1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 листопада 2023 року

м. Київ

cправа № 904/8715/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Кролевець О.А. - головуючий, Баранець О.М., Губенко Н.М.,

за участю секретаря судового засідання - Крапивної А.М.

та представників

Позивача: Скворцов Д.В.

Відповідача : не з`явився

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком"

на постанову Центрального апеляційного господарського суду від 29.06.2023

(головуючий - Чус О.В., судді Кощеєв І.М., Орєшкіна Е.В.)

та рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 19.01.2023

(суддя - Рудь І.А.)

у справі № 904/8715/21

за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зінчевського 4"

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком"

про припинення здійснення зловживання своїми правами та скасування донарахування у розмірі 114 271,25 грн,

ВСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог

1. Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зінчевського 4" (далі - ОСББ "Зінчевського 4", позивач) звернулось до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Керуюча компанія "Дом.Ком" (далі - ТОВ "Керуюча компанія "Дом.Ком", відповідач) про зобов`язання припинити зловживання своїми правами та скасувати донарахування на загальну суму 114 271,25 грн. з ПДВ, що було здійснено у квітні 2021 по будинку № 4 по вул. Миколи Зінчевського у м. Кривий Ріг.

2. Позовні вимоги обґрунтовані безпідставним нарахуванням відповідачем, співвласникам будинку № 4 по вул. Миколи Зінчевського у м. Кривий Ріг (далі - співвласники будинку), вартості послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, у розмірі, що перевищує визначений договором тариф, після припинення договірних відносин 01.04.2021. Позивач стверджує, що станом на 01.04.2021, договірні відносини між позивачем та відповідачем відсутні, а тому донарахування на загальну суму 114 271,25 грн, які здійснено відповідачем у квітні 2021 року, необхідно вважати одностороннім збільшенням тарифу за послуги з утримання житлового будинку. Такі дії відповідача по відношенню до мешканців ОСББ "Зінчевського 4" є неправомірними та свідчать про зловживання відповідачем своїм правом.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції

3. Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 19.01.2023, залишеним без змін постановою Центрального апеляційного господарського суду від 29.06.2023, позов задоволено повністю. Зобов`язано відповідача припинити зловживання своїми правами та скасувати донарахування на загальну суму 114 271,25 грн з ПДВ, що було здійснено останнім у квітні 2021 року, по будинку № 4 по вул. Миколи Зінчевського у м. Кривий Ріг. Здійснено розподіл судових витрат.

4. Судові рішення мотивовано тим, що відповідачем необґрунтовано та безпідставно донараховано співвласникам будинку, суму вартості послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, у квітні 2021, оскільки таке нарахування здійснено відповідачем поза межами строку дії договору, що свідчить про зловживання відповідачем своїм правом, яке полягає у намаганнях отримати додатковий дохід від співвласників будинку в порядку, не передбаченому законом та договором про надання послуг.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та узагальнення її доводів

5. Не погоджуючись з висновками судів попередніх інстанцій, відповідач звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати прийняті у справі судові рішення та закрити провадження у справі.

6. У касаційній скарзі скаржник зазначає, що суди при ухваленні рішень порушили положення ст.ст. 15, 16 Цивільного кодексу України, ст. 20 Господарського кодексу України, та ст. 20 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), при цьому, посилаючись на п. 1 частини 2 ст. 287 ГПК України, скаржник вказує на те, що суди не врахували правових висновків Верховного Суду у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду від 06.07.2021 у справі № 910/11948/18, щодо обрання неналежного та неефективного способу захисту порушеного права. Так, скаржник зазначає, що суди не з`ясували належного складу сторін справи, що призвело до незаконних рішень. Скаржник вказує на те, що суди дійшли неправильних висновків про наявність права у ОСББ представляти інтереси всіх співвласників багатоквартирного будинку у майнових відносинах між співвласниками будинку та управителем будинку.

Узагальнений виклад позиції інших учасників справи

7. 02.11.2023 від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, в якому позивач просить поновити строк на подачу відзиву на касаційну скаргу.

8. Ухвалою Верховного Суду про відкриття касаційного провадження у справі, учасникам справи було встановлено строк для подачі відзиву на касаційну скаргу до 26.10.2023.

9. Строки, в межах яких вчиняються процесуальні дії, встановлюються законом, а якщо такі строки законом не визначені - встановлюються судом (стаття 113 ГПК України).

10. Відповідно до статті 118 ГПК України право на вчинення процесуальних дій втрачається із закінченням встановленого законом або призначеного судом строку. Заяви, скарги і документи, подані після закінчення процесуальних строків, залишаються без розгляду, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

11. За змістом частини 1 статті 119 ГПК України, суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення. Встановлений судом процесуальний строк може бути продовжений судом за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку, чи з ініціативи суду.

