ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 листопада 2023 року
м. Київ
cправа № 916/2137/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Дроботової Т. Б. - головуючого, Багай Н. О., Чумака Ю. Я.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Компанії Trans Shipping LTD.
на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.09.2023 (судді: Таран С. В. - головуючий, Поліщук Л. В., Богатир К. В.) та ухвалу Господарського суду Одеської області від 12.06.2023 (суддя Бездоля Д. О.)
у справі за позовом Компанії Trans Shipping LTD.
до відповідача Компанії Mega Denizcilik Ticltd STI
про зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
1. Фабула справи
1.1. У травні 2023 року Компанія Trans Shipping LTD. звернулася до Господарського суду Одеської області з позовом до Компанії Mega Denizcilik Ticltd STI про зобов`язання відповідача передати судно т/х MEGA D, IMO 8206791, прапор Туреччини (тимчасова назва AYANA, тимчасовий прапор Камеруну) у власність та фактичне володіння позивача.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані порушенням відповідачем зобов`язань за договором купівлі-продажу (купчої) від 25.08.2021 № 03848 щодо передачі позивачу у власність та фактичне володіння спірного судна.
2. Короткий зміст оскаржуваних у справі судових рішень
2.1. Ухвалою Господарського суду Одеської області від 12.06.2023, залишеною без змін постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.09.2023, відмовлено у відкритті провадження у справі за позовом Компанії Trans Shipping LTD. до Компанії Mega Denizcilik Ticltd STI про примусове виконання обов`язку в натурі.
2.2. Суди установили, що сторони у справі є іноземними юридичними особами (позивач є резидентом Республіки Маршалових островів, а відповідач - Турецької Республіки).
З урахуванням, зокрема, статті 366 Господарського процесуального кодексу України, положень Закону України "Про міжнародне приватне право" та Угоди про правову допомогу та співробітництво в цивільних справах від 23.11.2000 (дата ратифікації - 05.07.2001; дата набуття чинності - 02.05.2004), якою передбачено, зокрема, розмежування юрисдикції судів, укладеної між Україною та Турецькою Республікою (резидентом якої виступає відповідач), суди виходили з того, що основним критерієм, за яким визначається підсудність цивільної/господарської справи національному судовому органу, виступає місцезнаходження відповідача (у тому числі його органу управління або представництва). Поряд з цим, вирішення судового спору національним судом можливе також і у випадку існування між сторонами відповідної угоди щодо розповсюдження на такий спір юрисдикції національного судового органу.
Суди установили, що органи управління відповідача чи його представництва на території Україні не розташовані, що відповідно виключає можливість розгляду даного спору судами України.
3. Короткий зміст вимог касаційної скарги
3.1. Не погоджуючись з ухвалою Господарського суду Одеської області від12.06.2023 та постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.09.2023, Компанія Trans Shipping LTD. у касаційній скарзі просить їх скасувати та направити справу для продовження розгляду до суду першої інстанції, обґрунтовуючи підстави для касаційного оскарження судових рішень неправильним застосуванням судами норм матеріального та порушенням норм процесуального права.
3.1.1. Скаржник вважає, що неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції було застосовано Угоду між Україною та Турецькою Республікою про правову допомогу та співробітництво в цивільних справах від 23.11.2000, що не підлягає застосуванню у цьому випадку, а також незастосування судами Закону України "Про міжнародне приватне право", який підлягав застосуванню.
Так, скаржник зазначає, що згідно з пунктом 3 статті 1 Угоди між Україною та Турецькою Республікою про правову допомогу та співробітництво в цивільних справах від 23.11.2000 зазначено, що до юридичних осіб, місце діяльності яких є на території однієї з Договірних Сторін і які були створені згідно з законом цієї Договірної Сторони, також застосовуються положення цієї Угоди.
Відповідно до преамбули Угоди між Україною та Турецькою Республікою про правову допомогу та співробітництво в цивільних справах від 23.11.2000, дана Угода є двосторонньою та укладена виключно між Україною та Турецькою Республікою, які надалі іменуються Договірні Сторони.
Жодна із сторін даного спору не заперечувала, що Компанія Trans Shipping LTD. є зареєстрованою за правом Республіки Маршалових островів, доказом чого може слугувати також копію Сертифікат про повноваження від 20.08.2021 разом із нотаріально засвідченим перекладом на українську мову (додаток № 13 до позовної заяви від 19.05.2023).
Отже, скаржник вважає, що враховуючи той факт, що Компанія Trans Shipping LTD. не є юридичною особою створеною згідно з законом України та/або Турецької Республіки та не має місця діяльності на території України та/або Турецької Республіки положення Угоди між Україною та Турецькою Республікою про правову допомогу та співробітництво в цивільних справах від 23.11.2000 не можуть бути застосовані до Компанії Trans Shipping LTD., а таке застосування призвело до порушення гарантованого права Компанії Trans Shipping LTD.на судовий захист.
