ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2023 року
м. Київ
cправа № 908/722/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Багай Н. О. - головуючого, Дроботової Т. Б., Чумака Ю. Я.,
секретар судового засідання - Письменна О. М.,
за участю представників:
позивача - Руденко С. О. (адвоката),
відповідача-1 - не з`явилися,
відповідача-2 - Онуфрієнко М. В. (адвоката),
відповідача-3 - Алєксєєвої Ю. В. (адвоката),
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця"
на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 07.08.2023 (колегія суддів: Верхогляд Т. А. - головуючий, Чередко А. Є., Парусніков Ю. Б.) і рішення Господарського суду Запорізької області від 01.12.2021 (колегія суддів: Мірошниченко М. В. - головуючий, Азізбекян Т. А., Корсун В. Л.) у справі
за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця"
до: 1) Токмацької міської ради, 2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс", 3) Товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровська Біотес"
про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсними договорів,
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. У березні 2020 року Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця") звернулося до Господарського суду Запорізької області з позовом до Токмацької міської ради, Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" (далі - ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс"), Товариства з обмеженою відповідальністю "Придніпровська Біотес" (далі - ТОВ "Придніпровська Біотес"), в якому просило:
- визнати незаконними та скасувати рішення Токмацької міської ради від 21.09.2017 № 20 "Про дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки юридичній особі"; від 17.01.2018 № 1 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її в оренду юридичній особі";
- визнати недійсним договір оренди землі від 17.01.2018 № 319, укладений між Токмацькою міською радою та ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс";
- визнати недійсним договір суборенди землі від 07.05.2018 № ПБ-001/18, укладений між ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" та ТОВ "Придніпровська Біотес".
1.2. Позовні вимоги АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" обґрунтовані тим, що оспорювані рішення прийнято Токмацькою міською радою із перевищенням повноважень щодо розпорядження землями державної власності, передбачених статтями 12, 122 Земельного кодексу України, з порушенням прав та інтересів позивача на користування земельною ділянкою, а тому, на думку позивача, ці рішення Токмацької міської ради слід визнати незаконними та скасувати, а договори оренди - визнати недійсними.
1.3. АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" зазначало, що земельна ділянка площею 182,3300 га, яка знаходиться за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Токмацька лінія Комиш-Зоря-Каховка, перебуває у постійному користуванні позивача, включена до статутного капіталу позивача і належить до земель державної власності.
1.4. Разом з тим при перевірці Публічної кадастрової карти України позивачу стало відомо, що на зазначену земельну ділянку частково накладено межі земельної ділянки з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га, розташованої за адресою: м. Токмак, вул. Ковальська. Водночас земельна ділянка площею 4,1000 га має комунальну форму власності та зареєстрована за Токмацькою міською радою.
1.5. За доводами позивача, під час розгляду справи № 908/1908/19 йому стало відомо, що 21.09.2017 Токмацькою міською радою прийнято рішення № 20 "Про дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки юридичній особі", а саме ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс".
1.6. Позивачу також стало відомо про рішення Токмацької міської ради від 17.01.2018 року № 1 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її в оренду юридичній особі", яким затверджено проект землеустрою щодо відведення ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" земельної ділянки з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га, розташованої за адресою: м. Токмак, вул. Ковальська; надано цю земельну ділянку в оренду та надано згоду на державну реєстрацію речового права після укладення договору оренди.
1.7. АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" наголошувало на тому, що відповідно до висновку фахівця Відділу земельних ресурсів служби з управління майновими і земельними ресурсами регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" від 10.06.2019 площа перетину земельних ділянок складає 0,3546 га.
1.8. Таким чином, позивач вважав, що оспорювані рішення прийнято Токмацькою міською радою з перевищенням повноважень щодо розпорядження землями державної власності, передбачених статтями 12, 122 Земельного кодексу України, з порушенням прав та інтересів позивача на користування земельною ділянкою, а тому, на думку позивача, ці рішення Токмацької міської ради слід визнати незаконними та скасувати, а договори оренди і суборенди - визнати недійсними.
