1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2023 року

м. Київ

cправа № 913/157/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Чумака Ю. Я. - головуючого, Дроботової Т.Б., Багай Н.О.,

секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,

за участю представників:

прокуратури - Гринченко А. Є. (прокурор за посвідченням),

позивача-1 - не з`явилися,

позивача-2 - не з`явилися,

відповідача - Рябенка В. П. (адвокат),

розглянув касаційні скарги заступника керівника Харківської обласної прокуратури та Товариства з обмеженою відповідальністю "Енсол Україна"

на рішення Господарського суду Луганської області від 14.03.2023 (суддя Секірський А. В.) та постанову Східного апеляційного господарського суду від 18.07.2023 (судді: Гребенюк Н. В. (головуючий), Слободін М. М., Шутенко І. А.) у справі

за позовом заступника керівника Лисичанської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у відповідних правовідносинах:

1) Лисичанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області,

2) Лисичанського комунального спеціалізованого підприємства по видобутку, обробці, реалізації води та очищенню стоків "Лисичанськводоканал"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Енсол Україна"

про визнання недійсними додаткових угод та стягнення 1 681 903,25 грн.

Короткий зміст і підстави позовних вимог

1. У липні 2022 року заступник керівника Лисичанської окружної прокуратури звернувся до Господарського суду Луганської області з позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції у спірних правовідносинах: Лисичанської міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та Лисичанського комунального спеціалізованого підприємства по видобутку, обробці, реалізації води та очищенню стоків "Лисичанськводоканал" (далі - ЛКСП "Лисичанськводоканал") до Товариства з обмеженою відповідальністю "Енсол Україна" (далі - ТОВ "Енсол Україна"), в якому просить:

- визнати недійсною додаткову угоду від 13.04.2020 № 5 до договору про постачання електричної енергії споживачу від 13.01.2020 № 1-Е;

- визнати недійсною додаткову угоду від 13.10.2020 № 12 до договору про постачання електричної енергії споживачу від 13.01.2020 № 1-Е;

- визнати недійсною додаткову угоду від 24.12.2020 № 17 в частині положень Специфікації від 24.12.2020 № 3, якими встановлено ціну за одиницю товару - електричної енергії у березні 2020 року в сумі 2, 34 грн та у вересні 2020 року - січні 2021 року в сумі 2,36 грн;

- визнати недійсною додаткову угоду від 20.01.2021 № 18 в частині положень Специфікації від 20.01.2021 № 5, якими встановлено ціну за одиницю товару - електричної енергії у березні 2020 року в сумі 2,34 грн та у вересні 2020 року - лютому 2021 року в сумі 2,36 грн;

- визнати недійсною додаткову угоду від 01.03.2021 № 20 в частині положень Специфікації від 01.03.2021 № 6, якими встановлено ціну за одиницю товару - електричної енергії у березні 2020 року в сумі 2,34 грн, у вересні 2020 року - до 15 березня 2021 року в сумі 2,36 грн;

- стягнути з ТОВ "Енсол Україна" на користь ЛКСП "Лисичанськводоканал" кошти в сумі 1 681 903,25грн.

2. Позовні вимоги обґрунтовано тим, що оспорювані додаткові угоди укладено з порушенням приписів пункту 2 частини 4 статті 36 Закону України "Про публічні закупівлі", а саме необґрунтовано збільшено ціну електричної енергії за відсутності документального підтвердження коливання ціни цього товару на ринку, що є підставою для визнання оспорюваних додаткових угод недійсними на підставі статті 215 Цивільного кодексу україни (далі - ЦК України). Крім того, в результаті укладення оспорюваних додаткових угод з порушенням вимог законодавства з бюджету безпідставно і у надмірній сумі сплачено відповідачу грошові кошти, які підлягають повернення відповідно до частини 1 статті 670 ЦК України.

Короткий зміст судових рішень судів попередніх інстанцій

3. Рішенням Господарського суду Луганської області від 14.03.2023 у задоволенні позовних вимог про визнання недійсними оспорюваних додаткових угод відмовлено; позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь ЛКСП "Лисичанськводоканал" коштів залишено без розгляду.

