охорони здоров`я Черкаської ОДА), Департаменту фінансів Черкаської ОДА (далі - Департамент фінансів Черкаської ОДА) про: 1) стягнення з Корсунь-Шевченківської лікарні 7 816 219,39 грн заборгованості за надані медичні послуги гемодіалізу в період з 01.01.2016 по 31.03.2020 (далі - спірний період); 2) стягнення з Тальнівської лікарні 3 175 544,06 грн заборгованості за надані позивачем медичні послуги гемодіалізу в спірний період, з посиланням на положення статей 3, 49 Конституції України, статей 11, 16, 509, 901 ЦК України, статей 20, 77, 78, 193, 218 Господарського кодексу України (далі - ГК України), статті 1034 Бюджетного кодексу України (далі - БК України), статей 5, 18, 353, 37, 38, 52 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я".

3. Позовна заява обґрунтовується тим, що в спірний період позивач надав медичні послуги гемодіалізу у кількості 3287 процедур загальною вартістю 7 816 219,39 грн пацієнтам з ХХНV стадії, які потребують проходження гемодіалізу, і обліковувалися як жителі Корсунь-Шевченківського району, та 1320 процедур гемодіалізу загальною вартістю 3 175 544,06 грн пацієнтам з тією ж хворобою, які обліковувалися як жителі Тальнівського району Черкаської області. Зазначені пацієнти потребують проходження гемодіалізу пожиттєво, безперервно, з регулярністю не менше трьох разів на тиждень, їх лікування проведено в медичних закладах ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" за направленнями Черкаської обласної лікарні та здійснюється за погодженням з органами державної влади та місцевого самоврядування області виключно за рахунок бюджетних коштів із взяттям фінансового забезпечення процедур ними. Товариство визначило кількість наданих процедур гемодіалізу та їх ціну з дотриманням обов`язкових рекомендацій МОЗ України, а відсутність укладення між відповідачами та позивачем договорів про закупівлю цієї медичної послуги та відсутність бюджетних коштів для компенсації позивачу собівартості фактично наданих послуг не звільняє Корсунь-Шевченківську та Тальнівську лікарні від виконання обов`язку з їх оплати.

Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій

4. Рішенням Господарського суду Черкаської області від 16.08.2022, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 18.01.2023, позов задоволено повністю.

