ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 листопада 2023 року
м. Київ
справа № 360/98/21
адміністративне провадження № К/9901/26442/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів - Рибачука А.І., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 18.03.2021 (суддя Пляшкова К.О.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 16.06.2021 (колегія суддів: Геращенко І.В., Казначеєв Е.Г., Міронова Г.М.) у справі №360/98/21 за позовом Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області до Східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці про визнання протиправними та скасування припису та постанови про накладення штрафу,
ВСТАНОВИВ:
І. РУХ СПРАВИ
1. Біловодська селищна рада Біловодського району Луганської області звернулася до суду з позовом до Головного управління Держпраці у Луганській області, в якому просила визнати протиправним та скасувати припис від 29.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П про усунення виявлених порушень та постанову від 29.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П/ТД-ФС про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення.
2. Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 16.02.2021 замінено відповідача - Головне управління Держпраці у Луганській області правонаступником Східним міжрегіональним управлінням Державної служби України з питань праці.
3. Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 18.03.2021, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 16.06.2021, у задоволені позову відмовлено.
4. Не погоджуючись з судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.
5. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 19.07.2021 визначено колегію суддів: ОСОБА_1., Бучик А.Ю., Стеценко С.Г.
6. Ухвалою Верховного Суду від 02.08.2021 відкрито касаційне провадження на підставі п.1 частини четвертої статті 328 КАС України.
7. У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
8. У зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 08.06.2023 № 622/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_1 з посади судді Верховного Суду у зв`язку з поданням заяви про відставку", розпорядженням заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 15.06.2023 № 908/0/78-23 призначено повторний автоматизований розподіл цієї судової справи.
Протоколом розподілу справи від 15.06.2023 визначено склад колегії суддів для розгляду цієї справи: Бучик А.Ю. - головуючий суддя, судді: Рибачук А.І., Стрелець Т.Г.
9. Заслухавши суддю - доповідача, колегія суддів прийшла до висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
ІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
10. Судами встановлено, що до ГУ Держпраці у Луганській області 10.08.2020 надійшов лист Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 07.08.2020 № 1200-010403-5/15949 з інформацією щодо фізичних осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами в одного роботодавця більше року. До переліку страхувальників за № 102 включено Біловодську селищну раду з інформацією, що в позивача за цивільно-правовими договорами більше року працюють 44 особи.
11. Наказом ГУ Держпраці у Луганській області від 07.10.2020 № 665 "Про проведення інспекційного відвідування Біловодської селищної ради Біловодського району Луганської області" згідно підпунктів 3 та 6 пункту 5 Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого КМУ від 21.08.2019 № 823 "Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю", керуючись статтею 12 Конвенції Міжнародної організації праці № 81 1947 року про інспекцію праці у промисловості й торгівлі, ратифікованої Законом України від 08.09.2004 № 1985-IV, частинами п`ятою і шостою статті 2 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та статтею 259 Кодексу законів про працю України, за інформацією Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області від 07.08.2020 № 1200-010403-5/15949 щодо застрахованих осіб, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами у одного страхувальника більше року, доручено провести інспекційне відвідування начальнику та головному державному інспектору відділу державного нагляду додержання законодавства соціального страхування управління з питань праці ГУ Держпраці у Луганській області Кравець Г.В. та Солдатовій Ю.Г. у строк з 08.10.2020 по 22.10.2020, в ході якого перевірити додержання законодавства про працю в частині фактичного допуску працівника (ів) до роботи без оформлення трудового договору.
12. ГУ Держпраці у Луганській області 07.10.2020 видано направлення № 01-17/711 на проведення інспекційного відвідування начальнику та головному державному інспектору відділу державного нагляду додержання законодавства соціального страхування управління з питань праці ГУ Держпраці у Луганській області Кравець Г.В. та Солдатовій Ю.Г., яке 08.10.2020 вручено уповноваженій особі Біловодської селищної ради.
13. Інспекторами праці складено вимогу про надання/поновлення документів від 08.10.2020 № ЛГ20982/1434/ПД, яку того ж дня вручено під підпис уповноваженій особі об`єкта відвідування ОСОБА_2 .
14. На виконання вимоги Біловодською селищною радою надано копії: рішення Біловодської селищної ради; штатного розпису; розрахунково-платіжної відомості; журналу реєстрації договорів; посадової інструкції завідуючого сектору з благоустрою; розпорядження; квитанції про направлення звіту; звітності з ЄСВ; цивільно-правових договорів та актів прийому виконаних робіт. Копії вказаних документів надані й до матеріалів справи.
15. За результатами інспекційного відвідування складено акт інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) від 22.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ юридичної особи (фізичної особи), яка використовує найману працю.