Рішення місцевого господарського суду мотивоване тим, що:

- ЛКСП "Лисичанськводоканал" не є належним позивачем, в особі якого прокурор міг би звернутися з позовом до суду за захистом законних інтересів держави, оскільки така особа не є органом державної влади чи місцевого самоврядування і не є суб`єктом владних повноважень, а отже, звернення прокурора до суду у цій справі в інтересах держави в особі комунального підприємства є неправомірним;

- прокурором доведено наявність підстав для представництва інтересів держави в особі першого позивача, оскільки прокурор не замінює Лисичанську міську військову адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області і не є його альтернативою, а виконує субсидіарну роль, щоб інтереси держави, які в цьому випадку збігаються з публічним інтересом, не були не захищені;

- під час укладення між ЛКСП "Лисичанськводоканал" та відповідачем додаткових угод №№ 5, 12, останніми порушено вимоги Закону України "Про публічні закупівлі", а саме змінено ціну за одиницю товару у бік збільшення за відсутності відповідного коливання ціни такого товару на ринку, у зв`язку з чим додаткові угоди №№ 5, 12 є нікчемними згідно зі статтями 36, 37 Закону України "Про публічні закупівлі" і відповідно не породжують жодних правових наслідків для сторін, тому у задоволенні позову в частині визнання недійсними додаткових угод від 13.04.2020 № 5, від 13.10.2020 № 12 суд відмовив, у зв`язку з неналежним способом захисту порушеного права;

- додатковими угодами №№ 17, 18 та 20 не збільшено вартість електроенергії, однак на підставі цих угод внесені зміни до положень специфікацій від 24.12.2020 № 3, від 20.01.2021 № 5 та від 01.03.2021 № 6, які є додатком № 5 до договору про постачання електричної енергії від 13.01.2020 № 1-Е, в частині визначення вартості ціни за одиницю товару - електричної енергії у сумі 2,34 грн та 2,36 грн, тому також є нікчемними у цій частині, з огляду на те, що збільшення договірної ціни за одиницю товару у сумі 2,34 грн та 2,36 грн встановлено у додаткових угодах № 5 та № 12, що є нікчемними.

4. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 18.07.2023 рішення Господарського суду Луганської області від 14.03.2023 скасовано в частинах відмови у задоволенні позовних вимог про визнання недійсними додаткових угод від 13.10.2020 № 12, від 24.12.2020 № 17, від 20.01.2021 № 18, від 01.03.2021 № 20, ухвалено в цих частинах нове судове рішення, яким зазначені позовні вимоги задоволено у повному обсязі; в іншій частині рішення Господарського суду Луганської області від 14.03.2023 залишено без змін.

Постанову мотивовано відсутністю підстав для представництва прокурором інтересів держави в особі Комунального підприємства, тому суд апеляційної інстанції визнав правильним висновок місцевого господарського суду про необхідність залишення без розгляду позову, поданого заступником керівника Лисичанської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у відповідних правовідносинах - Лисичанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та ЛКСП "Лисичанськводоканал", про стягнення з ТОВ "Енсол Україна" на користь ЛКСП "Лисичанськводоканал" коштів у сумі 1 681 903,25 грн відповідно до положень пункту 2 частини 1 статті 226 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).

Позовні вимоги в частині визнання недійсними додаткових угод від 13.10.2020 № 12, від 24.12.2020 № 17, від 20.01.2021 № 18, від 01.03.2021 № 20 до договору постачання електричної енергії споживачу від 13.01.2020 № 1-Е суд апеляційної інстанції визнав належним і ефективним способом захисту інтересів держави внаслідок укладення незаконних правочинів, що не було враховано судом першої інстанції під час вирішення спору у справі, та помилково застосовано норми Закону України "Про публічні закупівлі" у редакції, що вже не діяла на момент виникнення спірних правовідносин, а додаткову угоду № 5 визнано нікчемною згідно зі статтями 36, 37 Закону України "Про публічні закупівлі", і відповідно вона не породжує жодних правових наслідків для сторін.

Короткий зміст вимог касаційних скарг

5. У касаційній скарзі заступник керівника Харківської обласної прокуратури просить рішення суду першої інстанції та постанову апеляційного суду скасувати в частині залишення без розгляду позовних вимог про стягнення 1 681 903,25 грн та в цій частині направити справу до суду першої інстанції для продовження розгляду по суті.

У касаційній скарзі ТОВ "Енсол Україна" просить скасувати повністю постанову суду апеляційної інстанції; скасувати частково рішення суду першої інстанції в частині підтвердження підстав для представництва заступником керівника Лисичанської окружної прокуратури інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у відповідних правовідносинах Лисичанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області; ухвалити нове рішення в цій частині, а саме визнати відсутність підстав для представництва заступником керівника Лисичанської окружної прокуратури інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у відповідних правовідносинах Лисичанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області; залишити без розгляду позовну заяву, подану заступником керівника Лисичанської окружної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у відповідних правовідносинах - Лисичанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області; змінити судове рішення Господарського суду Луганської області від 14.03.2023, вилучивши з мотивувальної частини рішення Господарського суду Луганської області від 14.03.2023 у справі № 913/157/22 такі абзаци:

"У зв`язку із запровадженням на території України воєнного стану, веденням активних бойових дій на території міста Харкова та Харківської області, а також з метою недопущення випадків загрози життю, здоров`ю та безпеці учасників справи, Господарський суд Луганської області ухвалою від 11.07.2022 підтвердив підстави представництва заступником керівника Лисичанської окружної прокуратури інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у відповідних правовідносинах".