5. Рішення та постанова мотивовані посиланням на положення статей 3, 11, 15, 16, 257, 261, 267, 617 ЦК України, статей 20, 218 ГК України, статей 5- 8, 14- 18, 33, 352, 353, 38, 52 Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я", статті 3 Закону України "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення", статей 1- 3, 35, 36 Закону України "Про публічні закупівлі" (в редакції, введеній в дію для всіх замовників з 01.08.2016 та чинній до 18.04.2020), статей 4, 13, 14, 74- 79, 86, 236, 269 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), застосовуючи які місцевий та апеляційний господарські суди дійшли висновку про обґрунтованість позовних вимог з огляду на те, що: 1) обов`язок надання позивачем хворим нефрологічного профілю, які є мешканцями Корсунь-Шевченківського та Тальнівського районів Черкаської області, процедур гемодіалізу в спірний період ґрунтується на обов`язках позивача як закладу охорони здоров`я, передбачених положеннями Закону України "Основи законодавства України про охорону здоров`я", його публічними зобов`язаннями перед хворими на ХХН V стадії, які отримують медичну допомогу в медичному центрі Товариства на виконання затвердженої рішенням Черкаської обласної ради від 19.09.2014 № 34-5/VІ обласної програми "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014- 2017 роки" (далі - Програма), продовженої до 31.12.2019 та до 31.12.2020 згідно з рішеннями Черкаської обласної ради від 22.12.2017 № 19-14/VІІ і від 20.12.2019 № 34-53/VІІ відповідно, та на виконання рішень Корсунь-Шевченківської і Тальнівської районних рад, якими затверджено районні програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю на відповідні періоди; 2) ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" як постачальника послуг було залучено до виконання Програми за умов відсутності конкуренції на ринку медичних послуг у місті Черкасах, укладення договорів про медичне обслуговування було передбачено у відносинах з Товариством, однак не було забезпечене відповідачами впродовж спірного періоду; 3) Корсунь-Шевченківська та Тальнівська лікарні є учасниками відповідних районних програм, були обізнані про надання хворим на ХХН зазначених процедур, не повідомляли позивача про необхідність припинення надання медичних послуг, не оспорювали та не вживали заходів щодо виключення своєї участі в Програмі. Крім того, відсутні докази щодо скасування рішень про затвердження та продовження Програми та районних програм; 4) відповідачам було відомо про строки Програми, про характер медичних послуг з гемодіалізу (безперервність, життєву необхідність і пожиттєвість), про необхідність надання таких послуг пацієнтам, а відтак і продовження з позивачем відносин з надання медичних послуг; 5) відповідно до пункту 2.1 Протоколу про наміри щодо реалізації проекту по створенню діалізного медичного центру в м. Черкасах від 18.08.2008 (далі - Протокол), підписаного Компанією "Фрезеніус Медікал Кер АГ & Ко", ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" та Черкаською ОДА, Товариство повністю виконало взяті на себе зобов`язання - створило та забезпечує функціонування діалізного центру в місті Черкаси, що діє відповідно до найвищих світових стандартів якості надання медичних послуг і з 2010 року здійснює безперервне лікування пацієнтів, хворих на ХХН V стадії; 6) виходячи з обов`язковості гарантування конституційного права громадян на медичну допомогу та враховуючи, що людина, її життя і здоров`я визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, висновок про необхідність оплати наданих медичних послуг з гемодіалізу забезпечує реалізацію органами охорони здоров`я прав громадян у сфері охорони здоров`я та пріоритетність таких прав; 7) господарські відносини між сторонами поєднані з публічним обов`язком держави в особі органів державної влади та місцевого самоврядування, які є учасниками Програми та районних програм, гарантувати і забезпечувати пацієнтів послугами високоспеціалізованої медичної допомоги, а відмова відповідачів оплачувати фактично надані громадянам медичні послуги суперечить меті та положенням Програми та районних програм.

При цьому суди попередніх інстанцій при вирішенні спору врахували висновки Верховного Суду в справах за позовом Товариства про стягнення заборгованості за фактично надані послуги гемодіалізу, викладені в постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.01.2022 у справі № 925/1545/20 та в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 20.06.2018 у справі № 925/1833/15, від 06.10.2021 у справі № 925/1546/20, від 24.02.2022 у справі № 925/1547/20, від 09.06.2022 у справі № 910/21181/20, від 14.06.2022 у справі № 910/18970/19, від 14.07.2022 у справі № 910/7765/20, від 21.12.2022 у справі № 910/15575/21.

Разом з тим, залишаючи без задоволення заяви відповідачів про застосування наслідків спливу позовної давності, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про відсутність пропуску позивачем цього строку з тих мотивів, що: 1) 01.04.2020 між ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" та Національною службою здоров`я України в рамках чергового етапу медичної реформи врегульовано відносини в тому числі щодо надання та оплати послуг гемодіалізу пацієнтам у Корсунь-Шевченківському і Тальнівському районах Черкаської області, тому перебіг позовної давності починається саме з цієї дати; 2) відповідачі в період з 01.01.2016 по 31.03.2020 знали про отримання жителями Корсунь-Шевченківського і Тальнівського районів Черкаської області медичних послуг від позивача, були повідомлені про вартість, безперервність надання життєво необхідних послуг і, як наслідок, про обов`язок їх сплати, однак відповідних платежів не здійснили та після подання позову заперечили наявність зобов`язань.

Короткий зміст вимог касаційних скарг

6. Не погоджуючись з рішенням місцевого господарського суду та постановою суду апеляційної інстанції, КНП "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" (скаржник-1) і КНП "Тальнівська багатопрофільна лікарня" (скаржник-2) звернулися з касаційними скаргами, в яких просять зазначені судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог повністю.

