1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2023 року

м. Київ

справа №620/3030/19

адміністративне провадження № К/9901/29475/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Чиркіна С.М.,

суддів: Берназюка Я.О., Єзерова А.А.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Чернігівської міської ради на рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 травня 2020 року (головуючий суддя Поліщук Л.О.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року (головуючий суддя Пилипенко О.Є., судді: Глущенко Я.Б., Собків Я.М.) у справі № 620/3030/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Творчій кластер "Ремзавод" до Чернігівської міської ради, треті особи: Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради, Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області про визнання протиправним та скасування пункту рішення, зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

І. РУХ СПРАВИ

16 жовтня 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Творчій кластер "Ремзавод" (далі також позивач або ТОВ "Творчій кластер "Ремзавод") звернулося до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Чернігівської міської ради (далі також відповідач), треті особи: Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради (далі також Управління архітектури), Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області (далі також ГУ Держгеокадастру), в якому просило:

визнати протиправним та скасувати пункт 63 рішення Чернігівської міської ради "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам" від 29.08.2019 № 44/VII-22;

зобов`язати Чернігівську міську раду на найближчій сесії розглянути та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, за адресою: проспект Миру, 194, м. Чернігів, для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з подальшою передачею земельної ділянки в оренду ТОВ "Творчій кластер "Ремзавод" та надати земельну ділянку ТОВ "Творчій кластер "Ремзавод" в оренду.

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 травня 2020 року позов задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано пункт 63 рішення Чернігівської міської ради "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам" від 29.08.2019 № 44/VII-22.

Зобов`язано Чернігівську міську раду на найближчій сесії розглянути та затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, за адресою: проспект Миру, 194, м. Чернігів, для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.

В решті позовних вимог відмовлено.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 травня 2020 року залишено без змін.

06 листопада 2020 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга відповідача, надіслана 04 листопада 2020 року, у якій скаржник просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій, ухвалити нове рішення яким у задоволенні позову відмовити.

Ухвалою Верховного Суду від 15 грудня 2020 року відкрито касаційне провадження у справі. Цією ж ухвалою витребувано справу з суду першої інстанції.

31 грудня 2020 року від позивача надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому він просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій без змін.

Ухвалою Верховного Суду від 30 жовтня 2023 року справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.

ІІ. АРГУМЕНТИ УЧАСНИКІВ

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у власності ТОВ "Творчій кластер "Ремзавод" перебувають нежитлові приміщення - адміністративні будівлі загальною площею 2926,1 кв.м та 4338,0 кв.м за адресою м. Чернігів, проспект Миру, 194, корпус 6 та 4 відповідно.

Позивач звернувся до відповідача із клопотанням про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, по прос. Миру, 194, м. Чернігів.

Разом із заявою наданий повний пакет документів, які характеризують земельну ділянку та об`єкти, що розташовані на ній, в тому числі, зазначив, що планується використання нежитлових будівель, як об`єктів соціально-культурного призначення, оскільки об`єкти нерухомості позивача лише мають назву промислових, однак, вже більше десяти років не використовуються, як промислові, і позивач також не є промисловим підприємством, тому жодних виробничих процесів на території своїх приміщень не проводить та не планує проводити.

Відповідачем було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою. Відповідний проект було розроблено та погоджено Висновком Управління архітектури від 27.12.2017 № 01-24/779 та Висновком про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ГУ Держгеокадастру від 13.03.2018 № 2135/82-18, які також підтвердили, що земельна ділянка згідно з планом зонування Тимчасового порядку використання території м. Чернігова відповідає зоні В-2 "Виробнича зона з підприємствами IV-V класу санітарної шкідливості виробництв", однак жодних заперечень щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,5859 га по проспекту Миру, 194 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови не має.

Вважає пункт рішення Чернігівської міської ради, яким позивачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою протиправним та таким, що суперечить нормам чинного законодавства, зокрема, частині тринадцятій статті 123 Земельного кодексу України (далі також ЗК України).

Відповідач у відзиві зазначив, що спірна земельна ділянка належить до земель промисловості, у власність або постійне користування не надавалася, вона віднесена до 12-ї економіко-планувальної зони м. Чернігова, знаходиться в зоні В-2 "Виробнича зона з підприємствами IV - V класу санітарної шкідливості виробництв", в санітарно-захисній зоні промислових та комунально-складських підприємств, що підтверджується доданими до відзиву документами. Затвердження проекту землеустрою суперечитиме Тимчасовому порядку використання території м. Чернігова, Генеральному плану міста Чернігова, а також відмова у затвердженні проекту землеустрою обумовлена тим, що наявні в проекті землеустрою правовстановлюючі документи на об`єкти нерухомого майна свідчать про належність об`єктів до будівель промисловості, оскільки об`єкти нерухомого майна розташовані на земельній ділянці, яка за цільовим призначенням не належить до категорії земель землі житлової та громадської забудови. Вважає відмову у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою спірної земельної ділянки правомірною.