2. Короткий зміст судових рішень
2.1. Рішенням Господарського суду Запорізької області від 01.12.2021, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 07.08.2023 у справі № 908/722/20, відмовлено у повному обсязі в задоволенні позовних вимог АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" до Токмацької міської ради, ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс", ТОВ "Придніпровська Біотес" про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсними договорів.
2.2. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, господарські суди попередніх інстанцій виходили з того, що земельна ділянка з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га, яка розташована за адресою: м. Токмак, вул. Ковальська, сформована та зареєстрована на праві комунальної власності за Токмацькою міською радою із встановленням її меж на місцевості, в тому числі щодо площі, яка, на думку позивача, перетинається із земельною ділянкою, що перебуває в постійному користуванні позивача.
2.3. Крім того, господарські суди попередніх інстанцій зазначили, що для встановлення факту накладення (перетинання) земельних ділянок позивачу необхідно було відновити межі земельної ділянки АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" з розробленням відповідної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Однак на момент подання позову в цій справі позивачем не було відновлено межі земельної ділянки в натурі відповідно до вимог діючого законодавства та не надано суду технічної документації щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) на підставі топографо-геодезичних і картографічних матеріалів відповідно до вимог статті 55 Закону України "Про землеустрій".
2.4. Водночас господарські суди відхилили висновок судового експерта щодо накладення меж земельних ділянок, оскільки цей висновок ґрунтувався на підставі наданих позивачем доказів, які не включають технічну документацію з відновлення меж земельної ділянки в натурі, а геодезичні матеріали не охоплюють всю площу земельної ділянки, наданої в постійне користування позивачу.
2.5. При цьому апеляційний господарський суд під час апеляційного перегляду рішення господарського суду першої інстанції зазначив, що у справі № 908/1908/19 АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" не надано жодного доказу на підтвердження того, яким чином земельна ділянка, яка знаходиться в комунальній власності Токмацької міської ради (розташована у межах м. Токмак), може накладатися на земельну ділянку державної форми власності, що розташована за межами населеного пункту.
2.6. За таких обставин суди констатували, що факт перетину земельних ділянок не підтверджено належними та допустимими доказами.
2.7. Таким чином, за висновком судів, позивачем не доведено, що при прийнятті оспорюваних рішень про дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" та про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її в оренду ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" Токмацькою міською радою були порушені вимоги земельного законодавства та права позивача.
2.8. З урахуванням викладеного господарські суди попередніх інстанцій також дійшли висновку про відсутність правових підстав для визнання недійсними оспорюваних договорів оренди та суборенди, оскільки позовні вимоги про визнання їх недійсними є похідними від вимог про визнання незаконними та скасування рішень Токмацької міської ради.
3. Короткий зміст касаційної скарги
3.1. Не погоджуючись із постановою Центрального апеляційного господарського суду від 07.08.2023 та рішенням Господарського суду Запорізької області від 01.12.2021 у справі № 908/722/20, до Верховного Суду звернулося АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" з касаційною скаргою, в якій просить скасувати зазначені судові рішення, а справу № 908/722/20 передати на новий розгляд до господарського суду першої інстанції.
3.2. Обґрунтовуючи підстави касаційного оскарження, АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" зазначає, що оскаржувані судові рішення господарських судів попередніх інстанцій ухвалені з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права. АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця", звертаючись із касаційною скаргою, посилається на підстави касаційного оскарження, передбачені пунктами 1, 3, 4 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України.
3.3. АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" вважає, що господарські суди попередніх інстанцій, ухвалюючи оскаржувані судові рішення, застосували частини 1, 2 статті 6 Закону України "Про залізничний транспорт", частину 1 статті 11, частину 1 статті 23 Закону України "Про транспорт", статті 84, 152 Земельного кодексу України та не врахували висновки щодо застосування цих норм права у подібних правовідносинах, викладені у постанові Верховного Суду від 14.06.2022 у справі № 903/1173/15.
