ф
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 жовтня 2023 року
м. Київ
справа № 460/12402/21
адміністративне провадження № К/990/24233/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №460/12402/21
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 30.03.2022 (головуючий суддя: Зозуля Д.П.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.08.2022 (колегія у складі: головуючого судді Улицького В.З., суддів Кузьмича С.М., Хобор Р.Б.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У вересні 2021 року ОСОБА_1 (дали - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Рівненській області (далі - відповідач), в якому позивач просив:
- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у здійсненні перерахунку та виплати пенсії позивачу на підставі довідок військової частини НОМЕР_1 про розмір грошового забезпечення від 07.04.2021 №501/25/368 та від 07.04.2021 №501/25/368/1;
- зобов`язати відповідача здійснити з 01.01.2018 перерахунок та виплату пенсії позивачу на підставі довідок військової частини НОМЕР_1 про розмір грошового забезпечення від 07.04.2021 №501/25/368 та від 07.04.2021 №501/25/368/1 з наступним розрахунком: посадовий оклад - 5 500,00 грн, оклад за військовим званням - 1 410,00 грн, процентна надбавка за вислугу років 45% - 3 109,50 грн; надбавка за виконання особливо важливих завдань із суми - 21 480,43 грн, надбавки за роботу, яка передбачає доступ до державної таємниці із суми - 4 111,76 грн, щомісячної додаткової грошової винагороди із суми - 9 7596,02 грн, премії із суми 104 117,39 грн, індексації грошового забезпечення із суми 7 237,26 грн, із врахуванням надбавок до пенсії, як учаснику бойових дій, та надбавок на непрацездатних членів сім`ї з урахуванням раніше виплачених сум пенсії;
- зобов`язати відповідача нарахувати та виплатити позивачу суму недоплаченої пенсії із виплатою різниці між фактично отриманою та належною до сплати суми пенсії за період з 01.01.2018 до моменту здійснення перерахунку пенсії.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що йому з 29.09.2017 призначена пенсія за вислугою років відповідно до вимог Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 №2262-ХІІ (далі - Закон №2262-ХІІ). На виконання постанови Верховного Суду від 21.08.2019 у справі №569/19058/17 та постанови Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.12.2020 у справі №569/19058/17 позивачу видано та направлено до відповідача довідки про індексацію грошового забезпечення протягом останніх 24 місяців підряд перед звільненням з військової служби та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення відповідно до статті 43 Закону №2262-ХІІ від 07.04.2021 №501/25/368 та №501/25/368/1.
На запит позивача від 19.08.2021 щодо здійснення перерахунку пенсії на підставі вказаних довідок відповідач жодної інформації щодо здійснення перерахунку не надав.
Позивач вказав, що з 01.01.2018 йому в обрахунок пенсії включено лише основні види грошового забезпечення, посадовий оклад, військове звання та відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення знято, незважаючи на те, що оцінку спірним правовідносинам щодо припинення нарахування та виплату щомісячних додаткових видів грошового забезпечення надано Верховним Судом.
З підстав, наведених у позовній заяві, ОСОБА_1 вважає, що його пенсія повинна обчислюватись виходячи з основних складових грошового забезпечення станом на 01.01.2018 та з урахуванням додаткових складових грошового забезпечення, зазначених у довідках військової частини НОМЕР_1 від 07.04.2021 №501/25/368 та №501/25/368/1, які виплачувались йому впродовж 24 місяців перед призначенням відповідачем пенсії.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 30.03.2022, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.08.2022, у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
4. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що Головні управління Пенсійного фонду України здійснюють перерахунок пенсії на підставі довідок, що надійшли від обласних військових комісаріатів, в яких визначено розмір грошового забезпечення для такого перерахунку за аналогічною посадою, з якої особа вийшла на пенсію, а не із врахуванням додаткових складових грошового забезпечення, які особа отримувала перед виходом на пенсію. Тобто, визначення складових грошового забезпечення здійснюється на етапі формування довідки, а не проведення перерахунку.
При цьому, позивач у позовній заяві просив суд зобов`язати відповідача враховувати основні складові грошового забезпечення станом на 01.03.2018, тобто у розмірах, які отримувала особа за аналогічною посадою, з якої ОСОБА_1 звільнився у відставку, а не у розмірах, які він отримував перед виходом на пенсію. Посадовий оклад, оклад за військовим званням та надбавка за вислугою років у цьому випадку визначається у більшому розмірі, ніж той, який отримував позивач перед звільненням на пенсію.
Разом з тим, позивач просить зобов`язати відповідача врахувати інші складові грошового забезпечення, зокрема й індексацію грошового забезпечення, станом не на 01.03.2018 - за аналогічною позивача посадою, а за 24 календарні місяці, які виплачувались йому та враховувались при призначенні пенсії ОСОБА_1, що суперечить положенням статей 43, 63 Закону №2262-ХІІ.
