ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 жовтня 2023 року
м. Київ
cправа № 910/19126/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Васьковський О. В. - головуючий, Білоус В.В., Жуков С.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Моторного (транспортного) страхового бюро України
на постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.07.2022
(Станік С. Р. - головуючий, судді: Тищенко О. В., Шаптала Є. Ю.)
та рішення Господарського суду міста Києва від 25.01.2022 (суддя Курдельчук І. Д.)
у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Маркс.Капітал"
до Моторного (транспортного) страхового бюро України
про стягнення 10 132,59 грн
ВСТАНОВИВ:
1. Короткий зміст позовних вимог
1.1. У листопаді 2021 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Маркс.Капітал" (далі - позивач, ТОВ "Маркс.Капітал") звернулося до Господарського суду міста Києва з позовом про стягнення з Моторного (транспортного) страхового бюро України (далі - відповідач, МТСБУ) коштів у загальному розмірі 10 132,59 грн (з них: 1 027,33 грн - 3% річних, 4 207,55 грн - інфляційні втрати, 4 588,54 грн - пеня).
1.2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на відповідача відповідно до Закону України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів" №1961-ІV від 01.07.2004 (далі - Закон №1961-IV) покладено обов`язок з відшкодування шкоди за рахунок фонду захисту потерпілих у зв`язку із недостатністю коштів та майна страховика - учасника МТСБУ, якого ліквідовано, а саме Приватного акціонерного товариства "Страхова компанія "Україна" (далі - ПрАТ "СК "Україна").
1.3. Відповідач позов не визнав, зазначаючи про те, що МТСБУ зобов`язано відшкодувати за ліквідованого страховика виключно шкоду, до якої законом не віднесено сплату 3% річних, інфляційних втрат та пені. Водночас, відповідач не є правонаступником ліквідованого боржника, а також первісний кредитор не передавав позивачу прав на зазначені вимоги за договором відступлення права вимоги. Також відповідачем заявлено про застосування строків позовної давності.
2. Фактичні обставини справи, встановлені судами першої та апеляційної інстанцій
2.1. 12.01.2016 в м. Ірпені по вул. Університетській трапилась дорожньо-транспортна пригода (далі - ДТП) за участі автомобіля Шевроле Авео НОМЕР_1 та автомобіля Субару Форестер НОМЕР_2 .
2.2. Постановою Ірпінського міського суду Київської області №367/227/16-п від 29.01.2016 водія автомобіля Шевроле Авео НОМЕР_1 ОСОБА_1 визнано винним у скоєнні адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 124 Кодексу України про адміністративні правопорушення та притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді стягнення штрафу.
2.3. Згідно з договором (полісом) серії АІ/5593027 обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, цивільна правова відповідальність водія автомобіля Шевроле Авео НОМЕР_1 була застрахована ПрАТ "СК "Україна" із встановленим розміром франшизи - 0 грн та лімітом відповідальності страховика за шкоду, заподіяну майну, в розмірі 50000 грн.
2.4. Відповідно до Висновку експертного дослідження №2371 від 14.01.2016 вартість матеріального збитку завданого власнику автомобіля марки Субару Форестер НОМЕР_2 становить 20 824,97 грн.
2.5. 20.01.2016 власник пошкодженого автомобіля Субару Форестер НОМЕР_2, ОСОБА_2 подав до страховика винної у ДТП особи - ПрАТ "СК "Україна" заяву про страхове відшкодування, втім відшкодування не отримав.
2.6. 30.11.2016 між ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_3 укладено договір відступлення права вимоги (цесія) виплати страхового відшкодування, за умовами та на підставі якого власник пошкодженого автомобіля Субару Форестер НОМЕР_2 ОСОБА_2 відступив цесіонарію - ФОП Шияну Д. С. всі права вимоги, які виникли у цедента, у зв`язку із фактом настання дорожньо-транспортної пригоди за участю автомобіля Шевроле Авео НОМЕР_1 під керуванням водія ОСОБА_1, відповідальність якого застрахована згідно з договором обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, номер полісу АІ/5593027, у страховій компанії ПрАТ "СК "Україна".
2.7. Пунктом 1.2 договору цесії передбачено, що внаслідок укладення цього договору цесіонарій займає місце цедента (як кредитора) в зобов`язаннях, що виникли із вищезазначеної дорожньо-транспортної пригоди, у тому числі права одержання грошового відшкодування понесеної шкоди майну цедента від винної особи, страхової компанії або від Моторного (транспортного) страхового бюро України, у передбачених законом випадках.