12. Таким чином, строк на подання відзиву на касаційну скаргу встановлюється не законом, а судом, а тому може бути продовженим, а не поновленим, при цьому, така процесуальна дія може бути вчинена за заявою учасника справи, поданою до закінчення цього строку. Оскільки зазначене клопотання (про поновлення строку на подання відзиву) подане поза межами встановленого строку разом з відзивом, колегія суддів не вбачає підстав для його задоволення. За таких обставин, відзив позивача на касаційну скаргу відповідача долучається до матеріалів справи, однак не враховується Судом при розгляді останньої, як такий, що поданий після закінчення встановленого судом процесуального строку.

Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій

13. Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, 21.12.2012 між усіма співвласниками багатоквартирного будинку № 4 по вул. Миколи Зінчевського в м. Кривому Розі (співвласники будинку) та ТОВ "Керуюча компанія "Дом.Ком" укладено типовий публічний договір про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

14. Правовою підставою для укладання вказаного договору було рішення Виконавчого комітету Криворізької міської ради, на підставі якого між Управлінням благоустрою та житлової політики Виконкому Криворізької міської ради та ТОВ "Керуюча компанія "Дом.Ком" укладено договір про надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд по житловим будинкам Жовтневого району (об`єкт № 1) від 21.12.2012, відповідно до якого ТОВ "Керуюча компанія "Дом.Ком" є управителем житлових будинків та споруд у Жовтневому районі міста Кривого Рогу, у тому числі, багатоквартирного будинку за адресою: місто Кривий Ріг, вулиця Миколи Зінчевського, будинок 4, у період з 01.04.2013 по 05.05.2018.

15. Предметом договору про надання послуг з управління будинком, спорудою або групою будинків і споруд по житловим будинкам Жовтневого району (об`єкт № 1) від 21.12.2012 є зобов`язання відповідача (управителя) надавати послуги з утримання будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд та об`єктів благоустрою, що розташовані на прибудинкових територіях, для забезпечення його сталого функціонування відповідно до цільового призначення, збереження його споживчих властивостей та організації забезпечення потреби власників, співвласників, наймачів, орендарів окремих житлових і нежитлових приміщень у своєчасному отриманні житлово-комунальних послуг відповідної якості, а Управління благоустрою та житлової політики Виконкому Криворізької міської ради, як замовник, надає право ТОВ"Керуюча компанія "Дом.Ком", як управителю, відраховувати належну йому плату від загальної суми оплати за житлово-комунальні послуги, а також відшкодовувати здійснені ним необхідні витрати, пов`язані з управлінням об`єктом, у разі, коли управитель отримав на такі витрати письмову згоду замовника.

16. У відповідності до положень та додатків до рішення Виконавчого комітету Криворізької міської ради № 180 від 12.04.2017 "Про встановлення тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, що надаються населенню м. Кривого Рогу ТОВ "Керуюча компанія "Дом.Ком", з травня 2017 року по багатоквартирному будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. М. Зінчевського, буд. 4, встановлено наступний тариф на послугу з утримання багатоквартирного будинку: 4,7996 грн./м2 з ПДВ.

17. 08.08.2018 між ТОВ "Керуюча компанія "Дом.Ком" (управитель) та співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. М. Зінчевсього, 4 (співвласники) укладено договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 (далі - договір), у відповідності до п. 1 якого управитель зобов`язується надати співвласникам багатоквартирного будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. М. Зінчевського, 4 послугу з управління багатоквартирним будинком, а співвласники зобов`язуються оплачувати управителю послугу з управління згідно з вимогами законодавства та умовами цього договору.

18. За змістом п. 8 договору ціна послуги з управління визначена сторонами у розмірі 4,7996 грн з ПДВ на місяць за 1 кв. метр загальної площі житлового або нежитлового приміщення у будинку, якщо інша рахункова одиниця послуги не погоджена сторонами та включає:

1) витрати на утримання будинку та прибудинкової території і поточний ремонт спільного майна будинку в розмірі 4,4762 грн. відповідно до кошторису витрат на утримання будинку та прибудинкової території;

2) винагороду управителю в розмірі 0,3234 грн на місяць.

19. Пунктом 9 договору передбачено, що плата за послугу з управління нараховується щомісяця управителем та вноситься кожним співвласником не пізніше 20 числа місяця, наступного за розрахунковим.

