1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2023 року

м. Київ

справа № 580/686/21

адміністративне провадження № К/990/3346/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Юрченко В.П.,

суддів: Васильєвої І.А., Хохуляка В.В.,

розглянувши у письмовому провадженні в касаційній інстанції адміністративну справу №580/686/21

за позовом Підприємства споживчої кооперації "Ратуша Черкаської облспоживспілки" до Головного управління ДПС у Черкаській області, про визнання протиправним та скасування податкових повідомлень-рішень, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 20.04.2021 (суддя Руденко А.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.12.2021(головуючий суддя Бєлова Л.В., судді: Аліменко В.О., Кучма А.Ю.),

В С Т А Н О В И В :

У лютому 2021 року Підприємство споживчої кооперації "Ратуша Черкаської облспоживспілки" (далі також - позивач, Підприємство) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Черкаській області (далі також - відповідач, контролюючий орган), у якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 20.10.2020 №419/2300070210 та №421/2300070210.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, Підприємство вказує на безпідставність складення спірних податкових повідомлень-рішень, оскільки у відповідності до п.п. "е" п.п. 266.2.2 п. 266.2 ст.266 Податкового кодексу України (далі також - ПК України) нерухоме майно, яке належить йому на праві власності, не є об`єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, адже позивач є суб`єктом малого підприємництва та провадить свою діяльність у тимчасових спорудах для здійснення підприємницької діяльності на території діючого ринку.

Також позивач зазначає, що частина комплексу будівель, розташованих за адресою: м. Умань, вул. Небесної сотні, 47, які йому належать, є будівлями торгових рядів "Ратуша", і відносяться до пам`яток архітектури національного значення, тому згідно рішень Уманської міської ради від 15.06.2018 №3-49/7 та від 31.05.2019 №3.4-62/7 не оподатковуються податком на нерухоме майно.

Крім того, Підприємство наголошує на тому, що відповідач неправильно обрахував базу оподаткування, оскільки зазначив площу будівель - 6732,4 м кв, проте згідно з витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно від 30.12.2016 №77543208 площа комплексу нежитлових будівель та споруд становить 5517,2 м кв.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 20.04.2021, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.12.2021, позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 20.10.2020 №419/2300070210 про визначення Підприємству споживчої кооперації "Ратуша" Черкаської облспоживспілки грошового зобов`язання за платежем податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у розмірі 311 019,43 грн, в тому числі 252 639,16 грн основного платежу та 58 380,27 грн штрафних (фінансових) санкцій.

В решті позовних вимог відмовлено.

Під час розгляду справи судами встановлено, що згідно свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 №159101 Уманський колгоспний ринок Черкаської облспоживспілки зареєстровано як юридичну особу, дата державної реєстрації 10.09.1991.

У відповідності до Державного акту на право постійного користування землею серії 11-ЧР №002444 від 27.09.1992, Уманському колгоспному ринку надано у постійне користування 3,3027 га землі по вул. Радянській (перейменовано на Небесної сотні), 47 для торгівельного обслуговування населення.

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Підприємство споживчої кооперації "Ратуша Черкаської облспоживспілки" зареєстроване як юридична особа 28.11.2016, ідентифікаційний код юридичної особи - 40983712, місцезнаходження - Черкаська обл, м. Умань, вул. Небесної сотні, будинок 47, засновник - Черкаська обласна спілка споживчих товариств.

Передавальним актом по Черкаській облспоживспілці від 10.11.2016 Черкаська облспоживспілка передала позивачу активи: будинок колгоспника "Колос"; туалет центрального ринку; гаражі, майстерню, павільйони та інше майно, що знаходяться за адресою: м. Умань, вул. Небесної сотні, 47.