"Враховуючи позицію відповідача щодо ненадсилання у передбаченому Законом порядку відзиву на позовну заяву та заяви про залишення позову без розгляду на адресу Лисичанської окружної прокуратури та інших учасників справи, ігнорування клопотань прокурора щодо альтернативного надіслання відзиву та заяви на адресу тимчасової дислокації прокуратури, прокурор вважає за доцільне залишити без розгляду відзив на позов та заяву про залишення позову без розгляду або зобов`язати відповідача направити відзив та заяву належним чином на адресу інших учасників судового провадження".

"Договір та додатки №№ 2-4 підписані директором Лисичанського комунального спеціалізованого підприємства по видобутку, обробці, реалізації води та очищенню стоків "Лисичанськводоканал" Лозаченко С.І. і генеральним директором Товариства з обмеженою відповідальністю "Енсол Україна" Рябенко В.П. та скріплені відповідними печатками. Додаток № 1 підписаний директором Лисичанського комунального спеціалізованого підприємства по видобутку, обробці, реалізації води та очищенню стоків "Лисичанськводоканал" Лозаченко С. І. та скріплений відповідною печаткою".

"Протягом строку дії договору між Лисичанським комунальним спеціалізованим підприємством по видобутку, обробці, реалізації води та очищенню стоків "Лисичанськводоканал" і Товариством з обмеженою відповідальністю "Енсол Україна" укладено 21 додаткову угоду.

Додатковою угодою від 10.02.2020 № 1 (том № 1, аркуш справи 73): - викладено п. 5.1 договору в новій редакції: "5.1.Споживач розраховується з постачальником за електричну енергію за ціною, встановленою в додатку № 5 до договору."; - доповнено перелік додатків до договору, додатком № 5 "Специфікація" (том № 1, аркуш справи 74), відповідно до якого ціна електричної енергії за 1 кВт*год у січні 2020 року складає 2 грн 02 коп., у лютому-грудні 2020 року 2 грн 15 грн.; - внесено зміни до п. 2.3 договору та викладено його в новій редакції: "2.3.Сума договору становить 29 209 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 868 255 грн 11 коп.".

У пункті 4 додаткової угоди сторони домовились, що додаткова угода застосовується до визначення ціни за одиницю товару в період з 14.01.2020 по 31.01.2020.

Додатковою угодою від 03.03.2020 № 2 (том № 1, аркуш справи 75) у зв`язку зі зміною банківських реквізитів споживача, викладено нові банківські реквізити споживача.

Додатковою угодою від 04.03.2020 № 3 (том № 1, аркуш справи 76) доповнено та викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 29 209 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 868 255 грн 11 коп., а саме: за рахунок власних коштів підприємства 26 729 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 454 921 грн 78 коп.; за рахунок бюджетних коштів 2 480 000 грн 00 коп., в тому числі ПДВ 413 333 грн 33 коп.".

Додатковою угодою від 09.04.2020 № 4 (том № 1, аркуш справи 77) у зв`язку із допущенням технічної помилки (описки) у назві споживача, викладено преамбулу у новій редакції.

Додатковою угодою від 13.04.2020 № 5 (том № 1, аркуш справи 79) у зв`язку з коливанням цін на ринку: - викладено додаток № 5 "Специфікація" (том № 1, аркуш справи 80) в новій редакції, відповідно до якої ціна електричної енергії за 1 кВт*год у січні 2020 року складає 2 грн 02 коп., у лютому 2020 року 2 грн 15 грн., у березні 2020 року 2 грн 34 коп., у квітні-травні 2020 року 2 грн 15 коп.; - внесено зміни до п. 2.2 договору та викладено його в новій редакції: "2.2.Обсяг постачання електричної енергії (код ДК 021:2015:09310000-5 Електрична енергія) за цим договором складає 13 537 919 кВт*год.".

У пункті 4 додаткової угоди сторони домовились, що додаткова угода застосовується до визначення ціни за одиницю товару в період з 01.03.2020 по 31.03.2020.

Підставою для перегляду умов договору, де встановити нову ціну за одиницю товару з 01.03.2020 по 31.03.2020 шляхом укладання додаткової угоди, стала консультативно-аналітична довідка Торгово-промислової палати України від 10.04.2020 № 1015/08.0-7.3 (том № 1, аркуш справи 78).

