ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2023 року
м. Київ
справа № 808/293/16
касаційне провадження № К/9901/49455/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Хохуляка В.В., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Міського комунального підприємства "Основаніє" на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 28.11.2017 (суддя - Лазаренко М.С.) та постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28.03.2018 (головуючий суддя - Олефіренко Н.А., судді - Білак С.В., Шальєва В.А.) у справі за позовом Міського комунального підприємства "Основаніє" до Офісу великих платників податків ДФС про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
УСТАНОВИВ:
Міське комунальне підприємство "Основаніє" (далі - Підприємство, позивач, платник) звернулось до суду з позовом до Офісу великих платників податків ДФС (далі - Офіс, відповідач, контролюючий орган), в якому, з урахуванням уточнень до позову, просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 12.08.2015 №0000024110, №0000034110.
Обґрунтовуючи вимоги, позивач послався на те, що суми витрат та податкового кредиту з податку на додану вартість були сформовані ним по реальним правочинам, що пов`язані із його господарською діяльністю, у тому числі з ТОВ "Ремм-Юг", ТОВ "Нубіком", ТОВ "РБК "Нікос", ТОВ "Фалькор", ТОВ "Колді", ТОВ "Ятрань". Зазначив, що висновки акту перевірки ґрунтуються на припущеннях, не підтверджуються об`єктивними даними, а прийняті контролюючим органом податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
Запорізький окружний адміністративний суд постановою від 28.11.2017, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 28.03.2018, позов задовольнив частково: визнав протиправними та скасував податкові повідомлення-рішення від 12.08.2015 №0000024110 в частині визначення зобов`язання з податку на додану вартість в сумі 852600,00 грн, в тому числі за основним платежем в сумі 568400,00 грн, за штрафними санкціями у розмірі 282200,00 грн, №0000034110 в частині визначення зобов`язання з податку на прибуток у розмірі 681104,25 грн, в тому числі за основним платежем в сумі 544883,40 грн, за штрафними санкціями у розмірі 136220,85 грн. В задоволенні решти позовних вимог відмовив.
Приймаючи рішення, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що оскаржувана позивачем позиція податкового органу про нереальність господарських операцій по взаємовідносинах з ТОВ "Ремм-Юг", ТОВ "Нубіком", ТОВ "РБК "НікоС", ТОВ "Фалькор", ТОВ "Колді", ТОВ "Ятрань" в акті перевірки та запереченнях ґрунтується на доводах про неможливість встановити обсяг діяльності зазначених контрагентів, натомість, досліджені первинні документи, з урахуванням співвідношення вчинених господарських операцій з видами господарської діяльності позивача, в результаті господарських операцій з вищевказаними контрагентами у позивача свідчать про зміни в структурі активів, зобов`язань та у власному капіталі, що спростовує висновки контролюючого органу про нереальність господарських операцій між позивачем та вищезгаданими контрагентами.
Щодо виявлених порушень положень підпункту 187.10 пункту 187, пункту 200.1 статті 200 Податкового кодексу України (далі у тексті - ПК України, у редакції, що діяла на дату виникнення спірних правовідносин), внаслідок чого позивачем безпідставно занижено податкові зобов`язання на суму грошових коштів, отриманих від населення за комунальні послуги, які надавались Комунальними підприємствами "Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об`єднання" №1-4, 6, 9-11, 13, "Ремонтно-експлуатаційне підприємство по обслуговуванню гуртожитків, Сприяння" на суму податку на додану вартість у розмірі 1210054,00 грн, суди дійшли висновку, що порушення вимог податкового законодавства, які були виявлені в цій частині під час проведення перевірки позивача, знайшли своє об`єктивне підтвердження під час розгляду справи, через що спірне податкове повідомлення-рішення від 12.08.2015 №0000024110 є обґрунтованим.
Позивач, не погодившись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій в частині відмови у задоволенні позовних вимог, звернувся до суду з касаційною скаргою, в якій просить скасувати судові рішення попередніх інстанцій в частині відмови у задоволенні позовних вимог та ухвалити нове рішення в цій частині, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права. Скаржник доводить, що операції з реорганізації не є об`єктом оподаткування податку на додану вартість, набуття об`єднаним платником податку майна, прав і обов`язків об`єднаних платників податку Комунальними підприємствами "Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об`єднання" №1-4, 6, 9-11, 13, "Ремонтно-експлуатаційне підприємство по обслуговуванню гуртожитків, Сприяння", що припинилися в результаті реорганізації, не збільшує податкові зобов`язання такого об`єднаного платника податку, відтак висновки контролюючого органу про заниження позивачем податкових зобов`язань на суму податку на додану вартість у розмірі 1210054,00 грн з отриманих від населення грошових коштів за комунальні послуги, які надавались ВРЕЖО є помилковими.
В касаційній скарзі не вказано, в чому саме полягає неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права, позивач фактично викладає обставини, з якими він не погоджується.