3.4. Крім того, за доводами скаржника, господарські суди попередніх інстанцій, ухвалюючи оскаржувані судові рішення, не врахували висновок щодо застосування принципу jura novit curia - "суд знає закони", викладений у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05.07.2023 у справі № 912/2797/21, від 26.06.2019 у справі № 587/430/16-ц, від 04.12.2019 у справі № 917/1739/17, від 11.09.2019 у справі № 487/10132/14-ц, від 23.11.2021 у справі № 359/3373/16-ц. При цьому АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" посилається на висновки, викладені у постанові Верховного Суду України від 24.06.2015 у справі № 3-305гс15, постановах Верховного Суду від 01.02.2018 у справі № 909/277/16, від 14.03.2019 у справі № 918/1373/16, від 10.04.2019 у справі № 466/413/15-ц, від 19.02.2020 у справі № 466/1058/15-ц.
3.5. Скаржник також вважає, що господарські суди попередніх інстанцій, ухвалюючи оскаржувані судові рішення, не врахували висновки щодо застосування частини 1 статті 321 Цивільного кодексу України, викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 05.07.2023 у справі № 912/2797/21.
3.6. Крім того, на думку скаржника, на цей час відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування частини 1 статті 6, статей 11, 23 Закону України "Про залізничний транспорт", статей 68, 84, частини 8 статті 791 Земельного кодексу України, абзацу 2 пункту 2 розділу VІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про державний земельний кадастр".
3.7. АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" також вважає, що господарські суди попередніх інстанцій помилково не взяли до уваги висновок судового експерта за результатами земельно-технічної експертизи від 10.02.2021 № 4452/4453-20.
3.8. Скаржник наголошує на тому, що апеляційний господарський суд необґрунтовано відхилив клопотання позивача про прийняття додаткових доказів, і це, за доводами АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця", вплинуло на встановлення обставин, які мають значення для правильного вирішення спору.
3.9. Також, на думку АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця", господарські суди попередніх інстанцій установили обставини справи на підставі недопустимих доказів. Скаржник зазначає, що в цьому випадку господарські суди першої та апеляційної інстанцій виходили виключно із беззаперечності наявності повноважень у Токмацької міської ради на прийняття оспорюваних рішень в межах наданої позивачу на праві постійного користування земельної ділянки, без з`ясування питання щодо меж адміністративно-територіальної одиниці м. Токмак.
3.10. При цьому АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" посилається на висновки, викладені у постанові Верховного Суду України від 27.09.2017 у справі № 391/1055/14-ц, постанові Верховного Суду від 21.10.2019 у справі № 357/7270/17, постанові Великої Палати Верховного Суду від 04.07.2023 у справі № 373/626/17.
3.11. 30.10.2023 на офіційну електронну адресу Верховного Суду від ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" надійшли письмові пояснення.
4. Обставини справи, встановлені судами
4.1. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що на підставі рішення Виконавчого комітету Токмацької районної ради народних депутатів Запорізької області від 16.06.1995 № 92/5 Придніпровській залізниці в межах дистанції колії Великий Токмак лінії Комиш-Зоря-Каховка, м. Дніпропетровськ видано Державний акт на право постійного користування землею від 01.04.1998 серії І-ЗП № 002513, відповідно до якого надано у постійне користування 182,33 га землі згідно з Планом землекористування для розміщення об`єктів залізниці.
4.2. Постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" утворено Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - ПАТ "Українська залізниця"), 100 % акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком № 1.
4.3. Господарські суди зазначили, що державну реєстрацію ПАТ "Українська залізниця" здійснено 21.10.2015.
4.4. Відповідно до додатку № 1 Державне підприємство "Придніпровська залізниця" (далі - ДП "Придніпровська залізниця") (ідентифікаційний код 01073828) увійшло до переліку підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, на базі яких утворюється ПАТ "Українська залізниця".
