ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 жовтня 2023 року
м. Київ
справа № 420/3408/19
адміністративне провадження № К/9901/17253/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Чиркіна С.М.,
суддів: Єзерова А.А., Шарапи В.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АКВАРЕСТ" на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.04.2020 (головуючий суддя: Косцова І.П., судді: Осіпов Ю.В., Скрипченко В.О.) у справі № 420/3408/19 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АКВАРЕСТ" до Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області, третя особа: Молодіжненська сільська рада Овідіопольського району Одеської області про визнання протиправними та скасування рішення, відмов у вчиненні дій та зобов`язання вчинити дії,
У С Т А Н О В И В:
І. РУХ СПРАВИ
У червні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "АКВАРЕСТ" (далі - ТОВ "АКВАРЕСТ" або позивач) звернулося до суду з позовом до Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області (далі - відповідач-1), Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області (далі - відповідач-2), третя особа: Молодіжненська сільська рада Овідіопольського району Одеської області (далі - третя особа), в якому просило:
визнати протиправним і скасувати рішення Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області №70 від 15.05.2017 "Про відмову у наданні дозволу на збір матеріалів для розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд (5 штук) для провадження підприємницької діяльності за адресою: с. Молодіжне між СК "Глорія" та ОГСТ "Заря-1";
визнати протиправною і скасувати відмову Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області в продовженні паспорту прив`язки розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 штук) для провадження підприємницької діяльності за адресою: с. Молодіжне між СК "Глорія" та ОГСТ "Заря-1" Овідіопольського району Одеської області № 477/01-08 від 19.04.2019;
визнати протиправною і скасувати відмову Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області в оформленні паспорту прив`язки розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 штук) для провадження підприємницької діяльності за адресою: с. Молодіжне між СК "Глорія" та ОГСТ "Заря-1" Овідіопольського району Одеської області № 630/01-08 від 27.05.2019;
зобов`язати відповідача-2 продовжити позивачу строк дії паспорту прив`язки розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 штук) для провадження підприємницької діяльності за вказаною вище адресою.
Одеський окружний адміністративний суд рішенням від 30.10.2019 позов задовольнив.
П`ятий апеляційний адміністративний суд постановою від 28.04.2020 скасував рішення суду першої інстанції та ухвалив нову постанову про відмову у задоволенні позову.
Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, у якій просить Суд скасувати оскаржувану постанову і залишити в силі рішення суду першої інстанції.
IІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Верховного Суду від 30.07.2020 відкрито касаційне провадження у справі.
Ухвалою Верховного Суду від 24.10.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
ІІІ. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ТОВ "АКВАРЕСТ" є юридичною особою, основними з видів діяльності якого є прісноводне рибальство (код КВЕД 03.12), прісноводне рибництво (код КВЕД 03.22), організування інших видів відпочинку та розваг (код КВЕД 93.92), роздрібна торгівля рибою, ракоподібними та молюсками в спеціалізованих магазинах (код КВЕД 47.23).
Рішенням Одеської обласної ради №451-VI від 26.04.2012 надано ТОВ "АКВАРЕСТ" у користування на умовах оренди, терміном на 10 років, для рибогосподарських потреб водний об`єкт місцевого значення - ставок № 2 загальною площею водного дзеркала 7,90 га, розташований на території Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області.
Між Одеською обласною радою (орендодавець) та ТОВ "АКВАРЕСТ" (орендар) 01.06.2012 було укладено договір оренди водного об`єкта місцевого значення (Ставок №2 на території с. Молодіжне), за умовами якого на підставі рішення Одеської обласної ради від 26.04.2012 № 451-VI орендодавець передає орендарю у строкове платне користування водний об`єкт місцевого значення - водний ставок № 2 на території с. Молодіжне загальною площею водного дзеркала 7,90 га, розташований на території Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, в межах населеного пункту. Водний об`єкт місцевого значення надається на умовах оренди строком на 10 років.
