1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 жовтня 2023 року

м. Київ

справа №140/12199/21

адміністративне провадження № К/990/10879/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Мартинюк Н.М.,

суддів - Жука А.В., Мельник-Томенко Ж.М.,

розглянув у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу №140/12199/21

за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрдорс"

про застосування заходів реагування щодо державного нагляду,

за касаційною скаргою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області

на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 року (головуючий суддя: Денисюк Р.С.)

і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року (головуючий суддя: Ніколін В.В., судді: Пліш М.А., Качмар В.Я.).

ВСТАНОВИВ:

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (далі - "ГУ ДСНС у Волинській області") звернулося до суду із адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Укрдорс" (далі - "ТОВ "Укрдорс"", "Товариство"), в якому просило суд:

- застосувати заходи реагування щодо державного нагляду (контролю), шляхом повного зупинення експлуатації адміністративної будівлі, будівлі цеху переробки деревини №1 та будівлі столярного цеху №2 з побутовими приміщеннями за адресою: Волинська область, Ковельський район, смт Люблинець, вулиця Заводська, 5 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

В обґрунтування позовних вимог ГУ ДСНС у Волинській області зазначило, що за результатами проведення планового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) суб`єкта господарювання ТОВ "Укрдорс" виявлено 13 порушень правил техногенної і пожежної безпеки, які становлять реальну загрозу життю і здоров`ю людей.

Всі ці порушення зафіксовані контролюючим органом в акті проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №352 від 12 жовтня 2021 року.

З огляду на зазначене, а також на підставі статті 68 Кодексу цивільного захисту України, позивач просив суд застосувати до Товариства заходи реагування у виді повного зупинення експлуатації адміністративної будівлі, будівлі цеху переробки деревини №1 та будівлі столярного цеху №2 з побутовими приміщеннями за адресою: Волинська область, Ковельський район, смт Люблинець, вулиця Заводська, 5, до повного усунення порушень.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року, у задоволенні позову відмовлено.

Суди попередніх інстанцій зазначили, що відповідно до результатів позапланової перевірки Товариства, які зафіксовані в акті від 3 лютого 2022 року №27, відповідачем усунуто 5 із 13 виявлених порушень, які були виявлені відповідно до акта перевірки від 12 жовтня 2021 року №352.

До того ж, відповідач надав суду докази усунення переважної більшості недоліків, а стосовно недоліків, які залишились - вчиняє активні дії щодо їхнього нівелювання, як то уклав договір на встановлення протипожежної сигналізації.

Тож, суди попередніх інстанцій не знайшли достатніх підстав для застосування до Товариства найсуворішого із заходів реагування, а позивач, в свою чергу, не довів таку необхідність.

Не погоджуючись із судовими рішеннями судів попередніх інстанцій, ГУ ДСНС у Волинській області звернулось із касаційною скаргою на них.

Короткий зміст вимог касаційної скарги та відзивів

У березні 2023 року ГУ ДСНС у Волинській області подало до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій просило скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 25 жовтня 2022 року і постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 23 лютого 2023 року, й ухвалити нове рішення, яким задовольнити позов повністю.

Скаржник у касаційній скарзі покликається на пункт 1 частини четвертої статті 328 КАС України, відповідно до якого підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права, якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.

У касаційній скарзі ГУ ДСНС у Волинській області зазначає про застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постановах Верховного Суду від 13 серпня 2019 року у справі №2340/2816/18, від 26 червня 2019 року у справі №2240/2768/18, від 21 серпня 2019 року у справі №809/671/16. У вказаних постановах Верховний Суд наголошував на необхідності підтвердження повного усунення виявлених контролюючим органом порушень.

Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник наполягає, що доказів повного усунення порушень, виявлених контролюючим органом матеріали справи не містять, а указані порушення несуть реальну, а не формальну загрозу життю та здоров`ю людей.

Верховний Суд ухвалою від 8 травня 2023 року відкрив касаційне провадження у цій справі.

У відзиві на касаційну скаргу Товариство просить відмовити у задоволенні скарги, а оскаржувані судові рішення залишити без змін. Відзив обґрунтований правильністю вирішення спору судами попередніх інстанцій із дотриманням норм матеріального і процесуального права.

У відповіді на відзив скаржник додатково обґрунтував свою правову позицію і просив суд касаційну скаргу задовольнити.

ІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

На підставі наказу від 9 вересня 2021 року №155 "Про здійснення заходів державного нагляду", посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 1 жовтня 2021 року №318, начальником відділу організації профілактичної роботи Ковельського РУ ГУ ДСНС України у Волинській області Лябуком М.М. проведено планову перевірку ТОВ "Укрдорс" щодо додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері техногенної та пожежної безпеки за адресою: Волинська область, Ковельський район, смт Люблинець, вулиця Заводська, 5, про що було складено акт від 12 жовтня 2021 року №352, який був підписаний представником відповідача без зауважень.

Актом перевірки від 12 жовтня 2021 року №352встановлені такі порушення вимог законодавства:

Адміністративна будівля:

1) дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 розділу ІІІ ППБУ);

2) на шляхах евакуаційних виходів застосовуються будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки (пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ);

3) не проведене ремонт захисту будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу ІV ППБУ);

4) приміщення 1 та 2 поверху не обладнано системою протипожежного захисту (пожежною сигналізацією, системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ);

5) не забезпечено підтримання експлуатації придатності (технічне обслуговування) наявної системи протипожежного захисту (пожежної сигналізації) відповідно до вимог технічної документації підприємств-виготовлювачів та затверджених регламентів робіт з технічного обслуговування (пункт 1.4 глави 1 розділу V ППБУ);

Будівля цеху переробки деревини №1:

6) не відокремлено протипожежною перешкодою (протипожежними дверима) виробниче приміщення від побутового (пункт 2.3 глава 2 розділу ІІІ ППБУ);

7) у побутовому приміщенні проводиться експлуатація світильника підвішеного безпосередньо на струмопровідний провід зі знятим ковпаком (розсіювачем) (пункт 1.18 глава 1 розділу ІV ППБУ);

8) не забезпечено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глава 1 розділу ІV ППБУ);

9) будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною системою пожежогасіння) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ);

10) не здійснено технічне обслуговування і перевірку наявних пожежних кран-комплектів на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів (підпункт 9 пункту 2.2 розділу V ППБУ);

Будівля столярного цеху №2 з побутовими приміщеннями:

11) не забезпечено будівлю внутрішнім протипожежним водопроводом у відповідності до вимог будівельних норм (кількість вводів у будинок, кількість струменів та витрати води на пожежогасіння, з розрахунку зрошення кожної точки приміщень не менше ніж двома струменями води по л.с.) (пункт 22 розділу ІІ ППБУ);

12) не забезпечено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу ІV ППБУ);

13) будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (пожежною сигналізацією, системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей, системою централізованого пожежного спостереження) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ).

Постановою про накладення адміністративного стягнення від 8 жовтня 2021 року ВН №013233 притягнуто ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за статтями 175, 188-8 Кодексу України про адміністративні правопорушення (порушення встановлених законодавством вимог пожежної та техногенної безпеки) у виді штрафу на суму: 3570,00 грн.

Як вбачається із відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, до вказаного Реєстру внесені відомості про засновників ТОВ "Укрдорс", до переліку яких входить ОСОБА_1 .

У період з 26 січня 2022 року до 3 лютого 2022 року було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) у формі перевірки ТОВ "Укрдорс", за результатами якої складено акт від 3 лютого 2022 року №27.

Під час вказаної позапланової перевірки з`ясовувалися питання чи усунуті порушення, які були виявлені в ході планової перевірки, яка здійснювалась у жовтні 2021 року.

З акту перевірки від 3 лютого 2022 року №27 вбачається, що відповідачем усунуто 5 із 13 виявлених порушень, зафіксованих в акті перевірки 12 жовтня 2021 року №352.

Так, позаплановою перевіркою встановлено, що залишилось не усунутим 8 порушень, які створюють ризик настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності та загрозу життю працівників підприємства, а саме:

Адміністративна будівля:

1) на шляхах евакуаційних виходів застосовуються будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки (пункт 2.23 глави 2 розділу ІІІ ППБУ);

2) приміщення 1 та 2 поверху не обладнано системою протипожежного захисту (пожежною сигналізацією, системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ);

Будівля цеху переробки деревини № 1:

3) не відокремлено протипожежною перешкодою (протипожежними дверима) виробниче приміщення від побутового (пункт 2.3 глава 2 розділу ІІІ ППБУ);

4) не забезпечено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глава 1 розділу ІV ППБУ);

5) будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною системою пожежогасіння) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ);

Будівля столярного цеху №2 з побутовими приміщеннями:

6) не забезпечено будівлю внутрішнім протипожежним водопроводом у відповідності до вимог будівельних норм (кількість вводів у будинок, кількість струменів та витрати води на пожежогасіння, з розрахунку зрошення кожної точки приміщень не менше ніж двома струменями води по л.с.) (пункт 22 розділу ІІ ППБУ);

7) не забезпечено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (пункт 1.21 глави 1 розділу ІV ППБУ);

8) будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (пожежною сигналізацією, системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей, системою централізованого пожежного спостереження) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ).