4.5. Згідно зі Статутом, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 735, ПАТ "Українська залізниця" є правонаступником усіх прав і обов`язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту, серед яких - ДП "Придніпровська залізниця".
4.6. Постановою Кабінету Міністрів України від 31.10.2018 № 938 "Деякі питання акціонерного товариства "Українська залізниця" змінено тип ПАТ "Українська залізниця" з публічного на приватне та перейменовано його в Акціонерне товариство "Українська залізниця" (далі - АТ "Українська залізниця"), а також затверджено статут АТ "Українська залізниця" в новій редакції.
4.7. Господарські суди зазначили, що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб фізичних осіб-підприємців та громадських формувань містяться дані про юридичних осіб, правонаступниками яких є АТ "Українська залізниця" (ідентифікаційний код 40075815), серед яких - ДП "Придніпровська залізниця" (ідентифікаційний код 01073828). У реєстрі також містяться відомості про відокремлений підрозділ товариства - регіональну філію "Придніпровська залізниця" (ідентифікаційний код 40081237).
4.8. Міністерством інфраструктури України 18.08.2015 затверджено передавальний акт від 03.08.2015 ДП "Придніпровська залізниця", в якому підтверджено вартість і склад активів і зобов`язань ДП "Придніпровська залізниця" та зазначено, що після його реорганізації шляхом злиття все майно, права та обов`язки переходять у процесі правонаступництва до ПАТ "Українська залізниця", створеного згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200. Невід`ємною частиною передавального акта є перелік земельних ділянок ДП "Придніпровська залізниця"
4.9. У зведеному переліку земельних ділянок ДП "Придніпровська залізниця" зазначено, що право постійного користування земельною ділянкою площею 182,33 га, розташованою за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Токмацька лінія Комиш-Зоря-Каховка (в межах дистанції колії Великий Токмак-ПЧ-17), на підставі Державного акта на право постійного користування від 01.04.1998 серії І-ЗП № 002513, внесено до статутного капіталу АТ "Українська залізниця".
4.10. Таким чином, господарські суди попередніх інстанцій установили, що земельна ділянка площею 182,33 га, яка розташована за адресою: Запорізька область, Токмацький район, Токмацька лінія Комиш-Зоря-Каховка, перебуває в постійному користуванні АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" згідно з Державним актом від 01.04.1998 серії І-ЗП № 002513.
4.11. Крім того, господарські суди зазначили, що рішенням Токмацької міської ради від 21.09.2017 № 20 "Про дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки юридичній особі" надано дозвіл ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 10,0000 га на вул. Ковальській для будівництва об`єктів енергетичної інфраструктури (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення).
4.12. Рішенням Токмацької міської ради від 17.01.2018 № 1 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та передачу її в оренду юридичній особі" затверджено ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,1000 га з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 на вул. Ковальській з цільовим призначенням: для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення); надано зазначену земельну ділянку в оренду ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" та надано згоду цьому товариству на передачу земельної ділянки в суборенду після укладення договору оренди землі та реєстрації речового права користування земельною ділянкою; зобов`язано ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" у місячний термін укласти договір оренди землі та провести державну реєстрацію речового права користування земельною ділянкою.
4.13. Господарські суди попередніх інстанцій установили, що 17.01.2018 Токмацькою міською радою в особі міського голови (орендодавець) та ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до пункту 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 несільськогосподарського призначення (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), яка знаходиться за адресою: м. Токмак, вул. Ковальська. Договір укладено до 12.02.2048 (пункт 8 договору оренди). Земельну ділянку передано від орендодавця орендарю за актом приймання-передачі від 18.01.2018.
4.14. Господарські суди зазначили, що право оренди земельної ділянки зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 18.01.2018, і це підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.04.2019 № 162712405.