Згідно з витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень станом на 30.12.2016, 28.12.2016 за позивачем зареєстровано право власності на комплекс нежитлових будівель та споруд, які знаходяться за адресою: Черкаська область, м. Умань, вул. Небесної сотні, будинок 47, на земельній ділянці кадастровий номер 7110800000:02:001:0001, цільове призначення - для торгівельного обслуговування населення, площа 3, 3027 га, до складу якого входять об`єкти нерухомого майна загальною площею 5517,2 кв м: літера А-1 нежитлова будівля, Торгові ряди "Ратуша"; літера Б-2 нежитлова будівля, будинок колгоспника "Колос"; літера В-1 будівля, гараж №1; літера Г-1 будівля, вбиральня; літера Д-1: будівля, майстерня; літера Ж-1: будівля, будівля господарська №1; літера З-1: будівля, Павільйон №2; літера К-1 будівля, будівля господарська №2; літера М споруда, навіс; літера Н-1 будівля, склад; літера У-1 будівля, гараж №2; літера Ф-1 споруда, Павільйон №3; літера Ц-1 будівля. Будівля "Центральний в`їзд"; літера Х-1 будівля, Павільйон №1; літера Я-1 будівля, будівля топкової; літера 1 будівля, Торгові ряди; №1,№2 споруда, ворота; №3, №4 споруда. Ворота; №5 споруда, огорожа.

25.05.2017 зареєстровано зменшення частки позивача з 1 на 1639/2000; 10.01.2019 зареєстровано зміну частки та зареєстровано зменшення частки з 1639/2000 на 5521/10000 (інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження, об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта).

Згідно з договором оренди об`єктів нерухомості №1 від 01.12.2016 та актом приймання-передачі в оренду об`єкта нерухомості від 01.12.2016 позивач передав в оренду Уманському колгоспному ринку Черкаської облспоживспілки у тимчасове платне користування: частину будівлі "Колос" площею 620 кв м, будівлю "Вбиральня" площею 93 кв м, будівлю "Гаражі" площею 346 кв м, будівлю "Майстерня" площею 53 кв м, частину будівлі "Ратуша" площею 473 кв м, будівлю "Центральний в`їзд" площею 16 кв м, будівлю "Топочна" площею 20 кв м, що знаходяться за адресою: Умань, вул. Небесної сотні, 47 на строк з 1.12.2016 по 31.12.2017.

Згідно з актом приймання-передачі з оренди об`єкта нерухомості від 30.06.2017 Уманський колгоспний ринок повернув позивачу з оренди будівлю "Майстерня" площею 53 кв м, частину будівлі "Ратуша" площею 473 кв м, будівлю "Центральний в`їзд" площею 16 кв м.

Відповідно до договору оренди об`єктів нерухомості №3 від 01.07.2017 за актом приймання-передачі в оренду об`єкта нерухомості від 01.07.2017 позивач передав Уманському колгоспному ринку у тимчасове платне користування будівлю "Вбиральня" площею 93 кв м, будівлю "Майстерня" площею 53 кв м, частину будівлі "Ратуша" площею 473 кв м, будівлю "Центральний в`їзд" площею 16 кв м, що знаходяться за адресою: м.Умань, вул. Небесної сотні, 47 на строк з 01.07.2017 по 31.12.2017.

Згідно з актом приймання-передачі з оренди об`єкта нерухомості від 30.09.2017 Уманський колгоспний ринок повернув позивачу з оренди частину будівлі "Ратуша" площею 473 кв м.

Згідно з договором оренди об`єктів нерухомості №5 від 01.10.2017 та актом приймання-передачі в оренду об`єкта нерухомості від 01.10.2017 позивач передав в оренду Уманському колгоспному ринку Черкаської облспоживспілки у тимчасове платне користування: будівлю "Вбиральня" площею 93 кв м, будівлю "Майстерня" площею 53 кв м, будівлю "Павільон №1" площею 138 кв м, будівлю "Павільйон №2" площею 126 кв м, будівлю "Павільйон №3" площею 289 кв м, будівлю господарську №1 площею 118 кв м, будівлю господарську №2 площею 34 кв м, будівлю "Центральний в`їзд" площею 16 кв м, що знаходяться за адресою: Умань, вул. Небесної сотні, 47 на строк з 1.10.2017 по 31.12.2017.