В поясненнях, наданих до суду, позивач вважає покликання відповідача на статтю 186-1 ЗК України недоречним, оскільки ця стаття не має жодного відношення до процедури затвердження проекту землеустрою.

Управління архітектури у наданих до суду поясненнях зазначило, що поданий проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 1,5859 га для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови по просп. Миру, 194, замовник - ТОВ "Творчий кластер "Ремзавод" ним було погоджено. Однак, генеральний план спрямований на визначення принципових рішень розвитку територій міста, принципово визначає вектор розвитку територій, їх функціональне призначення як то промислове, рекреаційне, житлове тощо. Більш чітким визначенням вимог до території є план зонування. Згідно з планом зонування Тимчасового порядку використання території м. Чернігова спірна земельна ділянка відповідає зоні В-2 "Виробнича зона з підприємствами IV-V класу санітарної шкідливості виробництв", якою не зазначено використання земельних ділянок для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. За функціональною класифікацією території ця зона відноситься до типу "Виробничих, комунально-складських територій та територій спеціального призначення". Класифікацією видів цільового призначення земель (далі по тексту - КВЦПЗ), затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, визначено, що території виробничих зон відносяться до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення (секція J КВЦПЗ). Землі житлової та громадської забудови віднесені до розділів 02 та 03 секції В КВЦПЗ.

Отже, на територіях які відносяться до секції J КВЦПЗ (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення) не можуть бути земельні ділянки з цільовим призначенням з розділу 02 секції В КВЦПЗ (землі житлової та громадської забудови). Вважає позов не обґрунтованим, а позовні вимоги такими, що задоволенню не підлягають.

ГУ Держгеокадастру в наданих до суду поясненнях, зазначено, що відповідно до положень частини першої статті 20 Закону України "Про державний земельний кадастр" відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Положеннями пунктів "а"-"б" частини другої статті 21 цього Закону встановлено, що відомості про цільове призначення земельних ділянок вносяться до Державного земельного кадастру щодо категорії земель та щодо виду використання земельної ділянки в межах певної категорії земель на підставі відповідної документації із землеустрою, яка розробляється при формуванні земельних ділянок. Будь-які інші матеріали (документи), що підтверджують цільове призначення, категорію та вид використання земельної ділянки площею 1,5859 га, розташованої за адресою: проспект Миру, 194 м. Чернігів, у ГУ Держгеокадастру відсутні.

ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що за змістом свідоцтва про право власності від 22.11.2013 № 13257014 ТОВ "Творчій кластер "Ремзавод" є власником на праві приватної власності нежитлового приміщення загальною площею 4338 кв. м., розташованого за адресою: м. Чернігів, прос. Миру, 194, корп. 4.

Згідно Свідоцтва про право власності від 22.11.2013 № 13255150 ТОВ "Творчій кластер "Ремзавод" є власником на праві приватної власності нежитлового приміщення, загальною площею 2926,1 кв. м., розташованого за адресою: м. Чернігів, прос. Миру, 194, корп. 6.

Зазначене також підтверджується Витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 22.11.2013 № 13257196 та від 22.11.2013 № 13255684 відповідно.

Із заявою від 02.06.2017 № 5 позивач звернувся до відповідача, в якій просив надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 1,5891 га, за адресою: прос. Миру, 194, м. Чернігів, для будівництва та обслуговування будівель громадської забудови (код 03.14. КВЦПЗ наказ від 23.07.2010 № 548). Заплановане використання нерухомого майна після реконструкції: корпус 4 - виставкова та інша громадська діяльність, корпус 6 - культурно-виставковий розважальний центр та інша громадська діяльність.

За змістом рішення Чернігівської міської ради "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою юридичним та фізичним особам" від 17.08.2017 № 22/VII-27, з урахуванням рішення Чернігівської міської ради "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою юридичним та фізичним особам" від 26.10.2017 № 24/VII-22, ТОВ "Творчій кластер "Ремзавод" надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, по проспекту Миру, 194 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з подальшою передачею земельної ділянки в оренду. Позивачу надано строк до 01 березня 2018 року подати на затвердження сесії міської ради, розроблений та погоджений у встановленому законом порядку проект землеустрою.

