1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 жовтня 2023 року

м. Київ

справа № 160/17116/22

адміністративне провадження № К/990/32821/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Загороднюка А.Г.,

суддів: Єресько Л.О., Соколова В.М.,

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2022 року (суддя: Ніколайчук С.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2023 року (судді: Сафронова С.В., Чепурнов Д.В., Мельник В.В.) у справі за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу,

УСТАНОВИВ:

Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування

Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області (далі - відповідач), у якому просив:

визнати протиправною та скасувати постанову № 346035 про застосування адміністративно-господарського штрафу щодо фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, яку складено 04 серпня 2022 року начальником відділу державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті Дмитром Дяденчуком.

На обґрунтування позовних вимог зазначено, що в порушення положень пункту 26 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567 (далі - Порядок № 1567) позивача не було належним чином повідомлено про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, внаслідок чого позивач не був присутнім при розгляді справи та не мав можливості захистити свої права. Крім того, справу про порушення було розглянуто поза межами встановленого двомісячного строку, що також свідчить про порушення вимог пункту 25 цього Порядку.

Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2022 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2023 року, адміністративний позов фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 задоволено.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що на орган державного контролю в силу імперативних приписів пункту 25 Порядку № 1567 покладено обов`язок розглянути справу про порушення суб`єктом господарювання законодавства про автомобільний транспорт не пізніше двох місяців з дня його виявлення та, за наявності підстав, винести постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Відтак, враховуючи те, що акт проведення перевірки відповідачем було складено 16 лютого 2022 року, а оскаржувана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу від 04 серпня 2022 року № 346035 прийнята в термін понад п`ять місяців з дня виявлення порушення, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідачем порушено строк для винесення постанови, передбачений пунктом 25 Порядку № 1567.

Суд апеляційної інстанцій підтвердив цей висновок суду першої інстанції, додатково зазначивши, що порушення органом державного контролю правової процедури розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт є самостійною підставою для визнання протиправною та скасування оскаржуваної постанови.

Підстави касаційного оскарження та їх обґрунтування

У касаційній скарзі Державної служби України з безпеки на транспорті, покликаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, просить оскаржувані судові рішення скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні адміністративного позову.

Касаційну скаргу подано з підстави, передбаченої пунктом 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

Обґрунтовуючи касаційну скаргу скаржник зазначає, що судом апеляційної інстанції неправильно застосовано пункт 25 Порядку № 1567 щодо строку прийняття постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу.

Так, скаржник зазначає, що на адміністративно-господарські штрафи за порушення законодавства про автомобільний транспорт, установлені статтею 60 Закону України "Про автомобільний транспорт", поширюється дія статті 250 Господарського кодексу України (далі - ГК України).

З огляду на цю обставину скаржник доводить, що застосування адміністративно-господарського штрафу поза межами двомісячного строку, встановленого Порядком № 1567, не є підставою для скасування постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу, оскільки штраф накладено на позивача у межах шестимісячного строку, визначеного статтею 250 ГК України.

При цьому скаржник наголошує, що розгляд справи у шестимісячний строк жодним чином не порушує та не звужує права суб`єкта господарювання, а дає йому змогу прийняти участь у розгляді справи про порушення, надати свої пояснення, клопотання та зауваження.

Позиція інших учасників справи

Від позивача - фізичної особа-підприємця ОСОБА_1 надійшов відзив на касаційну скаргу, у якому останній просить залишити касаційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті без задоволення.

Рух касаційної скарги

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 03 жовтня 2023 року (судді: Загороднюк А.Г., Єресько Л.О., Соколов В.М.) визнано поважними причини пропуску Державною службою України з безпеки на транспорті строку на касаційне оскарження рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2023 року та поновлено цей строк; відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 13 грудня 2022 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 01 серпня 2023 року у справі №160/17116/22.

Ухвалою Верховного Суду (суддя: Загороднюк А.Г.) від 25 жовтня 2023 року призначено справу до розгляду.

Установлені судами попередніх інстанцій обставини справи

Судами попередніх інстанцій установлено, що 16 лютого 2022 року контролюючими особами відділу державного нагляду (контролю) у Тернопільській області проводилась рейдова перевірка транспортних засобів перевізників, що здійснюють внутрішні та міжнародні перевезення пасажирів та вантажів.

За результатами перевірки 16 лютого 2022 року відділом державного нагляду (контролю) у Тернопільській області складено акт № 313819 про проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, в якому зазначено про порушення статті 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", що передбачає відповідальність на підставі абзацу 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

04 серпня 2022 року відділом державного нагляду (контролю) у Дніпропетровській області Державної служби України з безпеки на транспорті на підставі акту № 313819 від 16 лютого 2022 року винесено постанову про застосування адміністративно - господарського штрафу №346035, відповідно до якої до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 було застосовано адміністративно - господарський штраф у сумі 17 000,00 гривень на підставі абзацу 3 частини першої статті 60 Закону України "Про автомобільний транспорт".

Не погоджуючись з вказаною постановою про застосування адміністративно-господарського штрафу, позивач звернувся з цим позовом до суду.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХНЬОГО ЗАСТОСУВАННЯ

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України "Про автомобільний транспорт" від 05 квітня 2001 року № 2344-III, в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - Закон № 2344-III).

Відповідно до частини дванадцятої статті 6 Закону № 2344-III державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.

В силу частини сьомої статті 6 Закону № 2344-III центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, здійснює державний нагляд і контроль за дотриманням автомобільними перевізниками вимог законодавства, норм на автомобільному транспорті.

Приписами частини чотирнадцятої статті 6 Закону № 2344-III визначено, що державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).

Відповідно до абзацу третього частини першої статті 60 Закону № 2344-III за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за: перевезення пасажирів та вантажів за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених статтями 39 і 48 цього Закону, - штраф у розмірі однієї тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Положеннями пункту 14 Порядку проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 листопада 2006 року № 1567 (далі - Порядок №1567, в редакції, яка діяла на дату складання акта перевірки від 16 лютого 2022 року) встановлено, що рейдовою перевіркою (перевіркою на дорозі) є перевірка транспортних засобів автомобільних перевізників на всіх видах автомобільних доріг на маршруті руху в будь-який час з урахуванням інфраструктури (автовокзали, автостанції, автобусні зупинки, місця посадки та висадки пасажирів, стоянки таксі і транспортних засобів, місця навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, зони габаритно-вагового контролю, інші об`єкти, що використовуються автомобільними перевізниками для забезпечення діяльності автомобільного транспорту) щодо додержання автомобільними перевізниками вимог законодавства про автомобільний транспорт.

Згідно з пунктом 15 Порядку № 1567 під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.

За правилами пункту 25 Порядку № 1567 справа про порушення розглядається в територіальному органі Укртрансбезпеки за місцезнаходженням автомобільного перевізника або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи автомобільного перевізника) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.

Пунктом 26 Порядку № 1567 встановлено, що справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи автомобільного перевізника.


................
Перейти до повного тексту