Додатковою угодою від 21.05.2020 № 6 (том № 1, аркуш справи 88) доповнено та викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 29 209 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 868 255 грн 11 коп., а саме: за рахунок власних коштів підприємства 24 148 767 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 024 794 грн 61 коп.; за рахунок бюджетних коштів 5 060 763 грн 00 коп., в тому числі ПДВ 843 460 грн 50 коп.".

Додатковою угодою від 22.06.2020 № 7 (том № 1, аркуш справи 89) доповнено та викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 29 209 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 868 255 грн 11 коп., а саме: за рахунок власних коштів підприємства 23 148 767 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 3 858 127 грн 94 коп.; за рахунок бюджетних коштів 6 060 763 грн 00 коп., в тому числі ПДВ 1 010 127 грн 17 коп.".

Додатковою угодою від 09.07.2020 № 8 (том № 1, аркуш справи 90) доповнено та викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 29 209 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 868 255 грн 11 коп., а саме: за рахунок власних коштів підприємства 21 148 767 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 3 524 794 грн 61 коп.; за рахунок бюджетних коштів 8 060 763 грн 00 коп., в тому числі ПДВ 1 343 460 грн 50 коп.".

Додатковою угодою від 18.08.2020 № 9 (том № 1, аркуш справи 91) доповнено та викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 29 209 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 868 255 грн 11 коп., а саме: за рахунок власних коштів підприємства 18 630 297 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 3 105 049 грн 61 коп.; за рахунок бюджетних коштів 10 579 233 грн 00 коп., в тому числі ПДВ 1 763 205 грн 50 коп.".

Додатковою угодою від 04.09.2020 № 10 (том № 1, аркуш справи 92) доповнено та викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 29 209 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 868 255 грн 11 коп., а саме: за рахунок власних коштів підприємства 15 831 357 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 2 638 559 грн 61 коп.; за рахунок бюджетних коштів 13 378 173 грн 00 коп., в тому числі ПДВ 2 229 698 грн 50 коп.".

Додатковою угодою від 28.09.2020 № 11 (том № 1, аркуш справи 93) доповнено та викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 29 209 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 868 255 грн 11 коп., а саме: за рахунок власних коштів підприємства 13 085 213 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 2 180 868 грн 94 коп.; за рахунок бюджетних коштів 16 124 317 грн 00 коп., в тому числі ПДВ 2 687 386 грн 17 коп.".

Додатковою угодою від 13.10.2020 № 12 (том № 1, аркуш справи 95) у зв`язку з коливанням цін на ринку: - викладено додаток № 5 "Специфікація" (том № 1, аркуш справи 96) в новій редакції, відповідно до якої ціна електричної енергії за 1 кВт*год у січні 2020 року складає 2 грн 02 коп., у лютому 2020 року 2 грн 15 грн., у березні 2020 року 2 грн 34 коп., у квітні-серпні 2020 року 2 грн 15 коп., у вересні-грудні 2020 року 2 грн 36 коп.; - внесено зміни до п. 2.2 договору та викладено його в новій редакції: "2.2.Обсяг постачання електричної енергії (код ДК 021:2015:09310000-5 Електрична енергія) за цим договором складає 13 072 307 кВт*год.".

У пункті 4 додаткової угоди сторони домовились, що додаткова угода застосовується до визначення ціни за одиницю товару в період з 01.09.2020 по 31.12.2020.

Підставою для перегляду умов договору, де встановити нову ціну за одиницю товару з 01.09.2020 по 31.12.2020 шляхом укладання додаткової угоди, стала цінова довідка Харківської торгово-промислової палати від 30.09.2020 № 1109/20 (том № 1, аркуш справи 94).

Додатковою угодою від 29.10.2020 № 13 (том № 1, аркуш справи 112) доповнено та викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 29 209 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 868 255 грн 11 коп., а саме: за рахунок власних коштів підприємства 10 203 817 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 1 700 636 грн 28 коп.; за рахунок бюджетних коштів 13 242 921 грн 00 коп., в тому числі ПДВ 2 207 153 грн 50 коп.".

Додатковою угодою від 29.10.2020 № 14 (том № 1, аркуш справи 113) доповнено та викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 29 209 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 868 255 грн 11 коп., а саме: за рахунок власних коштів підприємства 10 203 817 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 1 700 636 грн 28 коп.; за рахунок бюджетних коштів 19 005 713 грн 00 коп., в тому числі ПДВ 3 167 618 грн 83 коп.".

Додатковою угодою від 20.11.2020 № 15 (том № 1, аркуш справи 114) доповнено та викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 29 209 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 868 255 грн 11 коп., а саме: за рахунок власних коштів підприємства 7 638 847 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 1 273 141 грн 28 коп.; за рахунок бюджетних коштів 21 570 683 грн 00 коп., в тому числі ПДВ 3 595 113 грн 83 коп.".