Як зазначив суд апеляційної інстанції, відповідач надав суду докази, які свідчать про відсутність на час розгляду цієї справи абсолютної більшості виявлених перевіркою порушень через їх усунення або спростування, а саме надані щодо усунення (спростування) наступних порушень такі докази:

на шляхах евакуаційних виходів застосовуються будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки (№1 в описі виявлених порушень акту від 3 лютого 2022 року №27) - в спростування вказаного порушення надано договір підряду на виконання будівельно-монтажних робіт №16 від 24 листопада 2021 року, укладений між ТОВ "Укрдорс" та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2, договірну ціну на поточний ремонт приміщень коридору і сходинкової клітки адмінкорпусу відповідача та локальний кошторис на будівельні роботи №02-01-01;

не відокремлено протипожежною перешкодою (протипожежними дверима) виробниче приміщення від побутового (№3 в описі виявлених порушень акту від 3 лютого 2022 року №27) - на підтвердження усунення порушення надано видаткову накладну №754 від 22 листопада 2021 року, (якою підтверджується факт придбання протипожежних металевих глухих дверей) та договір підряду №23-11/21 від 23 листопада 2021 року, укладений між ТОВ "Укрдорс" (замовник) та ТОВ "Двері Білорусії" (підрядник), предметом якого є виконання робіт з монтажу металевого дверного блока та акт приймання-передачі виконаних робіт згідно договору підряду №23-11/21 від 23 листопада 2021 року;

не забезпечено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (№4 в описі виявлених порушень акту від 3 лютого 2022 року №27) - на підтвердження усунення порушення надано договір про надання послуг №22/11-2021 від 22 листопада 2021 року, укладений між ТОВ "Укрдорс" та ПП "Волиньпожсервіс", договірну ціну до договору, зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва та локальний кошторис на будівельні роботи №02-02-02 на блискавкозахист цеху №1;

не забезпечено будівлю внутрішнім протипожежним водопроводом у відповідності до вимог будівельних норм (кількість вводів у будинок, кількість струменів та витрати води на пожежогасіння, з розрахунку зрошення кожної точки приміщень не менше ніж двома струменями води по 5 л.с.) (№6 в описі виявлених порушень акту від 3 лютого 2022 року №27) - на підтвердження усунення порушення надано договір про надання послуг №22/11-2021 від 22.11.2021, укладений між ТОВ "Укрдорс" та ПП "Волиньпожсервіс", договірну ціну, зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва та локальний кошторис на будівельні роботи цеху №2;

не забезпечено захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (№7 в описі виявлених порушень акту від 3 лютого 2022 року №27) - на підтвердження усунення порушення надано договір про надання послуг №22/11-2021 від 22 листопада 2021 року, укладений між ТОВ "Укрдорс" та ПП "Волиньпожсервіс", договірну ціну, зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва та локальний кошторис на будівельні роботи блискавозахисту цеху №2.

Апеляційний суд також зазначив, що стосовно допущення відповідачем порушення, а саме необладнання системою протипожежного захисту (пожежною сигналізацією, системою оповіщення про пожежу та управління евакуації людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ) адмінбудівлі, будівлі цеху переробки деревини №1, будівлі столярного цеху №2 з побутовими приміщеннями, в приміщеннях адміністративної будівлі, будівлі цеху №2 проводяться роботи з встановлення системи пожежної сигналізації та системи оповіщення про пожежу, що підтверджується укладеним між відповідачем та ПП "Волиньпожсервіс" про надання послуг № 22/11-2021 від 22 листопада 2021 року, договірною ціною, зведеним кошторисним розрахунком та локальним кошторисом на будівельні роботи на пожежну сигналізацію. Тобто, відповідачем вчиняються активні заходи щодо облаштування приміщення адміністративної будівлі, будівлі цехів №1, 2 автоматичною пожежною сигналізацією.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВА

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - "КАС України") визначено, що в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.


................
Перейти до повного тексту