Узагальнені доводи осіб, які подали касаційні скарги

7. На обґрунтування своєї правової позиції скаржник-1 посилається на неправильне застосування і порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, наголошуючи на тому, що: 1) суди не врахували викладеного в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.03.2021 у справі № 910/11847/19 висновку щодо застосування положень статті 181 ГК України, статей 22, 48 БК України (в контексті того, що відповідач як комунальний заклад охорони здоров`я не є ані відповідальним виконавцем в розумінні обласної програми "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2013- 2017 рр., ані будь-якою іншою особою, на яку покладався обов`язок зі здійснення розрахунку за спірні послуги за вказаною програмою, тобто відповідач не є суб`єктом, у якого обов`язок із фінансування зазначених послуг виникає безпосередньо із загальних та спеціальних норм законодавства); 2) на теперішній час відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми пункту 2 частини 5 статті 261 ЦК України в подібних правовідносинах (в контексті визначення початку перебігу позовної давності за вимогою про оплату фактично наданих послуг за позадоговірним зобов`язанням з невизначеним строком виконання).

В свою чергу, скаржник-2 наголошує на неврахуванні судами попередніх інстанцій викладеного в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.12.2022 у справі № 910/15575/21 висновку про те, що за умов відсутності укладення договорів про закупівлю обов`язок з оплати наданих медичних послуг покладається на заклад охорони здоров`я, який видав направлення хворим до клінік позивача для отримання послуг гемодіалізу.

Також скаржник-2 в аспекті пропуску Товариством позовної давності звертає увагу на те, що позивачу ще в серпні 2017 року було достовірно відомо, що Тальнівська центральна районна лікарня (далі - Тальнівська ЦРЛ) відмовляється укладати з позивачем угоду про надання послуг з ліку вання хворих методом гемодіалізу та оплачувати ці послуги, тобто з мо менту отримання відповідного листа Тальнівської ЦРЛ.

Узагальнений виклад позицій інших учасників справи

8. ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" у відзиві на касаційну скаргу Тальнівської лікарні просить касаційне провадження за вказаною скаргою закрити з тих мотивів, що викладений в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.12.2022 у справі № 910/15575/21 висновок стосується правовідносин, що не є подібними зі спірними правовідносинами в цій справі, зокрема, в справі № 910/15575/21 мало місце переведення пацієнтів - внутрішньо переміщених осіб з тимчасово окупованих територій Луганської та Донецької областей, в лікувальних закладах яких вони одержували відповідні послуги до початку війни на сході України, на лікування до закладу Товариства за направленням МОЗ України, тоді як у справі, що розглядається, переведення пацієнтів не відбувалося і вони, скориставшись своїм правом на вибір закладу охорони здоров`я, виявили бажання одержувати процедури гемодіалізу в клініці позивача.

ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" у відзиві на касаційну скаргу Корсунь-Шевченківської лікарні просить залишити її без задоволення з мотивів, викладених в оскаржуваних судових рішеннях.

Треті особи не скористалися правом на подання відзивів на касаційні скарги.

Розгляд справи Верховним Судом

9. Ухвалами Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.01.2023 (Студенець В. І. - головуючий, судді Баранець О. М., Кролевець О. А.) відкрито касаційне провадження за касаційними скаргами КНП "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" та КНП "Тальнівська багатопрофільна лікарня" на рішення Господарського суду Черкаської області від 16.08.2022 і постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.01.2023 у справі № 925/872/21 та призначено розгляд цієї справи в судовому засіданні на 23.03.2023.

Ухвалами Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 23.03.2023 та від 06.04.2023 оголошувалася перерва в розгляді справи № 925/872/21 до 06.04.2023 і до 20.04.2023 відповідно.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 20.04.2023 справу № 904/192/22 передано на розгляд об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду (далі - об`єднана палата) в зв`язку з необхідністю відступлення від висновку щодо покладення обов`язку з відшкодування вартості фактично наданих послуг на МОЗ України, викладеного в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.12.2022 у справі № 910/15575/22, та від наведеного в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.03.2021 у справі № 910/11847/19 висновку про те, що за відсутності договору у відповідача - комунального закладу охорони здоров`я відсутній обов`язок із оплати зазначених послуг на підставі загальних та спеціальних норм законодавства. Зокрема, постановляючи зазначену ухвалу, колегія суддів звертає увагу на те, що, по-перше, об`єднана палата в справі № 925/1545/20 та Касаційний господарський суд у складі Верховного Суду в справах №№ 925/1546/20, 925/1547/20, 910/21181/20, 910/18970/19, 910/7765/20 зі спорів, що виникли з подібних правовідносин, поклали обов`язок зі сплати Товариству заборгованості за фактично надані медичні послуги на виконання регіональної (обласної) цільової програми саме на відповідний заклад охорони здоров`я як учасника програми, а, по-друге, об`єднана палата при розгляді справи № 925/1545/20 не відступала від висновків Верховного Суду, викладених у постанові від 16.03.2021 у справі № 910/11847/19.

