1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2023 року

м. Київ

справа № 300/6212/21

адміністративне провадження № К/990/16036/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єресько Л.О.,

суддів: Губської О.А., Соколова В.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції справу № 300/6212/21

за позовом ОСОБА_1 до Тлумацької районної державної адміністрації Івано-Франківської області про скасування розпорядження, поновлення на посаді, стягнення середньомісячної середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу

за касаційною скаргою ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Булавинець Микола Миколайович,

на ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30 січня 2023 року та ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13 лютого 2023 року, постановлені суддею Главачем І.А.,

та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 квітня 2023 року, ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Обрізка І.М., суддів Іщук Л.П., Шинкар Т.І.,

УСТАНОВИВ:

Суть спору

1. ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду із позовом до Тлумацької районної державної адміністрації Івано-Франківської області (далі - відповідач, Тлумацька РДА) про скасування розпорядження від 30.03.2021 № 16-к, поновлення на посаді, стягнення середньомісячної середньої заробітної плати за час вимушеного прогулу.

2. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.05.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 01.12.2022, позов ОСОБА_1 задоволено частково:

2.1. скасовано розпорядження Тлумацької районної державної адміністрації Івано-Франківської області від 30.03.2021 № 16-к "Про звільнення ОСОБА_1 ";

2.2. поновлено ОСОБА_1 на посаді першого заступника голови Тлумацької районної державної адміністрації Івано-Франківської області з 01.04.2021;

2.3. стягнуто з Тлумацької районної державної адміністрації Івано-Франківської області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 01.04.2021 по 23.05.2022 у розмірі 297 943,31 грн з відрахуванням установлених законом податків та інших обов`язкових платежів.

3. Івано-Франківським окружним адміністративним судом 23.05.2022 видано виконавчі листи у цій справі в частині негайного виконання рішення суду.

4. Старшим державним виконавцем відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) Леськів Л.З. 06.06.2022 винесено постанову про відкриття виконавчого провадження № 69171996 згідно виконавчого листа № 300/6212/21 від 23.05.2022 про поновлення ОСОБА_1 на посаді першого заступника голови районної державної адміністрації Тлумацької районної державної адміністрації Івано-Франківської області з 01.04.2021.

5. Івано-Франківським окружним адміністративним судом 26.12.2022 видано виконавчі листи у справі 300/6212/21 в частині стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу, судових витрат зі сплати судового збору та правову допомогу.

6. Представник позивача звернувся 11.01.2023 до суду першої інстанції із заявою про заміну сторони виконавчого провадження, де просив замінити боржника у виконавчих листах на його правонаступника - Івано-Франківську районну державну адміністрацію.

7. Представник позивача також звернувся із заявою від 30.01.2023 про встановлення судового контролю за виконанням рішення в адміністративній справі в порядку статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

8. Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.01.2023, залишеною постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.04.2023, відмовлено у задоволенні заяви ОСОБА_1 про заміну сторони виконавчого провадження та заміну боржника у виконавчих листах.

8.1. Відмовляючи у задоволенні вказаної заяви, суд першої інстанції зазначив, що відповідач, Тлумацька РДА, на час постановлення ухвали, перебуває у стані припинення, але ще не припинена, тобто не втратила статусу юридичної особи. Окрім цього, суд звернув увагу, що відповідач включений до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів, а також включений до мережі установ державного бюджету Івано-Франківської обласної державної адміністрації на 2023 рік за кодом відомчої класифікації видатків та кредитування бюджету.

8.2. Тому, на думку суду першої інстанції, вказані обставини свідчать про те, що відповідач продовжує виконувати зобов`язання у спірних правовідносинах, а прийняття та затвердження передавального акта не є визначальним щодо встановлення факту припинення юридичної особи, та, як наслідок, покладених зобов`язань на Тлумацьку РДА на стадії виконання судового рішення, позаяк визначальним у такому випадку є лише державна реєстрація припинення юридичної особи.

8.3. Суд апеляційної інстанції додатково зазначив, що спірні правовідносини не стосуються публічно-владних функцій відповідача, а стосуються трудових відносин, а тому заміна відповідача на правонаступника не є можливою до моменту фактичного його вибуття внаслідок державної реєстрації припинення юридичної особи.

9. Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.02.2023, залишеною без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.04.2023, повернуто без розгляду заяву ОСОБА_1 про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення.

