ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2023 року
м. Київ
справа № 400/5692/22
адміністративне провадження № К/990/16875/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Жука А.В.,
суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження справу
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Національної поліції в Миколаївській області про визнання протиправним та скасування наказу, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Миколаївського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2023 року (у складі судді Ярощука В.Г.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2023 року (у складі колегії суддів: судді-доповідача Турецької І. О., суддів - Домусчі С. Д., Шеметенко Л. П.) у справі №400/5692/22,
ВСТАНОВИВ:
І. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
1. 15 грудня 2022 року адвокат Рудик Марк Романович, який діє в інтересах ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач, скаржник), звернувся до суду першої інстанції з позовом до Головного управління Національної поліції в Миколаївській області (далі - ГУНП в Миколаївській області, відповідач) в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ від 15 листопада 2022 року № 1539 в частині притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення зі служби в поліції;
- визнати протиправним та скасувати наказ від 18 листопада 2022 року № 773 о/с "По особовому складу" про звільнення ОСОБА_1 зі служби в поліції з посади старшого інспектора взводу № 3 роти поліції особливого призначення ГУНП в Миколаївській області за пунктом 6 частини 1 статті 77 Закону України "Про Національну поліцію", у зв`язку із реалізацією дисциплінарного стягнення у вигляді звільнення зі служби в поліції;
- поновити на посаді старшого інспектора взводу № 3 роти поліції особливого призначення ГУНП в Миколаївській області;
- стягнути середній заробіток за час вимушеного прогулу.
2. 19 грудня 2022 року ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду було відкрито провадження у даній справі.
3. Після відкриття провадження у справі, суд першої інстанції, дійшовши висновку, що позов ОСОБА_1 подав з порушенням строку звернення до суду, ухвалою від 27 січня 2023 року залишив його без руху, надавши строк п`ять днів для подання заяви про поновлення строку звернення до суду.
3.1 Мотивом залишення позову без руху, на думку суду, є Закон України від 15 березня 2022 року №2123-IX "Про внесення змін до законів України "Про національну поліцію" та "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України" (далі - Закону №2123-IX ), який ухвалений з метою оптимізації діяльності поліції, у тому числі під час дії воєнного стану".
3.2 Як зазначив суд, Законом №2123-IX внесено зміни, зокрема, щодо строку оскарження поліцейськими звільнення. Даний Закон набрав чинності з 01 травня 2022 року.
3.3 Суд вказав, що з 01 травня 2022 року, у разі застосування до поліцейського дисциплінарного стягнення у виді звільнення з посади, пониження у спеціальному званні на один ступінь або звільнення зі служби в поліції поліцейський має право оскаржити таке стягнення протягом 15 днів з дня його ознайомлення з наказом по особовому складу про виконання застосованого дисциплінарного стягнення (абзац 2 частини 4 статті 31 Закону України "Про Дисциплінарний статут Національної поліції України" від 15 березня 2018 року №2337-VIII (далі - Дисциплінарний статут).
3.4 Суд виснував, що оскільки позивач був ознайомлений з оскаржуваним наказом від 18 листопада 2022 року № 773 о/с "По особовому складу" про звільнення його зі служби в поліції 18 листопада 2022 року, а позов ним поданий 15 грудня 2022 року, то 15-ти денний термін на його оскарження сплинув.
4. 02 лютого 2023 року адвокат Рудик М. Р., який діє в інтересах ОСОБА_1, звернувся до суду першої інстанції з клопотанням про поновлення строку звернення до суду з даним позовом.
4.1. При цьому, адвокат не навів будь-яких поважних причин пропуску 15-ти денного строку звернення до суду з даним позовом, а зазначав, що для звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби встановлюється місячний строк, визначений частиною 5 статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).
4.2 На його думку, саме цією процесуальною нормою необхідно керуватися при дослідженні питання щодо строку звернення до суду у спірних правовідносинах, а не нормою матеріального права, яка передбачена частиною 4 статті 31 Дисциплінарного статуту.
5. Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2023 року, залишеною без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2023 року, позов ОСОБА_1 залишено без розгляду, на підставі частини 3 статті 123 КАС України, оскільки підстави для поновлення строку, вказані у заяві, визнані неповажними.