Відповідач у відзиві на касаційну скаргу, посилаючись на законність і обґрунтованість судових рішень у частині, в якій позивачу відмовлено у задоволені позову, просить залишити судові рішення попередніх інстанцій в частині відмови у задоволенні позову без змін, а касаційну скаргу позивача залишити без задоволення.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 18.06.2018 відкрив провадження за касаційною скаргою позивача та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 30.10.2023 прийняв касаційну скаргу до провадження, визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередній розгляд справи на 31.10.2023.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій установлено, що контролюючим органом проведено документальну виїзну планову перевірка Підприємства з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2013 по 31.12.2014, за результатами якої складено акт від 28.07.2015 №4/28-04-41-00/20485152 (далі - акт перевірки), яким встановлено порушення платником вимог:
пункту 135.1, підпункту 135.5.4 пункту 135.5 статті 135, підпункту 136.1.2 пункту 136.1 статті 136, підпункту 138.1.1 пункту 138.1, пунктів 138.2, 138.3, 138.4, 138.8 статті 138, підпункту 139.1.6 пункту 139.1 статті 139, пункту 146.2 статті 146, пункту 13 Підрозділу 4 Розділу ХХ Перехідних положень Податкового кодексу України (далі - ПК України, в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин), в результаті чого платником занижено податок на прибуток на загальну суму 773642,00 грн, в тому числі: завищено податок на прибуток за 2013 рік на суму 24399,00 грн, занижено податок на прибуток за 2014 рік на суму 798041,00 грн;
пункту 135.1, підпункту 135.5.4 пункту 135.5 статті 135, підпункту 138.1.1 пункту 138.1, пунктів 138.2, 138.3, 138.4, 138.8 статті 138, пункту 146.2 статті 146 пункту 13 Підрозділу 4 Розділу ХХ Перехідних положень ПК України, в результаті чого завищено від`ємне значення об`єкту оподаткування податком на прибуток за 2014 рік на суму 3037651,00 грн.
пункту 187.10 статті 187, пунктів 198.1, 198.3, 198.6 статті 198, пункту 200.1 статті 200, пункту 201.10 статті 201 ПК України, в результаті чого занижено податок на додану вартість, що підлягає сплаті до бюджету на загальну суму 2120759,00 грн.
На підставі висновків акта перевірки контролюючим органом прийняті податкові повідомлення-рішення від 12.08.2015:
№0000034110, яким позивачу збільшено грошове зобов`язання з податку на прибуток підприємств на загальну суму 967052,50 грн, в тому числі за основним платежем в сумі 773642,00 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 193410,50 грн;
№0000024110, яким позивачу збільшено зобов`язання з податку на додану вартість на суму 3181137,50 грн, в тому числі за основним платежем в сумі 2120759,00 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями у розмірі 1 060379,50 грн.
За наслідками адміністративного оскарження податкових повідомлень-рішень, рішеннями Міжрегіонального головного управління ДФС від 29.10.2015 №24376/10/28-10-10-4-33, від 30.12.2015 №28146/16/99-99-10-01-03-15 прийняті контролюючим органом податкові повідомлення-рішення залишені без змін.
Суд касаційної інстанції не переглядає судові рішення в частині висновків контролюючого органу про нереальність господарських операцій по взаємовідносинах позивача з ТОВ "Ремм-Юг", ТОВ "Нубіком", ТОВ "РБК "НікоС", ТОВ "Фалькор", ТОВ "Колді", ТОВ "Ятрань", оскільки зазначене не є предметом касаційного оскарження.
Щодо висновків контролюючого органу про заниження позивачем податкових зобов`язань на суму податку на додану вартість у розмірі 1210054,00 грн з отриманих від населення грошових коштів за комунальні послуги, які надавались населенню, колегія суддів зазначає про таке.
Як установлено судами першої та апеляційної інстанцій, за рішенням Запорізької міської ради від 27.04.2012 №5 припинена діяльність Комунальних підприємств "Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об`єднання" №1-4, 6, 9-11, 13, "Ремонтно-експлуатаційне підприємство по обслуговуванню гуртожитків, Сприяння" та до позивача передане все майно, майнові та немайнові права та обов`язки комунальних підприємств.
Комунальними підприємствами "Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об`єднання" №1-4, 6, 9-11, 13, "Ремонтно-експлуатаційне підприємство по обслуговуванню гуртожитків, Сприяння" надавались комунальні послуги населенню відповідно до укладених договорів.
На момент припинення на балансі підприємств утворилась дебіторська заборгованість по розрахунках із споживачами.
За рішенням Запорізької міської ради від 25.07.2012 №6 були затверджені передавальні акти майна, немайнових прав та обов`язків комунальних підприємств "Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об`єднання" №1-4, 6, 9-11, 13, "Ремонтно-експлуатаційне підприємство по обслуговуванню гуртожитків, Сприяння".
Внаслідок реорганізації до правонаступника (позивача) перейшло майно, права та обов`язки попередніх юридичних осіб, що припинилися у тому числі, дебіторська заборгованість по розрахунках з населенням.
Перевіркою встановлено, що станом на 01.01.2013 в бухгалтерському обліку платника по рахунку 3610 "розрахунки з квартиронаймачами" обліковується дебіторська заборгованість у сумі 98431862,07 грн.
Підприємство у 2013-2014 роках отримувало грошові кошти від населення за комунальні послуги, які були надані комунальними підприємствами Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об`єднання" №1-4, 6, 9-11, 13, "Ремонтно-експлуатаційне підприємство по обслуговуванню гуртожитків, Сприяння" та залишились не оплаченими на момент їх припинення.
Оплата здійснювалась споживачами комунальних послуг грошовими коштами на поточні рахунки Підприємства, відкритих у відділеннях банків: ПАТ КБ "ПриватБанк", АТ "Банк "Фінанси та кредит", АТ "Таскомбанк", а також через касу Підприємства.
У період з 01.06.2005 по 01.02.2009 за рішенням Запорізької міської ради від 22.09.2005 №327 населення сплачувало вартість комунальних послуг КП "Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об`єднання" №1-4, 6, 9-11, 13, "Ремонтно-експлуатаційне підприємство по обслуговуванню гуртожитків, Сприяння", у тому числі за опалення та центральне водопостачання, а комунальні підприємства виступали постачальниками таких послуг.
До 01.02.2009 збір платежів від населення за ці послуги, здійснювали КП Виробниче ремонтно-експлуатаційне житлове об`єднання" №1-4, 6, 9-11, 13, "Ремонтно-експлуатаційне підприємство по обслуговуванню гуртожитків, Сприяння".