Додатковою угодою від 16.12.2020 № 16 (том № 1, аркуш справи 115) доповнено та викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 29 209 530 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 4 868 255 грн 11 коп., а саме: за рахунок власних коштів підприємства 4 427 281 грн 66 коп., в тому числі ПДВ 737 880 грн 28 коп.; за рахунок бюджетних коштів 24 782 249 грн 00 коп., в тому числі ПДВ 4 130 374 грн 83 коп.".

Додатковою угодою від 24.12.2020 № 17 (том № 1, аркуш справ 116): - викладено п. 3.1 договору в наступній редакції: "3.1.Початок постачання електричної енергії споживачу: з 14.01.2020 до 31.01.2021."; - викладено п. 13.1 договору в наступній редакції: "13.1.Цей договір набирає чинності з дати його підписання і діє в частині постачання до 31.01.2021."; - викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 35 051 436 грн 79 коп., в тому числі ПДВ 5 841 906 грн 13 коп."; - викладено додаток № 5 "Специфікація" (том № 1, аркуш справи 117) в наступній редакції, відповідно до якої ціна електричної енергії за 1 кВт*год у січні 2020 року складає 2 грн 02 коп., у лютому 2020 року 2 грн 15 грн., у березні 2020 року 2 грн 34 коп., у квітні-серпні 2020 року 2 грн 15 коп., у вересні 2020 року-січні 2021 року 2 грн 36 коп.; - внесено зміни до п. 2.2 договору та викладено його в наступній редакції: "2.2.Обсяг постачання електричної енергії (код ДК 021:2015:09310000-5 Електрична енергія) за цим договором складає 15 547 691 кВт*год.".

Додатковою угодою від 20.01.2021 № 18 (том № 1, аркуш справ 118): - викладено п. 3.1 договору в наступній редакції: "3.1.Початок постачання електричної енергії споживачу: з 14.01.2020 до 28.02.2021."; - викладено п. 13.1 договору в наступній редакції: "13.1.Цей договір набирає чинності з дати його підписання і діє в частині постачання до 28.02.2021."; - викладено додаток № 5 "Специфікація" (том № 1, аркуш справи 119) в наступній редакції, відповідно до якої ціна електричної енергії за 1 кВт*год у січні 2020 року складає 2 грн 02 коп., у лютому 2020 року 2 грн 15 грн., у березні 2020 року 2 грн 34 коп., у квітні-серпні 2020 року 2 грн 15 коп., у вересні 2020 року-лютому 2021 року 2 грн 36 коп.

Додатковою угодою від 18.02.2021 № 19 (том № 1, аркуш справ 120) доповнено та викладено п. 2.3 договору в наступній редакції: "2.3.Сума договору становить 35 051 436 грн 79 коп., в тому числі ПДВ 5 841 906 грн 13 коп., а саме: за рахунок власних коштів підприємства 4 188 843 грн 79 коп., в тому числі ПДВ 698 140 грн 63 коп.; за рахунок бюджетних коштів 30 862 593 грн 00 коп., в тому числі ПДВ 5 143 765 грн 50 коп.".

Додатковою угодою від 01.03.2021 № 20 (том № 1, аркуш справ 121): - викладено п. 3.1 договору в наступній редакції: "3.1.Початок постачання електричної енергії споживачу: з 14.01.2020 до 04.03.2021."; - викладено п. 13.1 договору в наступній редакції: "13.1.Цей договір набирає чинності з дати його підписання і діє в частині постачання до 04.03.2021."; - викладено додаток № 5 "Специфікація" (том № 1, аркуш справи 122) в наступній редакції, відповідно до якої ціна електричної енергії за 1 кВт*год у січні 2020 року складає 2 грн 02 коп., у лютому 2020 року 2 грн 15 грн., у березні 2020 року 2 грн 34 коп., у квітні-серпні 2020 року 2 грн 15 коп., у вересні 2020 року та до кінця дії договору 2 грн 36 коп.

Додатковою угодою від 04.03.2021 № 21 (том № 1, аркуш справ 123): - викладено п. 3.1 договору в наступній редакції: "3.1.Початок постачання електричної енергії споживачу: з 14.01.2020 до 15.03.2021."; - викладено п. 13.1 договору в наступній редакції: "13.1.Цей договір набирає чинності з дати його підписання і діє в частині постачання до 15.03.2021."."

"Таким чином, подані прокурором письмові докази в копіях, які засвідчені належним чином, приймаються судом до уваги та є належними доказами в розумінні ст. 76 ГПК України."

