ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 жовтня 2023 року
м. Київ
справа №280/6445/19
провадження № К/9901/26015/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Жука А.В.,
суддів: Мартинюк Н.М., Мельник-Томенко Ж.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу
за позовом ОСОБА_1 до Державної судової адміністрації України, Територіального управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити певні дії, провадження в якій відкрито
за касаційною скаргою Територіального управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 квітня 2020 року (у складі: головуючого судді - Конишевої О.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 20 серпня 2020 року (у складі колегії суддів: судді-доповідача - Шальєвої В.А., суддів: Білак С.В., Олефіренко Н.А.) у справі №280/6445/19,
ВСТАНОВИВ:
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1,) до Державної судової адміністрації України (далі - відповідач-1), Територіального управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області (далі - ТУ ДСА в Запорізькій області, відповідач-2), в якому позивач просив:
визнати протиправними дії Територіального управління державної судової адміністрації України в Запорізькій області в частині визначення розміру моєї надбавки за вислугу років у період з 01.01.2007 до 31.12.2007 та з 22.05.2008 по 31.12.2011 у відсотках тільки від посадового окладу з урахуванням доплати за кваліфікаційний клас та бездіяльності, що полягала у не проведенні нарахування та виплати надбавки за вислугу років до заробітної плати за період у відповідності до ч. 4 ст. 44 Закону України "Про статус суддів" у відсотках від загальної суми щомісячного заробітку;
зобов`язати Територіальне управління державної судової адміністрації України в Запорізькій області перерахувати та виплатити за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою 0501150 "Виконання рішень на користь суддів та працівників апаратів судів", головним розпорядником якої є Державна судова адміністрація України, у порядку, встановленому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" та постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів та боржників нарахованих коштів" (з урахуванням різниці виплаченої суми) за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 та з 22.05.2008 по 31.12.2011 надбавку за вислугу років в розмірі визначеному ч. 4 ст. 44 Закону України "Про статус суддів" з урахуванням загальної суми щомісячного заробітку, а саме: від окладу, доплати за кваліфікаційний клас, премій всіх видів, надбавки за виконання особливо важливої роботи, додаткового посадового окладу до щорічної відпустки, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, інших нарахувань, індексації доходу, та з урахуванням компенсації відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати";
зобов`язати Територіальне управління державної судової адміністрації України в Запорізькій області нарахувати та виплатити за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою 0501150 "Виконання рішень на користь суддів та працівників апаратів судів", головним розпорядником якої є Державна судова адміністрація України, у порядку, встановленому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" та постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів та боржників нарахованих коштів" нарахованих коштів (з урахуванням різниці виплаченої суми) за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 та з 22.05.2008 по 31.12.2011 заробітну плату за час відпустки, допомогу по тимчасовій непрацездатності та матеріальні допомоги на вирішення соціально-побутових питань з врахуванням донарахованої надбавки за вислугу років за вказані періоди включно з урахуванням компенсації відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати";
зобов`язати Державну судову адміністрацію України за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою 0501150 "Виконання рішень на користь суддів та працівників апаратів судів", головним розпорядником якої є Державна судова адміністрація України, у порядку, встановленому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" та постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевого бюджетів та боржників нарахованих коштів" нарахованих коштів здійснити фінансування Територіальному управлінню державної судової адміністрації України в Запорізькій області з єдиного рахунку Державного бюджету України, передбаченого на виконання рішень судів на користь суддів, коштів для проведення виплати недоплаченої ОСОБА_1 заробітної плати виходячи з розрахунку надбавки за вислугу років ч. 4 ст. 44 Закону України "Про статус суддів" з урахуванням загальної суми щомісячного заробітку, а саме: урахуванням окладу, доплати за кваліфікаційний клас, премій всіх видів, надбавки за виконання особливо важливої роботи, додаткового посадового окладу до щорічної відпустки, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, інших нарахувань, та індексації доходу з урахуванням компенсації відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 та з 22.05.2008 по 31.12.2011.
2. В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначалось, що зі змісту розрахункових листів слідує, що працюючи на посаді судді йому виплачувалися: середня заробітна плата для оплати часу щорічної (додаткової) відпустки; матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань; допомога по тимчасовій непрацездатності; премії щомісячні та до свят. Разом з тим, позивач вважав протиправними дії та бездіяльність відповідача, щодо нарахування та виплати позивачу надбавки за вислугу років виходячи із суми розміру посадового окладу та доплати за кваліфікаційний клас, без урахування інших виплат та надбавок, що зазначені в розрахункових листах. Також, позивач звертав увагу на те, що нарахування та виплати сум недоплаченої надбавки за вислугу років та недоплачених сум заробітної плати за час відпустки, допомоги по тимчасовій непрацездатності та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань за оскаржувані періоди підлягають індексації відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", з виплатою компенсації відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати".