Ухвалою об`єднаної палати від 16.05.2023 (головуючий - ОСОБА_1, судді Банасько О. О., Баранець О. М., Булгакова І. В., Васьковський О. В., Дроботова Т. Б., Кібенко О. Р., Рогач Л. І., Чумак Ю. Я.) прийнято справу № 925/872/21 до розгляду об`єднаною палатою та призначено розгляд касаційних скарг у судовому засіданні на 21.07.2023.

21.07.2023 судове засідання не відбулося.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15.08.2023 у зв`язку з прийняттям Вищою радою правосуддя рішення від 01.08.2023 про звільнення у відставку судді ОСОБА_1 та в зв`язку з рішенням зборів суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 14.08.2023 № 10 про обрання судді Малашенкової Т. М. до складу об`єднаної палати визначено у справі № 925/872/21 такий склад суддів об`єднаної палати: Чумак Ю. Я. - головуючий, Банасько О. О., Баранець О. М., Булгакова І. В., Васьковський В. О., Дроботова Т. Б., Кібенко О. Р., Малашенкова Т. М., Рогач Л. І.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.08.2023 в зв`язку з відпусткою судді Баранця О. М., обранням судді Банаська О. О. суддею Великої Палати Верховного Суду відповідно до рішення зборів суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.08.2023 № 12 та обранням судді Пєскова В. Г. до складу об`єднаної палати відповідно до рішення зборів суддів Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 21.08.2023 № 15 визначено такий склад колегії суддів: Чумак Ю. Я. - головуючий, Булгакова І. В., Васьковський О. В., Дроботова Т. Б., Кібенко О. Р., Малашенкова Т. М., Пєсков В. Г., Рогач Л. І.

Ухвалою об`єднаної палати від 23.08.2023 прийнято справу № 925/872/21 до провадження та призначено її розгляд у судовому засіданні на 06.10.2023.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.10.2023 в зв`язку з поверненням судді Кібенко О. Р. з відрядження визначено такий склад колегії суддів: Чумак Ю. Я. - головуючий, Баранець О. М., Булгакова І. В., Васьковський О. В., Дроботова Т. Б., Кібенко О. Р., Малашенкова Т. М., Пєсков В. Г., Рогач Л. І.

06.10.2023 судове засідання не відбулося, про що учасників справи було завчасно повідомлено телефонограмами.

Ухвалою об`єднаної палати від 06.10.2023 постановлено здійснити розгляд справи № 925/872/21 за касаційними скаргами КНП "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" та КНП "Тальнівська багатопрофільна лікарня" на рішення Господарського суду Черкаської області від 16.08.2022 та постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.01.2023 у судовому засіданні 03.11.2023.

Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 01.11.2023 у зв`язку з відпусткою суддів Васьковського О. В., Малашенкової Т. М., Пєскова В. Г. визначено такий склад колегії суддів: Чумак Ю. Я. - головуючий, Баранець О. М., Булгакова І. В., Дроботова Т. Б., Кібенко О. Р., Рогач Л. І.

Фактичні обставини справи, встановлені судами попередніх інстанцій

10. 18.08.2008 між Компанією "Фрезеніус Медікал Кер АГ & Ко", ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" (за текстом Протоколу - Фрезеніус) та Черкаською ОДА підписано Протокол, за умовами пунктів 1.2, 2.2.4, 3.1 якого Облдержадміністрація після введення Центру в експлуатацію згідно з положеннями чинного законодавства України і після отримання Фрезеніусом всіх передбачених чинним законодавством України дозвільних документів та ліцензій в межах повноважень вживає всі необхідні заходи для направлення в Центр зумовлену окремим договором кількість діалізних хворих і забезпечує здійснення оплати за проведене Фрезеніусом лікування методом гемодіалізу в межах бюджетних коштів, розпорядником яких є Облдержадміністрація, згідно з умовами окремих договорів, що укладаються між сторонами або між Фрезеніусом та іншими, визначеними Облдержадміністрацією, розпорядниками бюджетних коштів для реалізації цього проекту. Оплата за проведення Фрезеніусом лікування хворих методом гемодіалізу здійснюється Облдержадміністрацією або третіми особами (лікувальними установами), які знаходяться в сфері управління відповідно Облдержадміністрації на підставі окремих договорів, що укладаються в установленому порядку. Цей проект набуває чинності з моменту його підписання сторонами і діє впродовж 10 (десяти) років.