"Виконуючи зобов`язання за договором відповідач передав, а ІІ позивач прийняв електричну енергію за актами прийому-передачі: - від 31.03.2020 № 3 за березень 2020 року в обсязі 1 021 413 кВт*год на загальну суму 2 390 290 грн 28 коп. (том № 1, аркуш справи 82); - від 30.09.2020 № 9 за вересень 2020 року в обсязі 1 088 026 кВт*год на загальну суму 2 567 745 грн 71 коп. (том № 1, аркуш справи 98); - від 31.10.2020 № 10 за жовтень 2020 року в обсязі 968 542 кВт*год на загальну суму 2 285 763 грн 00 коп. (том № 1, аркуш справи 99); - від 30.11.2020 № 11 за листопад 2020 року в обсязі 1 212 699 кВт*год на загальну суму 2 861 974 грн 49 коп. (том № 1, аркуш справи 100); - від 31.12.2020 № 12 за грудень 2020 року в обсязі 1 110 917 кВт*год на загальну суму 2 621 768 грн 56 коп. (том № 1, аркуш справи 101); - від 31.01.2021 № 1 за січень 2021 року в обсязі 1 121 250 кВт*год на загальну суму 2 646 154 грн 49 коп. (том № 1, аркуш справи 102); - від 28.02.2021 № 2 за лютий 2021 року в обсязі 1 023 772 кВт*год на загальну суму 2 416 106 грн 02 коп. (том № 1, аркуш справи 103); - від 31.03.2021 № 3 за період з 01.03.2021 по 15.03.2021 в обсязі 558 711 кВт*год на загальну суму 1 318 560 грн 20 коп. (том № 1, аркуш справи 104).

Всього за вказаний період передана електрична енергія в обсязі 8 105 330 кВт*год на суму 19 108 362 грн 75 коп., за яку Лисичанським комунальним спеціалізованим підприємством по видобутку, обробці, реалізації води та очищенню стоків "Лисичанськводоканал" перераховано Товариству з обмеженою відповідальністю "Енсол Україна" кошти на загальну суму 19 108 350 грн 28 коп., що підтверджується платіжними дорученнями: - від 21.05.2020 № 3 на суму 2 390 280 грн 28 коп.;- від 29.10.2020 № 32 на суму 2 567 745 грн 00 коп.;- від 20.11.2020 № 34 на суму 2 285 763 грн 00 коп.;- від 16.12.2020 № 41 на суму 2 861 974 грн 00 коп.;- від 18.02.2021 № 1 на суму 2 621 768 грн 00 коп.;- від 18.02.2021 № 3 на суму 2 646 154 грн 00 коп.;- від 26.03.2021 № 5 на суму 2 416 106 грн 00 коп.;- від 19.04.2021 № 11 на суму 1 318 560 грн 00 коп. (том № 1, аркуші справи 83, 105-111)".

"Крім того, ІІ позивач відповідно до ціни електричної енергії, зазначеної у Специфікації від 10.02.2020 № 1, яка є додатком № 5 до договору, повинен був сплатити за поставлену у березні, вересні-грудні 2020 року, у січні-лютому 2021 року та з 01.03.2021 по 15.03.2021 електричну енергію обсягом 8 105 330 кВт*год грошові кошти у розмірі 17 426 459 грн 50 коп., натомість в результаті укладення додаткових угод з порушенням вимог законодавства сплатив 19 108 362 грн 75 коп., а отже з бюджету безпідставно і у надмірній сумі сплачено відповідачу грошові кошти в сумі 1 681 903 грн 25 коп., які прокурор просить стягнути з відповідача на підставі ч. 1 ст. 670 ЦК України".

"Як вбачається із матеріалів справи, ІІ позивачу для здійснення розрахунків з відповідачем за поставлену електричну енергію за договором про постачання електричної енергії споживачу від 13.01.2020 № 1-Е виділялись бюджетні кошти, а Лисичанська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області, є органом який здійснює функції з контролю за використанням бюджетних коштів. Враховуючи викладене, Лисичанська міська військова адміністрація Сєвєродонецького району Луганської області є органом, уповноваженим здійснювати функції держави у спірних правовідносинах".

