1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 280/986/19

адміністративне провадження № К/9901/4014/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

суддя-доповідач - Стародуб О.П.

судді: Єзеров А.А., Чиркін С.М.

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 07.05.2019 (суддя - Калашник Ю.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 24.12.2019 (судді - Панченко О.М., Чередниченко В.Є., Іванов С.М.)

у справі за позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, третя особа - Приморська міська рада, про визнання протиправним та скасування рішення

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

ФОП ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом, в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області від 29.08.2018 за №451 "Про скасування дії Паспорту прив`язки тимчасової споруди для підприємницької діяльності, "Дві тимчасові споруди". Реєстраційний номер ТС №04-03/2024/7 від 13.07.2017 р.".

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що рішенням виконавчого комітету Приморської міської ради від 24.03.2017 №31 надано згоду ФОП ОСОБА_1 на можливість встановлення двох зблокованих тимчасових споруд, загальною площею 60 кв.м на земельній ділянці, розташованій в АДРЕСА_1, згідно "Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для підприємницької діяльності на предпляжній території центрального пляжу по АДРЕСА_1 " №4, №5, для здійснення підприємницької діяльності строком на 5 (п`ять) років. (а.с.16).

13.07.2017 ФОП ОСОБА_1 видано Паспорт прив`язки двох тимчасових споруд ТС №4, №5 згідно Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд для підприємницької діяльності на передпляжній території центрального пляжу по АДРЕСА_1 (а.с.17).

23.08.2018 першим заступником голови ДАБІ України видано наказ №1089 "Про проведення позапланової перевірки", яким наказано Департаменту ДАБІ у Запорізькій області провести позапланову перевірку з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження відділом містобудування та архітектури Приморської міської ради Приморського району Запорізької області містобудівної діяльності, а саме: надання паспортів прив`язки групи тимчасових споруд від 04.05.2017 №04-03/829/2; від 23.05.2017 №04-03/931/4; від 25.05.2017 №04-03/963/5; від 13.07.2017 №04-03/2024/7; від 03.05.2018 №50/30/04-15, №52/32/04-15, №51/31/04-15, №53/33/04-15; від 07.05.2018 №56/36/04-15, №54/34/04-15, №55/35/04-15; від 10.05.2018 №57/37/04-15; від 11.05.2018 №58/38/04-15 (а.с.53).

29.08.2018 Департаментом видано направлення на проведення позапланової перевірки №25 (а.с.54).

29.08.2018 головним інспектором будівельного нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту складено Акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил (а.с.55-59).

Актом перевірки, серед іншого, встановлено, що Паспорт прив`язки тимчасової споруди за реєстраційним номером ТС №04-03/2024/7, виданий 13.07.2017 відділом містобудування та архітектури Приморської міської ради Приморського району Запорізької області, було оформлено з порушенням вимог: п.1.12 "Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244, вимоги п.8.2.5 ДБН Б.2.2-5:2011 "Благоустрій територій", вимоги п.10.17 ДБН 360-92** та ст. 89 Водного кодексу України, відповідно до яких забороняється будівництво будинків, споруд та комунікацій у приміських прибережних смугах завширшки менше 100 м від урізу води, а у приморських курортних зонах за наявності пляжу - менше 100 м від його суходільної межі.

29.08.2018 Департаментом прийнято рішення №451 "Про скасування дії Паспорту прив`язки тимчасової споруди для підприємницької діяльності. "Дві тимчасові споруди". Реєстраційний номер ТС №04-03/2024/7 від 13.07.2017" у зв`язку з тим, що Паспорт видано з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме вимог п.1.12 "Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності", затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 №244, п.8.2.5 ДБН Б.2.2-5:2011 "Благоустрій територій", п.10.17 ДБН 360-92** та ст. 89 Водного кодексу України.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням про скасування дії Паспорту прив`язки тимчасової споруди, позивач звернувся до суду.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 07.05.2019, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 24.12.2019, у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що Департамент ДАБІ у Запорізькій області, встановивши порушення вимог містобудівного законодавства під час видачі Паспорту прив`язки тимчасової споруди для підприємницької діяльності, реєстраційний номер ТС №04-03/2024/7 від 13.07.2017, мав право та обов`язок прийняти рішення про його скасування, оскільки Паспорт видано з порушенням вимог містобудівного законодавства.

Також, суди виходили з того, що позивач, обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, жодним чином не спростовує зміст виявленого порушення щодо невідповідності Паспорту вимогам містобудівного законодавства, а лише посилається на відсутність у відповідача повноважень на прийняття рішення про скасування Паспорту, проте, зазначені доводи позивача були спростовані в ході розгляду адміністративної справи.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, внаслідок чого суди попередніх інстанцій дійшли помилкових висновків щодо відмови у задоволенні позовних вимог.

Зокрема, покликається на те, що законодавством не передбачено повноважень інспектора будівельного нагляду скасовувати паспорт прив?язки, а скасування паспорту прив?язки можливе лише тим органом, який його видав.

Також покликається на те, що відповідачем не надано доказів на підтвердження правомірності оскаржуваного рішення, а судами не надано оцінку правомірності оскаржуваного рішення.

Також покликається на те, що за наслідками перевірки відповідачем скасовано рішення суб?єкта, який не був об?єктом перевірки в порядку здійснення заходів нагляду.

Позивач просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій і постановити рішення про задоволення позовних вимог.

Відзив на касаційну скаргу не надходив.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Відповідно до статті 6 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин (Закон №3038), управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється Верховною Радою України, Кабінетом Міністрів України, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, органами державного архітектурно-будівельного контролю, іншими уповноваженими органами містобудування та архітектури, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування.

До уповноважених органів містобудування та архітектури належать органи, визначені у статті 13 Закону України "Про архітектурну діяльність".

До органів державного архітектурно-будівельного контролю належать:


................
Перейти до повного тексту