ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 жовтня 2023 року
м. Київ
справа № 520/19175/2020
адміністративне провадження № К/990/4727/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Олендера І.Я.,
суддів: Пасічник С.С., Гончарової І.А.,
розглянув в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області, як відокремленого підрозділу ДПС України на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.04.2021 (суддя Заічко О.В.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 21.10.2021 (судді: Присяжнюк О.В. (головуючий), Жигилій С.П., Перцова Т.С.) у справі №520/19175/2020 за адміністративним позовом Комунального підприємства "Харківська дирекція будівництва метрополітену" до Головного управління ДПС у Харківській області, третя особа - Харківська міська рада, про скасування податкових повідомлень-рішень,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. Комунальне підприємство "Харківська дирекція будівництва метрополітену" (далі - позивач, Підприємство) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, як відокремленого підрозділу ДПС України (далі - відповідач, контролюючий орган), третя особа - Харківська міська рада про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 09.10.2020:
- № 0000/176/0704, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість (ПДВ) в загальному розмірі 22127187,5 грн, в тому числі за податковими зобов`язаннями на 17701750 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями на 4425437,50 грн;
- № 0000/175/0704, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції на загальну суму 48187,85 грн;
- № 0000/173/0704, яким застосовано штрафні (фінансові) санкції у суму 97805,9 грн.
2. Позовні вимоги обґрунтовані помилковістю висновків контролюючого органу про обов`язок позивача зареєструватися платником ПДВ, оскільки об`єм операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з розділом V Податкового кодексу України не перевищував 1000000 грн. Операція з передачі АК "Харківобленерго" об`єкту (акт прийому передачі об`єктів №1 від 31.01.2017 - "Будівництво дільниці третьої лінії Харківського метрополітену від станції "Наукова" до станції "Проспект Перемоги") загальною вартістю 1681774 грн звільнена від оподаткування на підставі підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 Податкового кодексу України, крім того зазначена сума фактично не була ні нарахована ні сплачена позивачу, як то передбачено пунктом 181.1 статті 181 Податкового кодексу України.
Таким чином, зважаючи на хибність висновку контролюючого органу щодо необхідності реєстрації Підприємства у якості платника ПДВ, усі послідуючі висновки щодо необхідності нарахування та сплати ПДВ, реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є також помилковими.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 28.04.2021, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 21.10.2021, позов Підприємства задоволено, оскаржувані податкові повідомлення - рішення визнано протиправними та скасовано.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанції виходили з того, що оскільки об`єм операцій позивача не перевищував 1000000 грн за весь період перевірки, то у Підприємства відсутній обов`язок реєстрації у якості платника податку на додану вартість, сплати податку, складення та реєстрації податкових накладних. Також суди вказали, що операція з передачі об`єкту (акт прийому передачі об`єктів №1 від 31.01.2017) загальною вартістю 1681774 грн звільнена від оподаткування на підставі підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 Податкового кодексу України.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, контролюючий орган подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 28.04.2021, постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 21.10.2021 та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог Підприємства в повному обсязі.
6. Касаційний розгляд справи проведено в попередньому судовому засіданні відповідно до статті 343 Кодексу адміністративного судочинства України.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
7. Судами попередніх інстанцій встановлено, що фахівцями контролюючого органу проведено позапланову виїзну документальну перевірку Комунального підприємства "Харківська дирекція будівництва метрополітену", з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати податків і зборів, дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2017 по 26.08.2020.
За результатами перевірки було складено акт від 11.09.2020 № 1280/20-40-07-04-08/37657383, яким зафіксовано порушення податкового законодавства:
- пункту 189.1. статті189, підпункту "б" пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу України, пункту 5 статті 3 розділу V Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21;
- пункту 49.2, підпункту 49.18.1 пункту 49.18 статті 49, пункту 203.1 статті 203 Податкового кодексу України, пункту 9 розділу ІІІ Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 28.01.2016 №21;
- пункту 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України, а саме не здійснено своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підставі акту перевірки контролюючим органом прийнято оскаржувані у цій справі податкові повідомлення - рішення від 09.10.2020 № 0000/176/0704, № 0000/175/0704, №0000/173/0704.
Порушення позивачем вимог норм податкового законодавства контролюючим органом обґрунтовано тим, що позивач при обрахуванні обсягів продажу для цілей статті 181 Податкового кодексу України "Вимоги щодо реєстрації осіб як платників податку" не врахував обсяги операцій, які звільнені від оподаткування відповідно до підпункту 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 Податкового кодексу України (безоплатна передача в комунальну власність, якщо такі операції проводяться за рішенням Кабінету Міністрів України, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень). На переконання контролюючого органу до загального обсягу оподатковуваних операцій для цілей реєстрації платником ПДВ належать операції, що підлягають оподаткуванню ПДВ за основною ставкою, за ставкою 7%, нульовою ставкою, а також операції, які звільнені від оподаткування. При обрахунку загального обсягу операцій з постачання товарів/послуг не враховується виключно обсяг операцій, що не є об`єктом оподаткування.