Інспекційним відвідуванням встановлено, що штатним розписом апарату Біловодської селищної ради, затвердженим секретарем селищної ради, передбачено чисельність працівників у кількості 91 штатна одиниця, штатним розписом відділів та інших підрозділів виконавчого комітету Біловодської селищної ради, затвердженим секретарем селищної ради, передбачено чисельність працівників у кількості 43 штатні одиниці.
Станом на 08.10.2020 в Біловодській селищній раді 98 осіб надають послуги за договорами цивільно-правового характеру.
За висновками акту інспекційного відвідування укладені Біловодською селищною радою із 98 фізичними особами цивільно-правові договори про виконанню робіт містять ознаки трудових відносин, які регулюються законодавством України про працю.
16. 27.10.2020 Біловодською селищною радою до ГУ Держпраці у Луганській області подано зауваження до акта інспекційного відвідування, про розгляд яких повідомлено листом від 29.10.2020 № 02-12/1235.
17. На підставі акта інспекційного відвідування інспектором праці складено припис від 29.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П про усунення виявлених порушень, яким зобов`язано селищного голову Біловодської селищної ради усунути виявлені інспекційним відвідуванням порушення у строк до 27.11.2020.
18. Заступником начальника ГУ Держпраці у Луганській області Рисухіним Д.Л. за результатами розгляду справи про накладення штрафу на підставі акта інспекційного відвідування від 22.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ прийнято постанову від 29.10.2020 № ЛГ20982/1434/НД/АВ/П/ТД-ФС про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, якою за порушення частини першої статті 21 та частини третьої статті 24 КЗпП України, відповідно до статті 265 КЗпП України, статті 53 Закону України "Про зайнятість населення", частини третьої статті 34 Закону України "Про місцеве самоврядування", Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2013 № 509, на Біловодську селищну раду накладено штраф у розмірі 4900000 грн.
19. Біловодською селищною радою до ГУ Держпраці у Луганській області подано скаргу від 05.11.2020 № 013-41/2431 на припис про усунення виявлених порушень законодавства про працю та постанову про накладення штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення, в задоволенні якої відмовлено рішенням ГУ Держпраці у Луганській області від 20.11.2020 № 01-15/3295.
20. Не погоджуючись з приписом та постановою відповідача, позивач звернувся до суду із цим позовом.
ІІІ. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
21. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив з того, що договори про надання послуг, укладені між Біловодською селищною радою та 98 фізичними особами, мають ознаки не цивільних, а трудових відносин. Водночас, незважаючи на допуск працівників до виконання посадових обов`язків, позивачем як роботодавцем не укладено з ними трудовий договір відповідно до вимог статті 24 КЗпП України, за що встановлена відповідальність згідно з пунктом 2 частини другої статті 265 КЗпП України.
ІV.ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
22. Позивач в обґрунтування касаційної скарги посилається на те, що висновок судів про систематичний характер роботи за укладеними договорами не відповідає фактичним обставинам справи, оскільки кожний договір укладався на місячний строк, із зазначенням конкретного періоду, протягом якого виконавці брали на себе обов`язки надавати послуги в обсязі і на умовах передбачених договорами, а саме: прибирання сміття, випалювання порослі, косіння трави на території селищної ради, вивезення сміття і укладення кожного наступного договору залежало виключно від волевиявлення обох сторін.
Відповідно до укладених договорів фізичні особи беруть на себе зобов`язання виконати конкретний вид роботи в чітко визначений термін, а Біловодська селищна рада Біловодського району Луганської області зобов`язується у разі необхідності надати необхідні засоби, інвентар та провести розрахунок; на цих осіб не поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку та вони самі організовують процес надання послуг; предметом цих договорів є кінцевий результат праці, волевиявлення обох сторін перевіряється та з`ясовується.
Посилається, що суд апеляційної інстанції не врахував правову позицію Верховного Суду, яка висловлена у постановах від 04.07.2018 у справі №820/1432/17, від 24.12.2019 у справі №823/1167/16, від 05.02.2020 у справі №620/3913/18, від 06.02.2020 у справі №0840/3690/18, від 03.03.2020 у справі №1540/3913/18, у яких вказується про основні ознаки трудового договору на предмет встановлення факту порушення статті 265 КЗпП України та їх відмінність від цивільно-правових договорів.
V. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 № 96 (далі - Положення № 96) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
24. Згідно ч. 1 статті 265 КЗпП України посадові особи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, винні у порушенні законодавства про працю, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством.