Рішенням Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 20 від 29.03.2013 надано ТОВ "АКВАРЕСТ" дозвіл на збір матеріалів для розміщення тимчасових споруд (груп розташованих поряд тимчасових споруд) для провадження підприємницької діяльності у термін до 29.09.2013.
Згодом рішенням Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 110 від 30.09.2013 було продовжено термін дії рішення Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 20 від 29.03.2013 строком до 30.03.2014.
На підставі заяви позивача, 05.12.2013 Відділом містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області позивачу було видано паспорт прив`язки розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності терміном дії до 05.12.2014, який у подальшому був продовжений до 06.12.2016.
13.03.2017 позивач звернувся до Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради із заявою про надання дозволу на збір матеріалів для розміщення тимчасових споруд.
За результатами розгляду цієї заяви, виконком Молодіжненської сільради прийняв рішення № 70 від 15.05.2017, яким відмовив ТОВ "АКВАРЕСТ" у погодженні схеми розміщення ТС та наданні дозволу на збір матеріалів для розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд; наданні дозволу для розміщення групи стаціонарних споруд (у кількості 5 шт) з посиланням на рекомендації постійної комісії з питань будівництва, регулювання земельних відносин, охорони навколишнього середовища та благоустрою Молодіжненської сільської ради (протокол від 04.04.2017), а також з підстав ненадання заявником схеми розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд (у кількості п`яти штук) та схеми благоустрою прилеглої території із визначенням площі земельної ділянки, невідповідності розташування групи стаціонарних тимчасових споруд даним паспорту прив`язки (в тому числі ескізи фасадів), виданого 05.12.2013, термін дії якого скінчився.
У той же час, 25.04.2017 Управлінням містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області, за відсутності дозволу органу місцевого самоврядування, видано позивачу новий паспорт прив`язки розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 шт) для провадження підприємницької діяльності за адресою: с. Молодіжне, між СК "Глорія" та ОГСТ "Заря" Овідіопольського району Одеської області зі строком дії до 25.04.2019.
Одночасно із цим, листом від 01.06.2017 № 475 Молодіжненська сільська рада Овідіопольського району Одеської області повідомила Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області про порушення останнім порядку видачі ТОВ "АКВАРЕСТ" паспорту прив`язки від 25.04.2017, встановленого Порядком № 244, зокрема за відсутності рішення органу місцевого самоврядування про надання дозволу на збір матеріалів для розміщення тимчасових споруд, а також погодження схеми їх розташування.
10.07.2017 Управлінням містобудування здійснено виїзд за місцем розміщення тимчасових споруд, за результатами якого встановлено, що ТС встановлені та оздобленні із порушенням вимог паспорту прив`язки від 25.04.2017 у зв`язку із чим було вирішено анулювати дозвільний документ на підставі пункту 2.27 Порядку №244 (недотримання вимог паспорта прив`язки при встановленні ТС).
Позивач 25.03.2019 звернувся до Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області із заявою про продовження строку дії паспорту прив`язки для розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 шт) для провадження підприємницької діяльності за адресою: с. Молодіжне, між СК "Глорія" та ОГСТ "Заря" Овідіопольського району Одеської області.
Листом від 19.04.2019 № 477/01-08 Управління повідомило заявника про анулювання паспорту прив`язки для розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 шт) для провадження підприємницької діяльності за адресою: с. Молодіжне, між СК "Глорія" та ОГСТ "Заря" Овідіопольського району Одеської області з 10.07.2017.
У зв`язку із цим, 06.05.2019 ТОВ "АКВАРЕСТ" звернулося до Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області із заявою щодо оформлення нового паспорту прив`язки для розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 шт) для провадження підприємницької діяльності за адресою: с.Молодіжне, між СК "Глорія" та ОГСТ "Заря" Овідіопольського району Одеської області. Разом із заявою позивач подав схему розміщення, схему благоустрою, схему фасадів, копію виписки з ЄДР, копію паспорту та коду, копію наказу про призначення.
