ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 жовтня 2023 року
м. Київ
справа № 640/4985/20
адміністративне провадження № К/990/27601/23; К/990/31602/23
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Тацій Л.В.,
суддів: Рибачука А.І., Стеценка С.Г.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційні скарги Кабінету Міністрів України та Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської державної адміністрації) на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2023 (постановлена у складі головуючого судді: Кобаля М.І., суддів: Костюк Л.О., Степанюка А.Г.) у справі за позовом Приватного акціонерного товариства "Л-Капітал" до Міністерства культури України, Міністерства культури та інформаційної політики України про визнання протиправною відмови, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Установлені судами фактичні обставини справи, короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанції
У березні 2020 року Приватне акціонерне товариство "Л-Капітал" (далі - позивач, ПрАТ "Л-Капітал") звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Міністерства культури України (далі також - відповідач 1, Мінкультури), Міністерства культури та інформаційної політики (далі також - відповідач 2), в якому позивач просив:
- визнати протиправною відмову Міністерства культури України, викладену в листі від 04.04.2019 за №163/10-2/72-19, у погодженні проектної документації, в тому числі генерального плану об`єкту "Реставрація з пристосуванням нежитлової будівлі по вул. Володимирській 36 (літ. А) та реконструкції з надбудовою нежитлової будівлі по вул. Золотоворітській, 11 (літ. Аʼ, Аʼ. Б) з об`єднанням в єдиний готельно-офісний комплекс у Шевченківському районі міста Києва";
- зобов`язати Міністерство культури, молоді та спорту України погодити ПрАТ "Л-Капітал" (01034 м. Київ, вул. Володимирська, 36, літера А, ідентифікаційний код 32735854) проект "Реставрація з пристосуванням нежитлової будівлі по вул. Володимирській 36 (літ. А) та реконструкції з надбудовою нежитлової будівлі по вул. Золотоворітській, 11 (літ. Аʼ, Аʼ. Б) з об`єднанням в єдиний готельно-офісний комплекс у Шевченківському районі міста Києва" розроблений у 2016 році ТОВ "Архітектурне бюро "ВІВАС" (головний архітектор проекту - Васягін В.А., кваліфікаційний сертифікат АА № 000124, виданий 11.07.2012), в тому числі, Генеральний план об`єкту "Реставрація з пристосуванням нежитлової будівлі по вул. Володимирській 36 (літ. А) та реконструкції з надбудовою нежитлової будівлі по вул. Золотоворітській, 11 (літ. Аʼ, Аʼ. Б) з об`єднанням в єдиний готельно-офісний комплекс у Шевченківському районі міста Києва";
- зобов`язати Міністерство культури, молоді та спорту України надати дозвіл на проведення земляних робіт в межах Центрального історичного ареалу м. Києва, для потреб будівництва об`єкту "Реставрація з пристосуванням нежитлової будівлі по вул. Володимирській 36 (літ. А) та реконструкції з надбудовою нежитлової будівлі по вул. Золотоворітській, 11 (літ. Аʼ, Аʼ. Б) з об`єднанням в єдиний готельно-офісний комплекс у Шевченківському районі міста Києва".
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.08.2020 позовні вимоги ПрАТ "Л-Капітал" задоволено повністю.
Не погоджуючись з судовим рішенням, Міністерство культури та інформаційної політики України звернулося з апеляційною скаргою на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.08.2020.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020 апеляційну скаргу Міністерства культури та інформаційної політики України залишено без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 18.08.2020 без змін.
01.07.2022 прокурор подав апеляційну скаргу на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 18.08.2020.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.08.2022 відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою прокурора на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.08.2020 з підстав, передбачених частиною другою статті 299 КАС України.
Ухвала Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.08.2022 залишена без змін постановою Верховного Суду від 13.12.2022.
У квітні 2023 року Департаментом охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Кабінетом Міністрів України подані апеляційні скарги на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.08.2020 у цій справі.
Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2023 відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційними скаргами Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Кабінету Міністрів України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.08.2020.
Постановляючи ухвалу про відмову у відкритті апеляційного провадження, суд апеляційної інстанції виходив з того, що апеляційні скарги суб`єктами владних повноважень подані після спливу одного року з дня складення повного тексту судового рішення.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
Не погоджуючись із зазначеною ухвалою суду апеляційної інстанції, Кабінет Міністрів України 04.08.2023 та Департамент охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 14.09.2023 звернулись до Верховного Суду із касаційними скаргами.