2.8. 03.11.2016 між ФОП Шияном Д. С. (клієнт) та ТОВ "Маркс.Капітал" (фактор) укладено договір про надання фінансових послуг факторингу №1/03-11/2016 (далі - договір факторингу), за умовами п.п.1.1, 1.2 якого клієнт передає фактору, а фактор приймає і зобов`язується оплатити клієнтові усі права вимоги за грошовими зобов`язаннями, що виникли у клієнта з договорів відступлення права вимоги (цесії) виплати страхового відшкодування відповідно до Додатку № 1 до цього Договору, зокрема, з договору відступлення права вимоги від 30.11.2016 (позиція №13 додатку №1). Фактор займає місце клієнта (як кредитора) в зобов`язаннях, що виникли із вищезазначеного договору, відносно усіх прав клієнта, у тому числі права одержання від боржника сум основного боргу, відсотків, неустойок у повному обсязі.
2.9. За умовами п.1.4 Договору факторингу зобов`язаною особою (боржником) є ОСОБА_1. (позиція №13 додатку №1 до договору факторингу); страхова компанія - ПрАТ "СК "Україна"; Моторне (транспортне) страхове бюро України у порядку, передбаченому Законом України "Про обов`язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів".
2.10. Починаючи з 30.11.2016 кредитором у договірному зобов`язанні за страховою подією (ДТП, що відбулася 12.01.2016) є ТОВ "Маркс.Капітал".
2.11. В порушення умов договору страхування (полісу) обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів серії АІ/5593027, ПрАТ "СК "Україна" не здійснило виплату страхового відшкодування у передбачений законом строк (протягом 90 днів з дня отримання заяви про страхове відшкодування), тобто до 20.04.2016.
2.12. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.03.2018 відкрито провадження у справі №910/842/18 про банкрутство ПрАТ "СК "Україна".
2.13. 19.09.2018 ТОВ "Маркс.Капітал" звернулось до Господарського суду міста Києва із заявою про грошові вимоги до ПрАТ "СК "Україна", у тому числі за зобов`язанням, яке виникло на підставі страхової події від 12.01.2016 за договором (полісом) АІ/5593027, а 19.10.2018 подало уточнення до вказаної заяви, які стосувалися детального розрахунку заборгованості ПрАТ "СК "Україна" перед ТОВ "Маркс.Капітал".
2.14. ТОВ "Маркс.Капітал" у заяві про грошові вимоги до ПрАТ "СК "Україна" просило визнати відповідні грошові вимоги та включити їх до реєстру вимог кредиторів, у тому числі за страховою подією від 12.01.2016 на суму 28 177,56 грн, з яких: завданий збиток - 18 354,14 грн, 3% річних у розмірі 1 027,33 грн., інфляційні втрати у розмірі 4 207,55 грн. та пеня у розмірі 4 588,54 грн.
2.15. 28.11.2018 грошові вимоги ТОВ "Маркс.Капітал" до ПрАТ "СК "Україна", у зобов`язанні яке виникло на підставі договору АІ/5593027, визнані в повному обсязі та внесені до реєстру кредиторів згідно з ухвалою Господарського суду міста Києва від 28.11.2018 у справі №910/842/18.
2.16. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 17.07.2019 у справі №910/842/18 затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс, постановлено ліквідувати ПрАТ "СК "Україна", у зв`язку з неможливістю останнього виконати свої зобов`язання перед кредиторами, а також встановлено, що вимоги кредиторів, які визнані судом та включені до реєстру вимог кредиторів, не задоволені, у зв`язку з тим, що ліквідатором не виявлено достатньо майнових активів, які підлягають включенню до ліквідаційної маси для погашення кредиторських вимог.
2.17. Враховуючи ліквідацію ПрАТ "СК "Україна", позивач листом від 12.09.2019 звернувся до МТСБУ з заявою про виплату відшкодування, зокрема, в сумі 28 177,56 грн, з яких: завданий збиток - 18 354,14 грн, 3% річних - 1 027,33 грн, інфляційні втрати - 4 207,55 грн, пеня - 4 588,54 грн.
2.18. МТСБУ листом від 08.10.2019 повідомило позивача про прийняте ним рішення за результатами розгляду вищенаведеної заяви позивача, а також зазначило про виплату 08.10.2019 ТОВ "Маркс.Капітал" страхового відшкодування за спірною ДТП в розмірі завданого збитку.
2.19. Оскільки в частині нарахованих 3% річних, інфляційних втрат та пені зобов`язання МТСБУ не виконано, позивач звернувся до суду з даним позовом про стягнення з МТСБУ 1 027,33 грн 3% річних, 4 207,55 грн інфляційних втрат та 4 588,54 грн пені.
3. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3.1. Рішенням Господарського суду міста Києва від 25.01.2022, яке залишено без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.07.2022, позов задоволено частково, присуджено до стягнення з відповідача на користь позивача 3% річних та інфляційні втрати у загальному розмірі 5 234,88 грн, в задоволенні решти позову відмовлено, розподілено судові витрати.
3.2. Судові рішення мотивовані тим, що МТСБУ не звільняється від обов`язку сплачувати за страховика (ПрАТ "СК "Україна"), що допустив прострочення виплати суми страхового відшкодування, передбачені законом (частина друга статті 625 ЦК України та п.36.5 статті 36 Закону № 1961-ІV) суми 3% річних, інфляційних втрат та пені, нарахованих за прострочення ліквідованим страховиком виплати суми страхового відшкодування, оскільки ці нарахування в силу закону є невід`ємною складовою частиною боргу зі сплати страхового відшкодування за договором страхування. У цих висновках суди врахували правову позицію, викладену в постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 20.07.2020 у справі №910/14293/19 (від яких не вбачав підстав відступати Верховний Суд у постанові від 07.09.2021 у справі №910/14293/19).
3.3. Розглянувши заявлене відповідачем клопотання про застосування позовної давності, суди дійшли висновку, що з вимогами про стягнення 3% річних та інфляційних втрат позивач звернувся у межах позовної давності. Натомість скорочена позовна давність в один рік до вимог про стягнення пені сплинула, що в силу приписів статті 267 Цивільного кодексу України має наслідком відмову в позові в цій частині.
4. Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги
4.1. 19.09.2022 МТСБУ звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій просило скасувати постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.07.2022 та рішення Господарського суду міста Києва від 25.01.2022 у цій справі, ухвалити нове рішення про відмову у позові у справі.
4.2. Підставою касаційного оскарження судових рішень у цій справі скаржник зазначає пункт 2 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) та стверджує про необхідність відступлення шляхом передачі справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду від висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 07.09.2021 у справі №910/14293/19, щодо покладення на МТСБУ обов`язку зі сплати 3% річних, інфляційних втрат і пені у зв`язку з простроченням виконання страховиком, який у подальшому ліквідований, зобов`язання за договором страхування цивільно-правової відповідальності. В обґрунтування необхідності відступу від висновку Верховного Суду у наведеній постанові скаржник зазначає про невідповідність цього висновку доктринальним підходам тлумачення норм права, внаслідок чого були неправильно застосовані норми пункту 20.3 статті 20 та статті 41 Закону №1961-IV.
4.3. Скаржник вважає, що, оскільки Закон №1961-IV та статут МТСБУ не містять вимог про виконання МТСБУ обов`язку зі сплати пені, 3% річних, інфляційних втрат за прострочення страховиком виплати страхового відшкодування, то з огляду на статті 96, 999 ЦК України та пункт 2.1 статті 2 Закону №1961-IV, ця відповідальність покладається саме на страховика-порушника. До вимог кредиторів зі сплати таких сум за зобов`язаннями страховика-банкрута мають застосовуватися на загальних підставах положення Кодексу України з процедур банкрутства або Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", чинного на час ліквідації ПрАТ "СК "Україна", згідно з якими вимоги, не погашені у зв`язку з недостатністю майна, вважаються погашеними.
4.4. Скаржник стверджує, що він не є учасником деліктного зобов`язання, не є учасником цивільно-правових відносин, не є правонаступником ПрАТ "СК "Україна" ні відповідно до судового рішення, ні відповідно до загальних норм цивільного законодавства.
4.5. У питанні прийнятності касаційної скарги МТСБУ вказує про наявність виняткового значення цієї справи для скаржника та зазначає, що покладення відповідальності за порушення грошового зобов`язання страховика-члена МТСБУ, що визнаний банкрутом, порушує принцип індивідуального характеру відповідальності. Також вважає, що справа має значний суспільний інтерес для невизначеного кола осіб (потерпілих осіб внаслідок ДТП) та фундаментального значення для формування єдиної правозастосовчої практики у сфері виконання обов`язків страховиків - членів МТСБУ, які на сьогоднішній день перебувають у процесі добровільної ліквідації.