03.04.2012 з метою вирішення нагальних проблем із забезпечення лікування хворих методом гемодіалізу Президентом України доручено, зокрема, голові Черкаської ОДА вжити у встановленому порядку заходів щодо врегулювання проблемних питань з іноземними інвесторами, які реалізують проекти зі створення діалізних центрів в Черкаській та Чернігівській областях.

Рішенням Тальнівської районної ради від 12.08.2013 № 22-7/VІ затверджено районну комплексну програму розвитку системи медичної допомоги хворим нефрологічного профілю на 2013- 2015 роки, дію якої продовжено до 2017 року включно рішеннями Тальнівської районної ради від 29.01.2016 № 3-14/VІІ та від 23.12.2016 № 11-6/VІІ.

Фінансування програми планувалося здійснити в межах видатків, передбачених Державним бюджетом України, через МОЗ України, а також за рахунок обласного та місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених чинним законодавством. Зазначалося, що в Тальнівському районі зареєстровано 554 хворих з ХХН, в тому числі вперше виявлених в 2012 році - 48 хворих, знаходяться на лікуванні методами замісної ниркової терапії (гемодіалізів) - 7 хворих, із них отримують лікування в Комунальному закладі "Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради" - 5 хворих, у ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" - 2 хворих.

11. Рішенням Черкаської обласної ради від 19.09.2014 № 34-5/VI було затверджено Програму, дію якої продовжено до 31.12.2019 та до 31.12.2020 згідно з рішеннями Черкаської обласної ради від 22.12.2017 № 19-14/VІІ і від 20.12.2019 № 34-53/VІІ відповідно.

Метою Програми визначено комплексне вирішення проблеми профілактики, діагностики та лікування хронічної ниркової недостатності, в тому числі за рахунок відкриття додатково 3 філій відділення гемодіалізу обласної лікарні, що дозволить покращити та наблизити медичну допомогу до жителів регіонів; зниження рівня захворюваності, інвалідності та смертності населення від хронічної ниркової недостатності; збільшення тривалості та покращення якості життя хворих з хронічною нирковою недостатністю. Її фінансове забезпечення здійснюється, за необхідності, за рахунок коштів бюджетів районів, міст, селищ відповідно до діючого законодавства в межах затверджених асигнувань. Загальний орієнтовний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Програми, становить 230 246 800 грн. При цьому Черкаська обласна рада також вирішила, що Черкаська ОДА повинна запропонувати районним державним адміністраціям, виконкомам міських рад міст обласного значення, іншим виконавцям, які визначені в Програмі, забезпечити її виконання та передбачити кошти на реалізацію заходів Програми при формуванні місцевих бюджетів на відповідний період.

Станом на 01.09.2014 кількість хворих мешканців Корсунь-Шевченківського району, які отримували лікування методом гемодіалізу, становила 11 осіб, із яких: у відділенні гемодіалізу Комунального закладу "Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради" лікувалися 6 хворих; у ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" - 5 хворих.

Рішенням Корсунь-Шевченківської районної ради від 23.12.2014 № 38-1/VІ на виконання рішення Черкаської обласної ради від 19.09.2014 № 34-5/VI затверджено районну програму "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю на 2014- 2017 роки", зобов`язано районну державну адміністрацію під час формування проектів районного бюджету на цей період передбачати кошти на виконання програми. Метою районної програми визначено комплексне вирішення проблеми профілактики, діагностики та лікування хронічної ниркової недостатності, в тому числі за допомогою методів замісної терапії, а саме діалізу або трансплантації нирки. Передбачалося, що фінансування програми здійснюватиметься у межах асигнувань, передбачених на охорону здоров`я в місцевих бюджетах, інших джерел, не заборонених чинним законодавством України, бюджети району, міста, сіл, селищ можуть надавати субвенції на надання медичної допомоги цим хворим. Ініціатором розроблення програми згідно з її паспортом була Черкаська районна державна адміністрація, розробниками, відповідальними виконавцями і учасниками програми - Корсунь-Шевченківська центральна районна лікарня та Комунальний заклад "Корсунь-Шевченківський Центр первинної медико-санітарної допомоги".