Таким чином, враховуючи, що у січні 2017 року відповідно до акту прийому передачі від 31.01.2017 №1, на підставі Рішення 9 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 26.10.2016 № 411/16 з балансу позивача безоплатно передано у власність АК "Харківобленерго" об`єкт "Будівництво дільниці третьої лінії Харківського метрополітену від станції "Наукова" до станції "Проспект Перемоги" - 3 черга: дільниця від станції "Олексіївська" до станції "Проспект Перемоги" (об`єкти ЦО) 1 пусковий комплекс, а саме: кабельні лінії від ПС "Олексіївська" до СТП-31 для живлення станції "Проспект Перемоги" загальною вартістю 1681774 грн, то відповідно позивач, у зв`язку з перевищенням об`єму операцій в 1000000 грн, мав не пізніше 10.02.2017 подати до контролюючого органу заяву про реєстрацію платником ПДВ, а з 11.02.2017 нараховувати та сплачувати ПДВ, чого Підприємством здійснено не було.
Вказане призвело до заниження податкових зобов`язань з ПДВ за період з 11.02.2017 по 31.12.2019 на 17871611 грн, а також до відсутності реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. Підставою касаційного оскарження рішень судів першої та апеляційної інстанцій контролюючий орган зазначив неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права у випадку, передбаченому пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах, а саме положень пункту 181.1 статті 181 Податкового кодексу України у контексті наявності або відсутності обов`язку платника податків враховувати суми від здійснення операцій, звільнених від оподаткування податком на додану вартість, для цілей обов`язкової реєстрації платником податку на додану вартість.
Контролюючий орган вказує, що зміст пункту 181.1 статті 181 Податкового кодексу України з урахуванням підпункту 14.1.185 статті 14 та пункту 197.1 статті 197 Податкового кодексу України свідчить про те, що до оподатковуваних операцій для цілей реєстрації особи як платника податку на додану вартість належать операції, що підлягають оподаткуванню за основною ставкою ПДВ, нульовою ставкою ПДВ та звільнені від оподаткування ПДВ.
На переконання контролюючого органу для цілей обов`язкової реєстрації платником ПДВ не враховуються виключно операції, що не є об`єктом оподаткування.
9. Позивачем відзиву на касаційну скаргу контролюючого органу надано не було, що не перешкоджає її подальшому розгляду.
ПОЗИЦІЯ СУДУ
Оцінка аргументів учасників справи і висновків судів першої і апеляційної інстанцій
10. Надаючи оцінку доводам скаржника у касаційні скарзі колегія суддів касаційної інстанції виходить з вимог частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції в оскаржуваних судових рішеннях норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, Верховний Суд виходить з наступного.
11. Згідно із підпунктом 197.1.16 пункту 197.1 статті 197 Податкового кодексу України, звільняються від оподаткування операції з безоплатної передачі в державну власність чи комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність об`єктів усіх форм власності, які перебувають на балансі одного платника податку і передаються на баланс іншого платника податку, якщо такі операції проводяться за рішенням Кабінету Міністрів України, центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень.
Норми цього підпункту поширюються також на операції з безоплатної передачі об`єктів з балансу юридичної особи будь-якої форми власності на баланс іншої юридичної особи, яка перебуває в державній або комунальній власності, що проводяться за рішенням органу державної влади України або органу місцевого самоврядування, прийнятим у межах їх повноважень та за рішенням юридичних осіб, у разі передачі основних засобів інфраструктури залізничного транспорту, незалежно від того, чи є суб`єкти операції платниками податку.
Як встановлено судами та вбачається з матеріалів справи рішенням 9 сесії 7 скликання Харківської міської ради від 26.10.2016 № 411/16 "Про комунальну власність м. Харкова", зокрема, затверджено перелік об`єктів, які передаються в безоплатне користування за договором позички, а саме, відповідно до п. 3 додатку 3 з комунальної власності територіальної громади м. Харкова до власності АК "Харківобленерго", зокрема, включено, будівництво дільниці третьої лінії Харківського метрополітену від станції "Наукова" до станції "Проспект Перемоги" - 3 черга: дільниця від станції "Олексіївська" до станції "Проспект Перемоги" (об`єкти ЦО) 1 пусковий комплекс, а саме: кабельні лінії від ПС "Олексіївська" до СТП-31 для живлення станції "Проспект Перемоги", загальною вартістю 1681774 грн.