ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 листопада 2023 року
м. Київ
справа №420/2133/23
адміністративне провадження № К/990/29430/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді: Губської О.А.,
суддів: Білак М.В., Жука А.В.,
розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №420/2133/23
за адміністративним позовом Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна інфекційна лікарня" Одеської міської ради до Південного офісу Держаудитслужби, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору - Товариства з обмеженою відповідальністю "Фабрика смаку" про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу процесу закупівлі, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Південного офісу Держаудитслужби на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2023 року (головуючий суддя Катаєва Е.В.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2023 року (колегія суддів: головуючий суддя Єщенко О.В., судді Крусян А.В., Яковлєв О.В.)
ВСТАНОВИВ:
І. Суть спору
1. Позивач звернувся до суду з цим позовом, у якому просив:
1.1. визнати протиправним та скасувати висновок Південного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2022-12-26-019227-а від 24 січня 2023 року.
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю оскаржуваного висновку з огляду на його необгрунтованість.
ІІ. Рішення судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
2.1. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2023 року, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 26 липня 2023 року, адміністративний позов задоволено.
2.2. Визнано протиправним та скасовано висновок Південного офісу Держаудитслужби про результати моніторингу закупівлі UA-2022-12-26-019227-а від 24 січня 2023 року "Послуги з надання харчування пацієнтам (хворим військовослужбовцям) в інфекційних лікарнях".
2.3. Задовольняючи позов суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що виявлені порушення не мали шкідливих наслідків, не призвели до нецільового використання бюджетних коштів чи шкоди бюджету, а вимога Держаудитслужби щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору, є необґрунтованою та непропорційною тяжкості порушення.
2.4. Оспорюваний висновок є актом індивідуальної дії, породжує обов`язки для позивача та не відповідає критеріям обґрунтованості і пропорційності між дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав та інтересів позивача і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення відповідача.
2.5. Крім того, суди вказали, що відповідач у констатуючій частині спірного висновку обмежився лише зазначенням про допущені позивачем порушення, але, з огляду на документальне підтвердження відповідності кваліфікаційним вимогам працівників Виконавця за договором, не конкретизував яким чином чи у який спосіб позивач має вжити заходів щодо припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору, не обґрунтував доцільність таких заходів.
ІІ. Касаційне оскарження
3. Не погоджуючись з такими рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій відповідач звернувся із касаційною скаргою, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм процесуального та матеріального права, просить скасувати ці судові рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову повністю.
3.1. Скаржник у касаційній скарзі підставою касаційного оскарження зазначає пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України та вказує, що судами першої та апеляційної інстанцій ухвалено судове рішення без урахування висновків у постановах Верховного Суду у справах №№160/4436/21, 420/693/21, 200/10092/20, 280/8475/20, 260/2993/21. Наступною підставою для касаційного оскарження скаржник зазначає пункт 3 та вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо абз. 6 п.п. 2 п. 41 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі" на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 року №1178.
4. Позивач подав відзив на касаційну скаргу, за змістом якого висловив незгоду з викладеними відповідачем в скарзі доводами та повідомив свою думку про правильність висновку судів першої та апеляційної інстанцій щодо наявності підстав для задоволення позову, просив судові рішення залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
IV. Установлені судами фактичні обставини справи
5. Комунальне некомерційне підприємство "Міська клінічна інфекційна лікарня" Одеської міської ради зареєстровано юридичною особою, є комунальним підприємством державної власності/власності територіальних громад та здійснює некомерційну діяльність за кодом КВЕД 86.10 Діяльність лікарняних закладів.
6. 26.12.2022 року Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна інфекційна лікарня" Одеської міської ради на автоматизованому майданчику ДП "Прозоро" розміщено оголошення UA-2022-12-26-019227-а щодо предмету закупівлі ДК 021:2015:55520000-1 Кейтерингові послуги (Послуги з надання харчування пацієнтам (хворим військовослужбовцям) в інфекційних лікарнях), за місцем виконання робіт чи надання послуг м. Одеса, очікуваною вартістю 1999800,00 грн.
7. Разом з оголошенням оприлюднено тендерну документацію з додатками, а саме: кваліфікаційні вимоги, інформацію про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі, проект договору про закупівлю, форму пропозиції, лист-згоду, інші документи.