12. В період з 01.01.2016 по 31.03.2020 закупівля відповідних послуг не здійснювалася і договори між відповідачами та ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" не укладалися, однак послуги хворим на ХХН продовжували надаватися в медичному центрі Товариства.

Так, у спірний період позивачем було надано пацієнтам Корсунь-Шевченківського району 3287 процедур гемодіалізу та пацієнтам Тальнівського району - 1320 процедур гемодіалізу, однак оплату за фактично надані позивачем медичні послуги не було здійснено.

З направлень від 16.11.2009 №№ 2, 3, 4, 19, від 21.01.2010 № 59, від 31.03.2010 № 80, виданих лікарями Черкаської обласної лікарні, медичної інформації (виписок), переліку пацієнтів убачається, що мешканці м. Корсуня-Шевченківського та Корсунь-Шевченківського району проходили лікування у період з 01.01.2016 по 31.03.2020 в закладі охорони здоров`я позивача - ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна", яким проведено 3287 процедур гемодіалізу на загальну суму 7 816 219,39 грн, а саме: ОСОБА_2 - 493 процедури (пацієнтка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 ), ОСОБА_3 - 664 процедури, ОСОБА_4 - 663 процедури, ОСОБА_5 - 665 процедур, ОСОБА_6 - 665 процедур, ОСОБА_7 - 137 процедур (пацієнт помер ІНФОРМАЦІЯ_2 ).

Також з направлень від 16.11.2009 № 7, від 10.12.2009 № 50, медичної інформації (виписок), переліку пацієнтів убачається, що мешканці Тальнівського району проходили лікування в закладі позивача - ТОВ "Фрезеніус Медикал Кер Україна" та в період з 01.01.2016 по 31.03.2020 отримали 1320 процедур гемодіалізу на загальну суму 3 175 544,06 грн, а саме: ОСОБА_8 - 663 процедури, ОСОБА_9 - 657 процедур.

13. Листом від 27.04.2016 № 01/01-41/1546 Черкаська ОДА повідомила позивача, що нею враховано виділення бюджетних коштів на 2016 рік на виконання Програми та з метою забезпечення проведення розрахунків за послуги гемодіалізу, за підсумками засідання колегії Облдержадміністрації складено протокол від 01.04.2016 № 1, згідно з яким рекомендовано районним державним адміністраціям та міськвиконкомам вжити всіх відповідних заходів для виділення відповідної суми коштів з місцевого бюджету для оплати послуг з лікування методом гемодіалізу в повному обсязі.

Листами від 29.06.2016, від 20.03.2017, від 31.05.2017, від 18.07.2017, від 25.07.2018 позивач неодноразово повідомляв начальника Управління охорони здоров`я Черкаської ОДА про стан договірних відносин, в тому числі із замовниками послуг у Корсунь-Шевченківському та Тальнівському районах Черкаської області, кількість пацієнтів, які перебувають на лікуванні, вартість процедури у відповідному році, розмір наявної заборгованості за процедури гемодіалізу, надані пацієнтам вказаних районів у минулих періодах.

14. Листом від 22.04.2021 № 07-18/554 на адвокатський запит позивача КНП "Корсунь-Шевченківська багатопрофільна лікарня" повідомило, що громадяни ОСОБА_2 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 отримували лікування в позивача.

