1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2023 року

м. Київ

cправа № 927/310/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Білоуса В. В. - головуючого, Картере В. І. Погребняка В. Я.

за участю секретаря судового засідання - Кондратюк Л.М.;

за участю представника:

скаржника - адвоката Герасько О.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Дочірнього підприємства Приватного акціонерного товариства "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія"

на постанову Північного апеляційного господарського суду

від 29.08.2023

та на ухвалу Господарського суду Чернігівської області

від 26.04.2023

у справі № 927/310/23

за заявою Дочірнього підприємства Приватного акціонерного товариства "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія"

про затвердження плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство,-

ВСТАНОВИВ:

1. Дочірнє підприємство Приватного акціонерного товариства "Національної акціонерної компанії "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" (далі - ДП ПрАТ "НАК" "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" звернулося до Господарського суду Чернігівської області із заявою про затвердження плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство в порядку статті 5 Кодексу України з процедур банкрутства.

Короткий зміст оскаржуваних рішень судів першої та апеляційної інстанції

2. Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 26.04.2023 року у справі №927/310/23 відмовлено ДП ПрАТ "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" у затвердженні плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство; скасовано мораторій на задоволення вимог кредиторів ДП ПрАТ "Національної акціонерної компанії "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія", які включені до плану санації, що передбачає зупинення виконання боржником грошових зобов`язань і зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), термін виконання яких настав до дня уведення мораторію, і припинення заходів, спрямованих на забезпечення виконання цих зобов`язань та зобов`язань щодо сплати податків і зборів (обов`язкових платежів), застосованих до дня уведення мораторію, вжитого ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 02.03.2023 року.

3. Не погоджуючись із зазначеною ухвалою місцевого господарського суду, ДП ПрАТ "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" звернулось до Північного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою.

4. Постановою Північного апеляційного господарського суду від 29.08.2023 апеляційну скаргу Дочірнього підприємства ПрАТ "НАК "Надра України "Чернігівнафтогазгеологія" залишено без задоволення, ухвалу Господарського суду Чернігівської області від 26.04.2023 у цій справі залишено без змін.

Рух касаційної скарги

5. 20.09.2023 Дочірнє підприємство Приватного акціонерного товариства "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою вих. № 19/467/552 від 18.09.2023 на постанову Північного апеляційного господарського суду від 29.08.2023 та на ухвалу Господарського суду Чернігівської області від 26.04.2023 у справі № 927/310/23, підтвердженням чого є накладна відділення поштового зв`язку на конверті, в якому надійшла касаційна скарга.

6. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду касаційної скарги Дочірнього підприємства Приватного акціонерного товариства "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" у справі № 927/310/23 визначено колегію суддів у складі: головуючого судді - Білоуса В. В., судді - Васьковського О. В., судді - Погребняка В. Я., що підтверджується протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.09.2023.

7. Ухвалою Верховного Суду від 11.10.2023, серед іншого, відкрито касаційне провадження у справі № 927/310/23 за касаційною скаргою Дочірнього підприємства Приватного акціонерного товариства "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" вих. № 19/467/552 від 18.09.2023 на постанову Північного апеляційного господарського суду від 29.08.2023 та на ухвалу Господарського суду Чернігівської області від 26.04.2023 та призначено розгляд касаційної скарги на 31.10.2023 року о 10:15 у приміщенні Касаційного господарського суду за адресою: м. Київ, вул. О. Копиленка, 6 в залі судових засідань № 330.

8. Розпорядженням заступника керівника апарату - керівника секретаріату Касаційного господарського суду від 25.10.2023 № 29.2-02/3066, у зв`язку з відпусткою судді Васьковського О.В., призначено повторний автоматизований розподіл судової справи № 927/310/23.

9. Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду касаційної скарги Дочірнього підприємства ПрАТ "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" у справі № 927/310/23 визначено колегію суддів у складі: Білоуса В. В. (головуючого), Картере В. І., Погребняка В. Я., що підтверджується протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.10.2023.

Короткий зміст вимог касаційної скарги з узагальненими доводами особи, яка подала касаційну скаргу

10. Не погоджуючись з ухваленою постановою, Дочірнє підприємство ПрАТ "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" подано касаційну скаргу, в якій останнє просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції від 29.08.2023 та ухвалу суду першої інстанції від 26.04.2023 у цій справі.

11. Аргументи касаційної скарги полягають у наступному.

11.1. Боржником дотримано вимогу Кодексу України з процедур банкрутства, щодо надання до плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство ліквідаційного аналізу, водночас норми чинного законодавства не місять положень, якими передбачено надсилання разом з планом санації ліквідаційного аналізу кредиторам боржника.