8. Серед іншого, у пунктах 5, 6 розділу І "Кваліфікаційні вимоги" Додатку 1 до тендерної документації Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна інфекційна лікарня" визначено, що учасник у складі тендерної пропозиції подає:
довідку у довільній формі з інформацією про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід для надання послуг, що є предметом закупівлі;
особові медичні книжки персоналу - сторінки із чинними датами проходження медогляду на працівників, які будуть залучені до організації харчування (водій/ї, вантажник/и, кухарі, кухонні працівники тощо) з відміткою про допуск до роботи.
9. Згідно з реєстром отриманих тендерних пропозицій за оголошенням тендерної закупівлі з унікальним номером UA-2022-12-26-019227-а учасником ТОВ "Фабрика Смаку" 03.01.2023 року подано тендерну пропозицію на загальну суму 1999800,00 грн.
10. Інших тендерних пропозицій подано не було.
11. Зокрема, на виконання вимог тендерної документації ТОВ "Фабрика Смаку" надало довідку про наявність працівників відповідної кваліфікації: директора, завідувача складу, двох водіїв, двох вантажників, двох кухарів, двох кухонних робітників, адміністратора, завідувача виробництва, головного технолога та менеджера підприємства з приготування та постачання готових справ.
12. Також, учасником закупівлі додано особові медичні книжки кожного із перелічених працівників.
13. Зокрема, учасником закупівлі ТОВ "Фабрика Смаку" у складі тендерної пропозиції подано особисту медичну книжку кухаря Серії ААВ №905000, видану за результатом медичного огляду 09.06.2022 року, визначена дата наступного огляду - 09.12.2022 року.
14. За результатами проведеної процедури закупівлі протокольним рішенням від 03.01.2023 року учасника ТОВ "Фабрика Смаку" визнано переможцем процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого визнана найбільш економічно вигідною та вирішено укласти договір про закупівлю із переможцем.
15. 11.01.2023 року між Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна інфекційна лікарня" (Замовник) та ТОВ "Фабрика Смаку" (Виконавець) укладено договір про закупівлю №7, за яким Виконавець зобов`язується надати Замовнику послуги з надання харчування пацієнтам (хворим військовослужбовцям) в інфекційних лікарнях, а Замовник оплатити такі послуги.
16. У пункті 10.1 Договору Сторони також передбачили, що цей Договір вважається укладеним і набирає чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками Сторін, скріплення дійсними печатками Сторін та діє до 31.12.2023 року, але у будь-якому випадку до повного виконання Сторонами прийнятих на себе за даним Договором зобов`язань.
17. 16.01.2023 року Південним офісом Держаудитслужби прийнято наказ №10 "Про початок моніторингу процедур закупівель".
18. До переліку моніторингу включена закупівля з унікальним номером UA-2022-12-26-019227-а.
19. У межах проведення моніторингу закупівлі 17.01.2023 року оприлюднено запит Південного офісу Держаудитслужби до Комунального некомерційного підприємства "Міська клінічна інфекційна лікарня" (Замовника) про отримання наступних пояснень (інформації та документів):
- яким чином замовник може обґрунтувати рішення щодо відповідності тендерної пропозиції учасника ТОВ "Фабрика смаку" умовам п. 6 розділу 1 Додатку 1 "Кваліфікаційні вимоги" до ТД, тоді як у складі тендерної пропозиції зазначеного учасника завантажено особисту медичну книжку кухаря, сторінки якої не містять чинної дати проходження медогляду? У медичній книжці кухаря, який буде залучений до організації харчування, зазначено, що дата наступного медичного огляду 09.12.2022 року, яка не є чинною на момент подання учасником тендерної пропозиції.
- чи вносились замовником зміни до договору про закупівлю від 11.01.2023 року №7 у випадках, передбачених п. 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом №922-VIII, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 року №1178 (зі змінами)? У разі внесення відповідних змін до Договору надати усі додаткові угоди до Договору.
20. У запиті визначено, що пояснення, інформацію та документи необхідно надати через електронну систему закупівель протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення цього запиту.