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 27.04.2020, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 20.08.2020, позов задоволено частково:
визнано протиправними дії ТУ ДСА в Запорізькій області, що полягали у не проведенні нарахування та виплати ОСОБА_1 надбавки за вислугу років до заробітної плати за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 включно та з 22.05.2008 по 31.12.2011 включно відповідно до частини 4 статті 44 Закону України "Про статус суддів";
зобов`язано ТУ ДСА в Запорізькій області нарахувати ОСОБА_1 за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 включно та з 22.05.2008 по 31.12.2011 включно надбавку за вислугу років в розмірі, визначеному ч. 4 ст. 44 Закону України "Про статус суддів", з урахуванням окладу, доплати за кваліфікаційний клас, премій всіх видів, індексації доходу, надбавки за виконання особливо важливої роботи, різниці окладу, президентської надбавки, додаткового посадового окладу до щорічної відпустки, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, інших нарахувань;
зобов`язано ТУ ДСА в Запорізькій області нарахувати ОСОБА_1 за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 включно та з 22.05.2008 по 31.12.2011 включно заробітну плату за час відпустки, допомогу по тимчасовій непрацездатності та матеріальні допомоги на вирішення соціально-побутових питань з врахуванням донарахованої надбавки за вислугу років за вказані періоди; зобов`язано ТУ ДСА в Запорізькій області нарахувати ОСОБА_1 на суму незаконно недоплаченої надбавки за вислугу років та незаконно недоплачених сум заробітної плати за час відпустки, допомоги по тимчасовій непрацездатності та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 включно та з 22.05.2008 по 31.12.2011 включно індексацію відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення";
зобов`язано ТУ ДСА в Запорізькій області нарахувати ОСОБА_1 на суму незаконно недоплаченої надбавки за вислугу років та незаконно недоплачених сум заробітної плати за час відпустки, допомоги по тимчасовій непрацездатності та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 включно та з 22.05.2008 по 31.12.2011 включно компенсацію відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати";
стягнуто на користь ОСОБА_2 шляхом безспірного списання з бюджетної програми 0501150 "Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів", розпорядником якої є ДСА України, в порядку, передбаченому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" і постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників", нараховану ТУ ДСА недоплачену суму надбавки за вислугу років в розмірі, визначеному ч. 4 ст. 44 Закону України "Про статус суддів", з урахуванням окладу, доплати за кваліфікаційний клас, премій всіх видів, індексації доходу, надбавки за виконання особливо важливої роботи, різниці окладу, президентської надбавки, додаткового посадового окладу до щорічної відпустки, матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань, інших нарахувань за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 включно та з 22.05.2008 по 31.12.2011 включно;
стягнуто на користь ОСОБА_1 шляхом безспірного списання з бюджетної програми 0501150 "Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів", розпорядником якої є ДСА України, в порядку, передбаченому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" і постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників", нараховану ТУ ДСА недоплачену суму заробітної плати за час відпустки, допомогу по тимчасовій непрацездатності та матеріальні допомоги на вирішення соціально-побутових питань з врахуванням донарахованої надбавки за вислугу років за вказані періоди включно з урахуванням компенсації відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 включно та з 22.05.2008 по 31.12.2011 включно;
стягнуто на користь ОСОБА_1 шляхом безспірного списання з бюджетної програми 0501150 "Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів", розпорядником якої є ДСА України, в порядку, передбаченому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" і постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників", нараховану ТУ ДСА на суму незаконно недоплаченої надбавки за вислугу років та незаконно недоплачених сум заробітної плати за час відпустки, допомоги по тимчасовій непрацездатності та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 включно та з 22.05.2008 по 31.12.2011 включно індексацію відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення";
стягнуто на користь ОСОБА_1 шляхом безспірного списання з бюджетної програми 0501150 "Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів", розпорядником якої є ДСА України, в порядку, передбаченому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" і постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 № 845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників", нараховану ТУ ДСА на суму незаконно недоплаченої надбавки за вислугу років та незаконно недоплачених сум заробітної плати за час відпустки, допомоги по тимчасовій непрацездатності та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 включно та з 22.05.2008 по 31.12.2011 включно компенсацію відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати";
в іншій частині позовних вимог відмовлено.
4. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, зазначав, що в спірному періоді з 01.01.2007 до 31.12.2007 та з 22.05.2008 по 31.12.2011 включно надбавка за вислугу років суддям мала виплачуватися у відсотках від загальної суми щомісячного заробітку з урахуванням доплати за кваліфікаційний клас. На переконання судів попередніх інстанцій, вірним є висновок про протиправність дій ТУ ДСА в частині визначення розміру надбавки за вислугу років в зазначений період у відсотках тільки від посадового окладу з урахуванням доплати за кваліфікаційний клас та бездіяльності щодо не проведення нарахування та виплати надбавки за вислугу років до заробітної плати за період відповідно до ч. 4 ст. 44 Закону України "Про статус суддів" у відсотках від загальної суми щомісячного заробітку, та позивач в право на здійснення перерахунку надбавки за вислугу років в розмірі, визначеному частиною 4 статті 44 Закону № 2862, а саме з урахуванням загальної суми щомісячного заробітку - окладу, доплати за кваліфікаційний клас, премій всіх видів, інших складових заробітної плати.
5. Щодо позовних вимог позовних вимог про здійснення зобов`язання та виплати за той же період (з 22.05.2008 по 31.12.2011) надбавки за вислугу років в розмірі, визначеному ч. 4 ст. 44 Закону України "Про статус суддів", з урахуванням загальної суми щомісячного заробітку, а саме від окладу, доплати за кваліфікаційний клас, премій всіх видів, інших виплат, додаткового посадового окладу до щорічної відпуски, матеріальної допомоги на вирішення соціальне-побутових питань, інших нарахувань, індексації доходу та з урахуванням компенсації відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати", суди попередніх інстанцій зазначали, що виплати заробітної плати за час відпустки, допомоги по тимчасовій непрацездатності та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань взаємозалежні від заробітної плати судді; при цьому у разі встановлення судом наявності підстав для здійснення перерахунку сум, які входять до складових заробітної плати, перерахунку підлягають також суми, які були обраховані на основі зазначених складових.
6. Окрім того, із посиланням на висновки Верховного Суду України, висловлені у постанові від 11 липня 2017 року №21-2003а16, суди попередніх інстанцій зазначали, що зміст і правова природа спірних правовідносин у розумінні положень статей 1-3 Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати" дають підстави вважати, що право на компенсацію втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати особа набуває незалежно від того, чи були такі суми їй попередньо нараховані, але не виплачені. Відтак, на переконання судів попередніх інстанцій, є правильним є висновок про обґрунтованість позовних вимог в частині нарахування та виплати на суму недоплаченої надбавки за вислугу років та недоплачених сум заробітної плати за час відпустки, допомоги по тимчасовій непрацездатності та матеріальної допомоги на вирішення соціально-побутових питань за спірний період індексації відповідно до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", а також компенсації відповідно до Закону України "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати".
7. Доводи відповідача-2 про вихід судом першої інстанції за межі позовних вимог, оскільки позивачем не заявлялось вимог про здійснення індексації суд апеляційної інстанції вважав доречними, проте зазначив, що ця обставина не є підставою для скасування рішення суду першої інстанції. З урахуванням частини 2 статті 9 КАС України суд апеляційної інстанції з метою повного захисту прав позивача погодився із висновком суду першої інстанції щодо необхідності здійснення перерахунку недоплачених складових заробітної плати, інших виплат саме з урахуванням індексації.
8. Посилання відповідача-2 на те, що судом першої інстанції не встановлено факту перевищення порогу індексації, як це передбачено статтею 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", а також неможливості виконання рішення в частині проведення індексації, оскільки резолютивна частина рішення не містить інформації щодо суми, на яку відповідачу необхідно провести індексацію, суд апеляційної інстанції вважав необґрунтованими та такими, що не впливають на правильність вирішення справи.
9. Суд апеляційної інстанції також визнав необґрунтованими доводи відповідача-2, що рішення суду першої інстанції не містить обґрунтування необхідності встановлення судом способу та порядку виконання судового рішення щодо стягнення коштів на виконання рішення за рахунок бюджетної програми, яка передбачає виконання рішень, але не містить обґрунтувань щодо наявності у суду підстав для виходу за межі позовних вимог, оскільки судом першої інстанції достатньо обґрунтовано саме такий спосіб захисту прав позивача. Суд апеляційної інстанції вказав, що ДСА є головним розпорядником бюджетних коштів та учасником бюджетного процесу у питаннях фінансування судової системи, а тому погодився із висновками суду першої інстанції, що вірним способом захисту стягнення недоотриману суддівську винагороди на користь позивача шляхом безспірного списання коштів з бюджетної програми 0501150 "Виконання рішень судів на користь суддів та працівників апаратів судів" у порядку, встановленому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" та постановою Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 року № 845 "Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників".