"В якості підстави для збільшення ціни та відповідно укладення додаткових угод № 5 та № 12 надано консультативно-аналітичну довідку Торгово-промислової палати України від 10.04.2020 № 1015/08.0-7 та цінову довідку Харківської торгово-промислової палати від 30.09.2020 № 1109/20. Так, відповідно до консультативно-аналітичної довідки Торгово-промислової палати України № 1015/08.0-7 середньозважена ціна електричної енергії у лютому 2020 року становила 1232,08 грн/МВт.год., у березні 2020 році становила 1370,54 грн/МВт.год. Згідно з ціновою довідкою Харківської торгово-промислової палати № 1109/20 середньозважена ціна купівлі-продажу електроенергії на майданчику РДН (ринок на добу наперед) у торговій зоні ОЕС України за 20 днів серпня (01.08-20.08) 2020 року складала 1245,49 грн/МВт.год., а середньозважена ціна купівлі-продажу електроенергії на майданчику РДН (ринок на добу наперед) у торговій зоні ОЕС України за 20 днів вересня (01.09-20.09) 2020 року складала 1506,87 грн/МВт.год. Проаналізувавши довідки, як на підставу збільшення ціни на електроенергію та відповідно укладення додаткових угод №№ 5, 12, суд зазначає, що вказані письмові докази взагалі не містять інформації щодо коливання ціни на електричну енергію. У вказаних документах не міститься інформації про коливання ціни електричної енергії на ринку, не наведено динаміку зміни ціни в бік збільшення або зменшення. Більш того, надані відповідачем консультативно-аналітична довідка Торгово-промислової палати України та цінова довідка Харківської торгово-промислової палати за своїм змістом та суттю є лише документами довідково-інформаційного характеру".

"Тобто, надані постачальником консультативно-аналітична довідка та цінова довідка не встановлюють наявності факту коливання ціни на електроенергію у відповідні проміжки часу та надана інформація має лише довідковий характер".

"Незважаючи на це, сторонами всупереч інтересам держави, без належних правових підстав для збільшення ціни товару (за відсутності відповідального коливання ціни такого товару на ринку та документального підтвердження такого коливання), в порушення норм Закону України "Про публічні закупівлі", укладено спірні додаткові угоди, як наслідок, безпідставно збільшено ціну договору за одиницю товару. Таким чином, при укладенні Лисичанським комунальним спеціалізованим підприємством по видобутку, обробці, реалізації води та очищенню стоків "Лисичанськводоканал" та Товариством з обмеженою відповідальністю "Енсол Україна" додаткових угод №№ 5, 12 порушено вимоги Закону України "Про публічні закупівлі", а саме змінено ціну за одиницю товару у бік збільшення за відсутності відповідного коливання ціни такого товару на ринку. Отже, додаткові угоди №№ 5, 12 є нікчемними згідно зі ст.ст. 36, 37 Закону України "Про публічні закупівлі", і відповідно не породжують жодних правових наслідків для сторін, тому у задоволенні позову в частині визнання недійсними додаткових угод від 13.04.2020 № 5, від 13.10.2020 № 12 слід відмовити, у зв`язку з неналежним способом захисту порушеного права.

Додатковими угодами №№ 17, 18 та 20 не збільшено вартість електроенергії, однак на підставі вказаних угод внесені зміни до положень Специфікацій від 24.12.2020 № 3, від 20.01.2021 № 5 та від 01.03.2021 № 6, які є додатком № 5 до договору про постачання електричної енергії від 13.01.2020 № 1-Е, в частині визначення вартості ціни за одиницю товару електричної енергії у розмірі 2 грн 34 коп. та 2 грн 36 коп., тому також є нікчемними у цій частині, з огляду на те, що збільшення договірної ціни за одиницю товару у розмірі 2 грн 34 коп. та 2 грн 36 коп. встановлено у додаткових угодах № 5 та № 12, що є нікчемними.

Що стосується поданої відповідачем заяви про залишення позову без розгляду на підставі п. 2 ч. 1 ст. 226 ГПК України, то суд зазначає, що у зв`язку з тим, що позовні вимоги Лисичанської окружної прокуратури заявлені в інтересах держави в особі Лисичанського комунального спеціалізованого підприємства по видобутку, обробці, реалізації води та очищенню стоків "Лисичанськводоканал", фактично подані в інтересах комунального підприємства, тому заява відповідача підлягає задоволенню в частині залишення без розгляду позовних вимог про стягнення 1 681 903 грн 25 коп. У задоволенні решти заяви слід відмовити".

Узагальнені доводи осіб, які подали касаційні скарги

6. Прокурор вважає, що оскаржувані судові рішення прийняті з порушенням норм матеріального права (статті 131-1 Конституції України, статей 15, 16 ЦК України, статей 23, 24 Закону України "Про прокуратуру") та неправильним застосування норм процесуального права (статей 4, 53, 86, 226, 236 ГПК України), оскільки позивачем у справі за позовом прокурора є саме держава, а не конкретна особа чи орган (суб`єкт владних повноважень чи державне підприємство (установа), які створені безпосередньо державою для реалізації своїх функцій у відповідних сферах), а тому є незаконним та необґрунтованим в частині залишення позовних вимог прокурора про стягнення 1 681 903,25 грн без розгляду, що відповідно до статті 310 ГПК України є підставою для їх часткового скасування.