21. 18.01.2023 року Замовник звернувся до учасника процедури закупівлі ТОВ "Фабрика смаку" з листом, в якому просив невідкладно надати обґрунтовані пояснення з підтверджуючими документами стосовно зазначених у запиті Південного офісу Держаудитслужби обставин.
22. У відповідь, ТОВ "Фабрика смаку" повідомило, що Товариство здійснює постійний контроль за проходженням його працівниками чергового медичного огляду.
23. Проаналізувавши подані у складі тендерної пропозиції документи в межах закупівлі UA-2022-12-26-019227-a, ТОВ "Фабрика смаку" встановило, що при підготовці тендерної пропозиції допущено технічну помилку, яка полягає у наданні попередньої особистої медичної книжки кухаря.
24. Товариство зазначило, що станом на момент подання тендерної пропозиції (03.01.2023 року) у кухаря була наявна чинна особиста медична книжка Серії 12ААВ №775395, видана за результатом пройденого медичного огляду 09.12.2022 року, що також підтверджується Медичною картою огляду осіб для визначення спроможності займатися відповідним видом діяльності.
25. 20.01.2023 року через електронну систему закупівель Комунальним некомерційним підприємством "Міська клінічна інфекційна лікарня" подано пояснення на запит контролюючого органу та повідомлено про надання ТОВ "Фабрика смаку" особистої медичної книжки кухаря із чинною датою проходження медогляду станом на момент подання тендерної пропозиції.
26. Також, Замовник акцентував увагу на тому, що учасник надав у складі тендерної пропозиції довідку про наявність працівників відповідної кваліфікації, в якій вказано про наявність, в тому числі, іншого кухаря та додано її особисту медичну книжку із чинною датою проходження медогляду.
27. У зв`язку із цим Замовник встановив відповідність учасника процедури закупівлі ТОВ "Фабрика смаку" кваліфікаційним критеріям.
28. Додатково повідомлено про те, що Замовником не вносились зміни до договору про закупівлю від 11.01.2023 року №7.
29. За результатами проведеного моніторингу відповідачем складено та підписано Висновок про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2022-12-26-019227-а, який оприлюднено 24.01.2023 року з інформацією про виявлені порушення позивачем абз. 6 п.п. 2 п. 41 Особливостей. Водночас, за результатами аналізу питання визначення предмета закупівлі, відображення закупівлі у річному плані, оприлюднення інформації про закупівлю, відповідності вимог ТД вимогам Закону з урахуванням особливостей, своєчасності укладання договору про закупівлю та його оприлюднення, відповідності умов договору умовам тендерної пропозиції переможця, надання відповіді на запит органу державного фінансового контролю про надання пояснень щодо прийняття рішень та/або вчинення дій чи бездіяльності, які є предметом дослідження в рамках моніторингу процедури закупівлі, порушень не установлено.
30. У п. 1 Констатуючої частини висновку вказано, що ТОВ "Фабрика Смаку" не відповідає вимогам, установленим у ТД відповідно до абз. 1 ч. 3 ст. 22 Закону №922-VIII, тому замовник повинен був відхилити тендерну пропозицію учасника. При цьому, надані пояснення не спростовують факту виявленого порушення, оскільки у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ "Фабрика Смаку" в особистій медичній книжці кухаря відсутня інформація із чинною датою проходження медогляду. Крім того, замовник в ТД встановив вимоги щодо залучення учасником процедури закупівлі для надання послуг, що є предметом закупівлі, саме кухарів (у множині) з наданням особових медичних книжок із чинними датами проходження медогляду зазначених працівників, а не кухаря (у однині), як зазначає Замовник у поясненні.
31. Пунктом 3 Висновку викладено зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема зазначено, що Південний офіс Держаудитслужби зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявленого порушення шляхом припинення зобов`язань за договором, в тому числі із застосуванням відповідних наслідків недійсності/нікчемності договору та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
32. Позивач, не погодившись з таким висновком Держаудитслужби, звернувся з цим позовом до суду.
V. Релевантні джерела права й акти їхнього застосування
33. Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
34. Статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
35. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
36. Правові та організаційні засади здійснення фінансового контролю в Україні, визначені Законом України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" №2939-XII від 26.01.1993 (далі - Закон №2939).