Листом від 27.05.2019 за № 630/01-08 Управління відмовило у задоволенні заяви позивача посилаючись на:
рішення Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 70 від 15.05.2017, яким ТОВ "АКВАРЕСТ" відмовлено у наданні дозволу на збір матеріалів для розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд;
акт обстеження земельної ділянки Молодіжненської сільської ради №1/19 від 25.03.2019, яким встановлено розміщення на земельній ділянці за адресою: Одеська обл., Овідіопольський район, с. Молодіжне, між СК "глорія" та ОГСТ "Заря-1" групи тимчасових споруд (у кількості 5 шт) без дозвільних документів, а також виявлено земельні роботи щодо пошкодження поверхневого слою ґрунту шляхом його зняття будівельною технікою;
лист голови Молодіжненської сільської ради № 443 від 15.05.2019 про порушення ТОВ "АКВАРЕСТ" вимог земельного та містобудівного законодавства, яким повідомлено, що сільська рада не погоджувала суб`єкту господарювання схему розміщення ТС.
Також судами попередніх інстанцій з`ясовано, що рішення Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області про анулювання дії паспорту прив`язки розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 штук) для провадження підприємницької діяльності, оформлене листом № 659/01-13 від 10.07.2017 скасовано у судовому порядку (рішення Одеського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 у справі № 420/2225/19).
Вважаючи свої права та інтереси порушеними, позивач звернувся із цим позовом до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позовна заява обґрунтована тим, що розміщення ТС для ведення підприємницької діяльності здійснено на підставі належним чином оформлених документів та згідно вимог законодавства. Будь-яких порушень під час розміщення тимчасових споруд позивач не допускав. З метою продовження строку дії паспорту прив`язки ТС від 25.04.2017, позивач у належний спосіб звернувся до Управління із пакетом документів, проте отримав протиправну відмову з посилання на анулювання 10.07.2019 паспорту прив`язки. Не погоджуючись із цим рішення про анулювання позивач оскаржив його в судовому порядку. Одночасно 06.05.2019 ТОВ "АКВАРЕСТ" звернулося до Управління із заявою щодо оформлення нового паспорту прив`язки для розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 шт.) для провадження підприємницької діяльності за адресою: с. Молодіжне, між СК "Глорія" та ОГСТ "Заря" Овідіопольського району Одеської області, до якої долучив повний пакет документів, однак також отримав відмову. Крім того, позивач також вважає протиправною відмову Молодіжненської сільради (рішення № 70 від 15.05.2017) у погодженні схеми розміщення ТС та наданні ТОВ "АКВАРЕСТ" дозволу на збір матеріалів для розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд.
Молодіжненська сільрада та виконком Молодіжненської сільради позов не визнали. Зазначили, що з метою перевірки обставин, викладених у численних зверненнях мешканців СК Глорія та ГО "ЗАРЯ-1" щодо порушення ТОВ "АКВАРЕСТ" вимог законодавства, сільською радою було проведено комісійне обстеження земельної ділянки, за результатами якого встановлені порушення позивачем розміщення ТС. Також Комісією було встановлено порушення умов пунктів 3.10, 3.18 договору оренди водного об`єкту від 01.06.2012 в частині невинесення ТОВ "АКВАРЕСТ" в натурі меж прибережної захисної смуги вздовж водного об`єкту та невстановлення водоохоронних знаків для визначення їх на місцевості; неоформлення права оренди земельної ділянки водного фонду. Водночас за відсутності рішення органу місцевого самоврядування про надання земельної ділянки у власність або в користування, юридична або фізична особа не мають права використовувати земельну ділянку комунальної форми власності, а отже розміщення позивачем ТС за відсутності документів, які підтверджують право користування земельною ділянкою комунальної власності, право розпорядження якою належить до компетенції Виконавчого комітету Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області, не можна вважати законним. Враховуючи зазначені обставини, рішення виконкому Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 70 від 15.05.2017 про відмову позивачу у погодженні схеми розміщення ТС та наданні дозволу для розміщення групи стаціонарних споруд (у кількості 5 шт), відповідач-1 та третя особа вважають є законним і обґрунтованим.
Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області процесуальним правом на подачу відзиву на позовну заяву не скористалося.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Задовольняючи позов, суд першої інстанції прийняв до уваги обставини, встановлені у рішенні Одеського окружного адміністративного суду від 03.07.2019 у справі №420/2225/19, яким визнано протиправним і скасовано рішення Управління, оформлене листом № 659/01-13 від 10.07.2017, про анулювання дії паспорту прив`язки розміщення стаціонарних тимчасових споруд (5 штук) для провадження підприємницької діяльності.
Враховуючи зазначене судове рішення, суд першої інстанції у справі, що розглядається, дійшов висновку про протиправність посилань Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області, при відмові позивачу у продовженні позивачу строку дії паспорту прив`язки (лист від 19.04.2019 № 477/01-08), на рішення про анулювання паспорту прив`язки ТС.
Також суд першої інстанції констатував, що звернення позивача із заявою від 06.06.2019 не можна вважати заявою про отримання нового паспорту прив`язки, а така заява стосувалася продовження терміну існуючого паспорту прив`язки від 25.04.2017, а отже відсутня необхідність подання інших документів, окрім заяви. Відтак, за висновками суду першої інстанції, Управління протиправно відмовило позивачу з підстав подання ним не повного пакету документів.
Суд першої інстанції також визнав протиправним і скасував рішення виконкому Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 70 від 15.05.2017, оскільки подана позивачем заява (вх. № 134 від 13.03.2017) є фактично проханням продовжити строк дії паспорту прив`язки розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд, виданого відділом містобудування та архітектури 05.12.2013, проте розташовані тимчасові споруди не відповідають паспорту прив`язки (в тому числі ескізи фасадів) та позивачем не додані схема розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд та схема благоустрою прилеглої території із визначенням площі земельної ділянки.
Із посиланням на положення статті 77 КАС України, суд першої інстанції констатував, що виконкомом Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області не обґрунтував у чому саме полягає невідповідність тимчасових споруд паспорту прив`язки та не надав жодних доказів у підтвердження таких обставин.
Отже, за висновками суду першої інстанції, виконком не довів правомірність свого рішення.
Водночас суд першої інстанції дійшов висновку, що отримання позивачем у 2013 році паспорту прив`язки свідчить про надання всіх необхідних документів для його отримання, а також достовірність даних, викладених в них. Водночас жодних доказів, які б свідчили, що розміщення тимчасових споруд змінилося, змінилися фасади, тощо, відповідачем до суду не надано.
За твердженням суду першої інстанції, оскільки заява позивача від 13.03.2017 є по суті проханням продовжити строк дії паспорту прив`язки від 05.12.2013, то відповідно відсутня необхідність подання інших документів, окрім самої заяви.
За таких обставин, суд першої інстанції дійшов висновку, що ненадання схеми розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд та схеми благоустрою прилеглої території із визначенням площі земельної ділянки, які надавалися при оформленні паспорту прив`язки в 2013 році, не могло бути підставою для прийняття оскаржуваного рішення № 70 від 15.05.2017.
Суд апеляційної інстанції не погодився із висновками суду першої інстанції. Проаналізувавши положення Порядку № 244 суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що повноваження щодо затвердження комплексної схеми розміщення ТС та щодо оформлення та видачі паспорта прив`язки ТС належать до компетенції різних органів. Комплексна схема розміщення ТС розробляється за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради та затверджується рішенням (розпорядженням, наказом) виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації, а паспорт прив`язки ТС оформляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури.
