ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 жовтня 2023 року
м. Київ
справа № 380/11770/21
адміністративне провадження № К/990/16344/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,
суддів - Жука А.В.,
Мартинюк Н.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційною скаргою ОСОБА_1
на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 12.12.2022 (головуючий суддя - Н.І. Мричко)
та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04.04.2023 (головуючий суддя - В.З. Улицький, судді - С.М. Кузьмич, З.М. Матковська)
у справі № 380/11770/21
за позовом ОСОБА_1
до Добросинсько-Магерівської сільської ради Львівського району Львівської області,
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_2,
про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Добросинсько-Магерівської сільської ради Львівського району Львівської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - ОСОБА_2, в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення конкурсної комісії Добросинсько-Магерівської сільської ради Львівського району Львівської області про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Добросинського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Добросинсько-Магерівської сільської ради Львівського району Львівської області, оформлене протоколом від 07.06.2021 № 2.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 07.06.2021 проведено конкурс на зайняття вакантної посади директора Добросинського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Добросинсько-Магерівської сільської ради, на який з`явилось два претендента: ОСОБА_1 та ОСОБА_2, за результатами якого останню було визнано переможцем конкурсу. Позивач зазначає, що відповідачем було допущено грубе порушення конкурсної процедури, а саме: недотримано строк оприлюднення оголошення про проведення конкурсу; не було оприлюднено перелік тестових питань, ситуаційних завдань, критерії оцінювання та форма перевірки знань; не було оприлюднено список допущених осіб до конкурсу та проведення зустрічі з трудовим колективом та представниками батьківського самоврядування; не було дотримано критеріїв оцінювання кандидатів.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 12.12.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 04.04.2023, у задоволенні адміністративного позову відмовлено повністю.
4. При прийнятті рішення суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, дійшов висновку про відсутність підстав для визнання протиправним та скасування оспорюваного рішення, з огляду на неістотність допущених відповідачем порушень при призначенні та проведенні конкурсу. Суди вказали, що порушення процедури призначення/проведення конкурсу суб`єктом владних повноважень самі по собі можуть бути підставою для визнання протиправним та скасування його результатів у разі, коли такі порушення безпосередньо могли вплинути на результати конкурсу. При цьому судами встановлено, що позивачем не доведено, яким чином процедурні порушення, про які вказує позивач, вплинули на результати конкурсу.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги
5. Посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, позивач просить рішення судів попередніх інстанцій скасувати, ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
6. Підставою касаційного оскарження судових рішень скаржник зазначає пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України. Обґрунтовуючи посилання на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, заявник вказує на відсутність висновку Верховного Суду у подібних правовідносинах щодо питання застосування положень статті 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту", які у своїй сукупності передбачають обов`язок засновника забезпечити проведення всіх етапів конкурсу при обранні на посаду керівника державного, комунального закладу загальної середньої освіти та просить надати оцінку тому, чи впливає невиконання положень статті 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту" на права учасників конкурсного відбору.
7. В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник підкреслює, що суди попередніх інстанцій, встановивши недотримання відповідачем положень статті 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту", прийшли для необґрунтованого висновку, що невиконання відповідачем положень статті 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту" не свідчить про порушення прав позивача, як особи, яка брала участь у конкурсному відборі.
Позиція інших учасників справи
8. Відповідач правом на подання відзиву на касаційну скаргу не скористався, відсутність якого згідно приписів частини четвертої статті 338 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає перегляду рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
9. Третя особа у відзиві на касаційну скаргу з доводами та вимогами скаржника не погоджується, просить касаційну скаргу залишити без задоволення, оскаржувані судові рішення - без змін.
Рух касаційної скарги
10. Ухвалою Верховного Суду від 17.05.2023 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .
11. Ухвалою Верховного Суду від 24.10.2023 адміністративну справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
12. Розпорядженням сільського голови Добросинсько-Магерівської сільської ради від 27.04.2021 № 51 оголошено проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Добросинського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Добросинсько-Магерівської сільської ради Львівського району Львівської області, у зв`язку із закінченням строкового трудового договору 01.07.2021.
13. Пунктом 2 вказаного розпорядженням встановлено вимоги до кандидатів на заміщення вакантної посади директора Добросинського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів (додаток 1); пунктом 4 затверджено перелік питань на перевірку знання законодавства у сфері загальної середньої освіти (додаток 3); пунктом 5 затверджено перелік документів, які потрібно подати особам котрі бажають взяти участь у конкурсі (додаток 4); пунктом 6 затверджено склад конкурсної комісії (додаток 5); пунктом 7 затверджено критерії оцінювання учасників конкурсу (додаток 6).