37. Відповідно до статті 2 Закону №2939, головними завданнями органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.
38. Правові та організаційні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади встановлює Закон України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 №922-VIII.
39. Положеннями п. 9 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII визначено, що замовники органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування, створені відповідно до закону, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об`єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак: юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи; у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків.
40. До замовників також належать юридичні особи та/або суб`єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання та відповідають хоча б одній з таких ознак: органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування належить частка у статутному капіталі суб`єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків або такі органи володіють більшістю голосів у вищому органі суб`єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради суб`єкта господарювання; наявність спеціальних або ексклюзивних прав.
41. Пунктом 6 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII передбачено, що електронна система закупівель інформаційно-телекомунікаційна система, що забезпечує проведення процедур закупівель, створення, розміщення, оприлюднення та обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять веб-портал Уповноваженого органу, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами.
42. Відповідно до частини 1 статті 2 Закону №922-VIII передбачено, що він застосовується: до замовників, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень; до замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень.
43. Під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, вартість яких є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники повинні дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, установлених цим Законом, та можуть використовувати електронну систему закупівель з метою відбору постачальника товару (товарів), надавача послуги (послуг) та виконавця робіт для укладення договору.
44. У разі здійснення закупівель товарів, робіт і послуг без використання електронної системи закупівель, за умови, що вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена в абзацах другому і третьому цієї частини, замовники обов`язково оприлюднюють звіт про укладені договори в системі електронних закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.
45. Порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель врегульований статті 8 Закону №922-VIII.
46. Відповідно до частини 2 статті 8 Закону №922-VIII рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
47. Згідно з частиною 4 статті 8 Закону №922-VIII строк здійснення моніторингу процедури закупівлі не може перевищувати 15 робочих днів з наступного робочого дня від дати оприлюднення повідомлення про початок моніторингу процедури закупівлі в електронній системі закупівель.
48. За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання. (частина 6 статті 8 Закону №922-VIII).
49. Відповідно до частини 19 статті 8 Закону №922-VIII форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
50. Стаття 16 Закону №922-VIII передбачає, що замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3)наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);
4) наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
51. Відповідно до частини 1 статті 17 Закону №922-VIII замовник приймає рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі та зобов`язаний відхилити тендерну пропозицію учасника або відмовити в участі у переговорній процедурі закупівлі (крім випадків, зазначених у пунктах 2, 4, 5 частини другої статті 40 цього Закону) в разі, якщо:
1) замовник має незаперечні докази того, що учасник процедури закупівлі пропонує, дає або погоджується дати прямо чи опосередковано будь-якій службовій (посадовій) особі замовника, іншого державного органу винагороду в будь-якій формі (пропозиція щодо найму на роботу, цінна річ, послуга тощо) з метою вплинути на прийняття рішення щодо визначення переможця процедури закупівлі або застосування замовником певної процедури закупівлі;
2) відомості про юридичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов`язані з корупцією правопорушення;
3) службову (посадову) особу учасника процедури закупівлі, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією;
4) суб`єкт господарювання (учасник) протягом останніх трьох років притягувався до відповідальності за порушення, передбачене пунктом 4 частини другої статті 6, пунктом 1 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді вчинення антиконкурентних узгоджених дій, що стосуються спотворення результатів тендерів;
5) фізична особа, яка є учасником процедури закупівлі, була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку;
6) службова (посадова) особа учасника процедури закупівлі, яка підписала тендерну пропозицію (або уповноважена на підписання договору в разі переговорної процедури закупівлі), була засуджена за кримінальне правопорушення, вчинене з корисливих мотивів (зокрема, пов`язане з хабарництвом, шахрайством та відмиванням коштів), судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку;
7) тендерна пропозиція подана учасником конкурентної процедури закупівлі або участь у переговорній процедурі бере учасник, який є пов`язаною особою з іншими учасниками процедури закупівлі та/або з уповноваженою особою (особами), та/або з керівником замовника;
8) учасник процедури закупівлі визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та стосовно нього відкрита ліквідаційна процедура;
9) у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань відсутня інформація, передбачена пунктом 9 частини другої статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (крім нерезидентів);