5. Узагальнений виклад позиції інших учасників у справі щодо касаційної скарги
5.1. ТОВ "Маркс.Капітал" у відзиві на касаційну скаргу заперечувало проти аргументів касаційної скарги, просило залишити оскаржувані судові рішення без змін, а скаргу - без задоволення, зазначаючи серед іншого про те, що позиція відповідача полягає у намаганні звузити гарантійну функцію МТСБУ у випадках, передбачених підпунктом "ґ" пункту 41.1 статті 41 Закону № 1961-ІV. Натомість цей закон наголошує на повноті захисту прав потерпілого (стаття 3, пункт 20.3 статті 20, статті 39, 41 Закону № 1961-ІV). Крім того, Закон № 1961-ІV не містить норм, які обмежують права потерпілого, передбачені статтею 625 ЦК України у зобов`язанні за договором страхування.
6. Касаційне провадження
6.1. Ухвалою Верховного Суду від 22.09.2022 касаційну скаргу МТСБУ на постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.07.2022 та рішення Господарського суду міста Києва від 25.01.2022 у справі №910/19126/21 залишено без руху. Надано строк для усунення недоліків, а саме - заявнику касаційної скарги необхідно подати до суду заяву про усунення недоліків касаційної скарги, до якої додати: заяву про поновлення строку на касаційне оскарження з належним обґрунтуванням причин такого пропуску разом з доказами, що підтверджують дату отримання повного тексту оскаржуваної постанови апеляційної інстанції; належні докази надсилання копії касаційної скарги і доданих до неї документів листом з описом вкладення позивачу; докази сплати судового збору у розмірі 4 540 грн за подання касаційної скарги.
6.2. На виконання вимог ухвали Верховного Суду від 22.09.2022 від скаржника надійшла заява про усунення недоліків касаційної скарги.
6.3. Ухвалою Верховного Суду від 25.10.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою МТСБУ на постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.07.2022 та рішення Господарського суду міста Києва від 25.01.2022 у справі №910/19126/21 у порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
6.4. Ухвалою Верховного Суду від 14.11.2022 зупинено касаційне провадження у справі №910/19126/21 до закінчення перегляду у касаційному порядку судовою палатою для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду справи № 910/16820/21.
6.5. Ухвалою Верховного Суду у складі судової палати для розгляду справ про банкрутство Касаційного господарського суду від 22.12.2022 справу № 910/16820/21 передано на розгляд Великої Палати Верховного Суду.
6.6. Ухвалою Суду від 12.01.2023 справа № 910/19126/21 за касаційною скаргою МТСБУ на постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.07.2022 та рішення Господарського суду міста Києва від 25.01.2022 прийнята до провадження та розгляду новим складом суду.
6.7. Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру судових рішень повний текст постанови Великої Палати Верховного Суду від 19.07.2023 у справі №910/16820/20 оприлюднено 25.07.2023.
6.8. 07.08.2023 до Верховного Суду надійшло клопотання МТСБУ про поновлення провадження у справі №910/19126/21 та врахування висновків щодо застосування норм права, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 19.07.2023 у справі №910/16820/20.
6.9. Ухвалою Верховного Суду від 07.08.2023 вказане клопотання задоволено та поновлено касаційне провадження у справі №910/19126/21 за касаційною скаргою Моторного (транспортного) страхового бюро України на постанову Північного апеляційного господарського суду від 28.07.2022 та рішення Господарського суду міста Києва від 25.01.2022 в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи.
7. Розгляд касаційної скарги і позиція Верховного Суду
7.1. Предметом судового розгляду у цій справі є питання наявності чи відсутності підстав для покладання на МТСБУ обов`язку сплати 3% річних, інфляційних втрат та пені у зв`язку з невиконанням страховиком, якого визнано банкрутом та ліквідовано, зобов`язання з виплати страхового відшкодування у встановлений строк.
7.2. Загальні підстави та особливості відшкодування шкоди передбачені статтями 1166, 1167, 1187 ЦК України, у тому числі завданої джерелом підвищеної небезпеки.
7.3. Статтею 1166 ЦК України визначено, зокрема, що шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
7.4. Відповідно до частини другої статті 1187 ЦК України шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об`єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку.
7.5. Отже, особа, якій заподіяно шкоду, зокрема внаслідок ДТП, у випадках, визначених законом, має право на її відшкодування. Захист цього права фізичних та юридичних осіб у разі настання страхових випадків, передбачених договором страхування або законом, забезпечує цивільно-правовий інститут страхування.
7.6. Відповідно до статті 1 Закону України "Про страхування" страхування - це вид цивільно-правових відносин щодо захисту майнових інтересів фізичних осіб та юридичних осіб у разі настання певних подій (страхових випадків), визначених договором страхування або чинним законодавством, за рахунок грошових фондів, що формуються шляхом сплати фізичними особами та юридичними особами страхових платежів (страхових внесків, страхових премій) та доходів від розміщення коштів цих фондів.