Згідно з договором оренди об`єктів нерухомості №7 від 01.01.2018 та актом приймання-передачі в оренду об`єкта нерухомості від 01.01.2018 позивач передав в оренду Уманському колгоспному ринку Черкаської облспоживспілки у тимчасове платне користування: будівлю "Вбиральня" площею 93 кв м, будівлю "Майстерня" площею 53 кв м, будівлю "Павільон №1" площею 138 кв м, будівлю "Павільйон №2" площею 126 кв м, будівлю "Павільйон №3" площею 289 кв м, будівлю господарську №1 площею 118 кв м, будівлю господарську №2 площею 34 кв м, будівлю "Центральний в`їзд" площею 16 кв м, що знаходяться за адресою: м.Умань, вул. Небесної сотні, 47 на строк з 01.01.2018 по 31.12.2019.

У період з 03.09.2020 по 09.09.2020 Головним управлінням ДПС у Черкаській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку Підприємства з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2017 по 02.09.2020, за результатами якої складено акт перевірки від 16.09.2020 №188/23-00-07-0205/40983712 (далі - акт перевірки).

Актом перевірки встановлені порушення вимог п.п. 266.2.1 п. 266.2, п.п. 266.3.3 п. 266.3, п.п 266.5.1 п. 266.5, п. 266.7.5 п. 266.7 ст. 266 Податкового кодексу України, а саме:

- занижено податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, по м. Умань Черкаської області на загальну суму 259 011,80 грн, у т.ч. за 2017 рік на суму 76756,76 грн, з них: за І квартал 2017 року - 16 998,85 грн, за ІІ квартал 2017 року - 19 077,42 грн, за ІІІ квартал 2017 року - 20 340,24 грн, за ІV квартал 2017 року - 20340,25 грн, за 2018 рік на суму 76 080,85 грн, з них за І квартал 2018 року - 19 658,89 грн, за ІІ квартал 2018 року - 19658,89 грн, за ІІІ квартал 2018 року - 21485,54 грн, за ІV квартал 2018 року - 15277,53 грн, за 2019 рік на суму 67 938,11 грн, з них за І квартал 2019 року - 16 984,5 грн, за ІІ квартал 2019 року - 16 984,50 грн, за ІІІ квартал 2019 року - 16 984,61 грн, за 2020 рік на суму 38 236,08 грн з них за І квартал 2020 року - 19118,04 грн, за ІІ квартал 2020 року - 19118,04 грн;

- неподано податкову звітність з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, по м. Умань Черкаської області за 2017-2020 роки.

На підставі акта перевірки відповідач прийняв податкові повідомлення-рішення від 20.10.2020 №419/2300070210, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у розмірі 311019,43 грн в т.ч. 252639,16 грн основного платежу та 58380,27 грн штрафу та податкове повідомлення-рішення від 20.10.2020 №421/2300070210, яким застосовано штраф у розмірі 1360 грн за неподання декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Вказані рішення позивач оскаржив в адміністративному порядку, проте рішенням про результати розгляду скарги від 16.01.2020 №1072/16/99-00-06-03-01-06 у її задоволенні було відмовлено, а податкові повідомлення-рішення залишено без змін.

Не погоджуючись з зазначеними податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернуся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції, позицію якого підтримав апеляційний суд, прийшов до висновку, що позивач є платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та зобов`язаний був обчислювати та сплачувати такий податок за ставками, встановленими Уманською міської радою та у порядку, визначеному ст. 266 ПК України, починаючи з 28.12.2016 (дата державної реєстрації права власності) до 10.07.2020 (дата припинення права власності), оскільки преференція, передбачена в підпункті "е" підпункту 266.2.2 пункту 266.2 статті 266 ПК України на нього не поширюється, а відтак податкове повідомлення-рішення, яким до Підприємства застосовано штраф у розмірі 1360 грн за неподання декларації з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є обґрунтованим та не підлягає скасуванню.

