1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 278/1052/17

адміністративне провадження № К/9901/7906/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу № 278/1052/17

за позовом ОСОБА_1, ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Тетерівської сільської ради Житомирського району Житомирської області, треті особи - ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13 про визнання незаконним та скасування рішення,, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Тетерівської сільської ради Житомирського району Житомирської області на постанову Житомирського районного суду Житомирської області 07 грудня 2017 року (прийняту у складі головуючого судді Грубіяна Є.О.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду 22 січня 2019 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Сторчака В.Ю., суддів: Мельник-Томенко Ж.М., Ватаманюка Р.В.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У травні 2017 року ОСОБА_1, ОСОБА_2 та ОСОБА_3 звернулись (далі - позивачі) до Житомирського районного суду Житомирської області з позовом до Тетерівської сільської ради Житомирського району Житомирської області (далі Тетерівська СР, відповідач), треті особи - ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, в якому просили:

- визнати протиправним та скасувати рішення відповідача від 12 квітня 2017 року щодо припинення та ліквідації Корчацької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Корчацька загальноосвітня школа І-ІІ ступенів (далі - школа) забезпечувала потреби населення даної місцевості. Ліквідацією такого закладу було погіршено умови для отримання дітьми освіти. Найближчі навчальні заклади мають достатньо велике віддалення, а доставка дітей, після початку процедури ліквідації відповідачем забезпечена належним чином не була. Рада лише обмежилась видачею проїзних квитків на рейсові автобуси, яким зранку доїхати не можливо через їх перевантаженість пасажирами, що їдуть до обласного центру. Недостатність коштів для фінансування такого закладу, позивачі вважають, не об`єктивною причиною, адже сільський голова та її заступники знаходять кошти аби собі виділяти премії у великих розмірах. Дане рішення відповідача не було відповідним чином обговорено із жителями Корчака та найближчих сіл та не було ними схвалено.

Також позивачі пояснили, що рішення про ліквідацію школи пов`язано з пропозицією відповідача передати її приміщення польському релігійному закладу, після чого діти зможуть у ній навчатись, однак вже на платній основі.

Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій

3. Постановою Житомирського районного суду Житомирської області від 07 грудня 2017 року, яка залишене без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду 22 січня 2019 року, позов задоволено.

Визнано незаконним та скасовано рішення 23-ої сесії 1-го скликання № 838 Тетерівської сільської ради Житомирського району Житомирської області про ліквідацію Корчацької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів.

Стягнуто з відповідача на користь позивачів судові витрати за розгляд даної справи по 640 (шістсот сорок) гривень на кожного.

4. Приймаючи такі рішення, суди виходили з того, що оскаржуване рішення про ліквідацію школи прийнято відповідачем передчасно, без урахування інтересів жителів прилеглих сіл та без дотримання процедури, визначеної законодавчими та місцевими актами.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 21 березня 2019 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга Тетерівської сільської ради Житомирського району Житомирської області.

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати постанову Житомирського районного суду Житомирської області від 07 грудня 2017 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду 22 січня 2019 року, і ухвалити нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.

Касаційна скарга обґрунтована тим, що рішення від 12 квітня 2017 року щодо припинення та ліквідацію Корчацької школи прийнято в межах наданих Тетерівській СР повноважень та згідно визначеної процедури, в інтересах Тетерівської територіальної громади, задля акумулювання коштів на освітні витрати сільського бюджету на дві великі школи.

Відповідач зазначив про неврахування судами попередніх інстанцій, що звернення жителів сіл Корчак, Перлявка та Катеринівка щодо необхідності проведення сходу сіл для вирішення питання, щодо ліквідації школи надійшло 20 квітня 2017 року, вже після прийняття оскаржуваного рішення про ліквідацію школи. Протягом березня 2017 року та по 11 квітня 2017 року до Тетерівської СР не надходило вимог про проведення громадських слухань щодо спірного питання.

Тетерівська СР наполягає, що вона 06 березня 2017 року проводила консультації із громадськістю територіальної громади, щодо можливості прийняти рішення про ліквідацію школи.

Проект рішення був опублікований на для ознайомлення та обговорення на сайті Тетерівської СР.

Скаржник вважає, що норми Цивільного кодексу України та Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" мають вищу юридичну силу ніж положення Статуту школи, про порушення якого зазначили суди. Чинне законодавство не передбачає обов`язку ради отримати спеціальної згоди територіальної громади при прийнятті рішення про ліквідацію школи.

6. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21 березня 2019 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючий суддя ОСОБА_14, суддів Гімона М.М., Бучик А.Ю.