Суд апеляційної інстанції установив, що паспорт прив`язки розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, виданий 05.12.2013, втратив чинність 07.12.2016.
У зв`язку із цим, з метою оформлення нового паспорту прив`язки, 13.03.2017 позивач звернувся до Молодіжненської сільської ради із заявою про надання дозволу на збір матеріалів для розміщення тимчасових споруд, однак рішенням Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області № 70 від 15.05.2017 Товариству було відмовлено у наданні дозволу на збір матеріалів для розміщення тимчасових споруд з підстав ненадання заявником схеми розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд (у кількості п`яти штук) та схеми благоустрою прилеглої території із визначенням площі земельної ділянки.
У контексті наведеного, суд апеляційної інстанції констатував, що відповідно до вимог законодавства, процедура оформлення паспорту прив`язки, в тому числі передбачає подання графічних матеріалів із зазначенням бажаного місця розташування ТС. Водночас зважаючи на те, що заявник при поданні заяви не надав такі документи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про обґрунтованість рішення органу місцевого самоврядування № 70 про відмову у задоволенні заяви від 13.03.2017.
Одночасно суд апеляційної інстанції визнав помилковими доводи позивача про відсутність у нього обов`язку з надання додаткових документів з урахуванням того, що у цьому випадку він звернувся до органу місцевого самоврядування фактично із заявою про продовження терміну дії виданого йому раніше паспорту прив`язки, оскільки наявні у справі матеріали свідчать, що така заява подана Товариством після спливу терміну дії дозвільного документу, виданого 05.12.2013, а відтак, єдиним правильним способом легалізації місця розміщення таких споруд на вказаній території є оформлення нового паспорту прив`язки шляхом надання повного пакету документів, передбаченого Порядком № 244.
Надаючи правову оцінку рішенням Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області, оформлених листами від 19.04.2019 № 477/01-08 та від 27.05.2019 №630/01-08, про відмову позивачу в оформленні (продовженні терміну дії) паспорту прив`язки, суд апеляційної інстанції послався на встановлені у ході проведеного обстеження земельної ділянки порушення Товариством порядку утримання орендованої земельної ділянки, невідповідність розміщення ТС вимогам паспорту прив`язки, а також недотримання Правил благоустрою, забезпечення чистоти та порядку утримання території с.Молодіжне Овідіопольського району, затверджених рішенням сесії № 1933-VI від 15.06.2015.
Суд апеляційної інстанції визнав помилковим висновок суду першої інстанції, що відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, не довели належними доказами правомірність прийняття оскаржуваних рішень, оскільки наявні у матеріалах справи скарги мешканців СК "Глорія" та ГО "Заря-1" щодо порушення ТОВ "АКВАРЕСТ" правил благоустрою та тиші у районі розташування тимчасових споруд, протокол засідання комісії з питань будівництва, охорони навколишнього середовища та благоустрою Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області від 04.04.2017, акт обстеження земельної ділянки водного фонду разом з водним об`єктом від 01.07.2019, численні звернення Молодіжненської сільської ради Овідіопольського району Одеської області на адресу Управління містобудування та архітектури Овідіопольської районної державної адміністрації Одеської області свідчать про наявність обґрунтованих підстав для відмови позивачу у наданні йому дозволу на збір матеріалів для розміщення групи стаціонарних тимчасових споруд та оформленні (продовженні) терміну дії паспорту прив`язки.
Крім цього, суд апеляційної інстанції із посиланням на правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 08.04.2020 у справі №569/2580/16-а, зазначив, що суд першої інстанції, приймаючи рішення у цій справі, не врахував наявність у відповідачів, як у суб`єктів владних повноважень, вибору діяти на власний розсуд при отриманні заяв суб`єктів господарювання, як про надання дозволу на збір матеріалів для оформлення паспорту прив`язки так і про оформлення (продовження) терміну його дії.