За змістом абз. 2 ч. 2 статті 265 КЗпП України юридичні та фізичні особи - підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в разі фактичного допуску працівника до роботи без оформлення трудового договору (контракту), оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час, установлений на підприємстві, та виплати заробітної плати (винагороди) без нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків - у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати, встановленої законом на момент виявлення порушення, за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, а до юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які використовують найману працю та є платниками єдиного податку першої - третьої груп, застосовується попередження.
Відповідно до частини четвертої статті 265 КЗпП України штрафи, зазначені у частині другій цієї статті, накладаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України
25. За змістом статті 21 КЗпП України трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов`язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов`язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної і творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачене законодавством, колективним договором або угодою сторін.
Особливою формою трудового договору є контракт, в якому строк його дії, права, обов`язки і відповідальність сторін (в тому числі матеріальна), умови матеріального забезпечення і організації праці працівника, умови розірвання договору, в тому числі дострокового, можуть встановлюватися угодою сторін. Сфера застосування контракту визначається законами України.
26. Статтею 24 КЗпП України передбачено, що трудовий договір укладається, як правило, в письмовій формі. Додержання письмової форми є обов`язковим:
1) при організованому наборі працівників;
2) при укладенні трудового договору про роботу в районах з особливими природними географічними і геологічними умовами та умовами підвищеного ризику для здоров`я;
3) при укладенні контракту;
4) у випадках, коли працівник наполягає на укладенні трудового договору у письмовій формі;
5) при укладенні трудового договору з неповнолітнім (стаття 187 цього Кодексу);
6) при укладенні трудового договору з фізичною особою;
7) в інших випадках, передбачених законодавством України.
При укладенні трудового договору громадянин зобов`язаний подати паспорт або інший документ, що посвідчує особу, трудову книжку, а у випадках, передбачених законодавством, - також документ про освіту (спеціальність, кваліфікацію), про стан здоров`я та інші документи.
Працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
27. З аналізу наведених норм вбачається, що трудовий договір - це угода щодо здійснення і забезпечення трудової функції. За трудовим договором працівник зобов`язаний виконувати не якусь індивідуально-визначену роботу, а роботу з визначеної однієї або кількох професій, спеціальностей, посади відповідної кваліфікації, виконувати визначену трудову функцію в діяльності підприємства. Після закінчення виконання визначеного завдання трудова діяльність не припиняється.
Аналогічний висновок викладений у постановах Верховного Суду від 04.07.2018 у справі №820/1432/17, від 13.06.2019 у справі №815/954/18, від 04.09.2019 у справі №480/4515/18 та від 26.09.2019 у справі № 0440/5828/18.
28. Колегія суддів зазначає, що з аналізу чинного законодавства вбачається, що трудовий договір - це угода щодо здійснення і забезпечення трудової функції. За трудовим договором працівник зобов`язаний виконувати роботу з визначеної однієї або кількох професій, спеціальностей, посади відповідної кваліфікації, виконувати визначену трудову функцію в діяльності підприємства. Після закінчення виконання визначеного завдання трудова діяльність не припиняється. Предметом трудового договору є власне праця працівника в процесі виробництва.
Характерними ознаками трудових відносин є:
- систематична виплата заробітної плати за процес праці (а не її результат);
- підпорядкування правилам внутрішнього трудового розпорядку;
- виконання роботи за професією (посадою), визначеною Національним класифікатором України ДК 003:2010 "Класифікатор професій", затвердженим наказом Держспоживстандарту від 28.07.2010 №327;
- обов`язок роботодавця надати робоче місце;
- дотримання правил охорони праці на підприємстві, в установі, організації тощо.
29. Взаємовідносини фізичної особи і суб`єкта господарювання можуть виникати як на підставі трудового, так і на підставі цивільно-правового договору. При цьому сторони цивільно-правової угоди укладають договір в письмовій формі згідно з вимогами ст. 208 Цивільного кодексу України.
30. Загальне визначення цивільно-правового договору наведено у ст. 626 Цивільного кодексу України. Так, вказаною нормою встановлено, що договір - це домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
31. Згідно з ч. 1 ст. 901 Цивільного кодексу України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
32. З аналізу наведених норм, Верховний Суд зазначає, що основними ознаками трудового договору, є: праця юридично несамостійна, протікає в рамках певного підприємства, установи, організації (юридичної особи) або в окремого громадянина (фізичної особи); шляхом виконання в роботі вказівок і розпоряджень власника або уповноваженого ним органу; праця має гарантовану оплату; виконання роботи певного виду (трудової функції); трудовий договір, як правило, укладається на невизначений час; здійснення трудової діяльності відбувається, як правило, в складі трудового колективу; виконання протягом встановленого робочого часу певних норм праці; встановлення спеціальних умов матеріальної відповідальності; застосування заходів дисциплінарної відповідальності; забезпечення роботодавцем соціальних гарантій.