7. На обґрунтовування наявності підстави для касаційного оскарження згідно з положеннями пункту 1 частини 2 статті 287 ГПК України ТОВ "Енсол Україна" посилається на не врахування правових висновків щодо застосування норм права у подібних правовідносинах, викладених у постановах Верховного Суду від 27.02.2019 у справі № 761/3884/18, від 20.11.2018 у справі № 5023/10655/11, від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц, від 06.07.2021 у справі № 911/2169/20, від 14.07.2022 у справі №909/1285/21, від 25.11.2021 у справі № 927/563/20, від 01.02.2023 у справі № 924/996/21, від 17.08.2020 у справі № 924/1240/18, від 09.09.2021 у справі № 925/1276/19; від 11.05.2023 у справі № 910/17520/21, від 18.07.2023 у справі № 916/944/22, від 21.06.2023 у справі № 905/1907/21, щодо застосування положень статей 19, 131-1 Конституції України, статей 7, 7-1 Закону України "Про публічні закупівлі", статті 23 Закону України " Про прокуратуру", статей 1, 2, 5, 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні", статей 53, 80, 91, 226 ГПК України, а саме скаржник вважає, що відсутні підстави для звернення та представництво інтересів держави прокурором в суді в інтересах Лисичанської міської військової адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області та ЛКСП "Лисичанськводоканал", водночас належним органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції щодо реалізації державної політики у сфері закупівель є Держаудитслужба.

Скаржник також зазначає як підставу для касаційного оскарження згідно з приписами пункту 3 частини 2 статті 287 ГПК України - відсутність висновків Верховного Суду у подібних до цієї справи правовідносинах з приводу застосування в своїй сукупності норм статей 19, 131-1 Конституції України, статей 36, 37, пунктів 5, 6 Розділу X "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про публічні закупівлі" (у редакції від 02.04.2020), статей 10, 15 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", статті 23 Закону України "Про прокуратуру", статей 3, 6, 204, 213, 627, 629 ЦК України, а також статей 73- 97, 236- 238, 269, 282 ГПК України.

Крім того, скаржник вважає, посилаючись на пункт 4 частини 2 статті 287 ГПК України, що під час ухвалення оскаржуваних судових рішень суди допустили такі порушення норм процесуального права, а саме: пункту 5 частини 1 статті 310 ГПК України (справу розглянуто за відсутності відповідача, належним чином не повідомленого про судове засідання), пункту 1 частини 3 статті 310 ГПК України (суди не дослідили зібрані у справі докази), пункту 3 частини 3 статті 310 ГПК України (суд необґрунтовано відхилив клопотання відповідача про витребування, дослідження та огляд доказів, які мають значення для правильного вирішення справи) та пункту 4 частини 3 статті 310 ГПК України (суд встановив обставини, що мають суттєве значення, на підставі недопустимих доказів) та інші.

Узагальнений виклад позицій інших учасників справи

8. ТОВ "Енсол Україна" у відзиві на касаційну скаргу заступник керівника Харківської обласної прокуратури, просить залишити її без задоволення з мотивів, викладених в оскаржуваних судових рішеннях, а саме щодо залишення без розгляду позовних вимог прокуратури про стягнення 1 681 903,25 грн з ТОВ "Енсол Україна" на користь ЛКСП "Лисичанськводоканал" через відсутність підстав для представництва прокуратурою інтересів держави в особі комунального підприємства.

Розгляд справи Верховним Судом

9. Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 02.10.2023 відкрито касаційне провадження за касаційними скаргами заступника керівника Харківської обласної прокуратури та ТОВ "Енсол Україна" на рішення Господарського суду Луганської області від 14.03.2023 та постанову Східного апеляційного господарського суду від 18.07.2023 у справі № 913/157/22, призначено розгляд справи у судовому засіданні на 31.10.2023.

Відповідно до розпорядження заступника керівника Апарату - керівника секретаріату Касаційного господарського суду від 30.10.2023 № 29.2-02/3097 у зв`язку з перебуванням судді Берднік І. С. у відпустці призначено проведення повторного автоматизованого розподілу судової справи № 913/157/22.

Згідно із протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 30.10.2023 справу № 913/157/22 передано на розгляд колегії суддів Касаційного господарського суду у складі: Чумак Ю. Я. - головуючий, Дроботова Т. Б., Багай Н. О.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

10. Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, за результатами проведеної ЛКСП "Лисичанськводоканал" процедури закупівлі код ДК 021:2015:09310000-5 - Електрична енергія, 13.01.2020 між ЛКСП "Лисичанськводоканал" та ТОВ "Енсол Україна" укладено договір про постачання електричної енергії споживачу № 1-Е, за умовами якого:


................
Перейти до повного тексту