11.2. Колегія апеляційного суду, розглянувши поданий План санації боржника, погодилася у своїй постанові від 29.08.2023 з правомірним висновком суду першої інстанції, що план підприємства містить обов`язкові умови, визначені ч. 2 ст. 5 КУзПБ.

11.3. Виконаний ТОВ "АДВАЙЗОРІ РЕСЬОРЧ" Ліквідаційний аналіз ДІЇ ПрАТ "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" на 95 % складається із даних зазначених Підприємством безпосередньо в Плані санації Боржника. Кедитори не були позбавлені можливості ознайомитися з фінансовим станом боржника та перевагами досудової санації виходячи з аналізу даних висвітлених в Плані санації Підприємства, оскільки якоїсь кардинально нової інформації Ліквідаційний аналіз не містить.

11.4. Ненадання боржником кредиторам ліквідаційного аналізу разом з планом санації на момент проведення загальних зборів кредиторів, не є порушенням ч. 2 ст. 5 КУзПБ, яке вплинуло на результати голосування загальних зборів кредиторів при вирішення питання щодо схвалення Плану санації - оскільки жодна норма Кодексу України з процедур банкрутства не містить прямої вказівки на обов`язок Боржника надати кредиторам ліквідаційний аналіз одночасно із Планом санації. Відтак, твердження судів про те, що прийняття кредиторами обґрунтованого та зваженого рішення щодо схвалення плану санації неможливе без інформації, що міститься в ліквідаційному аналізі не зовсім відповідає дійсності.

11.5. У разі продажу майна підприємства при ліквідації в електронній торговій системі, на початку ціна аукціону може бути зменшена, що призведе до його продажу за заниженою вартістю та відсутністю коштів на погашення вимог всіх кредиторів. В плані санації проаналізовано склад активів Боржника та достовірно встановлено, що у разі введення процедури ліквідації майна боржника, його не було достатньо для погашення кредиторських вимог.

11.6. З метою дотримання балансу інтересів кредиторів та боржника, суд повинен займати активну процесуальну позицію при затвердженні плану санації, яка має полягати в повному, всебічному та об`єктивному з`ясуванні обставин, які стосуються перевірки порядку його схвалення та дослідження змісту плану санації (позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10.02.2022 у справі № 908/1817/21).

12. У судовому засіданні 31.10.2023 представник скаржника підтримав касаційну скаргу.

Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі

13. Деснянським відділом Державної виконавчої служби у місті Чернігів Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції подано відзив на касаційну скаргу, в якому останній просить касаційну скаргу залишити без задоволення, оскаржувані судові рішення залишити без змін.

14. Головним управлінням Державної податкової служби у Чернігівській області подано відзив на касаційну скаргу, в якому останнє просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

Розгляд клопотань Верховним Судом

15. Деснянським відділом Державної виконавчої служби у місті Чернігів Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції подано відзив, у якому останній, серед іншого, просить розгляд касаційної скарги здійснювати без участі їх представника.

16. У судовому засіданні 31.10.2023 представник скаржника не заперечував проти вказаного клопотання.

17. Розглянувши вказане клопотання, колегія суддів зазначає, що ухвалою Верховного Суду від 11.10.2023, серед іншого, доведено до відома учасників справи, що нез`явлення їх представників в судове засідання не є перешкодою для розгляду касаційної скарги. Відтак, Суд вважає за можливе розглядати касаційну скаргу за відсутності представника Деснянського відділу Державної виконавчої служби у місті Чернігів Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції.

Позиція Верховного Суду

18. Колегія суддів, заслухавши доповідь судді - доповідача, пояснення представника скаржника, обговоривши доводи касаційної скарги, дослідивши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм права дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

19. Відповідно статті 300 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази. У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається. Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.

20. Предметом судового розгляду у цій справі є питання затвердження плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство.

21. Відповідно до частини шостої статті 12 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України «Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом».

22. 17. 21.04.2019 набрав чинності Кодекс України з процедур банкрутства від 18.10.2018 № 2597-VIII, який введено в дію 21.10.2019.

23. Згідно з преамбулою КУзПБ цей Кодекс встановлює умови та порядок відновлення платоспроможності боржника - юридичної особи або визнання його банкрутом з метою задоволення вимог кредиторів, а також відновлення платоспроможності фізичної особи.

24. Частиною 5 статті 4 КУзПБ визначено, що санація боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство - це система заходів щодо відновлення платоспроможності боржника, які може здійснювати засновник (учасник, акціонер) боржника, власник майна (орган, уповноважений управляти майном) боржника, інші особи з метою запобігання банкрутству боржника шляхом вжиття організаційно-господарських, управлінських, інвестиційних, технічних, фінансово-економічних, правових заходів відповідно до законодавства до відкриття провадження у справі про банкрутство.

