ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 240/1262/21
адміністративне провадження № К/9901/40230/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Берназюка Я.О., Коваленко Н.В.,
розглянув у попередньому судовому засіданні
касаційну скаргу Управління Держпраці у Житомирській області
на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 19 квітня 2021 року (суддя Попова О.Г.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2021 року (колегія у складі суддів Сторчака В.Ю., Іваненко Т.В., Граб Л.С.)
у справі № 240/1262/21
за позовом Житомирського дошкільного навчального закладу № 52
до Управління Держпраці у Житомирській області
про визнання протиправними та скасування припису і постанов.
І. РУХ СПРАВИ
1. У лютому 2021 року Житомирський дошкільний навчальний заклад № 52 (далі - Житомирський ДНЗ № 52) звернувся до суду із позовом до Управління Держпраці у Житомирській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати:
- припис відповідача від 27.07.2020 № ЖТ8302/29/АВ/П про усунення виявлених порушень законодавства про працю;
- постанову Управління Держпраці у Житомирській області від 13.01.2021 № ЖИ01/ЖТ8302/29/АВ-ЖТ9023/29/П/ЗБ-ФС про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.
2. Житомирський окружний адміністративний суд рішенням від 19.04.2021, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 07.09.2021, задовольнив позов частково:
- визнав протиправним та скасував припис Управління Держпраці у Житомирській області від 27.07.2020 № ЖТ8302/29/АВ/П про усунення виявлених порушень в частині зобов`язання Житомирського ДНЗ № 52 усунути порушення, передбачене ч.3 ст. 32, 103 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП України);
- визнав протиправною та скасував постанову Управління Держпраці у Житомирській області від 13.01.2021 № ЖИ01/ЖТ8302/29/АВ-ЖТ9023/29/П/ЗБ-ФС про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення в частині притягнення Житомирського ДНЗ № 52 до відповідальності за порушення ч. 3 ст. 32, 103 КЗпП України;
- стягнув за рахунок бюджетних асигнувань Управління Держпраці у Житомирській області на користь Житомирського ДНЗ № 52 відшкодування витрат зі сплати судового збору у розмірі 2 270,00 грн;
- відмовив у задоволенні інших позовних вимог.
3. У касаційній скарзі відповідач просить скасувати попередні судові рішення та ухвалити нове - про відмову у задоволенні позову.
4. Ухвалою Верховного Суду від 24.11.2021 відкрито касаційне провадження.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що Управління Держпраці у Житомирській області відповідно до наказу Держаної служби України з питань праці від 17.07.2020 №901 та направлення на проведення заходу державного контролю від 17.07.2020 №788/04 у Житомирському ДНЗ №52 провело інспекційне відвідування з питань додержання законодавства про працю в частині оплати праці.
6. Було складено акт інспекційного відвідування №ЖТ 8302/29/АВ від 27.07.2020, яким встановлено порушення позивачем:
- ч. 3 ст. 32 КЗпП, ст. 103 КЗпП - про зміну істотних умов праці (систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад тощо) працівники не повідомлені не пізніше ніж за 2 місяці до запровадження. Про нові або зміну діючих умов оплати праці у бік погіршення працівники не попереджені не пізніш як за два місяці до їх запровадження або зміни;
- ч. 4 ст. 97 КЗпП - завідувач Житомирського ДНЗ №52 в односторонньому порядку прийняв рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством та колективним договором.
7. 27.07.2020 Управління Держпраці у Житомирській області винесло припис про усунення порушень №ЖТ8302/29/АВ/П від 27.07.2020.
8. 20.11.2020 було проведено інспекційне відвідування Житомирського ДНЗ №52 з питань перевірки виконання суб`єктом господарювання припису №ЖТ8302/29/АВ/П від 27.07.2020.
9. Встановлено, що завідувач Житомирського дошкільного навчального закладу №52 Федорчук Л.І. припис №ЖТ8302/29/АВ/П від 27.07.2020 не виконала, не усунула порушення ч.3 ст. 32 КЗпП України, ст. 103 КЗпП України та ч.4 ст. 97 КЗпП України.
10. За наслідками відвідування складено акт № ЖТ8302/29/АВ - ЖТ9023/29/П від 26.11.2020, яким зафіксовано порушення ч. 3 ст. 32 КЗпП України, ст. 103 КЗпП України, ч. 4 ст. 97 КЗпП України під час здійснення інспекційного відвідування з питань виконання вимог припису № ЖТ8302/29/АВ від 27.07.2020, в частині зміни істотних умов прані та зміну діючих умов оплати праці в односторонньому порядку встановлено, що зазначені в приписі порушення не були усунені.
11. Встановлено, що відповідно до затвердженої тарифікації станом на 01.09.2019 та 01.01.2020 визначено педагогічним працівникам розмір надбавки за престижність 20%.
Відповідно до наказу № 61-к від 27.04.2020 «Про встановлення надбавки за престижність праці» педагогічним працівникам встановлено надбавку у розмірі 5% на квітень 2020 року.
Про зміну розміру надбавки та відповідно про зміну умов оплати праці в бік зменшення порівняно з складеною та затвердженою тарифікацією не попереджено працівників не пізніш як за два місяці до їх запровадження.
Завідувачем Житомирського ДНЗ №52 в односторонньому порядку прийнято рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством та колективним договором. Відповідно п. 2.14 розділу «Оплата праці» колективного договору зазначено, що адміністрація зобов`язується вживати заходи щодо забезпечення оплати праці працюючих у випадках, коли окремі дні (місяці) заняття не проводяться з належних причин (епідемії, метеорологічні умови), із розрахунку заробітної плати, встановленої при тарифікації, з дотриманням при цьому умов чинного законодавства.