Таким чином, судом не встановлено протиправності поведінка відповідача при відмові у перерахунку пенсії з 01.01.2018 з урахуванням основних складових грошового забезпечення станом на 01.03.2018 та з урахуванням додаткових складових грошового забезпечення за 24 календарних місяці перед звільненням у відставку із вересня 2015 року по серпень 2017 року.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 31.08.2022 позивач засобами поштового зв`язку звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій скаржник просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
6. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив, що судові рішення у цій справі прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права. Встановлені судом обставини, що на підставі довідок в/ч НОМЕР_1 від 07.04.2021 №501/25/368 (індексація грошового забезпечення), від 07.04.2021 №501/25/368/1 (щомісячні додаткові види грошового забезпечення) пенсія повинна розраховуватись з моменту її призначення з 29.09.2017 є необґрунтованими. Вважає, що його право на перерахунок пенсії з урахуванням індексації та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення виникло на підставі постанови Верховного Суду від 21.08.2019 у справі №569/19058/17, згідно норм Закону №2262-ХІІ, та Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок № 45). Позивач також зазначає, що він оскаржує не призначення пенсії, а перерахунок.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
7. 06.09.2022 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.
8. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.
9. Ухвалою Верховного Суду від 20.09.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 30.03.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 02.08.2022 у справі за вищевказаним позовом.
10. Ухвалою Верховного Суду від 24.10.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
11. Як встановлено судами попередніх інстанції, протоколом за пенсійною справою 1701006452 (Міноборони) від 29.09.2017 підтверджується призначення ОСОБА_1 пенсії за вислугу років з 29.09.2017 згідно з Законом №2262-ХІІ. Пенсія обчислена виходячи із грошового забезпечення: посадовий оклад 1 145,00 грн, оклад за військове звання 130,00 грн; процентна надбавка за вислугу років 35% 446,25 грн, середньомісячна сума додаткових видів грошового забезпечення, в тому числі премія 5404,57 грн.
12. Загальна сума грошового забезпечення для обчислення пенсії становить 7125,82 грн.
13. Рішенням відповідача від 20.03.2018 за пенсійною справою №1701006452 підтверджується перерахунок пенсії позивача з 01.01.2018 виходячи із таких сум грошового забезпечення, як посадовий оклад 5500,00 грн, оклад за військовим званням (підполковник) 1410,00 грн; надбавка за вислугу років (45%) 3109,50 грн. Загальна сума пенсії 62% від грошового забезпечення 10019,50 грн складає 6212,09 без урахувань надбавок і доплат, які встановлені окремо.
14. На виконання постанови Верховного Суду від 21.08.2019 у справі №569/10958/17 військовою частиною НОМЕР_1 надіслано відповідачу довідку про додаткові види грошового забезпечення від 07.04.2021 №501/25/368/1 та довідку про суми індексації грошового забезпечення від 07.04.2021 №501/25/368.
15. На запит позивача про отримання публічної інформації від 28.08.2021 щодо здійснення перерахунку пенсії позивача на підставі довідок військової частини НОМЕР_1 від 07.04.2021 №501/25/368 та від 07.04.2021 №501/25/368/1, відповідач листом від 02.09.2021 №1700-0307-8/36342 повідомив, що Кабінетом Міністрів України не прийнято нової постанови, яка б врегульовувала чи змінювала умови проведення перерахунку пенсій та встановлювала новий порядок нарахування, проведення перерахунку чи виплати перерахованих пенсій, як це було визначено постановою Кабінету Міністрів України №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб". У зв`язку з чим, відсутні підстави для проведення перерахунку пенсії з врахуванням зазначеної позивачем у запиті довідки.
16. Вважаючи протиправними дії відповідача щодо відмови у здійсненні перерахунку та виплати пенсії позивачу на підставі довідок військової частини НОМЕР_1 про розмір грошового забезпечення від 07.04.2021 №501/25/368 та від 07.04.2021 №501/25/368/1, позивач звернувся до суду з позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.
18. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
19. Спеціальним законом, який регулює правовідносини у сфері пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, є, зокрема Закон № 2262-ХІІ.
20. Статтею 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-ХІІ "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-ХІІ) визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
21. Згідно із частиною другою статті 9 Закону № 2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять:
посадовий оклад, оклад за військовим званням;
щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
одноразові додаткові види грошового забезпечення.
22. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону № 2011-ХІІ).
23. Так, статтею 43 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
24. Процитована норма статті 43 Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
25. Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі № 826/3858/18.
26. Колегія суддів зазначає, що питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (зі змінами), затверджений постановою правління Пенсійного фонду України від 30.01.2007 №3-1 (далі - Порядок № 3-1).