25. Положеннями статті 5 КУзПБ визначено порядок звернення, умови, яких повинен дотриматись боржник при такому зверненні, коло учасників, а також визначено перелік відомостей, які повинен містити план санації.

26. Згідно з частиною 1 статті КузПБ ініціатива щодо застосування процедури санації до відкриття провадження у справі про банкрутство належить Боржнику, про що його засновниками (учасниками, акціонерами) приймається відповідне рішення, а санація здійснюється відповідно до плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство (далі - план санації).

27. В частині 2 статті 5 КУзПБ законодавець визначив перелік умов та відомостей, що обов`язково має містити план санації, а саме, розміри, порядок і строки погашення вимог кредиторів, які беруть участь у санації; заходи щодо виконання плану санації та нагляду за виконанням плану санації; обсяг повноважень керуючого санацією (у разі його призначення).

28. Також в цій частині статті 5 КУзПБ наведено умови, що допускаються в плані санації, однак включаються до плану санації на умовах дискреції - за розсудом боржника: планом санації може бути передбачено: поділ кредиторів, які беруть участь у санації, на категорії залежно від виду вимог та наявності (відсутності) забезпечення вимог таких кредиторів; різні умови задоволення вимог для кредиторів різних категорій; заходи з отримання позик чи кредитів; умови, передбачені частиною 2 статті 51 цього Кодексу.

29. До плану санації додається ліквідаційний аналіз, який свідчить про вигідність для кредиторів виконання плану санації порівняно з ліквідацією боржника. До плану санації може додаватися фінансовий аналіз, який підтверджує здатність боржника виконувати умови плану санації.

30. Відповідно до частини З статті 5 КУзПБ у разі якщо план санації передбачає розстрочення чи відстрочення або прощення (списання) боргів чи їх частини, план санації вважається схваленим органом стягнення в частині задоволення вимог з податків, зборів (обов`язкових платежів) на умовах плану санації без необхідності голосування органу стягнення. При цьому податковий борг, який виник у строк, що передував трьом рокам до дня проведення зборів кредиторів, визнається безнадійним та списується, а податковий борг, який виник пізніше, розстрочується (відстрочується) або списується на умовах плану санації, що мають бути не гіршими, ніж умови задоволення вимог кредиторів, які проголосували за схвалення плану санації.

31. Умови плану санації щодо задоволення вимог кредиторів, які не брали участі в голосуванні або проголосували проти схвалення плану санації боржника, повинні бути не гіршими, ніж умови задоволення вимог кредиторів, які проголосували за схвалення плану санації.

32. При цьому до плану санації не включаються вимоги першої та другої черг задоволення вимог кредиторів, визначених цим Кодексом; а вимоги кредиторів, які не були змінені або реструктуризовані боржником, можуть бути виключені боржником із плану санації.

33. Погодження та реалізація плану санації не вважаються порушенням договору між боржником та будь-яким кредитором, який не бере участі в плані санації.

34. Судами попередніх інстанцій встановлено наступні обставини справи.

34.1. Постановою засідання комітету регіональної профспілкової організації ДП ПрАТ "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" від 25.01.2023 надано згоду на проведення досудової санації ДП ПрАТ "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія", 09.02.2023 засіданням Правління ПАТ "Національна акціонерна компанія "Надра України" вирішено надати згоду ДП ПрАТ "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" на проведення досудової санації.

34.2. Кредиторів боржника за даними бухгалтерського обліку 06.02.2023 письмово повідомлено про проведення 22.02.2023 загальних зборів боржника щодо схвалення плану санації боржника.

34.3. 06.02.2023 здійснено офіційне оприлюднення оголошення про проведення загальних зборів кредиторів Дочірнього підприємства ПрАТ "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія", на офіційному веб-порталі судової влади України (Вищого господарського суду України), за номером 70022.

34.4. В плані досудової санації ДП ПрАТ "НАК "Надра України" "Чернігівнафтогазгеологія" визначило кредиторів та суми кредиторської заборгованості, які будуть брати участь санації до відкриття провадження у справі про банкрутство, а саме:

- Головне управління ДПС у Чернігівській області - 32 729 753,27 грн. (20 273 409,04 грн. - основний, борг, 12 456344,23 грн. неустойка (штраф, пеня);

- Головне управління ДПС у Полтавській області - 58 345,05 грн. (основний борг);

- АРЗ СП УМНС в Полтавській обл. - 488 900,00 грн. (основний борг);


................
Перейти до повного тексту