У порушення вимог ч.4 ст. 97 КЗпП України та колективного договору видано наказ № 61-к від 27.04.2020 «Про встановлення надбавки за престижність праці» педагогічним працівникам, яким зменшено розмір надбавки з 20% до 5% на квітень 2020 року, без погодження з профспілковим комітетом.
Тобто за період з 27.07.2020 по 24.11.2020 порушення щодо зміни істотних умов праці та зміну діючих умов оплати праці односторонньому порядку стосовно 34 працівників не усунено. Таким чином, на день проведення заходу державного контролю вимоги припису не виконані.
12. 13.01.2021 Управління Держпраці у Житомирській області прийняло постанову про накладення штрафу № ЖИ01/ЖТ8302/29/АВ-ЖТ9023/29/П/ЗБ-ФС від 13.01.2021 за порушення ч.3 ст. 32 КЗпП України, ст. 103 КЗпП України. ч.4 ст. 97 КЗпП України.
13. Вважаючи оскаржуваний припис та постанову незаконними, позивач звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
14. Позивач вважає, що визначені у акті інспекційного відвідування №ЖТ8302/29/АВ від 27.07.2020 та приписі від 27.07.2020 порушення не відповідають дійсності, обставинам справи та суперечать чинному законодавству України, тобто є незаконними.
15. Управління Держпраці у Житомирській області проти позову заперечувало. Зазначило, що під час державного контролю було виявлено порушення законодавства про працю.
IV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
16. Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідач не навів ні в акті перевірки, ні під час розгляду справи у суді докази порушення позивачем вимог ч.3 ст. 32 КЗпП, ст. 103 КЗпП.
Відтак припис від 27.07.2020 в частині зобов`язання усунути порушення, передбачене ч.3 ст. 32 КЗпП, ст. 103 КЗпП, та постанова про накладення штрафу від 13.01.2021 в частині притягнення до відповідальності Житомирського дошкільного навчального закладу №52 за порушення ч.3 ст. 32 КЗпП, ст. 103 КЗпП є протиправними та підлягають скасуванню.
Водночас, припис від 27.07.2020 в частині зобов`язання усунути порушення ч.4 ст. 97 КЗпП та постанова про накладення штрафу від 13.01.2021 в частині притягнення позивача до відповідальності за порушення, передбачене ч.4 ст. 97 КЗпП, є правомірними, оскільки встановлено прийняття завідуючою Житомирського ДНЗ №52 в односторонньому порядку рішення з питань оплати праці, що погіршують умови, встановлені законодавством та колективним договором.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
17. У касаційній скарзі відповідач не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій, зазначає про неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
18. Як на підставу касаційного оскарження відповідач покликається на те, що:
(а) суди попередніх інстанцій не врахували висновок щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладений у постанові Верховного Суду від 22.02.2021 у справі № 479/1411/18, яким опосередковано визнано, що зміна розміру надбавки за престижність є правомірною лише при дотриманні процедури, передбаченої при зміні істотних умов оплати праці;
(б) за працівниками ДНЗ № 52 було збережено виконання всіх посадових обов`язків, включаючи також педагогічне навантаження;
(в) судові рішення прийнято з порушенням п. 77 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 №102 (далі - Інструкція № 102), яким передбачено, що у випадку, коли в окремі дні заняття не проводяться з незалежних від учителя причин, оплата його праці здійснюється з розрахунку заробітної плати встановленої при тарифікації, за умови, що вчитель виконує іншу організаційно-педагогічну роботу.
(г) суди не врахували п. 5.2.1 Галузевої угоди між Міністерством освіти і науки України та ЦК Профспілки працівників освіти і науки України на 2016-2020 роки у питанні зміни системи і розміру оплати працівників навчального закладу в умовах карантину, а також п. 2.14 розділу «Оплата праці» колективного договору;
(ґ) суди дійшли помилкового висновку, що у не відбулася зміна в організації виробництва та праці, адже у закладі було запроваджено дистанційне навчання.
19. Касаційне провадження відкрито для формування висновку щодо застосування ч. 3 ст. 32, ч. 4 ст. 97, ст. 103 КЗпП України, Інструкції № 102, Постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.2011 № 373 «Про встановлення надбавки педагогічним працівниками закладів дошкільної, позашкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної), вищої освіти, інших установ і закладів незалежно від їх підпорядкування» та інших норм законодавства, що регулюють встановлення розміру надбавки за престижність педагогічної праці, у питанні правомірності дій державного навчального закладу (уповноваженого ним органу) щодо прийняття рішення про зміну розміру такої надбавки у сторону зменшення без повідомлення педагогічних працівників за два місяці, та, відповідно, наявності у органу Держпраці підстав для винесення припису про усунення порушення законодавства про працю та накладення штрафу у зв`язку з невиконанням припису.
20. Відзив від позивача не надходив. Відповідно до рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення копію ухвали про відкриття провадження позивач отримав 03.02.2021.
VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
21. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов такого висновку.
22. Спір виник щодо наявності в діях позивача порушень:
- ч. 3 ст. 32 КЗпП, яка передбачає, що про зміну істотних умов праці (систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад тощо) працівники не повідомлені не пізніше ніж за 2 місяці до запровадження;
- ст. 103 КЗпП, яка передбачає, що про нові або зміну діючих умов оплати праці у бік погіршення працівники не попереджені не пізніш як за два місяці до їх запровадження або зміни.
23. Частиною 1 ст. 259 КЗпП України передбачено, що державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами-підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
24. Відповідно до ст. 259 КЗпП України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
25. Процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (зокрема їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю (далі - об`єкт відвідування) визначає Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 823 (далі - Порядок №823), відповідно до п.2 якої заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю здійснюються у формі інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань, що проводяться інспекторами праці Держпраці та її територіальних органів.