7.7. За договором страхування, згідно з положеннями статті 979 ЦК України, одна сторона (страховик) зобов`язується у разі настання певної події (страхового випадку) виплатити другій стороні (страхувальникові) або іншій особі, визначеній у договорі, грошову суму (страхову виплату), а страхувальник зобов`язується сплачувати страхові платежі та виконувати інші умови договору.
7.8. Предметом договору страхування можуть бути майнові інтереси, які не суперечать закону і пов`язані, зокрема, з відшкодуванням шкоди, завданої страхувальником (страхування відповідальності) (пункт 3 статті 980 ЦК України).
7.9. За положенням статті 999 ЦК України законом може бути встановлений обов`язок фізичної або юридичної особи бути страхувальником життя, здоров`я, майна або відповідальності перед іншими особами за свій рахунок чи за рахунок заінтересованої особи (обов`язкове страхування).
7.10. До відносин, що випливають із обов`язкового страхування, застосовуються положення цього Кодексу, якщо інше не встановлено актами цивільного законодавства.
7.11. Законом України "Про страхування" встановлено види обов`язкового страхування, одним з яких є страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (далі - обов`язкове страхування відповідальності).
7.12. Відносини у сфері обов`язкового страхування відповідальності регулює Закон № 1961-IV, який спрямований на забезпечення відшкодування шкоди, заподіяної життю, здоров`ю та майну потерпілих при експлуатації наземних транспортних засобів на території України.
7.13. Об`єктом обов`язкового страхування відповідальності є майнові інтереси, що не суперечать законодавству України, пов`язані з відшкодуванням особою, цивільно-правова відповідальність якої застрахована, шкоди, заподіяної життю, здоров`ю, майну потерпілих внаслідок експлуатації забезпеченого транспортного засобу згідно зі статтею 5 цього Закону.
7.14. Відповідно до статті 3 Закону №1961-IV обов`язкове страхування відповідальності здійснюється з метою забезпечення відшкодування шкоди, заподіяної життю, здоров`ю та/або майну потерпілих внаслідок ДТП, та захисту майнових інтересів страхувальників.
7.15. Статтею 4 Закону №1961-IV передбачено, що суб`єктами обов`язкового страхування відповідальності є страхувальники та інші особи, відповідальність яких застрахована, страховики, Моторне (транспортне) страхове бюро України, потерпілі.
7.16. При цьому страхувальники за цим законом - юридичні особи та дієздатні громадяни, що уклали із страховиками договори обов`язкового страхування відповідальності за шкоду, заподіяну життю, здоров`ю, майну третіх осіб під час експлуатації наземного транспортного засобу.
7.17. Страховики - страхові організації, що мають право на здійснення обов`язкового страхування відповідальності власників наземних транспортних засобів відповідно до вимог, встановлених цим Законом та Законом України "Про страхування".
7.18. Отже, страхування відповідальності власників наземних транспортних засобів спрямоване на захист матеріальних інтересів потерпілих внаслідок ДТП та на компенсацію шкоди, заподіяної їх життю та здоров`ю, а також завданих їм збитків, у тому числі за рахунок МТСБУ у випадках, передбачених Законом № 1961-IV.
7.19. Як визначає стаття 39 Закону №1961-IV, Бюро є єдиним об`єднанням страховиків, які здійснюють обов`язкове страхування відповідальності за шкоду, заподіяну третім особам. Участь страховиків у МТСБУ є умовою здійснення діяльності щодо обов`язкового страхування відповідальності. МТСБУ є непідприємницькою (неприбутковою) організацією і здійснює свою діяльність відповідно до цього Закону, законодавства України та свого статуту.
7.20. Згідно з підпунктом 39.2.1 пункту 39.2 статті 39 Закону № 1961-IV одним з основних завдань МТСБУ є здійснення виплат із централізованих страхових резервних фондів компенсацій та відшкодувань на умовах, передбачених цим Законом.
7.21. Для забезпечення виконання зобов`язань членів МТСБУ перед страхувальниками і потерпілими при ньому створюються централізовані страхові резервні фонди, зокрема фонд захисту потерпілих у дорожньо-транспортних пригодах (фонд захисту потерпілих), призначений для здійснення розрахунків з потерпілими у випадках, передбачених цим Законом (підпункт 43.1.2 пункту 43.1 статті 43 Закону № 1961-IV).
7.22. Порядок виконання зобов`язань страховика, що ліквідується, визначає стаття 20 Закону № 1961-IV, відповідно до пункту 20.1 якої у разі ліквідації страховика, правонаступника якого встановлено, договори страхування зберігають свою силу до закінчення строку дії такого договору.