Листами від 26.04.2021 № 341-с і від 30.04.2021 № 01-14/2164 КНП "Тальнівська багатопрофільна лікарня" та Тальнівська міськрада на адвокатські запити позивача повідомили, що в період з 01.01.2016 по 31.03.2020 лікування методом гемодіалізу жителів Тальнівського району Черкаської області здійснювалося відділенням нефрології та гемодіалізу Комунального некомерційного підприємства "Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради" (далі - КНП "Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради"), філіями відділення нефрології та гемодіалізу КНП "Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради" у м. Звенигородці та в м. Умані. При цьому жителі Тальнівського району Черкаської області ОСОБА_8 та ОСОБА_9 були направлені для здійснення безкоштовного лікування методом гемодіалізу до відділення нефрології та гемодіалізу "КНП Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради", філій відділення нефрології та гемодіалізу КНП "Черкаська обласна лікарня Черкаської обласної ради" у м. Звенигородці та в м. Умані, однак вони відмовилися від проходження лікування у вказаних закладах.

У зазначених листах Тальнівська лікарня та Тальнівська міськрада підтвердили отримання відповідачем-2 цільових бюджетних коштів на оплату лікування хворих на ХХН методом гемодіалізу у період з 01.01.2016 по 31.03.2020 у розмірі 2 256 023 грн, однак вказані кошти не було використано та повернуто до обласного бюджету, оскільки законодавством України не передбачено спрямування бюджетних коштів на оплату лікування в приватних закладах охорони здоров`я. Будь-які договори між позивачем і КНП "Тальнівська багатопрофільна лікарня" не укладалися та інших програм щодо надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю в спірний період не приймалося.

15. З листів фінансового управління Тальнівської районної державної адміністрації від 27.12.2016, від 28.12.2018, від 02.06.2020, виконавчого комітету Тальнівської міськради від 28.12.2018, від 27.12.2019, від 12.06.2020, платіжних доручень від 28.12.2016 № 2 і від 27.12.2016 № 53 на суму 446 380 грн, меморіального ордера від 28.12.2018 № 9, платіжного доручення від 28.12.2018 № 6 у на суму 527 938 грн, меморіального ордера від 28.12.2018 № 7, платіжного доручення від 28.12.2018 № 51 на суму 527 938 грн, меморіального ордера від 27.12.2019 № 22, платіжного доручення від 27.12.2019 № 6 на суму 581 600 грн, меморіального ордера від 15.06.2020 № 3, меморіального ордера від 03.06.2020 № 221, платіжного доручення від 12.06.2020 № 2, платіжного доручення від 02.06.2020 № 5 на суму 219 900 грн вбачається, що Управлінням Державної казначейської служби України в Тальнівському районі, фінансовим управлінням об`єднаної територіальної громади м. Тального повернуто Управлінню охорони здоров`я Черкаської ОДА невикористані субвенції з обласного бюджету на надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю за період 2016- 2019 рр. та першої половини 2020 року.

Так, на виконання Програми:

в 2016 році: рішеннями Черкаської обласної ради від 25.03.2016 № 4-11/VІІ та від 12.10.2016 № 9-13/VІІ "Про внесення змін до рішення обласної ради від 29.12.2015 № 2-З/VІІ "Про обласний бюджет на 2016 рік" по головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я Черкаської ОДА передбачено цільові кошти в сумі 22 669,7 тис. грн для надання з обласного бюджету субвенцій місцевим бюджетам на лікування хворих методом гемодіалізу на умовах співфінансування на виконання обласної програми "Надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю" на 2014- 2017 рр. Розподіл субвенції між регіонами проведено головним розпорядником коштів - Управлінням охорони здоров`я Облдержадміністрації виходячи з кількості діалізних процедур, які планується провести у 2016 році, та вартості однієї процедури і передбачено Корсунь-Шевченківському районному бюджету в сумі 1339,1 тис. грн і Тальнівському районному бюджету в сумі 446,4 тис. грн. З місцевих бюджетів Корсунь-Шевченківського та Тальнівського районів кошти на проведення розрахунків за надані послуги з гемодіалізу не виділялися. Кошти субвенції перераховувались Департаментом фінансів Черкаської ОДА головному розпоряднику коштів - Управлінню охорони здоров`я Черкаської ОДА відповідно до помісячного розпису субвенції для подальшого перерахування її до місцевих бюджетів. На кінець бюджетного періоду невикористаний залишок субвенції з обласного бюджету на виконання обласної програми надання медичної допомоги хворим нефрологічного профілю головним розпорядником коштів - Управлінням охорони здоров`я Облдержадміністрації повернуто до обласного бюджету;


................
Перейти до повного тексту