Заявник касаційної скарги вважає, що станом на час звернення з позовною заявою від 19.05.2023 Компанія Trans Shipping LTD. мала можливість та право на захист порушених оспорюваних прав і свобод та звернутися з позовною заявою в юрисдикцію за місцем знаходження майна боржника, що знаходиться в акваторії морського порту Ізмаїл.
3.1.2. Заявник касаційної скарги також зазначає, що станом на час подання позовної заяви Компанії Trans Shipping LTD. чинним тимчасовим прапором судна т/х MEGA D (IMO 8206791), тимчасова назва AYANA був прапор Республіки Камерун, про що було зазначено у позовній заяві.
Україна є стороною Брюсельської Конвенції, яка набрала чинності для України 16.05.2012 та Республіка Камерун є стороною Брюсельської Конвенції, яка набрала чинності для Республіки Камерун 23.10.1958.
З урахуванням того, що арештоване та спірне судно ходить під прапором Договірної Держави, а відповідно положення Брюсельської Конвенції застосовуються до даних правовідносин, відповідно до положення статті 7 Брюсельської Конвенції, Суди країни, в якій був здійснений арешт, мають компетенцію розглядати справи по суті, якщо ці суди є компетентними на підставі внутрішнього права країни.
Між Україною, Турецькою Республікою та Республікою Маршалові острови відсутні міжнародні договори, які можуть бути застосовані до даних правовідносин з метою визначення належної юрисдикції розгляду спору.
Якщо міжнародним договором не передбачено інші правила, ніж встановлені Законом України "Про міжнародне приватне право", то повинні бути застосовані правила Закону України "Про міжнародне приватне право".
Так, відповідно до пункту 2 частини 1 статті 76 Закону України "Про міжнародне приватне право", суди розглядають будь-які справи з іноземним елементом, якщо на території України відповідач у справі має місце проживання або місцезнаходження, або рухоме чи нерухоме майно, на яке можна накласти стягнення, або знаходиться філія або представництво іноземної юридичної особи - відповідача.
Частиною 10 статті 29 Господарського процесуального кодексу України також передбачено, що позови до відповідача, який не має в Україні місцезнаходження чи місця проживання, можуть пред`являтися за місцезнаходженням його майна.
Отже, скаржник зазначає, що зважаючи на той факт, що судно, а саме т/х MEGA D, IMO 8206791, знаходиться в акваторії морського порту Ізмаїл, Господарський суд Одеської області є компетентним судом для розгляду позову Компанії Trans Shipping LTD. проти Компанії Mega Denizcilik Ticltd STI про примусове виконання обов`язку в натурі, а саме виконання обов`язку передбаченого договором купівлі-продажу від 25.08.2021 про передачу судна Компанії Trans Shipping LTD.
3.1.3. Заявник касаційної скарги також вважає, що суди порушили норми процесуального права щодо застосування статті 30 Господарського процесуального кодексу України, зазначивши, що даний спір не є спором про право власності на судно, а є договірним спором.
Скаржник звертає увагу на те, що враховуючи той факт, що між Компанією Trans Shipping LTD. та Компанією Mega Denizcilik Ticltd STI було укладено договір купівлі-продажу від 25.08.2021 з реєстраційним номером 03848 (купчу), Компанія Trans Shipping LTD. оплатила повну вартість судна, що було підтверджено нотаріусом Джанан Бейоглу, 53 нотаріус Району Бейоглу, який засвідчив даний договір купівлі-продажу, відбулася юридична передача судна т/х MEGA D (IMO 8206791, прапор Туреччина) (тимчасова назва AYANA, тимчасовий прапор Камерун), що свідчить про те, що юридично судно т/х MEGA D (IMO 8206791, прапор Туреччина) (тимчасова назва AYANA, тимчасовий прапор Камерун) належить Компанії Trans Shipping LTD., проте фактично не було передане Компанією Mega Denizcilik Ticltd STI.
4. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду
4.1. Переглянувши у порядку письмового провадження оскаржувані у справі постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 20.09.2023 та ухвалу Господарського суду Одеської області від 12.06.2023, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, перевіривши правильність застосування судами норм права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
4.2. Як свідчать матеріали справи та встановлено судами Компанія Trans Shipping LTD. Звернулася до Господарського суду Одеської області з позовом про зобов`язання Компанію Mega Denizcilik Ticltd STI передати у власність та фактичне володіння позивача судно т/х MEGA D, IMO 8206791, прапор Туреччини (тимчасова назва AYANA, тимчасовий прапор Камеруну), яке перебуває в акваторії морського порту Ізмаїл.
4.3. Відповідно до частини 1 статті 2 Господарського процесуального кодексу України завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.