20.09.2017 між позивачем та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 укладено Договір на створення (передачу) науково-технічної продукції № 52-ЧВ, на виконання якого було розроблено Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 1.5859 га ТОВ "Творчій кластер "Ремзавод" в м. Чернігів, по проспекту Миру, 194; 03.15. для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. В зазначеному проекті вказано, що обмеження у використанні земельної ділянки відсутні.

Згідно Довідки з державної статистичної звітності з кількісного обліку земель про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями (за рахунок яких проводиться вилучення) від 27.10.2017 № 19-25-0.36-1420/169-17 станом на 01.01.2016 спірна земельна ділянка у власність або постійне користування не надавалася.

За змістом висновку Управління архітектури від 27.12.2017 № 01-21/779 до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 1,5859 га для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови по просп. Миру, 194, зазначена земельна ділянка розташована в північній частині міста. Згідно з планом зонування Тимчасового порядку використання території м. Чернігова ця ділянка відповідає зоні В-2 "Виробнича зона з підприємствами IV-V класу санітарної шкідливості виробництв". Відповідно до плану дії обмежень за екологічними умовами належить до санітарно-захисної зони промислових та комунально-складських підприємств, сільгоспвиробництв та зони потенційного підтоплення ґрунтовими водами. Враховуючи зазначене, Управління архітектури погодило проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду площею 1,5859 га для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови по проспекту Миру, 194.

Те, що спірна земельна ділянка відповідає зоні В-2 "Виробнича зона з підприємствами IV-V класу санітарної шкідливості виробництв" також підтверджується витягом з Плану зонування Тимчасового порядку використання території м. Чернігів, затвердженого рішенням Чернігівської міської ради 16 сесії 6 скликання "Про Тимчасовий порядок використання території м. Чернігова та скасування рішення міської ради" від 28.12.2011.

Листом від 08.02.2018 № 1 позивач звернувся до відповідача з проханням надати офіційну відповідь щодо обґрунтування зміни категорії з землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення на землі житлової та громадської забудови.

У відповідь Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради листом від 22.02.2018 № 01-08/553 повідомило позивача про те, що зміна цільового призначення може відбуватися із зміною категорії та без зміни категорії. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Враховуючи наведене, за зверненням ТОВ "Творчій кластер "Ремзавод", рішенням Чернігівської міської ради "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою юридичним та фізичним особам" від 17.08.2017 № 22/VII-27, йому надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення на земельну ділянку, орієнтовною площею 1,5859 га, по проспекту Миру, 194 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з подальшою передачею земельної ділянки в оренду.

У Висновку про розгляд проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ГУ Держгеокадастру від 13.03.2018 № 2135/82-18 щодо спірної земельної ділянки зазначено: категорія земель - землі промисловості; склад угідь - забудовані землі промисловості; форма власності - комунальна; цільове призначення за проектом - 03.15 "Для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови"; до особливо цінних земель не належить; обмеження на земельній ділянці - відсутні. Необхідності проведення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації - відсутня. Наданий Проект землеустрою відповідає законодавству та прийнятим відповідно до нього нормативно-правовим актам. Зауваження та пропозиції - відсутні, проект - погоджено.

За інформацією з Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ГУ Держгеокадастру від 17.04.2018 вбачається, що спірна земельна ділянка має кадастровий № 7410100000:01:012:0314, належить до категорії земель - землі житлової та громадської забудови, цільове призначення - 03.15.

За інформацією з Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 13.05.2020 № НВ-7417544502020 спірна земельна ділянка з кадастровим № 7410100000:01:012:0314 належить до категорії земель - землі житлової та громадської забудови, вид використання - для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови. Дата державної реєстрації земельної ділянки на підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, 27.10.2017, є 06.04.2018. Згідно експлікації земельних угідь земельної ділянки 1,5859 вона включає землі під соціально-культурними об`єктами.

Із клопотанням від 28.04.2018 за № 5 позивач звернувся до відповідача із проханням надати в оренду строком від 2 до 5 років спірну земельну ділянку для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови.

Рішенням Чернігівської міської ради від 31.05.2018 № 31/VII-23 ТОВ "Творчій кластер "Ремзавод" відмовлено в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, по проспекту Миру, 194 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з подальшою передачею земельної ділянки в оренду, у зв`язку з порушенням позивачем вимог статті 28 Закону України "Про землеустрій".

Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.07.2018 у справі № 2540/2548/18, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 15.11.2018, визнано протиправним та скасовано підпункт 9.3 пункту 9 рішення Чернігівської міської ради "Про надання дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою юридичним та фізичним особам" від 31.05.2018 № 31/VII-23; зобов`язано відповідача на найближчій сесії розглянути питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 1,5859 га, по проспекту Миру, 194 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови з подальшою передачею земельної ділянки в оренду ТОВ "Творчій кластер "Ремзавод" та прийняти відповідне рішення з урахуванням висновків суду.

Листом від 20.03.2019 № 14 позивач звернувся до відповідача, в якому просив при прийнятті рішення врахувати, що товариство просить надати в оренду земельну ділянку з оплатою 1 % ставки на 2-5 років. В приміщеннях, які належать позивачу заплановано створення Виставково-демонстраційного центру. Зазначений проект є некомерційним, має соціально-економічне спрямування.

У відповідь листом від 10.04.2019 № 1401/19/вих Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради повідомило, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди за землі з кодом КВЦПЗ 03.15 для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови на рівні 12 % нормативної грошової оцінки.

Листами від 22.03.2019 № 01-20/134 та від 04.06.2019 № 01-20/417 відповідач повідомив позивача про те, що питання затвердження проекту землеустрою спірної земельної ділянки було включено до проектів рішень № 40/VIІ та № 42/VIІ відповідно, але не набрало необхідної кількості голосів і було знято з розгляду. Листом від 25.04.2019 № 01-20/203 відповідач повернув позивачу проект землеустрою.

Листом від 03.07.2019 № 42 позивач звернувся до відповідача з проханням включити на найближчу сесію питання щодо затвердження проекту землеустрою спірної земельної ділянки.

Листом від 11.07.2019 № 44 позивач звернувся до відповідача з проханням надати розрахунок сум до сплати за фактичне користування земельними ділянками під об`єктами нерухомості, які належать на праві власності позивачу за 2019 рік.

У відповідь листом від 12.08.2019 № 2047/19/вих/02.08/4375/11/вх/03 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради повідомило, що з тексту листа неможливо визначити, яке фактичне користування земельними ділянками під об`єктами нерухомості.

За змістом витягу з рішення Чернігівської міської ради "Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічних документацій із землеустрою, надання, вилучення і передачу земельних ділянок юридичним і фізичним особам" від 29.08.2019 № 44/VII-22 із пункту 63 вбачається, що ТОВ "Творчій кластер "Ремзавод" відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення та передачі в оренду земельної ділянки (кадастровий номер 7410100000:01:012:0314), площею 1,5859 га, по проспекту Миру, 194 для будівництва та обслуговування інших будівель громадсько: забудови, у зв`язку з тим, що згідно з планом зонування Тимчасового порядку використання території м. Чернігова земельна ділянка відповідає зоні "Виробнича зона з підприємствами IV-V класу санітарної шкідливості виробництв" та ураховуючи наявні в проекті землеустрою правовстановлюючі документи на об`єкти нерухомого майна, які свідчать про належність об`єкти до будівель промисловості, оскільки об`єкти нерухомого майна розташовані на земельній ділянці, яка за цільовим призначенням не належить до категорії земель - землі житлової та громадської забудови.

Про зазначене рішення позивача відповідач повідомив листом від 30.08.2019 № 01-20/562.

Також судами встановлені такі обставини.

Рішенням Чернігівської міської ради "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігів" від 26.01.2017 № 15/VII-18 затверджено зазначену технічну документацію.

Відповідно до Інформаційної довідки про наявність земельних угідь за формою 6-ЗЕМ від 19.12.2012 № 02-07/4499 станом на 01.07.2012, за адресою прос. Миру, 194 землі промисловості складають 6,9307 га.

Згідно із листом ГУ Держгеокадастру від 28.07.2017 № 205/409-17-0.36 спірна земельна ділянка входить до 12-ї економіко-планувальної зони м. Чернігова.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Задовольняючи частково позовні вимоги, суди попередніх інстанцій зазначили, що єдиною підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів (частина чотирнадцята статті 123 ЗК України). Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 ЗК України, норми статті 123 ЗК України не містять.

Водночас, перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватися саме на етапі погодження такого проекту.

За позицією судів попередніх інстанцій, земельним законодавством встановлено, що за проектами землеустрою та з дотриманням відповідної процедури здійснюється зміна цільового призначення земельних ділянок, а віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень.