20. За умовами п.10 договору управитель щороку, не пізніше ніж за 2 місяці до закінчення строку дії цього договору, звітує перед співвласниками про виконання кошторису витрат та подає співвласникам на погодження новий кошторис витрат.

Новий кошторис витрат підлягає погодженню співвласниками шляхом прийняття відповідного рішення протягом місяця у порядку, встановленому законом, з подальшим внесенням змін до цього договору.

У випадку якщо новий кошторис співвласниками не погоджено, продовжує діяти раніше погоджений кошторис витрат. У разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну розміру податків і зборів, мінімальної заробітної плати, цін і тарифів на паливно-енергетичні ресурси, сторонами погоджено, що пропорційно управителем змінюється ціна послуги, про що управитель повідомляє співвласників у строк, не менше ніж за 15 календарних днів до введення у дію нової ціни послуги, з посиланням на рішення відповідних органів.

Новий кошторис витрат підлягає погодженню співвласниками шляхом прийняття відповідного рішення у порядку, встановленому законом, з подальшим внесенням змін до цього договору. У випадку якщо новий кошторис співвласниками не погоджено, продовжує діяти раніше погоджений кошторис витрат.

21. Відповідно до п. 23 договору внесення змін до умов цього договору відбувається шляхом укладання сторонами додаткової угоди, якщо інше не передбачено цим договором.

22. Згідно з п. 28 договору цей договір набирає чинності з 08.08.2018 та укладається сторонами на один рік.

23. Якщо за місяць до закінчення строку дії цього договору жодна із сторін не повідомить письмово іншій стороні про відмову від цього договору, він вважається продовженим на один рік (п. 29 договору).

24. У п. 31 договору сторони погодили, що якщо протягом строку дії цього договору співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або про обрання іншого управителя, цей договір достроково припиняється через два місяці з дати отримання управителем повідомлення від співвласників (уповноваженої ними особи) про таке рішення.

25. Сторонами також укладено додатки до договору, зокрема, Додаток 4 "Періодичність виконання (надання) робіт (послуг) з утримання будинку та прибудинкової території по вул. Миколи Зінчевського, 4", Додаток 5 "Кошторис витрат на утримання будинку та прибудинкової території по вул. Миколи Зінчевського, 4", погоджено договірну ціну на послуги з управління будинком.

26. 14.12.2020 співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: м. Кривий Ріг, вул. Миколи Зінчевського, 4 зареєстровано Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Зінчевського 4", що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Вказане рішення прийнято співвласниками будинку на загальних зборах.

27. ОСББ "Зінчевського 4", 20.12.2020, повідомлено ТОВ "Керуюча компанія "Дом.Ком" про припинення між співвласниками та ТОВ "Керуюча компанія "Дом.Ком" будь-яких договірних відносин та припинення договору.

28. Як зазначає відповідач, вказане повідомлення уповноваженої особи та протокол загальних зборів співвласників про припинення відносин за договором з надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 від 08.08.2018, у зв`язку зі створенням ОСББ "Зінчевського 4 ", він отримав 27.01.2021.

29. Отже, відповідно до умов п. 31 договору, та як стверджують сторони, договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком № 206/2018 від 08.08.2018, вважається достроково припиненим з 01.04.2021.

30. Однак, як зазначає позивач, незважаючи на відсутність договірних відносин із співвласниками будинку, відповідач у квітні 2021 надіслав усім співвласникам будинку рахунки на сплату житлово-комунальних послуг, розмір яких значно перевищував затверджений п. 8 договору розмір ціни послуги з управління (57,515 грн./м. кв., а не 4,7996 грн./м. кв.)

31. Виходячи зі змісту відповіді ГУ Держспоживслужби в Дніпропетровській області від 28.05.2021 № 07.6/8671) та відповіді ТОВ "Керуюча компанія "Дом.Ком" на звернення від 12.05.2021 № 251, стало відомо, що:

1) у квітні 2021 по будинку № 4 по вул. М. Зінчевського здійснене донарахування на загальну суму 114 271,25 грн. з ПДВ (57,515 грн/м. кв.), так як фактичні витрати по складових тарифу (ціни договору) перевищують нарахування за нормативним тарифом за березень-квітень 2021 року;

2) донарахування на загальну суму 114 271,25 грн. з ПДВ (57,515 грн./м. кв.) здійснено на підставі ч. 5 ст. 13 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", згідно з якою у разі зміни форми управління багатоквартирним будинком або обрання іншого управителя виконавець послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій має здійснити остаточне нарахування плати за послуги відповідно до фактичних нарахувань та обсягів наданих послуг.

