1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 листопада 2023 року

м. Київ

справа №580/4426/20

адміністративне провадження № К/9901/17708/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Чиркіна С.М.,

суддів: Єзерова А.А., Стародуба О.П.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 19.04.2021 (головуючий суддя: Сорочко Є.О., судді: Єгорова Н.М., Коротких А.Ю.) у справі № 580/4426/20 за позовом ОСОБА_1 до Державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м.Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко Ірини Олександрівни про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії, стягнення моральної шкоди,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

У жовтні 2020 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 або позивач) звернувся до Державного кадастрового реєстратора управління Держгеокадастру у Смілянському районі та м. Сміла Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області Пономаренко Ірини Олександрівни (далі - відповідач), в якому просив:

визнати протиправною бездіяльність щодо відмови скасувати державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 7123789000:02:002:0816 у Державному земельному кадастрі всупереч положення пункту 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051 (далі - Порядок № 1051);

зобов`язати відповідача здійснити скасування державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 7123789000:02:002:0816 у Державному земельному кадастрі з дотриманням положення п.114 Порядку №1051;

стягнути з відповідача на користь позивача завдану суб`єктом владних повноважень внаслідок протиправної бездіяльності моральну шкоду у розмірі 2102 грн.

Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 14.12.2020 відмовив у задоволенні позову.

Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 19.04.2021 скасував рішення суду першої інстанції, і закрив провадження у справі на підставі пункту 1 частини першої статті 238 КАС України у зв`язку із тим, що справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства. Одночасно позивачу роз`яснено, що спір підлягає розгляду за правилами цивільного судочинства.

Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить суд скасувати оскаржувану постанову, а справу направити на продовження розгляду до Шостого апеляційного адміністративного суду.

IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Верховного Суду від 03.06.2021 відкрито касаційне провадження у справі.

Ухвалою Верховного Суду від 07.11.2023 справу прийнято до провадження і призначено її до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що на виконання постанови Верховного Суду від 21.07.2020 (справа №823/176/17) відповідач повторно розглянув заяву позивача від 13.01.2017 (реєстраційний номер ЗВ-71054766472017) про державну реєстрацію земельної ділянки площею 12677га, яка розташована за адресою: Черкаська область, Смілянський район, адміністративні межі Ташлицької сільської ради, згідно з технічною документацією з землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в адміністративних межах Ташлицької сільської ради.

За результатами розгляду цієї заяви, відповідач прийняв рішення від 31.07.2020 № 1, яким відмовив ОСОБА_1 у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру з підстав знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачалося зареєструвати, інших земельних ділянок з кадастровими номерами: 7123789000:02:002:0816, 7123789000:02:002:0804, 7123789000:02:002:0803, 7123789000:02:002:0799, 7123789000:02:002:0819, та частина земельної ділянки з кадастровим номером 7123789000:02:002:0855. Рекомендував усунути перетини зі вказаними земельними ділянками.

Зазначене рішення у межах цієї справи не оскаржується.

Позивач 28.08.2020 звернувся до відповідача із заявою, в якій просив скасувати реєстрацію земельної ділянки за кадастровим номером 7123789000:02:002:0816.

Листом від 09.09.2020 № 108/149-20 відповідач повідомив, що відповідно до даних Державного земельного кадастру, отриманих в порядку інформаційної взаємодії від Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, на вказану земельну ділянку з кадастровим номером 7123789000:02:002:0816 зареєстроване право комунальної власності Ротмістрівської сільської ради. Тому відсутні підстави скасувати державну реєстрацію зазначеної земельної ділянки відповідно до пункту 114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок № 1051).

Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.

ІV. АРГУМЕНТИ СТОРІН

На обґрунтування заявлених позовних вимог позивач стверджує, що 22.02.2019 державним кадастровим реєстратором була здійснена реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 7123789000:02:002:0816 на підставі розробленого на замовлення гр. ОСОБА_2 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення, площею 2,0000 га, для ведення особистого селянського господарства із земель державної власності, розташованої за межами населеного пункту в адміністративних межах Ташлицької сільської ради Смілянського району Черкаської області. Водночас речове права за гр. ОСОБА_2 на земельну ділянку із кадастровим номером 7123789000:02:002:0816 так і не було зареєстровано у зв`язку із відмовою у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення цієї земельної ділянки у власність. Із посиланням на положення пункту 114 Порядку № 1051 позивач зазначає, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі коли протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстроване з вини заявника.

Отже, зважаючи на ту обставину, що речове право за гр. ОСОБА_2 на земельну ділянку із кадастровим номером 7123789000:02:002:0816 протягом року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки (22.02.2019) не було зареєстровано, то відповідно у державного реєстратора виник обов`язок скасувати таку на підставі прямої вказівки на це законодавця (пункт 114 Порядку № 1051) ще до звернення із такою вимогою позивача (28.08.2020).

Водночас, відповідач такі дії не вчинив. Отже, за твердженнями позивача, бездіяльність державного кадастрового реєстратора є перешкодою у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки за документацією із землеустрою ОСОБА_1 .

Відповідач позов не визнав. Вважає, що у нього не було правових підстав для скасування державної реєстрації земельної ділянки із кадастровим номером 7123789000:02:002:0816, оскільки обставини, які б вказували на те, що речове право на спірну земельну ділянку не було зареєстровано протягом року саме з вини замовника ( ОСОБА_2 ) відсутні. Натомість керуючись пунктом 21 Розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України державний кадастровий реєстратор 02.09.2020 вніс запис про державну реєстрацію права комунальної власності Ротмістрівської сільської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 7123789000:02:002:0816, що підтверджується інформацією, що міститься у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності (Витяг № 222946168 від 07.09.2020).

V. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що у заявлених спірних правовідносинах, зокрема, у заяві позивача до відповідача відсутнє прохання скасувати державну реєстрацію земельної ділянка. Заява стосувалася виключно скасування її кадастрового номера, наявності підстав для чого не підтверджено. Отже, спірна бездіяльність відповідача є правомірною. Відсутні підстави для зобов`язання відповідача здійснити скасування державної реєстрації вказаної земельної ділянки

Закриваючи провадження у справі, суд апеляційної інстанцій дійшов висновку, що цей спір є спором про цивільне право, тобто має приватноправовий характер, а саме є спором позивача та Ротмістрівської сільської ради, пов`язаний із захистом права користування та власності на спірну земельну ділянку (її частину).

Суд апеляційної інстанції установив, що спірні правовідносини виникли у зв`язку із незгодою позивача з відмовою у скасуванні державної реєстрації земельної ділянки із кадастровим номером 7123789000:02:002:0816 у Державному земельному кадастрі. При цьому, обґрунтовуючи порушення своїх прав, позивач вказує, що реєстрація вказаної земельної ділянки є перешкодою для реєстрації іншої земельної ділянки за його заявою.

Апеляційний суд констатував, що для цілей визначення компетенції адміністративного суду у даному спорі, важливим є те, що відмовляючи у вчиненні оскаржуваних дій, відповідач вказував про те, що за земельною ділянкою із кадастровим номером 7123789000:02:002:0816 оформлено право комунальної власності за Ротмістрівською сільською радою.

Своєю чергою, помилковим є визначення спору у цій справі як такого, що обмежується виключно обов`язком державного кадастрового реєстратора перевірити наявність речового права щодо земельної ділянки.

Державна реєстрація земельних ділянок у Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрових номерів, дійсно, не є тотожній процедурі реєстрації речових прав на ці земельні ділянки.

Виходячи із норм земельного законодавства, які встановлюють механізм та процедуру звернення осіб до органів місцевого самоврядування з питань надання у власність земельних ділянок, вбачається, що здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі є одним з етапів погодження і оформлення документів, які відповідно до вимог законодавства є необхідними для прийняття компетентним органом рішення про набуття громадянами земель у власність.

На стадії здійснення державної реєстрації земельної ділянки, що включає внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, право власності автоматично не виникає.

Водночас, як установлено судам апеляційної інстанції, на спірну земельну ділянку 02.09.2020 здійснено державну реєстрацію права власності за Ротмістрівською сільською радою.

Тобто, у цій справі має місце не тільки внесення відомостей (про скасування реєстрації) до Державного земельного кадастру, але й державна реєстрація права власності на земельні ділянки за третьою особою.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції констатував, що цей спір по своїй суті є приватно-правовим, оскільки на час звернення до реєстратора спірна ділянка була зареєстрована на праві комунальної власності за іншою особою. Цей запис був останнім. Державний кадастровий реєстратор не вправі вирішувати кому належить ділянка, і маючи дані про реєстрацію прав на неї за іншою особою, не міг вчинити по іншому. Тому фактично йдеться про майнові правовідносини між позивачем та третьою особою.

Водночас відносини, пов`язані із набуттям та припиненням права власності на земельні ділянки, регулюються, зокрема, Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Земельним кодексом України та Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Вирішуючи справу, суд апеляційної інстанції застосував висновки Великої Палати Верховного Суду, викладені у постановах від 30.10.2018 у справі № 809/973/14, від 13.11.2018 у справі № 809/649/14, від 21.11.2018 у справі № 804/3086/16, від 26.02.2020 у справі №810/2938/17 та Верховного Суду, сформовані у постановах від 30.03.2020 у справі № 440/613/19 та від 12.03.2021 у справі № 580/3651/20.

VІ. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

Касаційна скарга позивача обґрунтована тим, що судом апеляційної інстанції неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до помилкових висновків про порушення правил юрисдикційної підсудності цього спору. Скаржник наполягає, що цей спір підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, оскільки ним не оспорюється правомірність набуття речового права за Ротмістрівською сільською радою на земельну ділянку. Натомість суттю цього спору є перевірка бездіяльності державного кадастрового реєстратора, як суб`єкта владних повноважень, щодо нескасування у Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки, кадастровий номер 7123789000:02:002:0816, до моменту звернення позивача із відповідною заявою (28.08.2020) та відповідно до реєстрації за третьою особою речового права на неї (02.09.2020).

Скаржник вважає, що державний кадастровий реєстратор Пономаренко І.О. усвідомлюючи свою протиправну бездіяльність щодо нескасування державної реєстрації земельної ділянки, кадастровий номер 7123789000:02:002:0816, на підставі пункту 114 Порядку № 1051 у період до звернення позивача (28.08.2020), звернулася до сільського голови Ротмістрівської сільської ради із проханням зареєструвати речове право на спірну земельну ділянку.

Таким чином, на переконання скаржника, реєстрація речового права на спірну земельну ділянку за Ротмістрівською сільською радою здійснена задля прикриття протиправної бездіяльності державного кадастрового реєстратора, що фактично і спотворило дійсність ситуації.

Скаржник також вважає нерелевантною до спірних правовідносин застосовану судом апеляційної інстанції правову позицію Верховного Суду, викладену від 12.03.2021 у справі № 580/3651/20.

Натомість просить врахувати при вирішенні цієї справи правові висновки Верховного Суду, викладені у постанові від 06.05.2020 у справі № 707/234/19.

Відповідач процесуальним правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався.


................
Перейти до повного тексту