Щодо аргументів відповідача, що затвердження проекту землеустрою суперечитиме Тимчасовому порядку використання території м. Чернігова і Генеральному плану міста Чернігова, суди попередніх інстанцій з покликанням на правову позицію Верховного Суду від 14 листопада 2019 року у справі № 344/10412/16-а зазначили, що генеральний план, план зонування, детальний план територій не визначає правового статусу земельної ділянки, а є документами, яким повинні відповідати наміри забудови земельної ділянки, а її цільове призначення повинно відповідати містобудівній документації.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ

Скаржник не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій, вважає їх необґрунтованими та такими, що прийняті з порушенням норм матеріального права, зокрема частини 1 статті 20, статті 186-1 ЗК України, частини 4 статті 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", не враховано план зонування Тимчасового порядку використання території міста Чернігова, вимоги ДК БС 018-2000 щодо приналежності будівель, та процесуального права, зокрема статті 242 КАС України, що призвело до неправильного вирішення справи.

Стверджує, що суди попередніх інстанцій застосували норму права статті 24, 25 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 18 жовтня 2018 року у справі № 809/963/16.

Також наполягає на необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, зокрема щодо застосування статті 123, 186-1 ЗК України, оскільки розглядаючи справу по суті, суди попередніх інстанцій надали оцінку лише процедурній стороні оформлення земельної ділянки у користування - наявність звернення суб`єкта господарювання та розробленого проекту землеустрою, але не врахували обставини чи може бути передана земельна ділянка суб`єкту господарювання з тим цільовим призначенням, яке товариство визначає на власний розсуд (що суперечить містобудівній документації).

Вважає, що спірним питанням в цій справі є визначення цільового призначення земельної ділянки по проспекту Миру,194, у м. Чернігові.

Акцентує увагу на тому, що на підставі свідоцтва про право власності у позивача на праві власності перебувають саме промислові об`єкти нерухомості - корпус 4 -будівля цеху шестерень з прибудовою; корпус 6-адмінбудівля, літейний цех, агрегатна дільниця, шихтовий двір з прибудовами. Також за відомостями інформаційної довідки Управління Держкомзему у м. Чернігові від 19.12.2012 № 02/-07/4499 станом на 01 липня 2012 року земельна ділянка за адресою по проспекту Миру 194, загальною площею 6,9307 га, яка попередньо використовувалась ПАТ "Чернігівський ремонтно-механічний завод "Жовтневий молот" (відчужувачем об`єктів нерухомого майна-корпуси 4 та 6) належить до земель промисловості.

Вважає, що прийняття рішення про надання в оренду земельної ділянки із земель державної та комунальної власності є не обов`язком органів державної влади чи місцевого самоврядування, а їхнім правом.

Стверджує, що наданий проект землеустрою та документи права власності на об`єкти нерухомого майна, які були надані до Чернігівської міської ради та додані до матеріалів справи не підтверджують розміщення на земельній ділянці по проспекту Миру,194, м. Чернігів, соціально культурних об`єктів, а також приналежність об`єктів нерухомості до групи 007 "землі під житловою забудовою" чи до групи 008 "землі під громадською забудовою" в цілому.

За позицією позивача, скаржник плутає поняття зміна цільового призначення вже сформованої земельної ділянки та місцезнаходження земельної ділянки на землях промисловості згідно Тимчасового порядку використання території м. Чернігова, також посилання скаржника на статтю 24 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" є недоречним до цих правовідносин, оскільки мова не йде про зміну цільового призначення, а мова йде про формування нової земельної ділянки, яка до проекту землеустрою позивача не мала іншого цільового призначення.

Стверджує, що стаття 186-1 ЗК України не має відношення до повноважень відповідача. Водночас відповідач ставить під сумнів висновки Управління архітектури та містобудування Чернігівської міської ради від 27.12.2017 № 01-24/779 та ГУ Держгеокадастру у Чернігівській області від 13.03.2018 № 2135/82-18, які є чинними та відповідно до яких останні не заперечують щодо передачі такої земельної ділянки в оренду.

Вважає покликання скаржника на висновки у постанові Верховного Суду від 18.10.2018 у справі № 809/963/16 недоречним, оскільки правовідносини не є подібними.

VІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги в межах касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, Верховний Суд встановив таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами частини 1 статті 10 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону № 280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Частиною третьою статті 24 Закону № 280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.


................
Перейти до повного тексту