4.15. Господарські суди попередніх інстанцій також установили, що за договором суборенди землі від 07.05.2018 № ПБ-001/18, укладеним між ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" (орендар) та ТОВ "Придніпровська Біотес" (суборендар), орендар передав у суборенду ТОВ "Придніпровська Біотес" за актом приймання-передачі земельної ділянки від 07.05.2018 земельну ділянку з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га несільськогосподарського призначення (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення), яка знаходиться за адресою: м. Токмак, вул. Ковальська строком до 12.01.2048 (пункти 1, 6 договору суборенди).
4.16. Господарські суди зазначили, що право суборенди ТОВ "Придніпровська Біотес" зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 10.05.2018, і це підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 08.04.2019 № 162712405.
4.17. Також суди зазначили, що, за доводами позивача, 10.06.2019 інженером-землевпорядником 2 категорії відділу земельних ресурсів служби з управління майновими і земельними ресурсами регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" проведено порівняльний аналіз меж земельної ділянки регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" площею 182,3300 га, яка оформлена Державним актом на право постійного користування землею від 01.04.1998 серії І-ЗП № 002513, та земельної ділянки площею 4,1000 з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131, яка розташована в м. Токмак Запорізької області.
4.18. Такий порівняльний аналіз проведено за допомогою програмного забезпечення "Digitals Professional" шляхом накладення контуру земельної ділянки площею 4,1000 га з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131, завантаженого з Публічної кадастрової карти України, на контур земельної ділянки регіональної філії "Придніпровська залізниця" АТ "Укрзалізниця" площею 182,33 га, побудованого згідно з технічним звітом з виготовлення державного акта на право постійного користування землею за матеріалами інвентаризації земель Придніпровської залізниці дистанції шляху Великий Токмак, лінії Комиш-Зоря-Каховка Токмацького району Запорізької області, який став підставою для виготовлення Державного акта на право постійного користування землею від 01.04.1998 серії І-ЗП № 002513.
4.19. За результатами проведеного аналізу складено висновок фахівця від 10.06.2019. Цим висновком встановлено відомості, які дають підстави вважати, що межі зазначених земельних ділянок перетинаються. Орієнтовна площа перетину складає 0,3546 га.
4.20. Водночас господарські суди відхилили висновок фахівця від 10.06.2019, оскільки такий висновок складений без перевірки на місцевості та проведення топографо-геодезичних робіт. При цьому суди зазначили, що позивач не надав доказів на підтвердження того, що фахівець, яким складено висновок від 10.06.2019, відповідає вимогам, передбаченим положеннями статті 66 Закону України "Про землеустрій".
4.21. Крім того, з метою перевірки факту накладення земельних ділянок господарський суд першої інстанції призначив у цій справі судову земельно-технічну експертизу, проведення якої було доручено судовим експертам Дніпропетровського науково-дослідного інституту судових експертиз в особі Запорізького відділення. На вирішення експерта поставлено такі питання:
1) Чи накладаються відповідно до правоустановчих документів та документації із землеустрою земельні ділянки:
- земельна ділянка з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га, розташована за адресою: вул. Ковальська, м. Токмак, Запорізька область, що належить на праві власності Токмацькій міській раді та передана в суборенду ТОВ "Придніпровська Біотес" за договором суборенди землі від 07.05.2018 № ПБ-001/18, укладеним між ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" та ТОВ "Придніпровська Біотес", і земельна ділянка площею 182,3300 га, що надана в користування Придніпровській залізниці в межах дистанції колії Великий Токмак, лінії Комиш-Зоря-Каховка, м. Дніпропетровськ на праві постійного користування для розміщення об`єктів залізниці відповідно до Державного акта на право постійного користування землею серії І-ЗП №002513, виданого 01.04.1998 Радою народних депутатів Токмацького району Запорізької області та зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею № 31.
2) У випадку встановлення факту накладення меж земельних ділянок, яка площа накладення земельної ділянки, що перетинається (накладається)?