32. Підставою для звернення до суду з позовом у даній справі стало те, що позивач вважає дії відповідача щодо здійснення у квітні 2021 донарахування на загальну суму 114 271,25 грн з ПДВ за нібито, надані відповідачем послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, за період з січня 2017 по квітень 2021, неправомірними. На думку позивача, такі дії відповідача є зловживанням своїм правом, яке полягає у намаганні отримати додатковий дохід за рахунок співвласників житлового будинку, у порядку не передбаченому законом та договором про надання послуг.

Позиція Верховного Суду

33. Перевіривши правильність застосування судами норм матеріального і процесуального права, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, дослідивши доводи, наведені у касаційній скарзі, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, зважаючи на таке.

34. Відповідно до статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (1). Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (2). У суді касаційної інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції. Зміна предмета та підстав позову у суді касаційної інстанції не допускається (3). Суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 3, 4, 8 частини першої статті 310, частиною другою статті 313 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги (4).

35. Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулюються Законом України "Про житлово-комунальні послуги".

36. Як свідчать матеріали справи, на час укладання між співвласниками багатоквартирного будинку № 4 по вул. М. Зінчевського та ТОВ "Керуюча компанія "Дом.Ком" публічного договору від 21.12.2012 про надання послуг, діяв Закон України "Про житлово-комунальні послуги" від 24.06.2004 за №1875-IV (далі - Закон №1875-IV).

37. Відповідно до статей 12, 13 Закону №1875-IV житлово-комунальні послуги поділяються за: функціональним призначенням; порядком затвердження цін/тарифів. Залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); 2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); 3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); 4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).

38. Тобто, всі послуги, у тому числі й послуги з утримання будинку та прибудинкової території є житлово-комунальними послугами.

39. Частиною 2 статті 14 Закону №1875-IV визначено, що ціни/тарифи на комунальні послуги та послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій формуються і затверджуються центральними органами виконавчої влади, національними комісіями, що здійснюють державне регулювання у відповідних сферах, та органами місцевого самоврядування відповідно до їхніх повноважень, визначених законом.

40. Як встановлено судами, з грудня 2012 року співвласники багатоквартирного будинку № 4 по вул. М. Зінчевського отримували послуги на підставі типового публічного договору про надання послуг, отже, у відносинах із відповідачем (виконавцем) комунальної послуги з утримання будинку і споруд та прибудинкової території, в розумінні положень Закону №1875-IV, були споживачами таких послуг. За умовами типового публічного договору про надання послуг споживачі мали обов`язок перед відповідачем (виконавцем) щодо своєчасної оплати таких послуг за встановленим тарифом у строк та на умовах, що передбачені цим договором.

41. Поряд з тим, на час укладення сторонами договору від 18.08.2018 про надання послуг з управління багатоквартирним будинком набрав чинності Закону України "Про житлово-комунальні послуги" від 09.11.2017 №2189-VIII (далі - Закон №2189-VIII)

42. Відповідно до частини 1 статті 5 Закону №2189-VIII до житлово-комунальних послуг належить житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: забезпечення утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, якщо прибудинкова територія, за даними Державного земельного кадастру, знаходиться у власності або користуванні співвласників багатоквартирного будинку відповідно до вимог законодавства, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів з обслуговуванням внутрішньобудинкових систем про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; інші додаткові послуги, які можуть бути замовлені співвласниками багатоквартирного будинку.

43. Згідно з частиною 1 статті 6 Закон №2189-VIII учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.

44. Частинами 1, 2 статті 12 Закону №2189-VIII передбачено, що надання житлово-комунальних послуг здійснюється виключно на договірних засадах. Договори про надання житлово-комунальних послуг укладаються відповідно до типових або примірних договорів, затверджених Кабінетом Міністрів України або іншими уповноваженими законом державними органами відповідно до закону. Такі договори можуть затверджуватися окремо для різних моделей організації договірних відносин (індивідуальний договір та колективний договір про надання комунальних послуг) та для різних категорій споживачів (індивідуальний споживач, колективний споживач).

45. Відповідно до частини 1 статті 13 Закону №2189-VIII договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.

46. Згідно з положеннями частини 2 ст. 10 Закону №2189-VIII вартість послуг з управління багатоквартирним будинком визначається за домовленістю сторін, крім випадку обрання управителя органом місцевого самоврядування. Ціна послуги з управління багатоквартирним будинком у разі визначення управителя органом місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку" визначається на рівні ціни, запропонованої в конкурсній пропозиції переможцем конкурсу. Така ціна протягом строку дії договору управління може змінюватися виключно за погодженням сторін з підстав та в порядку, визначених таким договором.


................
Перейти до повного тексту