9.1. Повертаючи вказану заяву без розгляду суд першої інстанції виходив із того, що позивач вже звертався до суду із аналогічною заявою, яка була ідентична тій, що подана повторно. При цьому обставини, що зазначені у повторній заяві вже розглядалися судом і в ухвалі Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 06.01.2023, яким була надана оцінка. Так, у цій ухвалі суд зауважив, що позивач не реалізував можливість виконання судового рішення у межах процедури виконавчого провадження, в тому числі шляхом застосування державним виконавцем примусових заходів, визначених Законом України «Про виконавче провадження».

9.2. Таким чином, на думку суду першої інстанції, подана заява є очевидно безпідставною та необґрунтованою.

9.3. Суд апеляційної інстанції, із посиланням на висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 29.04.2021 у справі № П/811/3474/15, додатково зазначив, що фактично аналогічне питання про встановлення судового контролю вже було вирішено судом, і таке рішення суду позивачем не оскаржувалося та набрало законної сили, отже повторне звернення до суду із того самого питання свідчить про очевидну безпідставність такої заяви, а її повторний розгляд судом по суті фактично б призвів до порушення принципу правової визначеності.

9.4. Крім того, суд цієї інстанції зауважив, що встановлювати судовий контроль за виконанням судового рішення є правом, а не обов`язком суду, при цьому у разі невиконання судового рішення, позивач має право вимагати вжиття спеціальних заходів впливу на боржника, передбачених законодавством про виконавче провадження.

Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух в касаційній інстанції

10. Не погодившись із вище вказаними судовими рішеннями, ОСОБА_1 , в інтересах якого діє адвокат Булавинець М.М. звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою на ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.01.2023, ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 13.02.2023 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19.04.2023 у справі № 300/6212/21, де сторона позивача просить скасувати оскаржувані судові рішення та направити справу на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.

10.1. Касаційну скаргу у частині доводів щодо заяви про заміну сторони у виконавчому провадженні та боржника у виконавчих листах правонаступником вмотивовано тим, що перехід майнових прав та обов`язкові реорганізованих районних державних адміністрацій, в тому числі і відповідача, переходить до райдержадміністрацій новоутворених районів з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації. Такий передавальний акт був затверджений, а тому, на думку позивача, Івано-Франківська РДА є правонаступником не тільки публічних (владно-управлінських) функцій, а й усіх інших прав та обов`язків, в тому числі і у спірних правовідносинах щодо поновлення позивача на посаді.

10.2. Вказане питання щодо правонаступництва РДА Івано-Франківської області шляхом їх приєднання до Івано-Франківської РДА, як зауважує касатор, вже було предметом розгляду Верховним Суду у постановах від 08.03.2023 у справі № 909/916/16, від 20.01.2022 у справі №922/347/21 та від 13.01.2023 у справі № 909/760/17.

10.3. У частині доводів щодо заяви про встановлення судового контролю за виконанням рішення суду касаційна скарга вмотивована тим, що законодавством не передбачено обов`язок позивача використати можливість виконання примусового рішення суду у межах процедури виконавчого провадження перш ніж звертатися до суду із відповідною заявою у порядку статті 382 КАС України.

10.4. А тому, на переконання сторони позивача, суд першої інстанції не мав законних підстав вважати таку повторну заяву незаконною та повертати її на підставі частини другої статті 167 КАС України, а мав її розглянути саме на предмет наявності чи відсутності об`єктивних підтверджених належними і допустимими доказами підстав для зобов`язання відповідача подати звіт про виконання судового рішення.

11. Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Калашнікової О.В., суддів Губської О.А., Білак М.В. від 23.05.2023 відкрите касаційне провадження за вказаною касаційної скаргою.

12. Згідно з протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, який здійснено на підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 04.08.2023 № 1269/0/78-23 (у зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 03.08.2023 № 770/0/15-23 «Про звільнення ОСОБА_2 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку», згідно з наказом Голови Верховного Суду від 03.08.2023 № 2457-к «Про відрахування судді Калашнікової О.В. зі штату Верховного Суду»), що унеможливлює її участь у розгляді касаційних скарг, визначено новий склад колегії суддів: головуючий суддя (суддя - доповідач) Єресько Л.О., судді Губська О.А., Соколов В.М.

13. Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду Єресько Л.О. від 07.08.2023 прийнято справу до провадження.

14. Ухвалою Верховного Суду у складі судді Касаційного адміністративного суду Єресько Л.О. від 08.11.2023 закінчено підготовчі дії у справі та призначено касаційну скаргу до розгляду в порядку письмового провадження відповідно до статті 345 КАС України.