4.22. Відповідно до висновку експерта за результатами проведення земельно-технічної експертизи № 4452/4453-20 за матеріалами господарської справи № 908/722/20, експерт надав такі відповіді на поставлені питання:
- відповідно до наданих на дослідження "Матеріалів геодезичних вишукувань та перенесення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості)", складених сертифікованим інженером-геодезистом, відповідальним за дотримання вимог земельного законодавства, стандартів, норм і правил при виконанні робіт, земельна ділянка комунальної власності з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га, яка на підставі рішення Токмацької міської ради від 17.01.2018 № 1 передана в оренду ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" (договір оренди землі від 17.01.2018 № 319) для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, і в подальшому на підставі договору суборенди землі від 07.05.2018 № ПБ-001-18 передана ТОВ "Придніпровська Біотес", накладається на земельну ділянку Придніпровської залізниці в межах дистанцій колії Великий Токмак лінії Комиш-Зоря-Каховка в м. Дніпропетровськ загальною площею 182,3300 га, яку передано в постійне користування на підставі рішення Виконавчого комітету Токмацької районної ради народних депутатів Запорізької області від 16.06.1995 № 92/5 для розміщення об`єктів залізниці відповідно до наданого на дослідження Державного акта на право постійного користування землею серії І-ЗП № 002513, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування № 31;
- відповідно до наданих на дослідження "Матеріалів геодезичних вишукувань та перенесення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості)", складених сертифікованим інженером-геодезистом, відповідальним за дотримання вимог земельного законодавства, стандартів, норм і правил при виконанні робіт, площа накладення земельної ділянки комунальної власності з кадастровим номером 2311000000:01:043:0131 площею 4,1000 га, яка на підставі рішення Токмацької міської ради від 17.01.2018 року № 1 передана в оренду ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс" (договір оренди землі від 17.01.2018 № 319) для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій, і в подальшому на підставі договору суборенди землі від 07.05.2018 № ПБ-001-18 передана ТОВ "Придніпровська Біотес", на земельну ділянку Придніпровської залізниці в межах дистанцій колії Великий Токмак лінії Комиш-Зоря-Каховка в м. Дніпропетровськ загальною 182,3300 га, яку передано в постійне користування на підставі рішення Виконавчого комітету Токмацької районної ради народних депутатів Запорізької області від 16.06.1995 № 92/5 для розміщення об`єктів залізниці відповідно до наданого на дослідження Державного акта на право постійного користування землею серії І-ЗП № 002513, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право постійного користування № 31, складає 0,3856 га.
4.23. Позивач, вважаючи, що оспорювані рішення прийнято Токмацькою міською радою з перевищенням повноважень щодо розпорядження землями державної власності, передбачених статтями 12, 122 Земельного кодексу України, з порушенням прав та інтересів позивача на користування земельною ділянкою, звернувся до Господарського суду Запорізької області з цим позовом.
4.24. Отже, спір у цій справі виник у зв`язку з наявністю чи відсутністю підстав для визнання незаконними рішень Токмацької міської ради та визнання недійсними договорів оренди та суборенди земельної ділянки.
5. Позиція Верховного Суду
5.1. Згідно зі статтею 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини 1 статті 310, частиною 2 статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
5.2. Заслухавши суддю-доповідача, представників учасників справи, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, перевіривши матеріали справи щодо правильності застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не може бути задоволена з огляду на таке.
5.3. Предметом позову в цій справі є вимоги АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" до Токмацької міської ради, ТОВ "Інвестиційна компанія Енерго-Альянс", ТОВ "Придніпровська Біотес" про визнання незаконними та скасування рішень, визнання недійсними договорів.
5.4. Підставою позовних вимог, на думку АТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця", є те, що оспорювані рішення прийнято Токмацькою міською радою з перевищенням повноважень щодо розпорядження землями державної власності, передбачених статтями 12, 122 Земельного кодексу України, з порушенням прав та інтересів позивача на користування земельною ділянкою.