Короткий зміст вимог касаційної скарги, відзиву на неї та додаткових пояснень
10. Не погодившись із прийнятими у цій справі судовими рішеннями, Територіальне управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27.04.2020 і постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 20.08.2020 у справі №280/6445/19, та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 - відмовити у в повному обсязі.
11. Підставою касаційного оскарження рішень судів першої та апеляційної інстанції у даній справі скаржник зазначає пункт 1 частини 4 статті 328 КАС України, а саме застосування судами попередніх інстанцій норми права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 12 серпня 2020 року у справі №280/2528/19, а саме щодо обставин з приводу перевищення порогу індексації у спірний період та величини індексу інфляції з урахуванням положень статті 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" відповідно до якої індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлено у розмірі 103 відсотка.
12. Крім цього, підставою касаційного оскарження рішень першої та апеляційної інстанції у даній справі скаржник зазначає пункт 2 частини 4 статті 328 КАС України, а саме, якщо скаржник вмотивовано обґрунтував необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні.
13. Скаржник посилається на необхідність відступлення від висновку щодо застосування норми права у правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 18 грудня 2018 року у справі №816/301/16 та застосованого судами першої та апеляційної інстанції в оскаржуваних судових рішеннях, з огляду на те, що у зазначеній постанові Верховним Судом не вирішувалося питання щодо застосування під час нарахування та виплати позивачу надбавки за вислугу років у спірний період, окрім статті 44 Закону України "Про статус суддів" (в редакції, чинній станом на 22 травня 2008 року), інших нормативно-правових актів, якими врегульовувалось питання обчислення надбавки за вислугу років та при ухваленні оскаржуваних судових рішень не взято той факт, що згідно статті 44 Закону України "Про статус суддів" (в редакції чинній станом на 22 травня 2008 року) надбавка за вислугу років мала виплачуватись у відсотковому співвідношенні від загальної суми щомісячного заробітку з урахуванням доплати за кваліфікаційні класи, проте законодавство України не містить поняття "загальної суми щомісячного заробітку".
14. Крім цього, відповідач-2 зазначає, що оскаржуваними судовими рішеннями ТУ ДСА України в Запорізькій області зобов`язано нарахувати позивачу надбавку за вислугу років за спірний період з урахуванням президентської премії, проте, скаржник звертає увагу на те, що виплата президентської премії була припинена у зв`язку із втратою чинності Указу Президента України від 19 вересня 1996 року №856 ще з 01 січня 2006 року, що свідчить, на переконання скаржника, про застосування судами попередніх інстанцій норми права до спірних правовідносин, яка втратила чинність. Скаржник зазначає, що у позовній заяві ОСОБА_1 такі вимоги на заявлялись, та у мотивувальній частині судового рішення оцінка цьому не надавалась, що, на думку скаржника, є грубим порушенням норм процесуального права та підставою для оскарження зазначених судових рішень.
15. Посилаючись на порушення норм процесуального права, касатор зазначає про протиправний вихід судами за межі позовних вимог, оскільки позивач при зверненні до суду із позовною заявою не просив суд нарахувати йому надбавку за вислугу років з урахуванням різниці окладу та президентської надбавки, а мотивувальна частина оскаржуваних судових рішень не містить жодних обґрунтувань щодо наявності підстав для виходу за межі позовної заяви.
16. Засобами підсистеми "Електронний суд" від позивача надійшла заява, в якій заявник просить відхилити касаційну скаргу.
ІІ. РУХ АДМІНІСТРАТИВНОЇ СПРАВИ В СУДІ КАСАЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ
17. Касаційна скарга Територіального управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області до Верховного Суду надійшла 12 жовтня 2020 року.
18. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 12.10.2020 визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Жук А.В., судді - Мартинюк Н.М, Мельник-Томенко Ж.М.
19. Ухвалою Верховного Суду від 29 жовтня 2020 року відкрито касаційне провадження за скаргою Територіального управління Державної судової адміністрації України в Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 27 квітня 2020 року та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 20 серпня 2020 року у справі №280/6445/19.