5.1 Приймаючи таке процесуальне рішення, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що КАС України передбачає можливість встановлення іншими законами спеціальних строків звернення до адміністративного суду, а також спеціального порядку обчислення таких строків. Такі строки мають перевагу в застосуванні порівняно із загальним строком звернення до адміністративного суду, визначеним, зокрема, частиною п`ятою статті 122 КАС України.
5.2 Тому, суди попередніх інстанцій керувалися вимогами абзацу 2 частини 4 статті 31 Дисциплінарного статуту, в редакції Закону №2123-IX, який передбачає оскарження наказу про звільнення у 15-ти денний термін з дня ознайомлення з відповідним наказом.
5.3 При цьому, переглядаючи в апеляційному порядку ухвалу Миколаївського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2023 року суд апеляційної інстанції застосував до спірних правовідносин висновок Верховного Суду викладений в постанові від 08 лютого 2023 року у справі №120/7567/22.
Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзиву на неї
6. Не погоджуючись із зазначеними судовим рішеннями, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення норм процесуального права, просить скасувати ухвалу Миколаївського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2023 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2023 року у справі №400/5692/22, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
7. Скаржник зазначає, що суд першої інстанції залишив позов без розгляду після початку розгляду справи по суті, що суперечить вимогам частини 2 статті 240 КАС України.
7.1. На переконання позивача, ним не пропущений строк звернення до суду з даним позовом, оскільки строк, протягом якого особа може звернутися до суду у відносинах публічної служби, становить один місяць і такий строк передбачений частиною 5 статті 122 КАС України.
7.2 Скаржник указує, що частина 5 статті 122 КАС України є процесуальною нормою, у той час як частина 4 статті 31 Дисциплінарного статуту щодо строку оскарження наказу про звільнення є нормою матеріального права.
7.3 При цьому, скаржник, як приклад, наводить постанову Верховного Суду складі судової палати з розгляду справ щодо податків, зборів та інших обов`язкових платежів Касаційного адміністративного суду від 25 лютого 2021 року (справа №580/3469/19), де зроблено правовий висновок з питання щодо застосування строку звернення до суду, встановленого нормою процесуального права, який відрізняється від такого строку, встановленого нормою матеріального права.
8. ГУНП в Миколаївській області подано відзив на касаційну скаргу, в якому зазначено, що касаційна скарга є необґрунтованою та безпідставною, оскільки суди попередніх інстанцій не допустили ані порушення норм матеріального права, ані порушення норм процесуального права, а тому просить залишити скаргу без задоволення, а судові рішення судів попередніх інстанцій - без змін.
ІІ. РУХ АДМІНІСТРАТИВНОЇ СПРАВИ В СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
9. Касаційна скарга ОСОБА_1 до Верховного Суду надійшла 09 травня 2023 року.
10. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 09 травня 2023 року визначено склад колегії суддів: головуючий суддя - Жук А.В., судді: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.
11. Ухвалою Верховного Суду від 23 травня 2023 року відкрито касаційне провадження за скаргою ОСОБА_1 на ухвалу Миколаївського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2023 року та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13 квітня 2023 року у справі №400/5692/22..
12. Ухвалою Верховного Суду від 30 жовтня 2023 року дану справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.
IІІ. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ТА ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
13. Відповідно до частини першої статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
14. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина друга статті 341 КАС України).
15. Перевіривши за матеріалами справи доводи і вимоги касаційної скарги та правильність застосування судами попередніх інстанцій норм процесуального права, колегія суддів Верховного Суду зазначає наступне.
16. Відповідно до частини першої статті 122 КАС України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.
17. Частиною другою цієї статті передбачено, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
18. Згідно з частиною третьою статті 122 КАС України для захисту прав, свобод та інтересів особи цим Кодексом та іншими законами можуть встановлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду, які, якщо не встановлено інше, обчислюються з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
19. У силу частини п`ятої статті 122 КАС України для звернення до суду у справах щодо прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби встановлюється місячний строк.
20. Наслідки пропущення строків звернення до адміністративного суду визначені у статті 123 КАС України, відповідно до якої у разі подання особою позову після закінчення строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду з заявою про поновлення строку звернення до адміністративного суду або вказати інші підстави для поновлення строку.