V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ
Касаційна скарга обґрунтована тим, що судом апеляційної інстанції неповно з`ясовані обставини справи, що призвело до скасування законного і обґрунтованого рішення суду першої інстанції. Із посиланням на правові висновки Великої Палати Верховного Суду (постанова від 12.06.2018 у справі № 905/1552/16), Верховного Суду (постанова від 17.12.2019 у справі № 520/9231/18), скаржник зазначив, що Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності" та Порядок № 244 не містить юридичних приписів щодо обов`язкового попереднього або наступного набуття суб`єктами господарювання будь-яких прав на земельні ділянки на яких вони мають бажання встановити ТС для здійснення підприємницької діяльності. За таких обставин, скаржник вважає протиправними посилання суду апеляційної інстанції на порушення ТОВ "АКВАРЕСТ" Правил благоустрою та тиші в районі розташування тимчасових споруд, невиконання землекористувачем вимог договору оренди водного об`єкту.
Також за висновками скаржника, суд апеляційної інстанції при вирішенні справи послався на доказ (акт обстеження земельної ділянки водного фонду разом з водним об`єктом від 01.07.2019), який не було покладено в основу оскаржуваного рішення від 15.05.2017 № 70.
Скаржник також стверджує про неврахування судом апеляційної інстанції преюдиційних обставин, встановлених у справі № 420/2225/19, що протиправності анулювання відповідачем-2 паспорту прив`язки ТС, виданого ТОВ "АКВАРЕСТ" 25.04.2017.
Крім того скаржник вважає помилковими висновки суду апеляційної інстанціях щодо наявності у відповідачів дискреційних повноважень у спірних правовідносинах.
Молодіжненська сільрада та виконком Молодіжненської сільради подали відзив на касаційну скаргу, у якій із посиланням на законність та обґрунтованість рішення суду апеляційної інстанції просять Верховний Суд залишити оскаржуване судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.
Відповідач-2 процесуальним правом на подачу відзиву на касаційну скаргу не скористався.
VІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Перевіряючи у межах повноважень, визначених частинами першою - другою статті 341 КАС України, правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права, а також надаючи оцінку аргументам учасників справи, висловленим у касаційній скарзі та відзиві на неї, Верховний Суд виходить з такого.
Відповідно до положень статті 28 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI) тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Тимчасова споруда для здійснення підприємницької діяльності може мати закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення.
Розміщення малих архітектурних форм здійснюється відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів".
Своєю чергою, правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів визначає Закон України від 06.09.2005 № 2807-IV "Про благоустрій населених пунктів" (далі - Закон № 2807-IV), який спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Частиною першою статті 22 Закону № 2807-IV визначено, що комплексним благоустроєм вважається проведення на визначеній території населеного пункту (мікрорайон, квартал, парк, бульвар, вулиця, провулок, узвіз тощо) комплексу робіт з улаштування (відновлення) покриття доріг і тротуарів, обладнання пристроями для безпеки руху, озеленення, забезпечення зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами, встановлення малих архітектурних форм, здійснення інших заходів, спрямованих на поліпшення інженерно-технічного і санітарного стану території, покращання її естетичного вигляду.
Водночас приписами частини четвертої статті 28 Закону № 3038-VI визначено, що розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, тобто Мінрегіоном.
Механізм розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, в тому числі і отримання паспорта прив`язки тимчасових споруд та умови анулювання дії паспорту прив`язки тимчасових споруд, визначено Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 244 від 21.10.2011 (далі - Порядок № 244).
За змістом пункту 1.3 Порядку № 244 тимчасова споруда торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності (далі - ТС) - одноповерхова споруда, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту.
Відповідно до пункту 1.4 Порядку № 244 комплексна схема розміщення ТС - схема розміщення ТС на території населеного пункту або його частині; паспорт прив`язки ТС - паспорт - комплект документів, у яких визначено місце встановлення ТС на топографо-геодезичній основі М1:500, схему благоустрою прилеглої території.