20. Ухвалою Верховного Суду від 15.10.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами.
ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
21. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_1 працював на посаді судді Жовтневого районного суду міста Запоріжжя з 16.09.2001 до 22.09.2016.
22. З 23.09.2016 на підставі постанови ВР України суддя у відставці.
23. Наказом ТУ ДСА в Запорізькій області від 13.06.2005 № 167 з 10.06.2005 позивачу встановлено доплату до посадового окладу за присвоєний 3 кваліфікаційний клас.
24. Наказом ТУ ДСА в Запорізькій області від 22.06.2006 № 157 з 14.06.2006 року позивачу було встановлено надбавку за вислугу років у розмірі 25 % від загальної суми щомісячного заробітку з урахуванням доплати за кваліфікаційний клас.
25. З розрахунку заробітної плати (за період з 01.01.2007 по 31.12.2007 та з 22.05.2008 по 31.12.2011) встановлено, що з 14.06.2011 позивачу було встановлено надбавку за вислугу років у розмірі 30 %.
26. На звернення позивача від 19.11.2019 ТУ ДСА в Запорізькій області 16.12.2019 надало відповідь № М-70/08-02/3613 та розрахунок, з якого вбачається, що при визначені розміру заробітної плати за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 позивачу включалися лише посадовий оклад та надбавка за кваліфікаційний клас, а з 01.03.2008 по 17.05.2011 нараховувалася доплата за вислугу років у розмірі 25% від посадового окладу з урахуванням доплати за кваліфікаційний клас.
27. Не погодившись з діями та бездіяльністю відповідача щодо нарахування та виплати надбавки за вислугу років виходячи із суми розміру посадового окладу та доплати за кваліфікаційний клас без врахування інших виплат та надбавок, що зазначені в розрахункових листах, позивач звернувся з цим позовом до суду.
IV. РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ТА ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
28. Відповідно до частини 1 статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
29. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (частина 2 статті 341 КАС України в чинній редакції).
30. Згідно з частиною 3 статті 341 КАС України суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, передбачені пунктами 1, 4-7 частини третьої статті 353, абзацом другим частини першої статті 354 цього Кодексу, а також у разі необхідності врахування висновку щодо застосування норм права, викладеного у постанові Верховного Суду після подання касаційної скарги.
31. Перевіривши за матеріалами справи доводи касаційної скарги, які стали підставою для відкриття даного касаційного провадження та правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів Верховного Суду зазначає наступне.
32. Спірним у цій справі є питання правильності визначення розміру надбавки за вислугу років позивача за період з 01.01.2007 до 31.12.2007 та з 22.05.2008 по 31.12.2011 та, як наслідок, наявності правових підстав для здійснення перерахунку інших виплат, розрахунковою величиною у яких застосовується, в тому числі, така надбавка за вислугу років.
33. Посилаючись на необхідність відступлення від правової позиції, висловленої у постанові Верховного Суду від 18 грудня 2018 року у справі №816/301/16 та застосованої судами попередніх інстанцій у цій справі, відповідач-2 поряд з іншим зазначає, що у спірний період додатком № 7 до постанови КМУ "Про оплату праці та щомісячне грошове утримання суддів" від 03.09.2005 № 865 (далі - Постанова №865) визначались розміри надбавок до посадових окладів суддів за кваліфікаційні класи та зазначалося, що суддям виплачується надбавка за вислугу років у відсотках від посадового окладу з урахуванням надбавки за кваліфікаційний клас; згідно статті 117 Конституції України постанови і розпорядження Кабінету Міністрів України є обов`язковими до виконання.
34. Колегія суддів зазначає, що відповідно до частини 1 статті 44 Закону України "Про статус суддів" від 15.12.1992 №2862-XII (далі - Закон №2862-XII), який втратив чинність 01.01.2012, передбачалося, що заробітна плата суддів складається з посадового окладу, премій, доплат за кваліфікаційні класи, надбавок за вислугу років та інших надбавок.
35. Згідно з частиною 4 статті 44 Закону №2862-XII суддям виплачується щомісячна надбавка за вислугу років у розмірах: при стажі роботи понад 3 роки - 10 відсотків, понад 5 років - 15, понад 10 років - 20, понад 15 років - 25, понад 20 років - 30, понад 25 років - 40 відсотків від загальної суми щомісячного заробітку з урахуванням доплати за кваліфікаційні класи.
36. З 01.01.2007 вказана вище надбавка мала нараховуватися відповідно до частини 4 статті 44 Закону №2862-XII.