14. На засіданні конкурсної комісії Добросинсько-Магерівської сільської ради Львівського району Львівської області 03.06.2021 про проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Добросинського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Добросинсько-Магерівської сільської ради Львівського району Львівської області, яке оформлене протоколом № 1, комісія вирішила: допустити позивача та третю особу до участі у конкурсі на заміщення вакантної посади директора Добросинського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Добросинсько-Магерівської сільської ради; затвердити запропонований перелік тестових запитань та ситуаційне завдання; інформацію про проведення іспиту прийняти до відома.
15. На засіданні конкурсної комісії 07.06.2021, яке оформлене протоколом № 2, комісія вирішила: визнати конкурс на заміщення вакантної посади директора Добросинського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Добросинсько-Магерівської сільської ради таким, що відбувся; за результатами екзаменаційної відомості визнати переможцем конкурсу на заміщення вакантної посади директора Добросинського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Добросинсько-Магерівської сільської ради ОСОБА_2 .
16. Не погоджуючись із вказаним рішенням позивач звернулася з позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
17. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
18. Правові, організаційні та економічні засади функціонування і розвитку системи загальної середньої освіти визначає Закон України "Про повну загальну середню освіту".
19. За визначенням, що міститься у частині першій статті 1 Закону України "Про повну загальну середню освіту" заклад загальної середньої освіти - юридична особа, основним видом діяльності якої є освітня діяльність, що провадиться на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти (пункт 4); засновник закладу загальної середньої освіти (далі - засновник) - орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника (пункт 6).
20. За приписами частини другої статті 37 Закону України "Про повну загальну середню освіту" засновник закладу загальної середньої освіти або уповноважений ним орган (посадова особа), зокрема, приймає рішення про проведення конкурсу на посаду керівника закладу загальної середньої освіти.
21. Частиною першою статті 38 Закону України "Про повну загальну середню освіту" визначено, що керівником закладу загальної середньої освіти може бути особа, яка є громадянином України, вільно володіє державною мовою, має вищу освіту ступеня не нижче магістра, стаж педагогічної та/або науково-педагогічної роботи не менше трьох років (крім керівників приватних, корпоративних закладів освіти), організаторські здібності, стан фізичного і психічного здоров`я, що не перешкоджає виконанню професійних обов`язків, пройшла конкурсний відбір та визнана переможцем конкурсу відповідно до цього Закону.
22. Відповідно до частини першої статті 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту" керівник державного, комунального закладу загальної середньої освіти обирається на посаду за результатами конкурсу, що проводиться відповідно до вимог цього Закону та положення про конкурс, затвердженого засновником або уповноваженим ним органом (посадовою особою).
23. Рішення про проведення конкурсу приймається засновником державного чи комунального закладу загальної середньої освіти або уповноваженим ним органом (посадовою особою), зокрема, не менше ніж за два місяці до завершення строкового трудового договору, укладеного з керівником закладу загальної середньої освіти (частина друга статті 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту").
24. Згідно з частиною третьою статті 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту" оголошення про проведення конкурсу оприлюднюється на офіційному вебсайті засновника та на офіційному вебсайті закладу освіти (за наявності) наступного робочого дня після прийняття рішення про проведення конкурсу та повинне містити: найменування і місцезнаходження закладу освіти; найменування посади та умови оплати праці; кваліфікаційні вимоги до керівника закладу освіти відповідно до цього Закону; вичерпний перелік, кінцевий строк і місце подання документів для участі в конкурсі; дату та місце початку конкурсного відбору, етапи його проведення та тривалість; прізвище та ім`я, номер телефону та адресу електронної пошти особи, уповноваженої надавати інформацію про конкурс та приймати документи для участі в конкурсі.
25. Відповідно до частини четвертої статті 39 Закону України "Про повну загальну середню освіту" для проведення конкурсу засновник формує та затверджує конкурсну комісію чисельністю від 6 до 15 осіб, до складу якої на паритетних засадах входять представники: засновника (посадові особи органу державної влади чи депутати відповідного представницького органу місцевого самоврядування (не більше однієї особи від однієї фракції чи групи); відповідної місцевої державної адміністрації чи територіального органу центрального органу виконавчої влади із забезпечення якості освіти (державні службовці); інститутів громадянського суспільства (громадських об`єднань керівників закладів освіти, професійних об`єднань педагогічних працівників, районної (міської) профспілкової організації та інших громадських формувань, а також експертів, фахівців у сфері загальної середньої освіти тощо).