7. Ухвалою Верховного Суду від 28 березня 2019 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 13 червня 2023, у зв`язку з ухваленням Вищою радою правосуддя рішення від 08 червня 2023 року № 622/0/15-23 "Про звільнення ОСОБА_14 з посади судді Верховного Суду у зв`язку із поданням заяви про відставку", згідно з наказом Голови Верховного Суду від 08 червня 2023 року № 1723-к (№1723/0/5-23) "Про відрахування судді ОСОБА_14 зі штату Верховного Суду", проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценка С.Г., Тацій Л.В.

8. Відзив на касаційну скаргу від відповідача до Верховного Суду не надходив.

9. Верховний Суд ухвалою від 30 жовтня 2023 року прийняв до провадження зазначену касаційну скаргу, закінчив підготовку справи до касаційного розгляду та призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 31 жовтня 2023 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

10. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, Тетерівська сільська рада Житомирського району Житомирської області є засновником Корчацької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів.

6 березня 2017 року відбулись батьківські збори Корчацької школи за участю голови об`єднаної територіальної громади, депутата районної ради, начальника відділу освіти, секретаря сільської ради та головного бухгалтера ради. На зборах сільський голова зазначила, що державне фінансування школи з 2018 року буде припинено, а сільська рада не має коштів на її утримання. У зв`язку з цим потрібно шукати спонсорів, які будуть фінансувати школу, або її закрити. Сільський голова настійливо рекомендувала школу здати в оренду спонсорам з Польщі. Після чого назва школи зміниться на приватну християнську школу, буде введено форму. Освітні послуги будуть надаватись на платній основі. За наслідками було вирішено інформацію взяти до уваги, зібрати додаткові батьківські збори до кінця навчального року, шукати альтернативні шляхи вирішення даного питання та визначено обов`язкову участь батьківського комітету на сесії ради (а.с.154-159 т.1).

10 березня 2017 року на сайті сільської ради було опубліковано проект розпорядження про ліквідацію школи

Мешканці сіл письмово звертались до різних інстанцій районного, обласного та державного значення (до голови Житомирської районної ради, голови Тетерівської СР, Голови комітету з питань культури і духовності Верховної Ради України, Міністерства освіти і науки України, народного депутата, голови Адміністрації Президента України, голови комітету з питань науки і освіти Верховної Ради України, голови Житомирської ОДА, Прем`єр-Міністра України) щодо необхідності збереження навчального закладу в с. Корчак.

Ініціативна група батьків 29 березня 2017 року звернулась із листом до голів районної та сільської рад з проханням повідомити чи проводились громадські слухання щодо вирішення питання про ліквідацію школи, адже 10 березня 2017 року на сайті сільської ради було опубліковано проект розпорядження про ліквідацію школи.

Жителі сіл Корчак, Перлявка та Катерівнівка звертались із проханням не закривати школу в с. Корчак.

12 квітня 2017 року за № 838 відповідачем було прийнято рішення про припинення діяльності Корчацької загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів та її ліквідації з 15 липня 2017 року (а.с.9 т.1).

З протоколу 23-ої сесії 1-го скликання Тетерівської сільської ради Житомирського району Житомирської області вбачається, що оскаржуване рішення було предметом обговорення на сесії. Вартість навчання одного учня ліквідовуваної школи коштує для ради 42,4 тис. гривень на рік, в той час коли аналогічні показники в Тетерівській школі становлять 17,7 тис. гривень, а середній показник по Україні - 14 тисяч гривень. При ліквідації школи було оговорено доставку дітей до найближчих шкіл новим автобусом (виступ начальника відділу освіти Весельський В.В.) (а.с.10-37 т.1).

20 квітня 2017 року в канцелярії ради було зареєстровано звернення жителів населених пунктів Корчак, Перлявка та Катеринівка щодо необхідності проведення сходу сіл задля вирішення питання в тому числі щодо ліквідації школи (а.с.21 т.2).

Не погоджуючись з правомірністю рішення Тетерівська СР від 12 квітня 2017 року щодо припинення та ліквідації Корчацької школи, позивачі звернулись до суду з цим позовом.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

11. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.

Закон України "Про загальну середню освіту" від 13 травня 1999 року № 651-XIV (далі - Закон № 651-XIV) визначає правові, організаційні та фінансові засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти, що сприяє вільному розвитку людської особистості, формує цінності правового демократичного суспільства в Україні.

Згідно із частиною першою статті 11 Закону № 651-XIV державні та комунальні загальноосвітні навчальні заклади створюються відповідно центральними, місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх і мовних потреб за наявності необхідної кількості учнів (вихованців) відповідно до встановлених нормативів наповнюваності класів, необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних кадрів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно із положеннями частини четвертої статті 36 Закону України "Про освіту" від 23 травня 1991 року № 1060-XII (далі - Закон № 1060-XII) та частини шостої статті 11 Закону №651-XIV реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної і приватної форм власності - за рішенням засновника (засновників).


................
Перейти до повного тексту