Позиція інших учасників справи

15. Від заступника голови комісії з реорганізації Богородчанської, Галицької, Рогатинської, Тисменицької та Тлумацької РДА до Суду надійшов відзив на вказану касаційну скаргу, де просить відмовити у задоволенні її вимог, а оскаржувані судові рішення залишити в силі з огляду на їх законність та обґрунтованість.

15.1. Крім того, до Суду від заступника голови комісії з реорганізації Богородчанської, Галицької, Рогатинської, Тисменицької та Тлумацької РДА надійшло клопотання про закриття провадження у справі № 300/6212/21 на підставі пункту 8 частини першої статті 238 КАС України.

15.2. В обґрунтування вказаного клопотання зазначається, що Тлумацькою РДА на виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 23.05.2022 перераховано на рахунок позивача кошти, стягнуті з відповідача за цим судовим рішенням, що підтверджується доданими копіями платіжних інструкцій від 27.09.2023 №№ 5, 6, 7, 8.

Оцінка висновків суду, рішення якого переглядається, та аргументів учасників справи

16. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також надаючи оцінку правильності застосування судом апеляційної інстанції норм процесуального права, виходить із такого.

17. Відповідно до ухвали Верховного Суду касаційне провадження у справі відкрито з метою перевірки доводів касаційної скарги про порушення судами першої та апеляційної інстанції норм процесуального права, що є підставою касаційного оскарження згідно з частиною четвертою статті 328 КАС України.

18. За приписами частин першої та третьої статті 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.

19. Ухвалу суду за результатами вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження може бути оскаржено в порядку, встановленому цим Кодексом.

20. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження (частина четверта статті 379 КАС України).

21. З наведеного нормативного визначення слідує, що виконавче провадження є однією зі стадій судового провадження, яка завершує його. Ця стадія розпочинається з набрання судовим рішенням законної сили або за інших умов, встановлених законом. Сторони судового провадження на стадії виконавчого провадження набувають відповідного процесуального статусу, користуються правами та несуть певні обов`язки, зумовлені таким статусом сторони. Заміна сторони виконавчого провадження є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво.

22. Статтею 52 КАС України закріплені положення стосовно процесуального правонаступництва та указано, що у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.

23. У постанові від 22.01.2020 у справі № 2а-15057/09/2670 Верховний Суд указав, що публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому, обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

24. Правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції (постанова Верховного Суду у від 12.06.2018 у справі № 2а-23895/09/1270).

25. Вирішуючи питання публічного правонаступництва, Верховний Суд у постанові від 11.02.2021 у справі № 826/9815/18 виходив із специфіки публічно-правових відносин, а саме: тієї обставини, що повноваження відповідних державних органів не є статичними і можуть передаватись від одного органу до іншого у випадку зміни законодавства. При цьому, такий перехід може не збігатися у часі з юридичним припиненням суб`єкта владних повноважень унаслідок реорганізації чи ліквідації.

25.1. У цій постанові Верховний Суд сформулював правовий висновок, відповідно до якого, якщо спір виник з приводу реалізації суб`єктом владних повноважень, що припиняється, його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту його вибуття з правовідносин, щодо яких виник спір, унаслідок, зокрема, передачі розпорядчим актом Кабінету Міністрів України його адміністративної компетенції іншому (іншим) суб`єктам владних повноважень.

25.2. Якщо спір виник у відносинах, що не пов`язані з реалізацією суб`єктом владних повноважень його компетенції, підстави для правонаступництва виникають з моменту припинення сторони - суб`єкта владних повноважень (повне правонаступництво).

26. У випадку повного правонаступництва до правонаступника переходять права та обов`язки юридичної особи, які стосуються не лише майнових правовідносин, але і правовідносин з приводу проходження публічної служби, зокрема, в частині продовження дії трудового договору з працівниками.

27. Такий підхід ґрунтується на конституційних принципах безперервності процесу державного управління та відповідальності держави перед людиною за свою діяльність.

28. За встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, відповідно до постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 80-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» та розпорядження Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1635-р «Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій» Богородчанська, Галицька, Рогатинська, Тисменицька та Тлумацька райдержадміністрації реорганізуються шляхом приєднання до новоутвореної Івано-Франківської райдержадміністрації.

29. Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1321 затверджено Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються (далі - Порядку № 1321).


................
Перейти до повного тексту