Скасовуючи ж податкове повідомлення-рішення, яким позивачеві збільшено суму грошового зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, суд виходив з неправильного визначення контролюючим органом розміру цього податку, оскільки останнім не було враховано, що частина комплексу будівель (торгові ряди), які знаходяться на території ринку в м. Умань, вул. Небесної сотні, 47, у 2018-2019 роках була звільнена від сплати податку на нерухоме майно у відповідності до рішень Уманської міської ради так як відноситься до пам`яток архітектури. Крім того, відповідачем у період січень-травень 2017 року помилково було нараховано податок з загальної площі будівель та споруд 6732,4 кв м, тоді як відповідно до відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно станом на 30.12.2016 у власності позивача перебувало нерухоме майно, загальна площа якого складала 5517,2 кв м.

За встановленого, суди вказали на відсутність можливості скасувати податкове повідомлення-рішення лише в частині з огляду на невірний розрахунок контролюючим органом загальної площі об`єкту оподаткування, що, у свою чергу, унеможливлює здійснення нового розрахунку.

З такими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій не погодився відповідач та подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати в частині задоволення позовних вимог та прийняти в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, контролюючий орган наполягає на правильності застосування площі комплексу будівель при розрахунку позивачеві податкових зобов`язань з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за спірний період, що, як вказує відповідач, підтверджується витягом з Державного реєстру прав на нерухоме майно. Крім того, зазначає, що увесь комплекс нежитлових будівель та споруд за адресою: м. Умань, вул. Небесної сотні, 47, які перебувають у власності Підприємства, є об`єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, оскільки у Постанові Ради Міністрів Української РСР від 6 вересня 1979 року № 442 не зазначено адресу Торгових рядів та перелік будівель, які відносяться до цих рядів, а відтак ідентифікувати належність конкретних будівель (в тому числі, які належать позивачеві) до пам`яток архітектури неможливо.

Підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі скаржником зазначено пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також - КАС України).

Ухвалою Верховного Суду від 31.05.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Черкаській області на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 20.04.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.12.2021 у цій справі.

Позивач у відзиві на касаційну скаргу проти доводів та вимог останньої заперечив, вважаючи їх безпідставними, а рішення судів першої та апеляційної інстанцій, які просить залишити без змін, - обґрунтованими та законними.

Перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, суд приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Оскільки судові рішення фактично оскаржуються в частині задоволених позовних вимог, а в іншій частині судові рішення відповідачем не оскаржуються, то колегія суддів перевіряє їх законність та обґрунтованість лише у цій частині.

Разом з тим, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що, як встановлено судом апеляційної інстанції, Підприємством не заперечується висновок суду першої інстанції про те, що він є платником податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та зобов`язаний був обчислювати та сплачувати податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за ставками, встановленими Уманською міської радою, у порядку, визначеному ст. 266 ПК України, починаючи з 28.12.2016 (дата державної реєстрації права власності) до 10.07.2020 (дата припинення права власності).

З таким висновком суду першої інстанції погоджується й колегія суддів та вважає його правильним.

Разом з тим, позивач наголошує на неправильності визначення контролюючим органом загальної площі нерухомого майна, яке підлягає оподаткуванню, що, у свою чергу, призвело до завищення розміру зобов`язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюється Податковим кодексом України (далі також - ПК України).

З 01.01.2015 року набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи", яким шляхом викладення в новій редакції статті 266 Податкового кодексу України, було введено податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Так, статтею 266 Податкового кодексу України врегульовано суб`єкти, об`єкти та порядок обчислення і сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.

Згідно підпункту 266.1.1 пункту 266.1 статті 266 Податкового кодексу України, платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об`єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

В силу підпункту 266.2.1 пункту 266.1 статті 266 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є об`єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка.

Відповідно до підпункту 266.3.1. статті 266 Податкового кодексу України, базою оподаткування є загальна площа об`єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його часток.


................
Перейти до повного тексту