Заявники у касаційних скаргах просять скасувати ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2023, справу направити до апеляційного суду для продовження розгляду.
Кабінет Міністрів України та Департамент охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у касаційних скаргах послались на порушення Шостим апеляційним адміністративним судом норм матеріального та недотримання норм процесуального права. Заявники зазначили, що при постановленні ухвали про відмову у відкритті апеляційного провадження, суд апеляційної інстанції не врахував, що Кабмін та Департамент КМДА не брали участь у розгляді справи в судах першої та апеляційної інстанції, тому положення частини другої статті 299 КАС України не підлягали застосуванню.
Також заявники акцентували увагу на тому, що постанова Верховного Суду від 13.12.2022 у цій справі, прийнята за результатами перегляду в касаційному порядку рішення Шостого апеляційного адміністративного суду, яким відмовлено у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Офісу Генерального прокурора, не має преюдиційного значення при вирішенні питання про відкриття апеляційного провадження за апеляційними скаргами КМУ та Департаменту КМДА.
Позивач надіслав відзив на касаційні скарги Кабінета Міністрів України та Департаменту КМДА, у яких заперечує проти задоволення касаційних скарг. Позивач вважає, що заявники не довели, що у спірних правовідносинах не підлягає застосуванню положення частини другої статті 299 КАС України.
Разом з відзивом на касаційну скаргу Кабінета Міністрів України позивач подав клопотання про закриття касаційного провадження у справі, відкритого за касаційною скаргою Кабінету Міністрів України на ухвалу Шостого апеляційного адміністративного суду від 11.07.2023, у якому послався на пункт 4 частини першої статті 339 КАС України та зазначив, що підставою касаційного оскарження Кабмін визначив неврахування судом апеляційної інстанції правової позиції Верховного Суду (п. 1 ч. 4 ст. 328 КАС України). Проте, судове рішення, на яке подана заявником касаційна скарга постановлено у формі ухвали, відповідно, підстави її оскарження в касаційному порядку, передбачені не частиною четвертою, а частиною третьою статті 328 КАС України. Понад це, Шостий апеляційний адміністративний суд, відмовляючи у відкритті апеляційного провадження врахував висновки Верховного Суду не просто у справі, де спірні правовідносини є подібними, а у цій справі (постанова Верховного Суду від 13.12.2022 у справі №640/4985/20).
Провадження в суді касаційної інстанції
Верховний Суд ухвалою від 28.08.2023 відкрив касаційне провадження за скаргою Кабінету Міністрів України та ухвалою від 25.09.2023 - за касаційною скаргою Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської державної адміністрації).
Справа надійшла до Верховного Суду 05.10.2023.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.
Касаційне провадження у справі відкрито за касаційними скаргами Кабінету Міністрів України та Департаменту КМДА, які подані на судове рішення, право на касаційне оскарження якого передбачено частиною 3 статті 328 КАС України.
Підставами касаційного оскарження судового рішення, зазначеного у частині 3 статті 328 КАС України, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права (абз. 2 п. 4 ч. 4 ст. 328 КАС України).
Відповідно до пункту 4 частини першої статті 339 КАС України суд касаційної інстанції закриває касаційне провадження, якщо після відкриття касаційного провадження виявилося, що Верховний Суд у своїй постанові вже викладав висновок щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, порушеного в касаційній скарзі, або відступив від свого висновку щодо застосування норми права, наявність якого стала підставою для відкриття касаційного провадження, і суд апеляційної інстанції переглянув судове рішення відповідно до такого висновку (крім випадку, коли Верховний Суд вважає за необхідне відступити від такого висновку). Якщо ухвала про відкриття касаційного провадження мотивована також іншими підставами, за якими відсутні підстави для закриття провадження, касаційне провадження закривається лише в частині підстав, передбачених цим пунктом.
Касаційне провадження у цій справі відкрито за касаційними скаргами на ухвалу апеляційного суду про відмову у відкритті апеляційного провадження. Касаційне провадження відкрито для перегляду рішення суду апеляційної інстанції, перегляд якого передбачений частиною третьою статті 328 КАС України та у межах підстав, наведених заявниками про неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права.
Виходячи з викладеного касаційне провадження не відкривалось за касаційними скаргами на рішення, передбачені частиною першою статті 328 КАС України та з підстав, передбачених пунктами 1-4 частини четвертої статті 328 КАС України, у зв`язку з чим положення пункту 4 частини першої статті 339 КАС України у даному випадку не є застосовними, відповідно, у задоволенні клопотання про закриття касаційного провадження слід відмовити.